О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е № 366
гр.Стара Загора, 14.10.2020г.
Старозагорският
административен съд,
IІI състав, в закрито
заседание на четиринадесети октомври през две хиляди и двадесета година:
СЪДИЯ:
ИРЕНА ЯНКОВА
като
разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 630 по описа
за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството
по делото е образувано по жалба на „Дани транс 99” ЕООД гр. Стара Загора срещу
Заповед №277/14.09.2020г., издадена от Кмета на Община Опан. С оспорената
заповед на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл.14 и чл. 35,ал.1 от Закона
за общинската собственост Наредба №5 за реда и условията за провеждане на
търгове и конкурси по управление и разпореждане с общинско имущество,
Програмата за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през
2020 година е открита процедура по
провеждане на таен публичен търг за продажба на имоти – частна общинска
собственост - 14 броя, за отдаване под наем на имоти, общинска собственост – 75
броя за отдаване под наем на общински поземлени имоти – 81 броя за изборна
оператор на язовирни стени. Със заповедта са определени начална
тръжна цена, срока и начина на плащане, както и дата и час на провеждане на
търга, размера на депозита за участие, стъпка за наддаване и е утвърдена
тръжната документация.
При извършената проверка относно
допустимостта на жалбата, съдът установи следното:
Една от абсолютните процесуални
предпоставки за допустимост на съдебно-административното производство е
наличието на подлежащ на оспорване акт. Административният акт представлява
властническо волеизявление на административен или на друг овластен за това
орган или организация, което едностранно предизвиква пораждане, изменяне или
прекратяване на права и задължения.
Предмет на съдебен контрол в настоящото
производство е Заповед
№277/14.09.2020г., издадена от Кмета на Община Опан, с която, на основание чл.44,
ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл.14 и чл. 35,ал.1 от Закона за общинската
собственост Наредба №5 за реда и условията за провеждане на търгове и конкурси
по управление и разпореждане с общинско имущество, Програмата за управление и
разпореждане с имоти – общинска собственост през 2020 година е открита процедура за
провеждане на таен присъствен публичен търг както и са определени условията и
начина на провеждане на търга. Цитираната заповед не е от категорията административни
актове, които подлежат на оспорване по реда на чл.145
и сл. от АПК. Тази заповед не представлява индивидуален административен акт
по смисъла на чл.21,
ал.1, 2,
3
и 4
от АПК. Видно от съдържанието на оспорената заповед тя попада в хипотезата
на чл.21,
ал.5 от АПК и представлява волеизявление на Кмета на Община Опан, което е
част от производството по издаване на индивидуален административен акт –
заповед за определяне на купувач, респективно наемател, с който следва да
приключи производството по продажба/ отдаване под наем на недвижимите имоти – публична общинска собственост,
и който именно акт подлежи на съдебен контрол.
С промяната на чл.21,
ал.5 от АПК, с ДВ бр. 77 от 2018г., в сила от 1.1.2019г., изрично се
предвиди, че не са индивидуални административни актове волеизявленията,
действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или
изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от
производствата по издаване на нормативни актове. Не са индивидуални
административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за
участие в състезателно административно производство по издаване на индивидуални
административни актове, освен ако в специален закон не е предвидено друго.
Предвид второто изречение на посочения текст, вече заповедта за откриване на
процедурата за провеждане на търг се обжалва при атакуване на заповедта за
определяне, в случая, на купувач, респективно наемател (в този смисъл
Опр.№15653/19.11.2019г. по адм. дело №13213/2019г., IV
отд.). Едва
при обжалване на заповедта на кмета, с която се слага край на публичния търг с
определяне на конкретен купувач/ наемател се проверява и правилността на заповедта за
откриване на процедурата за провеждането на търга.
Процесната заповед не попада и в
изключението по чл.21,
ал.5, изр. второ от АПК – „освен ако в специален закон е предвидено друго“,
доколкото нито в ЗМСМА, нито в ЗОС, се съдържа изрична норма, която да дава възможност
да бъде оспорвана заповедта, с която се открива процедура по отдаване под наем
на недвижим имот, публична-общинска собственост.
С оглед тези съображения съдът намира, че
липсва административен акт, който да е годен предмет на съдебна проверка от
страна на Административен съд Стара Загора.
Предвид изложеното жалбата се явява
недопустима, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото прекратено.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на „Дани
транс 99” ЕООД гр. Стара Загора срещу Заповед №277/14.09.2020г., издадена от
Кмета на Община Опан , като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 630/2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба чрез Административен съд Стара Загора, пред Върховния
административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.
СЪДИЯ: