РЕШЕНИЕ
№ 589
Пазарджик, 13.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пазарджик - IX състав, в съдебно заседание на тридесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | МАРИЯ КОЛЕВА |
При секретар АНТОАНЕТА МЕТАНОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ КОЛЕВА административно дело № 20237150701056 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК) във вр. чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).
Образувано е по жалбата на Сдружение „Център за обучение и услуги“, [ЕИК], представлявано от Н. В. П., подадена чрез процесуален представител адвокат А. К., срещу Решение № РД-21-289/28.09.2023 г. на ръководителя на Управляващия орган (РУО) на Програма „Развитие на човешките ресурси“ (ПРЧР), с което на сдружението е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ. Релевирани са доводи за неспазване на установената форма, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона – основания по чл. 146 АПК, по които се претендира отмяната на акта, ведно с присъждане на разноски по приложен списък. Излага съображения, че мотивите на обжалвания акт са неясни, както и че органът в нарушение на чл. 35 АПК не е обсъдил становището на сдружението, нито е изяснил приложимостта на изискването за de minimis. Посочва, че съгласно правилата на Регистър на минималните помощи помощите се регистрират към момента на подписване на договора и се премахват след 3 календарни години, като сключеният договор е от 2020 г. и следователно получените минимални помощи е следвало да бъдат заличени.
Ответникът – ръководителят на Управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“, чрез процесуален представител Д. Д. - служител с юридическа правоспособност, излага становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:
Със Заповед № РД-01-384/11.11.2022 г., изменена със Заповед № РД-01-14/13.01.2023 г. на РУО на ПРЧР е открита процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“, с която е утвърдена и документацията за провеждането й.
Със Заповед № РД-01-66/02.03.2023 г. РУО на ПРЧР е назначил комисия за оценка на получените проектни предложения. Със Заповед № РД-01-186/20.06.2023 г. е възобновена работата на комисията от етап „Техническа и финансова оценка“. Комисията е изготвила оценителен доклад от 20.07.2023 г., одобрен от РУО на ПРЧР на 28.07.2023 г.
В срока за кандидатстване Сдружение „Център за обучение и услуги“ е подало проектно предложение с наименование: „Патронажна грижа и мерки за повишаване на здравната култура за уязвими семейства в Пловдив“, което е преминало всички етапи на оценка – за административно съответствие и допустимост, техническа и финансова оценка и е включено в списъка на предложените за финансиране проектни предложения. В Приложение II „Декларация за минимални и държавни помощи“ кандидатът е декларирал сумата от 75 303,75 лв. получена по Регламент (ЕС) № 1407/2013.
На 29.08.2023 г. до сдружението посредством ИСУН е изпратена покана за представяне на документи за сключване на административен договор. В указания срок са представени изискуемите документи, включително и Приложение II „Декларация за минимални и държавни помощи“, в която са декларирани получени минимални помощи в размер на 101 863,44 лв.
При извършена служебна проверка в Регистър на минималните помощи е установено, че Сдружение „Център за обучение и услуги“ е получило общо 101 863,44 лв. по Регламент (ЕС) № 1407/2013 г. за период от 3 бюджетни години. В Приложение 1 – Лист за проверка относно съответствието с правилата за минимални помощи по смисъла на Регламент (ЕС) № 1407/2013 и проверка за определяне на категорията предприятие в съответствие с чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП и за становище по процедура BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“, проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0128 от 20.09.2023 г. е посочено, че с настоящата процедура се превишава левовата равностойност на 200 000 евро за три бюджетни години, като общо сумата възлиза на 417 709,88 лв.
Във връзка с резултатите от извършените проверки на основание чл. 38, т. 5 ЗУСЕФСУ и одобрен оценителен доклад от 20.07.2023 г. е издадено Решение № РД-21-289/28.09.2023 г., с което РУО на ПРЧР е отказал предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0128 „Патронажна грижа и мерки за повишаване на здравната култура за уязвими семейства в Пловдив“, подадено от Сдружение „Център за обучение и услуги“ в рамките на процедура чрез подбор на предложения BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“. В обжалвания акт е посочено, че кандидатът не отговаря на изискванията за бенефициер, тъй като с проектното му предложение се надхвърлят установените в Регламент (ЕС) № 1407/2013 прагове на минимална помощ. Посочено е, че при извършена проверка относно приложимостта на чл. 3 и чл. 4 от Регламента и извършена кумулация на помощите с помощта, която би се предоставила за изпълнението на проекта (315 846,44 лв.) се получава сумата в размер на 417 709,88 лв., която надхвърля максимално допустимия праг на de minimis.
При така установеното от фактическа страна и след извършена цялостна проверка на акта във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:
Жалбата срещу решението за отказ от предоставяне на БФП е подадена в законоустановения срок, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима, а разгледана по същество – неоснователна, по следните съображения:
Решението е издадено от компетентен орган – ръководителят на УО на ПРЧР. Съгласно чл. 38, т. 5 ЗУСЕФСУ ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на БФП за проектни предложения, при които се надхвърлят установените в акт на Европейския съюз прагове на минимална помощ. Видно от приложената по делото Заповед № РД-03-31/15.09.2021 г. зам. министър-председателя и министър на труда и социалната политика е определил главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по ПРЧР 2021-2027 на основание чл. 9, ал. 5 ЗУСЕФСУ, чл. 4, т. 7 и чл. 29, ал. 1 от Устройствения правилник на МТСП във вр. с Решение № 712/06.10.2020 г. на Министерския съвет.
Обжалваното решение е издадено в предвидената от закона писмена форма – чл. 59, ал. 2 АПК във вр. чл. 38 ЗУСЕФСУ. От формална страна актът съдържа фактически и правни основания с оглед изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. Подробно в решението на РУО на ПРЧР са изложени констатираните факти от процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, обстоятелства, поради които се отказва финансиране и приложимите правни основания. В тази връзка е неоснователно твърдението на жалбоподателя, че мотивите в оспореното решение са неясни. Безспорно в акта е посочено, че прагът по Регламент (ЕС) № 360/2012 е до левовата равностойност на 500 000 евро в случай обаче, че кандидатът е получил такава помощ, т.е когато е приложимо. Регламент № 360/2012 на Комисията е относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към минималната помощ (de minimis) за предприятия, предоставящи услуги от общ икономически интерес (отм., но действащ към датата на издаване на решението). В т. 6 от Преамбюла е посочено, че регламентът следва да се прилага единствено по отношение на помощи, отпуснати за предоставянето на услуга от общ икономически интерес. За тази цел на предприятието получател следва писмено да му бъде възложена услугата от общ икономически интерес, по отношение на която се предоставя помощта. Доколкото сдружението-жалбоподател не е предоставяло услуга от общ икономически интерес, то за него е приложим Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis текст от значение за ЕИП (приложим до 31.12.2023 г.). В решението за отказ за предоставяне на БФП изрично е посочено, че при кумулация на помощите, предоставени на Сдружение „Център за обучение и услуги“ се надхвърля максимално допустимия праг на помощта de minimis, като са описани и съответните суми, поради което следва да се приеме, че актът е издаден в съответствие с изискванията за форма.
Съгласно чл. 3, § 2 от Регламент (ЕС) № 1407/2013 общият размер на помощта de minimis, предоставяна във всяка държава членка на едно и също предприятие, не надхвърля 200 000 евро за период от три бюджетни години. Периодът от три бюджетни години се определя според бюджетните години, използвани от предприятието в съответната държава членка (§ 5), а в § 7 на чл. 3 е посочено, че когато с отпускането на нова помощ de minimis може да бъде надвишен съответния таван, определен в параграф 2, никоя част от тази нова помощ не може да попада в приложното поле на настоящия регламент. Според чл. 24, ал. 1 ЗУСЕФСУ безвъзмездната финансова помощ се предоставя от ръководителя на управляващия орган с административен договор. От цитираните разпоредби може да се направи извод, че към момента на сключване на административния договор предприятието следва да отговаря на условията на Регламента и да не надхвърля прага на от 200 000 евро.
В срока за кандидатстване, към проектното си предложение Сдружение „Център за обучение и услуги“ е подало Приложение II „Декларация за минимални и държавни помощи“, в което е декларирало сумата от 75 303,75 лв. получена по Регламент (ЕС) № 1407/2013. След преминаване на необходимите етапи от оценката, проектното предложение е било предложено за финансиране, като на 29.08.2023 г. до сдружението посредством ИСУН е изпратена покана за представяне на документи за сключване на административен договор. В указания срок са представени изискуемите документи, включително и Приложение II „Декларация за минимални и държавни помощи“, в която вече са декларирани получени минимални помощи в размер на 101 863,44 лв. В тази връзка е неоснователно твърдението на жалбоподателя, че по делото няма данни относно начина, по който са събрани доказателства за надвишаване на праговете по de minimis. На първо място кандидатът сам е декларирал получените допълнителни средства и е променил сумата в първоначално подадената декларация, а от друга страна органът е извършил проверка в Регистъра на минималните помощи, за което е попълнено Приложение 1 - Лист за проверка относно съответствието с правилата за минимални помощи по смисъла на Регламент (ЕС) № 1407/2013 и проверка за определяне на категорията предприятие в съответствие с чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП и за становище по процедура BG05SFPR002-2.003 „Бъдеще за децата“, проектно предложение BG05SFPR002-2.003-0128. От събраната информация е установено, че Сдружение „Център за обучение и услуги“ е получило минимална помощ в размер на 101 863,44 лв., което се потвърждава и от подадената от него декларация, като при кумулация на помощите с помощта, която би се предоставила – 315 846,44 лв., се получава сума в размер на 417 709,88 лв., която надхвърля максимално допустимия праг на помощта de minimis.
В Условията за кандидатстване (УК) - акт, който не е обжалван и е влязъл в сила, като общи изисквания е посочено, че кандидатът и партньорите трябва да отговарят на изискванията за предоставяне на минимални помощи в съответствие с Регламент (ЕС) № 1407/2013, като всички обстоятелства се приемат на декларативен принцип. Записано е изрично, че подробна проверка на декларираните обстоятелства ще се извършва преди сключването на административния договор за предоставяне на БФП. В т. 16 „Приложим режим на минималните/държавни помощи“ от УК е записано, че при определяне на допустимостта съгласно посочения критерий за натрупване на етап преди сключване на договор с кандидатите, се прави проверка на информацията, вписана в информационна система „Регистър на минималните помощи“. Посочено е още, че преди сключване на договор, УО или негов изпълнител ще извършва проверка по същество на декларираната от одобрените кандидати/партньори помощ в режим de minimis като в случай, че бъде установена погрешно декларирана сума, която надвишава съответния таван, определен в чл. 3 от Регламента, ще бъде издадено решение за отказ за предоставяне на БФП. Посочено е, че декларация за минимални помощи се представя на етап кандидатстване и впоследствие, в случай на одобрение на проектното предложение – преди сключване на договора за БФП.
От така изложеното съдът приема, че разписаното в Условията за кандидатстване не противоречи на Регламент (ЕС) № 1407/2013, доколкото както бе посочено изискването е да не се надвишават праговете на de minimis към датата на отпускане на помощта.
Неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че УО преди сключване на договора е могъл да редуцира сумата в проектното предложение като я намали под праговете на de minimis. Съгласно ЗУСЕФСУ оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на УО. Правилата за оценяване на проектни предложения са разписани в Постановление № 23/13.02.2023 г. на Министерския съвет за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г. В чл. 20, ал. 6 от ПМС е дадена възможност на оценителната комисия да намали служебно размера на БФП до максимално допустимия размер ако се установи, че с финансовата помощ, за която се кандидатства, ще бъде надхвърлен прагът на допустимите държавни или минимални помощи. В случая към датата на изготвяне на оценката на проектното предложение и на оценителния доклад Сдружение „Център за обучение и услуги“ е отговаряло на изискванията на Регламент (ЕС) № 1407/2013, но след представяне на доказателствата по чл. 36, ал. 2 ЗУСЕФСУ преди сключване на договора е установено, че с помощта, която би се предоставила се надхвърля максимално допустимия праг на помощта de minimis. Допуснатото превишаване на праговете е установено на етапа на договаряне, който е различен от етапа на оценка (виж адм. дело № 3852/2019 г. на ВАС), поради което за ръководителя на УО е предвидена единствено възможността по чл. 38, т. 5 ЗУСЕФСУ да издаде решение, с което да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ:
С оглед гореизложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на установената форма, материалноправни разпоредби и административнопроизводствени правила и в съответствие с целта на закона, поради което жалбата срещу него като неоснователна следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода от спора, основателно е искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, поради което Сдружение „Център за обучение и услуги“ следва да бъде осъдено да заплати на Министерството на труда и социалната политика сумата от 100 лв., определен от съда размер в съответствие с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл. 143, ал. 3 АПК.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение „Център за обучение и услуги“ срещу Решение № РД-21-289/28.09.2023 г. на ръководителя на Управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“.
ОСЪЖДА Сдружение „Център за обучение и услуги“, [ЕИК], със седалище: с. Церово, общ. Лесичово ул. „Дванадесета“ № 31, да заплати на Министерството на труда и социалната политика, сумата от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение в определен от съда размер.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.
Съдия: | |