Решение по дело №571/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 137
Дата: 27 март 2023 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20227100700571
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

          Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

137

                             гр. Добрич, 27.03.2023 год.

 

                      В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в публично заседание на шести март през две хиляди двадесет и трета година, I състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя административно дело № 571/ 2022 г. по описа на АдмС-Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 25, ал. 3 от Закона за управление на агрохранителната верига (ЗУАХВ).

Образувано е по жалба с вх. № 3525/ 11.10.22 г. на „****“ ООД, ЕИК ***, седалище и адрес на управление: гр. Добрич, ул. „***“ № 9А, представлявано от Р.М.Г., изпратена по подсъдност от Административен съд – Пловдив, срещу Предписание № 0001401/ 23.08.22 г. на инспектори към ОДБХ – Пловдив, а именно: ****отдел КХ ГК към Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) – Пловдив и инж. ****, главен инспектор отдел КХ ГК към ОДБХ – Пловдив, с което на основание чл. 138, § 1 от Регламент (ЕС) 2017/625 и чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на агрохранителната верига, във връзка с чл. 26, ал. 1, т. 2, букви „а“ и „г“ от Закона за храните е предписано на дружеството да представи в ОДБХ Пловдив Удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 177, ал. 3 от Закона за устройство на територията или документ, който да удостоверява, че обектът не подлежи на въвеждане в експлоатация, съгласно изискването на чл. 26, ал. 1, т. 2, буква „а“ и „г“ от Закона за храните, за обект: „Предприятие за производство на мармалад, сладка и консервирани плодове и зеленчуци, с рег. № ***, стопанисван от дружеството, находящ се в с. Рогош, общ. Марица, местност „Кераните“, Стопански двор, като е предоставен срок за изпълнение от 20 дни, считано от датата на връчване на Предписанието.

Жалбоподателят оспорва Предписанието, като сочи, че разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗУАВ разписва изискванията за регистрация на обекти, а неговият обект е регистриран в БАБХ и има удостоверение за това, с оглед на което отговаря на минималните изисквания да функционира като обект за производство на конфитюри /вкл. гъби/ - консервирани, компоти и мармалади, с оглед на което претендира, че разрешението на административния въпрос в случая не е съответно на целта, която преследва законът с постановяването на актове от този вид, което по смисъла на чл. 146, т. 5 от АПК е основание за отмяна на Предписанието.

Настоява, че Предписанието е издадено и в несъответствие с чл. 138 на Регламент (ЕС) 2017/625, като е приложена мярка, която не е посочена изрично в чл. 138, § 2 от Регламент (ЕС) 2017/625. Възразява, че ако се касае за непредставен строителен документ, то проверките за спазване на процедурите по закона за устройство на територията (ЗУТ) следва да се осъществяват по реда и от органите, предвидени в ЗУТ, а не по реда на ЗУАВ.

Добавя, че едновременно с процесното Предписание му е връчена и Заповед № 412, издадена на 31.08.2022 г., от д-р ****, на длъжност директор на ОДБХ - Пловдив, с която е разпоредено спиране на дейността на предприятието, до изпълнение на разпореждането, дадено в Предписание № 001401/ 23.08.2022 г., връчено му на 20.09.2022 г., без да е дадена възможност за изпълнението му в указания от 20 дни срок. В тази връзка счита, че е нарушен и принципът на съразмерност, установен в чл. 6, ал. 3 от АПК, според който административните органи упражняват правомощията си добросъвестно и справедливо, административният акт не може да засяга права и законни интереси в по-голяма степен от най - необходимото за целта, за която се издава, а когато с него се засягат права или се създават задължения за граждани или за организации, следва да се прилагат онези мерки, които са по-благоприятни за тях, ако и по този начин се постига целта на закона. При тези съображения иска отмяна на Предписанието и присъждане на сторените по делото съдебно – деловодни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. Ив. С., която поддържа жалбата. С вх. № 1092/ 14.03.23 г. представя Писмени бележки, в които развива подробни доводи за незаконосъобразност на оспорения акт.

Ответниците, инспектори към ОДБХ – Пловдив, а именно: ****отдел КХ ГК към ОДБХ – Пловдив и инж. ****, главен инспектор отдел КХ ГК към ОДБХ – Пловдив, чрез процесуалния си представител, Ц.Б. – главен юрисконсулт в отдел „Правно нормативно обслужване“ при Областна дирекция по безопасност на храните – Пловдив,  редовно упълномощена (л. 121 – 122), оспорват жалбата като неоснователна. В заседанието по същество гл. юрисконсулт Б. сочи, че по делото е безспорно установено, че Предписанието е издадено от компетентен орган, в писмена форма, съответно, че е установена липсата на изискуемото удостоверение по чл. 26 от ЗХ, а именно удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекти за производство и търговия с храни, имайки предвид, че става дума за храни, които касаят неограничен, един особен род обществени отношения, а именно голям брой потребители на тези храни. С оглед изложеното иска да бъде потвърден оспореният акт като законосъобразен и съответен на материалния закон и да бъде присъдено на ОДБХ – Пловдив юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на жалбоподателя.

Административен съд – Добрич, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Предписанието е връчено на управителя на дружеството на 20.09.22 г., видно от удостоверяването под текста на Предписанието (л. 8, на гърба)

Жалбата е подадена чрез ОДБХ – Пловдив на 27.09.2022 г. (л. 3) В този смисъл жалбата е подадена в законоустановения 14 - дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, срещу годен за оспорване административен акт, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Видно от записаното в Предписанието, същото е издадено на основание чл. 138, § 1 от Регламент (ЕС) 2017/625 и чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на агрохранителната верига (ЗУАВ), във връзка с чл. 26, ал. 1, т. 2, букви „а“ и „г“ от Закона за храните, като е предписано на дружеството да представи в ОДБХ - Пловдив Удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 177, ал. 3 от Закона за устройство на територията или документ, който да удостоверява, че обектът не подлежи на въвеждане в експлоатация, съгласно изискването на чл. 26, ал. 1, т. 2, буква „а“ и „г“ от Закона за храните (ЗХ), за обект: „Предприятие за производство на мармалад, сладка и консервирани плодове и зеленчуци, с рег. № ***, стопанисван от дружеството, находящ се в с. Рогош, общ. Марица, местност „Кераните“, Стопански двор, с даден 20-дневен срок за изпълнение, считано от връчване на Предписанието.

От изложената в Предписанието фактическа обстановка се установява, че актът е издаден, тъй като при документална проверка на досието на предприятието е констатирано, че регистрацията на обекта не е извършена по съответния законов ред, а именно твърди се, че не е спазено изискването на чл. 26, ал. 1, т. 2, буква „а“ от Закона за храните, съгласно който за регистрация на обект за производство, преработка и/или дистрибуция на храни или за производство на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води по Регламент (ЕО) № 852/2004 бизнес операторът подава до съответния компетентен орган по чл. 23, ал. 2, т. 1 или 2: 1. заявление по образец, одобрен от изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните, съответно от министъра на здравеопазването; 2. копие на: а) удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 177, ал. 3 от Закона за устройство на територията - когато е приложимо. В този смисъл спор относно обстоятелството, че обектът е регистриран, няма.

Същевременно по делото е приложено като доказателство Заявление с вх. № 2259/ 22.07.2021 г. (л. 79), с което в производство по чл. 26 от Закона за храните,  жалбоподателят, „****“ ООД, е поискал от съответната ОДБХ да бъде регистриран обектът му - предприятие за производство на  мармалад, сладка и консервирани плодове и зеленчуци в с. Рогош, Стопански двор в местност „Кераните“. Към Заявлението са приложени списък на храните, скица на недвижимия имот и договор за наем от 05.07.2021 г., сключен между жалбоподателя, в качеството му на наемател и „****“ АД, в качеството му на наемодател, за отдаване под наем за срок до 31.12.2022 г. на недвижими имот, представляващ промишлена сграда с площ от 713 кв.м в с. Рогош (л. 88).

По подаденото Заявление е издадена от Директора на ОДБХ – Пловдив Заповед № 2148/ 23.07.2021 г. (л. 93), с която е наредено Комисия в поименно определен състав в срок от 23 работни дни да извърши документална проверка на Заявлението на дружеството и придружаващите го документи за съответствието им със законовите изисквания на чл. 26 от ЗХ и да изготви становище за документално съответствие.

Изготвен е Доклад от Комисията  със заключение, че проверените документи са в съответствие с изискванията на чл. 26 от Закона за храните (л. 94).

Със Заповед № 2159/ 27.07.2021 г., издадена по реда на чл. 29, ал. 9 от ЗХ, е разпоредено от Директора на ОДБХ – Пловдив да бъде извършена проверка и на самия обект. Резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол № 0001351/ 05.08.2021 г. (л. 96), съдържащ становище, че обектът отговаря на нормативните изисквания и следва да се издаде удостоверение за одобрение.

При така приключилата процедура обектът, стопанисван от  жалбоподателя в с. Рогош, община Марица, област Пловдив, Стопански двор в местност „Кераните“,  е вписан в електронния публичен Регистър - храни от неживотински произход на БАБХ с удостоверение за регистрация № 02234/ 26.07.2021 г. под рег. № ***, видно от представеното по делото извлечение от регистъра (л. 98).

На 30.05.2022 г. от дружеството е подадено Заявление с вх. № 1571 до ОДБХ – Пловдив,  че започва ремонтни дейности в процесния обект и от 31.05.2022 г. обектът няма да работи (л. 99). След приключването им със Заявление с вх. № КХ-2030/ 04.07.2022 г. ОДБХ – Пловдив е уведомена от дружеството, че възобновява дейността си.

След горните Заявления с писмо с изх. № 1598/ 22.07.2022 г. е поискано от дружеството да представи документ за въвеждане в експлоатация, съгласно изискването на чл. 26, ал. 1, т. 2 от Закона за храните.

Регистрирано е писмо с вх. № 3669 от 17.08.2022 г. в ОДБХ – Пловдив, в което управителят на „****“ ООД уведомява ОДБХ – Пловдив, че не може да представи исканото удостоверение за въвеждане на недвижимия имот в експлоатация, тъй като го ползва по силата на договор за наем, а при регистрацията на обекта си в с. Рогош е представил всички изискани му документи (л. 102).

         По делото е приложен Сигнал от лицето ***, който прави оплакване, че поставеният върху продукт „мармалад“ етикет не покрива изискванията на българското законодателство (л. 103) По сигнала е извършена проверка, съставени са констативни протоколи и е изготвен Доклад от ответниците, в който доклад е описано установеното при проверката относно етикетирането на продуктите. Същевременно е докладвано, че регистрацията на обекта не е извършена по съответния законов ред, тъй като липсва удостоверение за въвеждане в експлоатация по смисъла на чл. 177, ал. 3 от ЗУТ (л. 110).

В резултат е издадено оспореното Предписание с № 0001401 от 23.08.2022 г., с което е изискано от дружеството да представи Удостоверение за въвеждане в експлоатация на регистрирания обект за производство на храни по чл. 177, ал. 3 от Закона за устройства на територията или документ, който удостоверява, че обектът не подлежи на въвеждане в експлоатация. На 31.08.2022 г. е издадена и Заповед за спиране дейността на предприятието до изпълнение на даденото Предписание.

От жалбоподателя са представени доказателства за собствеността на недвижимия имот с посочено предназначение на сградите в него, договори за наем, разрешения за строеж, Генерален план на производствен комплекс „Финтекс“ ЕООД, върху който е отразено, че е одобрен с Протокол 8, т. 1/ 18.10.94 г. (л. 152).

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че формално според основанието, на което е издадено, Предписанието е издадено в писмена форма, от компетентен орган, видно от длъжностните характеристики на лицата, издали същото, според които длъжностни характеристики главните инспектори са длъжностни лица, осъществяващи официален контрол (л. 124 – 131).

При издаването му обаче са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Посочените в него фактически основания не са достатъчни, за да обосноват правните такива. В този смисъл Предписанието се явява издадено при липса на мотиви и с оглед на това следва да бъде отменено. Това е така, защото:

 Както беше посочено вече, по делото няма спор, че обектът на жалбоподателя - предприятие за производство на мармалад, сладка и консервирани плодове и зеленчуци, находящ се в с. Рогош, е регистриран под № *** с удостоверение за регистрация № 02234/ 26.07.2021 г. По делото е приета като доказателство административната преписка по издаване на удостоверението за регистрация на обекта, която представлява административно производство, приключващо с индивидуален административен акт, а именно с издаване на удостоверение за регистрация. С факта на издаване на последното за жалбоподателя са възникнали права, от които той се ползва. Налице е влязъл в сила административен акт, чийто стабилитет следва да бъде зачетен. Този акт може да бъде отменен само по реда на чл. 99 и сл. от АПК, ако са налице основанията за това и съответно, ако са налице предпоставките на чл. 102 от АПК, но в случая подобни действия не са предприети от административния орган. Докато не бъде отменено удостоверението за регистрация, следва да бъдат зачитани правата, които то поражда и не може неговият стабилитет да бъде компрометиран чрез издаване на предписание, което по съществото си е обвързано с принудителната административна мярка по Заповед за спиране дейността на предприятието до изпълнение на даденото Предписание. В този смисъл Предписанието за представяне на удостоверение за въвеждане на експлоатация, след като вече е била извършена проверка и е било прието съответствие на документите и Заявлението за регистрация с изискванията на закона,  се явява без правно основание и в грубо нарушение правата на дружеството. По делото не се представят доказателства за прекратена регистрация и за започнала нова процедура, за да са налице основанията за предписване представянето на документ по смисъла на чл. 26, ал. 1, т. 2, б. „а“ и „г“ от Закона за храните.

Освен това, административният орган не е извършвал проверка на документите, които съществуват за обекта, за да прецени дали въобще е необходимо или не такова удостоверение за въвеждане в експлоатация предвид времето на изграждане на обекта, съответно на производствения комплекс, в който се намира, още повече, че в Генералния план е отбелязано, че се касае за одобрение от 1994 г., нито е изложил аргументи във връзка с посоченото от жалбоподателя, че ползва имота на основание договор за наем.  

Основателно е възражението на жалбоподателя, че в случая Предписанието въобще не отговаря като мярка на заложеното в чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗУАВ, както е вписано в самото него, а именно мярка по чл. 138, параграф 2, букви „а“, „б“, „в“ и „д“ от Регламент (ЕС) 2017/625 (Регламентът), съгласно който, когато предприемат действия в съответствие с параграф 1 от настоящия член, компетентните органи вземат всички мерки, които смятат за подходящи за гарантиране на спазването на правилата, посочени в член 1, параграф 2 (от Регламента), което включва, но не се ограничава до следното: a) разпореждат или извършват третиране на животните; б) разпореждат разтоварване, прехвърляне на друго транспортно средство, настаняване и полагане на грижи за животните, периоди на карантина и отлагане на клането на животните, и при необходимост разпореждат, че трябва да се търси ветеринарна помощ; в) разпореждат извършването на обработки на стоките, промяна на етикетите или предоставяне на коригираща информация на потребителите; разпореждат операторът да увеличи честотата на собствения си контрол. С чл. 1, § 2 от Регламента е разписано, че той се прилага по отношение на официалния контрол, извършван за проверка на съответствието с правила — независимо дали са установени на равнището на Съюза, или от държавите членки — с оглед прилагането на законодателството на Съюза в областите, касаещи: a) въпросите, свързани с храните и тяхната безопасност, тяхната цялост и здравословност, на всички етапи на производството, преработката и разпространението на храните — включително правилата, с които се цели да се гарантират справедливи търговски практики и да се защитят интересите на потребителите и правото им на информация, — както и уреждащи производството и използването на материали и предмети, предназначени да влизат в контакт с храни; б)съзнателното освобождаване в околната среда на генетично модифицирани организми (ГМО) за целите на производството на храни и фуражи; в)въпросите, свързани с фуражите и тяхната безопасност на всеки етап на производството, преработката, разпространението и използването на фуражите, включително правилата, с които се цели да се гарантират справедливи търговски практики и да се защитят здравето и интересите на потребителите и правото им на информация; г)изискванията по отношение на здравеопазването на животните; д)предотвратяване и минимизиране на рисковете за здравето на хората и здравето на животните, произтичащи от страничните животински продукти и производните продукти; е)изискванията по отношение на хуманното отношение към животните; ж)защитните мерки срещу вредители по растенията; з)изискванията за пускането на пазара и използването на продукти за растителна защита и за устойчивата употреба на пестициди, с изключение на оборудването за прилагане на пестициди; и)биологичното производство и етикетирането на биологични продукти; й)използването и етикетирането на защитени наименования за произход, защитени географски указания и храни с традиционно специфичен характер.

С оглед горното оспореното Предписание е в противоречие и с материалния закон. То е издадено в нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, тъй като не са изложени съответни конкретни фактически обстоятелства, обвързани с правните такива, които да дадат възможност на съда за проверка. Позоваването на чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗУАВ, което е обвързано със съответните текстове от Регламента, няма нищо общо с разпоредбата на чл. 26, ал. 1, т. 2 от ЗХ. В текста на чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗУАВ не е налице хипотеза за издаване на Предписание поради липса на удостоверение за въвеждане в експлоатация за обекта. Последното касае процеса на регистрация и не е обвързано с предмета на чл. 138, параграф 2, букви „а“, „б“, „в“ и „д“ от Регламент (ЕС) 2017/625. Прилагането от друга страна на процесната мярка при съображения за нарушени материалноправни норми, различни от онези, регламентиращи обществените отношения, предмет на защита по ЗУАВ и Регламента, представлява постановяване на административен акт в несъответствие с целта на закона.

По разбирането на настоящия състав издаването на Предписанието е в грубо нарушение на закона, на разписаните процесуални правила за подобен род случаи, без фактически и правни основания, в противоречие с разпоредбите на чл. 138, параграф 2, букви „а“, „б“, „в“ и „д“ от Регламент (ЕС) 2017/625, поради което следва да бъде отменено.

При този изход на спора на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски, за които са налице доказателства по делото, а именно – 50.00 лв. за държавна такса и 330.00 лв. за адвокатско възнаграждение (л. 157 – 159). Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно предвид конкретния договорен и заплатен размер и разписаните минимални адвокатски възнаграждения в Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения по административни дела без определен материален интерес.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Добрич, Първи  състав

         Р Е Ш И:

         ОТМЕНЯ по жалба вх. № 3525/ 11.10.22 г. на „****“ ООД, ЕИК ***, седалище и адрес на управление: гр. Добрич, ул. „***“ № 9А, представлявано от Р.М.Г., изпратена по подсъдност от Административен съд – Пловдив, срещу Предписание № 0001401/ 23.08.22 г. на инспектори към ОДБХ – Пловдив, а именно: ****отдел КХ ГК към ОДБХ – Пловдив и инж. ****, главен инспектор отдел КХ ГК към ОДБХ – Пловдив.

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните – Пловдив да заплати на „****“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Добрич, ул. “***“ № 9а, представлявано от Р.М.Г., сумата от 380.00 лв. (триста и осемдесет  лева), съдебно – деловодни разноски за първата инстанция.

Решението може да се обжалва с касационна жалба чрез Административен съд – Добрич до Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                    СЪДИЯ: