Решение по дело №160/2024 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 863
Дата: 8 юли 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247280700160
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 863

Ямбол, 08.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на осемнадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
   

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20247280700160 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от С. П. Г., адрес: [населено място], [улица], *, подадена чрез Н. Д. Н. - адвокат към *, против Заповед № ЧР-04-569 / 11.04.2024г., издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ - Ямбол, с която е прекратено служебното правоотношение на С. П. Г. на длъжност Директор на Дирекция"АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол, поради липса на професионален опит, необходим за заемане на длъжността - 4 години, съгласно т. 122 от Класификатора на длъжностите в администрацията, приет с ПМС № 129 от 26.06.2012г., временно преназначена на осн. чл. 82а, ал.1 от ЗДСл със Заповед № ЧР-04-542/20.11.2023г., считано от 11.04.2024г..

Твърди се, че с обжалваната заповед органът е възприел несъществуваща фактическа обстановка, не става ясно как е достигнал до неправилния извод за липса на професионален опит, необходим за заемане на длъжността - 4 години. Не е посочено и какви изисквания за професионален опит приема, че следва да са налице към момента на назначаване на служителя, в кой акт са уредени те, какъв е професионалният опит, притежаван от С. П. Г. ранг към момента на преназначаването й на процесната длъжност, както и към момента на прекратяване на служебното й правоотношение за длъжността „Директор на Дирекция АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол. Отговорът на въпроса какъв професионален опит притежава жалбоподателя е съществен, тъй като изясняването му е свързано и със законосъобразността на акта от материалноправна страна. В конкретния случай към заеманата от жалбоподателя длъжност по служебно правоотношение са относими кумулативно дадените в т.122 от Класификатора на длъжностите в администрацията /КДА/ минимални изисквания, а именно - да има висше образование, квалификационна степен "магистър", ранг III младши, професионален опит от 4 години. Видно от намиращата се в служебното досие на С. П. Г. Д. за висше образование серия № *****, изд. от УНСС [населено място], същата е магистър по специалност „Икономика на търговията“, поради което се счита, че и към момента на преназначаване на длъжност "Директор на Дирекция АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол и към датата на издаване на оспорената заповед, тя отговаря на изискванията за вид и степен на образование, с които се свързва заемането на длъжността. На второ място се счита, че към датата на преназначаването й С. П. Г. е отговаряла и на условието да притежава минимално необходимия за заемане на длъжността професионален опит от поне 4 години.За да е изпълнено това условие, следва да се вземе предвид както периодът от време, през който същата е изпълнявала дейности в област или области, които са свързани с функциите, определени в длъжностната характеристика за съответната експертна длъжност съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, така и допълнително възлаганите дейности с нарочни заповеди, с които са делегирани и ръководни функции, присъщи и за длъжността Директор на Дирекция „АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол. Предвиденото в тази норма условие единствено включва придобитият професионален опит да е от дейност, свързана с функциите на новата длъжност. Т. има дори и за най-ниската ръководна длъжност по КДА - по т. 219, ръководно ниво 8, където се изисква професионалният опит да е 3 години. Ако същият трябва да бъде натрупан само на ръководна длъжност, е невъзможно да бъде придобит и служителят да може да заеме която и да е ръководна длъжност. Следователно законодателят е приел, че изискуемият професионален опит за ръководна длъжност може да бъде придобит и на експертна такава, стига да има връзка с изпълняваните функции.

В длъжностните характеристики за съответните експертни длъжности, заемани от жалбоподателя Г. в същата администрация, преди преназначаването й на длъжност Директор на Дирекция „АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол, са упоменати преките й задължения, сред които са : Участва в изготвяне на предложения по промяна на нормативни актове свързани с дейността и носи отговорност за изразените становища и направените предложения; Събиране на индивидуална статистическа информация за СЗСИ или други статистически наблюдения чрез директно анкетиране на земеделските стопани;Подбор, наемане, обучение и контрол на анкетьори и други участници в провеждане на статистическите наблюдения;Подготвяне на договори, отчети, протоколи за работата на анкетьорите и другите участници в провеждане на статистическите наблюдения;Подготвяне и предоставяне на необходимата информация за изготвяне на ведомости за заплащане на възнаграждения на участниците в наблюденията;Проверява жалби, постъпили от юридически и физически лица, и изготвя отговор. На следващо място, друга от основните дейности, които е извършвала жалбоподателя Г. като държавен служител в ОД „Земеделие“ Ямбол, е свързана със Системата за земеделска счетоводна информация /СЗСИ/, в която се събират икономически и финансови данни. От самото си назначаване като държавен служител - от 10.04.2006г., до 20.11.2023г., тя е извършвала работа по СЗСИ, финансово-стопански и счетоводни дейности, като тези допълнително възложени задължения и функции са регламентирани в съответните заповеди на Министъра на земеделието и на Директора на ОД „Земеделие“ Ямбол. Във връзка с провежданите статистически изследвания оспорващата е извършвала подбор и обучения на анкетьори, подготвяла е граждански договори и всички необходими документи по отчитането и изплащането на възнагражденията им. Със Заповед РД-12-01-170-1 от 26.06.2020г. на Директора на ОД „Земеделие“ Ямбол са й възложени дейности по организиране и изпълнение по проект „Преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 година“, като по проекта са назначени 29 анкетьора, 4 контрольора и 6 оператора, на които е извършила подбора, обучението и в последствие изготвила нужните документи за назначаване, отчитане и извършване на плащанията за извършената от тях работа, както и извършване на дейности по тяхното ръководене и контрол. Основната работа по организацията и отчитането по тези дейности обхваща периода август 2020 г. - март 2021г.Същите дейности е изпълнявала и по проект „Изследване на структурата на земеделските стопанства през 2016 година“ в период август 2016 - декември 2016 г., по отношение на 12 анкетьора, 3 оператора и 1 външен експерт. Участвала е в ОД „Земеделие“ Ямбол в Комисии за отдаване на земеделска земя от държавен поземлен фонд, Комисии по първоначално назначаване на държавни служители на държавна служба и в дисциплинарни съвети от 2021г..Със заповеди РД-04-61/15.06.2020г. и РД-04-30/17.03.2022г., които са действащи и към настоящия момент на служителката е определена за завеждащ учрежденския архив за ОД „Земеделие“ Ямбол, участва като член в постоянно действащата комисия за брак на активи съгл. Заповед РД-04-60/26.05.2022 г., а от 01.12.2017г. до настоящия момент многократно е определяна за участие в работни комисии по инвентаризация в ОД „Земеделие“ Ямбол на различни длъжности, в т.ч. и като председател.Именно защото оспорващата е държавен служител с дългогодишен професионален опит - над 17 години, без дисциплинарни наказания, преминала през всички нива на йерархията, участвала във всички дейности на ОД „Земеделие“ Ямбол, същата много бързо е навлязла в задълженията, присъщи за длъжността Директор на Дирекция „АПФСДЧР“ и успешно е изпълнявала същите до датата на издаване на оспорената заповед. Предвид изложеното се счита, че по отношение на Заповед № ЧР-04- 569 / 11.04.2024г., издадена от Директора на ОД „Земеделие“ са налице отменителните основания по чл. 146, т.3 и т.4 от АПК, жалбоподателят Г. моли заповедта да бъде отменена като се присъдят и направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят С. П. Г., редовно призована, не се явява. Представлява се от адв. Н. Д. Н. от *, редовно упълномощен. Жалбата се поддържа на основанията по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК с искане да бъде отменена заповедта и с претенция за разноски. Като основен аргумент се посочва това, че липсва фактическо основание за издаване на заповедта. От процесния доклад, приложен към преписката, е видно, че т.нар. проверка е извършена само и единствено върху длъжностната характеристика на жалбоподателя. Съгласно константната практика на съда същата има второстепенно значение. От този доклад не е видно да са изследвани нито една от заповедите, с които на Г. са възлагани допълнителни служебни задължения и предвид наличието на повече от 18 години стаж в ОД „Земеделие“ – Ямбол да се издава заповед, в която се твърди липса на професионален опит, е некоректно.

Ответната страна, Директорът на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол, редовно призована, се представлява от главен юрисконсулт Е. К., редовно упълномощена.Застъпва становище за неоснователност на жалбата.Счита процесната заповед за издадена при спазване на административнопроизводствените правила, като в нея подробно е посочена причината за несъвместимостта - липса на професионален опит от 4 години за изпълнение на длъжността „Директор“. Съгласно чл. 2 от Наредбата за прилагане на класификатора за длъжностите в администрацията, професионален опит е времето, през което лицето е изпълнявало дейности в област или области, които са свързани с функциите, определени в длъжностната характеристика за съответната длъжност. При сравнение на длъжностните характеристики, представени по делото, не е налице съвпадение в нито една от областите на дейност. Липсата на професионален опит за заемане на ръководната длъжност е било обстоятелство, което е налице през цялото време на заемане на длъжността, като това винаги е основание за прекратяване на служебното правоотношение, независимо по какъв начин е възникнало.Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева.

В определения от съда срок и двете страни по делото са представили писмени бележки.

Като взе предвид събраните по делото доказателства и отдели спорното от безспорното, съдът намира за установено следното:

Предмет на съдебен контрол е Заповед № ЧР-04-569 / 11.04.2024г., издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ - Ямбол, с която е прекратено служебното правоотношение на С. П. Г. на длъжност:Директор на Дирекция"АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол, поради липса на професионален опит, необходим за заемане на длъжността - 4 години, съгласно т. 122 от Класификатора на длъжностите в администрацията, приет с ПМС № 129 от 26.06.2012г., временно преназначена на осн. чл. 82а, ал.1 от ЗДСл със Заповед № ЧР-04-542/20.11.2023г., считано от 11.04.2024г..Заповедта е връчена на служителя на същата дата 11.04.2024г.Жалбата е постъпила в Административен съд Ямбол с вх.№853/24.04.2024г. от името на адресата на заповедта, насочена е срещу подлежащ на съдебен контрол акт на органа по назначаване съгласно изричната разпоредбата на чл.121, ал.1, т.1 от Закона за държавния служител(ЗДСл), подадена е пред местно компетентния съд по смисъла на чл.124, ал.1 от ЗДСл – по адреса на жалбоподателя. Предвид това съдът приема жалбата за допустима – подадена от надлежна страна, неблагоприятно засегната, в рамките на 14-дневния срок за обжалване по чл.149, ал.1 АПК, при наличието на правен интерес.

По съществото на спора съдът взе предвид събраните по делото писмени доказателства и констатира, че Заповед № ЧР-04-569 / 11.04.2024г. е издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол в качеството му на орган по назначаването по смисъла на чл.108, ал.1 от ЗДСл във връзка с чл.3, ал.3, т.8 от Устройствения правилник на областните дирекции Земеделие, в писмена форма с посочване на фактическото и правно основание за прекратяване на служебното правоотношение – липса на професионален опит, необходим за заемане на длъжността, което е нормативно предвидена хипотеза по чл.107, ал.1, т.7 от ЗДСл на едностранно прекратяване на служебното правоотношение от органа по назначаване без предизвестие.Предвид това не се констатира липса на компетентност на издателя на заповедта и нарушение на формата, предвидена в чл.108, ал.1 от ЗДСл.

Страните не спорят, а и от служебното досие на С. П. Г., представено по делото, се установява, че същата е държавен служител в Областна дирекция „Земеделие“-Ямбол, назначена от Директора на ОД“Земеделие“-Ямбол със Заповед №РД-44-778/10.04.2006г. на длъжност „младши експерт“, преназначена със Заповед №РД-44-1648/01.09.2008г. на длъжност „старши експерт“ в отдел „Регионална политика“ за периода 17.04.2006-04.02.2010г., впоследствие преназначена със Заповед №ЧР-04-023/05.02.2010г. на длъжност „старши експерт“ и със Заповед №ЧР-04-363/01.09.2020г. на длъжност „главен експерт“ в ГД“Аграрно развитие“ за периода 05.02.2010-19.11.2023г..Със Заповед №ЧР-04-542/20.11.2023г. на органа по назначаване е била временно преназначена на длъжност Директор на Дирекция"АПФСДЧР“, с придобит ранг І младши, за срок не по-дълъг от 4 години, на осн. чл.82а, ал.1 от ЗДСл, с изразено от нея писмено съгласие, заемала е тази длъжност до датата на връчване на обжалваната Заповед № ЧР-04-569 / 11.04.2024г, която е датата й на издаване.

Като основание за прекратяване на служебното правоотношение на жалбоподателя Г. е посочена разпоредбата на чл. 107, ал. 1, т. 7 от ЗДСл, която дава правомощие на органа по назначаване да прекрати служебното правоотношение с държавния служител без предизвестие, когато той е назначен при неспазване на условията по чл. 7 от ЗДСл и нарушението съществува към момента на прекратяване на правоотношението. В тази връзка органът е посочил липса на професионален опит, необходим за заемане на длъжността – 4 години, съгласно т.122 от КДА, което е основанието по чл.7, ал.1, т.6 от ЗДСл.

Изискванията за заемане на длъжността се определят със закон - чл. 14, ал. 2 във вр. с ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА), чрез длъжностното разписание за съответната длъжност и в Устройствения правилник на съответната администрация, по аргумент от чл. 14, ал. 3 ЗА. Съгласно чл. 2 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията минималният професионален опит, необходим за заемане на длъжността, включва времето, през което служителят е извършвал дейност в област или области, които са свързани с функциите, определени в длъжностната характеристика за съответната длъжност.

Спорът е за това дали С. П. Г. отговаря на изискването за професионален опит 4 години, като органът по назначаване счита, че за функциите на длъжността Директор на Дирекция"АПФСДЧР“, такъв опит не е бил наличен към датата на преназначаване.

Съгласно представената по делото длъжностна характеристика за длъжността Директор на Дирекция"АПФСДЧР“ областите на дейност на държавния служител са : административно-правна, финансово-стопанска, човешки ресурси.За доказване на професионален опит не е необходимо такъв да е придобит в същата администрация, от значение са възложените функции. В тази връзка като опит в областта финансово-стопанска следва да бъде зачетен стажът на длъжност “счетоводител“ през периода 15.11.2004г. до 15.05.2005г. и периода 06.02.2006г.-17.04.2006г. (повече от 8 месеца).По отношение на периодите, през които служителят е заемал длъжност в специализираната администрация на ОД“Земеделие“-Ямбол органът счита, че същите функционално нямат връзка с длъжността Директор на Дирекция"АПФСДЧР“.Този довод не може да бъде споделен, още по-малко възражението, че професионалния опит включва само такъв на ръководна длъжност.

Писмените доказателства сочат, че със Заповеди на Директора на ОД „Земеделие“ Ямбол №РД-12-408-28/31.01.2012г.; №РД-12-467-30/21.02.2013г.; №РД-12-292-16/10.02.2014г.; №РД-07-970-30/13.03.2017г.; №РД-29-1 / 11.07.2018г.; №РД-07-9 / 31.01.2019г.; №РД-07-5 / 30.01.2020г.; №РД-04-20 / 05.03.2021г.; №РД-07-9 / 28.02.2022г. на С. Г. са били възложени служебни задължения по събиране на счетоводна информация от земеделските стопанства на територията на област Ямбол.Със Заповед №РД-07-3204-194/01.11.2017г., е определена за член на постоянно действащата експертна комисия, която отговаря да изготви предложения за актуализиране на номенклатурата на делата и списък на видовете документи със срокове за тяхното съхранение, както и да изпълнява определените задачи в чл.10 от Наредбата за организирането, обработването, експертизата, съхранението и използването на документите в учрежденските архиви на държавните и общинските институции, респ. на документите в ОД „Земеделие“ Ямбол, а със Заповеди РД-04-61/15.06.2020г. и РД-04- 30/17.03.2022г. е определена за завеждащ учрежденския архив за ОД „Земеделие“ Ямбол.Със Заповеди №РД-07-3549-227/01.12.2017г.; №РД-07-90 / 03.12.2018г.; №РД-04-41 / 25.11.2019г.; №РД-04-86 / 29.11.2021г.; № РД-04-115/06.12.2022г. е определена за председател на работна комисия за извършване на инвентаризация в ОД „Земеделие“ Ямбол съотв. през 2017г., 2018г., 2019г., 2021г., 2022г. , със Заповед № РД-04-60/26.05.2022г. на Директора на ОД „Земеделие“ Ямбол е определена за член на постоянно действаща комисия за брак на активи, поради констатираното им морално и физическо износване, което сочи за придобит стопански професионален опит.

Със Заповед № РД-12-01-170-1 / 26.06.2020г. на Директора на ОД „Земеделие“ Ямбол С. Г. е определена за организиране и изпълнение на дейностите, възлагани по т.2 от Заповед №РД09-458 /15.06.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, а именно: дейности по Споразумение № 2019.0191 с Евростат, за изпълнение на проект „Преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 година“, в т.ч. дейности по административно обслужване на преброяването — счетоводни, правни, информационни, човешки ресурси и др.Със Заповед № РД-07-52 от 05.03.2019г. на Директора на ОД „Земеделие“ Ямбол е определена за председател в постоянно действаща комисия по бракуване на трайни насаждения. Със Заповед № РД-04-19 от 26.02.2021г. на Директора на ОД „Земеделие“ е назначена в състава на дисциплинарния съвет при ОД „Земеделие“, където спазването на изричната законовата процедура по налагане на дисциплинарни наказания изисква познаването на специфичната в тази област нормативна уредба и извършването на правни преценки за наличието или липсата на основание за ангажиране дисциплинарната отговорност на съответния държавен служител, както и за определяне на вид и размер на дисциплинарно наказание.

От приложените по делото атестационни формуляри е видно, че служителят Г. е получила годишна оценка „Изпълнението е над изискванията“ за 2023г., вписано е че, познава законодателството и актуализира своевременно знанията си с промените в нормативната уредба, с която работи.На С. Г. са били възлагани функции по заместване на органа по назначаване, което сочи за придобит управленски опит от по-високо ниво.От атестацонните формуляри по време на заеманите експертни длъжности е видно, че не само е събирала счетоводна информация за земеделските стопанства, но и е водила кореспонденция с НАП, ЧСИ, ДСИ, което сочи и за опит в областта на правото.Във всеки един от атестационните формуляри оценяващият служител е вписал, че служителят Г. има потенциал за бъдещо развитие.В тази връзка по отношения на професионалния опит на жалбоподателя на заеманите експертни длъжности съдът приема, че случаят касае служител, който е имал по-висока квалификация и компетентност от изискванията за заеманата длъжност, поради това на Г. са били възлагани допълнителни дейности извън длъжностната й характеристика още от първите години на работата й в ОД“Земеделие“-Ямбол(арг. и от Докладна записка 2842/29.08.2008г. на Директора на ОД“Земеделие“-Ямбол до Министъра на земеделието и храните).

Обобщено съдът приема, че към датата на назначаването си на длъжността Директор на Дирекция"АПФСДЧР“ в ОД“Земеделие“-Ямбол С. П. Г. е имала придобит професионален опит в областта на финансово-стопанската дейност повече от 17 години, и това е експертен опит придобит по трудово правоотношение на длъжността счетоводител, впоследствие по служебно правоотношение на заеманите длъжности младши, старши и главен експерт в ОД“Земеделие“-Ямбол.Възлаганите й функции по участие в дисциплинарен съвет, участие в комисии по ЗСПЗЗ, кореспонденция с външни органи като НАП, ЧСИ, ДСИ, участие в дисциплинарен съвет съдът приема като придобит и правен опит, а във връзка с възлаганите счетоводни функции съдът счита, че за надлежното им изпълнение безспорно са нужни правни знания.Като се добави и професионалния й опит на длъжност „счетоводител“ за периода 15.11.2004г. до 15.05.2005г. и 06.02.2006-17.04.2006(повече от 8 месеца) и стажа на длъжността Директор на Дирекция“ "АПФСДЧР“ в ОД“Земеделие“-Ямбол от 20.11.2023г. до 10.04.2024г.(повече от 4 месеца), сумарно към датата на издаване на обжалваната заповед С. П. Г. има професионален опит повече от 18 години. По отношение на представения от органа по назначаване Доклад КД01-12/27.03.2024г. от Инспектората на МЗХ, на който се позовава органа по назначаване с препоръка да бъде прекратено служебното правоотношение на С. П. Г., съдът счита, че на първо място този доклад не е съобразен с допълнително възлаганите функции на служителя, за което са събрани доказателства в настоящото производство, те не са нови, а изхождащи от органа по назначаване, поради което той е дължал преценка и излагане на мотиви в тази връзка, което с обжалваната заповед не е сторено.

С. П. Г. притежава и Диплома за висше образование серия № *****, изд. от УНСС [населено място], за магистър по специалност „Икономика на търговията“, поради което е безспорно, че и към момента на преназначаване на длъжност "Директор на Дирекция АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол и към датата на издаване на оспорената заповед, тя отговаря на изискванията за вид и степен на образование, служителят има придобит и ранг І младши.

Предвид изложеното съдът формира краен извод, че С. П. Г. към датата на преназначаване на длъжността Директор на Дирекция АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол е отговаряла, както на изискването за вид и степен на образование, така и на условието да притежава минимално необходимия за заемане на длъжността професионален опит от поне 4 години, и придобит ранг, т.е. отговаря на изискванията по т. 122 от Класификатора на длъжностите в администрацията(образователна степен магистър, придобит ранг ІІІ младши, 4 години професионален опит) . Обжалваната заповед като материално незаконосъобразна следва да се отмени, като при този изход на спора в полза на жалбоподателя се присъдят и направените разноски за платено адвокатско възнаграждение 1000лв. и държавна такса 10лв., общо 1010(хиляда и десет) лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът,

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЧР-04-569 / 11.04.2024г., издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ - Ямбол, с която е прекратено служебното правоотношение на С. П. Г. на длъжност Директор на Дирекция"АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ Ямбол, поради липса на професионален опит, необходим за заемане на длъжността - 4 години, съгласно т. 122 от Класификатора на длъжностите в администрацията.

ОСЪЖДА Областна дирекция "Земеделие" – Ямбол да заплати на С. П. Г., [ЕГН], адрес: [населено място], [улица], *, разноски в размер 1010(хиляда и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок.

 

 

 

 

 

 

Съдия: