Решение по дело №269/2019 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 210
Дата: 18 юни 2019 г. (в сила от 19 ноември 2019 г.)
Съдия: Михаил Георгиев Михайлов
Дело: 20195510200269
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

 

Казанлък 18.06.2019 год.

                                      

                   Казанлъшкият районен съд, наказателно отделение, четвърти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори май две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                 

                                                            председател:          Михаил Михайлов,

 

при участието на секретаря Марийка Иванова, като разгледа докладваното от съдия Михайлов АН дело №269/ 2019г. по описа на същия съд, за да се произнесе взе предвид следното: 

                     Наказващият орган на 09.08.2018г. издал електронен фиш за налагане на глоба  серия К №2232255, за това, че И.И.У. на същата дата в 11.27 часа в обл.С. З, общ.К., на ПП-I-6 км.311+900 в посока гр.С. е управлявал МПС „Волво С80“ с рег.№***** и при ограничение от 60 км/ч., въведено с пътен знак „В-26“, разположен южно на 220 м., заснето с мобилна радарна с-ма TFR1-М и отчетен километров толеранс от -3 км/ч., е извършил нарушение за скорост, като  стойност на последната била 94 км/ч., т.е. констатирано било превишаване на скоростта с 34 км/ч. На основание чл.189,ал.4, във връзка с чл.182,ал.2,т.4 от ЗДвП било наложено адм.наказание- глоба в размер на 300лв. на жалбоподателя.      

                   В жалбата на въззивника се излагат съображения за незаконосъобразност на същия, тъй като според жалбоподателя били допуснати процесуални нарушения в хода на процедурата по изготвянето му. В с.з. негов процесуален представител изцяло поддържа аргументите в жалбата и ги допълва.                       

                   Въззиваемата страна ОДМВР-Стара Загора, редовно призована, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

                   В подкрепа на направените констатации в електронния фиш въззиваемата страна е представила снимков материал- клип № 2658 от радар №582,  удостоверение за одобрен тип  средство за измерване №10.02.4835, протокол №4-49-17 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M №4835, схема  от 12.03.2016г., протокол за използване на автоматизирано техническо средство TFR-1M 582 рег.№1344 ПК/ 10.08.2018г., протокол  9-49-17/31.10.2017г. за последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M, извършена в „Полицейска техника“ Лаборатория за проверка на радарни скоростомери и анализатори за алкохол в дъха, препис от Инструкция за експлоатация и техническо описание на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M, издадено от „Тинел електроникс“ООД, заповед на Министъра на вътрешните работи за утвърждаване на образец на електронен фиш №8121з-172/ 29.02. 2016г., както и заповед №8121з-748/ 24.06.2015г. на Министъра на вътрешните работи.

         Жалбата е подадена в законоустановения срок. 

         С Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на ВР са регламентирани условията и реда за използване на автоматизираните  техн.средства и системи за контрол, като по този начин се отстранява празнината в закона, довела до липса на  регламентация на  реда за установяване на нарушенията на движението с автоматизираните технически средства и системи. Санкционираното превишаване на скоростта на 09.08.2018г. е осъществено след приемането на Наредбата и към този момент не е съществувала законова празнота.

         С разпоредбата на член 189,ал.4 от ЗДвП се изключва изискването за съставяне на АУАН и издаване на НП. Тази процедура е различна от установената в ЗАНН, като началото на производството е поставено със заснемане  на извършеното нарушение, посредством техническо средство. Специалният начин на установяване на административно нарушение е в съответствие с разпоредбата на  чл.165,ал.2 ,т.6 от ЗДвП, при който съответните контролни служби имат право за установяване на  нарушенията да използват  техн.средства или системи, заснемащи и записващи датата, часа на нарушението и рег.№ на автомобила. Съгласно чл.189,ал.15 от същия закон в административно-наказателното производство са годни веществени доказателства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи от посочения вид.

         В конкретния случай няма приложена декларация по реда на чл.189,ал.5 от ЗДвП, която да променя данните за авторството на деянието, а и на практика това обстоятелство не се оспорва.

         Съдържанието на електронния фиш е уредено в чл.189,ал.4 от ЗДвП, като съгласно параграф 6,т.63 от ДР на ЗДвП, същия представлява електронно изявление, което като такова има безспорно авторство, поради което не  е необходимо  посочването на конкретното лице, издало този фиш.

         Както е отразено по-горе авторството не е оспорено, но съдът намира, че от представените по делото писмени и веществени доказателства не се доказва извършването на адм.нарушение от страна на жалбоподателя, т.е. от същите не се установява по безспорен и категоричен начин,  както от обективна, така и от субективна страна, И.И.У. да е осъществил нарушение по чл.21,ал.2 от ЗДвП, неспазвайки забраната  и скоростта на  превозното средство да  е превишила установените в тази норма стойности. Това е така най-вече, защото използването на  системата е в нарушение на утвърдените с Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи правила.

Тъй като изложената фактическа обстановка се установява единствено от приложения по делото електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К №2232255, издаден от ОДМВР-Стара Загора, а констатациите в ЕФ не се ползват с презумптивна доказателствена сила, те трябва да бъдат доказани от АНО. Следва да бъде доказано и че при издаване на ЕФ е била спазена предвидената в съответните нормативните актове процедура, доколкото същата гарантира издаването на законосъобразен санкционен акт, както и че от обективна и субективна страна съставът на вмененото нарушение, визиран в ЕФ, е осъществен.

В настоящия случай административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за нарушение на чл.182,ал.2,т.4, във връзка с чл.21,ал.2 от ЗДвП, установено с мобилна радарна система TFR1-М, на основание издаден против него електронен фиш.

Последният, според легалното си определение, съдържащо се в разпоредбата на параграф 6,т.63 от ДР на ЗДвП, представлява електронно изявление записано върху хартиен, магнитен или др. носител,създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства.

Минимално изискуемото съдържание и задължителните реквизити на електронния фиш са лимитирани, с изчерпателно изброяване в нормата на чл.189,ал.4 ЗДвП, а именно: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на санкцията, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Тъй като разпоредбата е специална по отношение на разпоредбите на общия административно-наказателен процес- конкретно чл.57 ЗАНН, при преценка за формалната законосъобразност следва да се държи сметка за спазване на намиращата приложение специална норма, т.е. процесуалните изисквания, относно съдържанието на НП не са приложими за електронния фиш, независимо, че по правното си действие той е приравнен на санкционен акт-аргумент от чл.189,ал.11 от ЗДвП, едновременно с това материализиращ и констативния такъв/АУАН/.

Преценен, съобразно изискването на чл.189,ал.4 от ЗДвП, електронният фиш от формална страна съдържа всички изискуеми лимитативно изброени реквизити за обективирано съдържание.  По делото обаче е налице основание за отмяната му. В конкретния случай не са спазени от контролните органи изискванията на Наредба №8121з-748/24.06.2015г., в частност чл. 4, като контрола е осъществен с АТС, неодобрено по реда на Закона за измерванията(ЗИ). Става ясно, че същото е било технически неизправно и незаконосъобразно приведено в работен режим на твърдените място и време, предвид приложените по делото протокол за използване на автоматизирано техническо средство TFR-1M 582 рег.№1344 ПК/ 10.08.2018г., протокол  9-49-17/31.10.2017г. за последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M, извършена в „Полицейска техника“ Лаборатория за проверка на радарни скоростомери и анализатори за алкохол в дъха и препис от Инструкция за експлоатация и техническо описание на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M, издадено от „Тинел електроникс“ООД. 

Приложената към доказателствата по делото снимка, от която става ясно, че разположението на мобилна радарна система TFR1-М е на завой и при извършване на заснемането на скоростта същата поражда основателно съмнение относно извършването на нарушението, като местоположението на уреда на посочените в ЕФ дата и място препятства възможността да се установи действително ли скоростта на автомобила е измерена в зоната с ограничение на скоростта. Както вече беше посочено не следва да се приеме за установен по несъмнен начин фактът на извършване на нарушението, тъй като от представения по делото протокол за проверка от оторизирана лаборатория за извършването на последваща и периодична проверка е видно, че процесното техническо средство не отговаря на метрологичните изисквания към датата на извършване на нарушението. 

С оглед на горното и на основание чл.63,ал.1,пр.III от ЗАНН съдът 

                                            

                                       Р       Е        Ш        И    :

       

       ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба серия К №2232255, издаден от ОДМВР-Стара Загора на 09.08.2018г., с който на И.И.У. с ЕГН **********,***, е наложено адм. наказание- глоба в размер на 300/триста/лева, на основание чл.189,ал.4, във вр. с чл.182,ал.2,т.4 от ЗДвП.

       

        Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено пред Административен съд- Стара Загора.

 

                                                                 

                                                                  Районен съдия: