Определение по дело №1458/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1513
Дата: 14 юни 2023 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20237180701458
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 


О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1513

 

гр. Пловдив, 14.06.2023 год.

 

         Административен съд - Пловдив,Първо отделение, I състав, в закрито съдебно заседание на четиринадесети юни две хиляди двадесет и трета  година, в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА

като разгледа адм.дело № 1458 по описа на съда за 2023  г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на  чл. 166, ал. 4 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с  чл. 80, ал. 3 от закона за държавната собственост /ЗДС/.

 

Образувано е по жалба на Т.М.К. ,ЕГН ********** с адрес:с***,със съдебен адрес:***,адвокат Н.А.-пълномощник против Заповед № ДС-09-14/23.05.2023г. на областен управител на област Пловдив,с която е наредено изземването на следните недвижими имоти - частна държавна собственост, предмет на Акт за частна държавна собственост № 10986 от 20.12.2022г., с предоставени права за управление на Министерство на земеделието, ЕИК *********, а именно:

1.Поземлен имот с идентификатор 78029.502.1475 по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-305/13.12.2020г. на Изпълнителния директор на АГКК, последно изменение, засягащи поземления имот: няма данни за изменение; с площ: 3510 кв.м.; Трайно предназначение на територията: Урбанизирана; Начин на трайно ползване: За обект, комплекс за здравеопазване; предишен идентификатор: няма; номер по предходен план: 1475, квартал 28, парцел I, находящ се в с. Цалапица, общ. Родопи, обл. Пловдив, с адрес: ул. „Стефан Стамболов", при съседни поземлени имоти с идентификатори: 78029.502.3148, 78029.502.3294. 78029.502.3296, 78029.502.1474, 78029.502.3198; ведно с построените в него 3 /три/ броя сгради, представляващи:

2.Сграда с идентификатор 78029.502.1475.1, със застроена площ: 88 кв.м., брой етажи: 2 /два/; брой самостоятелни обекти в сградата: няма данни; предназначение: Постройка на допълващо застрояване; стар идентификатор: няма; номер по предходен план: няма;

3.Сграда с идентификатор 78029.502.1475.2, със застроена площ: 99 кв.м., брой етажи: 1 /един/; брой самостоятелни обекти в сградата: няма данни; предназначение: Постройка на допълващо застрояване; стар идентификатор: няма; номер по предходен план: няма;

4. Сграда с идентификатор 78029.502.1475.3, със застроена площ: 7 кв.м., брой 1жи: 1 /един/; брой самостоятелни обекти в сградата: няма данни; предназначение: :тройка на допълващо застрояване; стар идентификатор: няма; номер по предходен план: няма;

С молба от 14.06.2023г.повторно е направено искане за спиране на предварителното изпълнение на оспорваната заповед .Посочено е,че за жалбоподателя ще настъпят значителни и труднопоправими вреди от  предварителното изпълнение на оспорената заповед,тъй като имота се използва от К. за нуждите на ветеринарната му лечебница и в нея се намират множество вещи,пособия и друга техника,негова собственост.Предаването на имота е до 14.06.2023г.,а на 15.06.2023г. ще се пристъпи към принудително му изземване.Жалбоподателят посочва още,че изземването на имота  ще го лиши практически от възможността да упражнява законово предвидени права ,произтичащи от създадените договорни отношения .

Ответникът по жалбата – областен управител на област Пловдив не взима становище по искането.Представена е с придружително писмо административната преписка.

Заинтересованата страна-Министерство на земеделието не взима становище.

След преценка на изложените оплаквания и събраните по делото доказателства ,съдът намира следното:

Повторното искане за спиране на изпълнението е ДОПУСТИМО,доколкото същото може да бъде направено при всяко положение на делото,до влизане в сила на съдебното решение. Искането е направено от лице с активна процесуална легитимация и с правен интерес да иска произнасяне на съда, пред териториално и материално компетентния административен съд, поради което следва да бъде разгледано по същество.

Разгледано по същество искането е ОСНОВАТЕЛНО.

Предмет на оспорване е Заповед № ДС-09-14/23.05.2023г. на областен управител на област Пловдив,с която е наредено изземването на недвижими имоти - частна държавна собственост, предмет на Акт за частна държавна собственост № 10986 от 20.12.2022г., с предоставени права за управление на Министерство на земеделието, ЕИК *********.

Съгласно  чл. 80, ал. 3 от ЗДС, обжалването на заповедите за изземване на държавни имоти, не спира тяхното изпълнение, освен ако съдът по искане на страната не спре изпълнението. Съгласно разпоредбата на  чл. 166, ал. 4 от АПК, то може да бъде спряно от съда при условията на  чл. 166, ал. 2 от АПК, предпоставящ основателността на искането от конкретната преценка относно възможността предварителното изпълнение на акта да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Законът за държавната собственост не сочи основанията, при които съдът може да спре изпълнението на административния акт на основание чл. 80,ал.3 от ЗДС. Поради това намира приложение общата норма на чл. 166, ал. 2, вр. ал. 3 и 4 АПК, определяща основанията и реда, по които може да се спре предварителното изпълнение на административен акт (в изключение от правилото на ал. 1 на същата норма), след разглеждане на подадено от оспорващия искане за това, в закрито съдебно заседание. В тези случаи, преценката на съда се свежда до обстоятелството дали с предварителното изпълнение на акта няма да се причини на неговия адресат значителна или труднопоправими вреда. Несъмнено е, че и в двата случая вредата следва да бъде над обичайната такава, свързана с изземването на държавен имот. В тежест на оспорващия е да докаже това обстоятелство.

В повторната молба от 14.06.2023г. жалбоподателят изтъква потенциални вреди,които би претърпял от принудителното изземване на спорния държавен имот,който той ползва за нуждите на ветеринарна лечебница.В нея се намират множество вещи,пособия и техника ,налице са договорни задължения с клиенти на клиниката.Действително доказателства в тази насока не са представени,но доколкото се касае за действаща ветеринарна лечебница,то следва да бъде прието,че в същата е налице оборудване за тази дейност и съответно се извършва дейност.

Така изложеното обосновава изводът, че се касае за настъпването на значителни вреди за жалбоподателя, поради което съдът приема, че предварителното изпълнение на заповедта, ще причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Като лишаването на жалбоподателя от ползването на процесния държавен имот би причинило значителни имуществени вреди, свързани с упражняването на търговската дейност до приключване на съдебното производство по проверка на законосъобразността на заповедта.

Съдът счита, че ако бъде спряно изпълнението на административния акт няма да се затрудни реализирането на правата и задълженията, които ще произтекат в случай, че жалбата бъде отхвърлена, а също и че от евентуалното закъснение на изпълнението няма да се причинят вреди на ответната страна, които са трудно поправими.

Мотивиран от изложеното, съдът намира, че искането за спиране на предварителното изпълнение на процесната заповед като основателно и доказано, следва да се уважи.

С оглед на това, Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

СПИРА  предварителното изпълнение на  Заповед № ДС-09-14/23.05.2023г. на областен управител на област Пловдив.

 ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  може да се обжалва с частна жалба в 7- седем дневен срок, от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България

 

                                                  СЪДИЯ: