РЕШЕНИЕ
Номер 678816.10.2020 г.Град Благоевград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – БлагоевградIII наказателен състав
На 30.09.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
Секретар:Вергиния Р. Костадинова Качулска
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20201210201236 по описа за 2020 година
Делото е образувано с жалба на З. Т. Х. с ЕГН **********, с адрес в с.
срещу наказателно постановление №
6865/03.08.2020г., издадено от Началник на отдел "Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на
риска и оперативен контрол" Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, упълномощен със
заповед № РД-11-1266/17.10.2019г. на Председателя на Управителния съвет на АПИ, с което
на нарушителя е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лв. на
основание чл. 53, ал.1 вр. с чл. 26, ал.2 от Закона за пътищата. Искането е за отмяна на
наказателното постановление като незаконосъобразно поради допуснати съществени
нарушения на правото на защита при издаването и поради неправилно установени факти по
случая. В съдебното производство жалбоподателят не се явява, като е редовно призован, за
АПИ Благоевград се явява упълномощен процесуален представител, който изразява
становище за неоснователност на жалбата. На съда са представени писмени и гласни
доказателства по случая, които установяват следната фактическа обстановка:
На 07.07.2020г. в 15.53ч. на път I-1, км. 399 в посока от гр. Благоевград към гр. Петрич
З. Х. е управлявал товарен автомобил – съчленено ППС с пет оси – влекач с две
оси марка „и полуремарке с три оси
рег. № РВ 6966 ЕВ, с което извършвал превоз на товар – скална маса за строителни нужди и
е бил спрян за проверка от служители на АПИ - инспектор К. К. и А.
А., които извършили проверка за спазване на нормите на Наредба № 11/03.07.2001г. на
МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Проверката е установила чрез
измерване с техническо средство - електронна везна, модел PW - 10 № U0200010 и ролетка
1309/18, че натоварването на задвижащата задна ос на МПС е 12.050 тона, при максимално
допустимо натоварване 11.5 тона, съгласно изискването на чл. 7, ал.1, т.4, б. „а“ от Наредба
№ 11/03.07.2001г. на МРРБ. Установено е, че измереното разстояние между осите е 1.36м. и
сумата от натоварването на ос от тройната ос на полуремаркето е 26.100 тона, при
1
максимално допустимо натоварване 24 тона, съгласно разпоредбата на чл. 7, ал.1, т.3 , б. „б“
от Наредба № 11/03.07.2001г. За извършеното измерване е издаден протокол за измерване на
превозно средство № 0000012/2020. Направен е извод, че параметрите на ППС надвишават
нормите на Наредба № 11/03.07.2011г. и че ППС е извънгабаритно по смисъла на &1, т.1 от
1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11/03.07.2001г. на МРР и е тежко по
смисъла на
чл. 3, т.2 от тази Наредба, а водачът извършва превоза без разрешение за дейности от
специално ползване на пътищата, издадено от администрацията, управляваща пътя - АПИ,
като по този начин е допуснал нарушение на чл. 26, ал.2, т.1, б "а" от Закон за пътищата вр. с
чл. 37, ал.1, т.1 от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и
тежки ППС. За установеното нарушение в присъствие на водача е съставен акт за
установяване на административно нарушение № 0007521/07.07.2020г., с който водачът е
запознат и му е връчен срещу подпис. Въз основа на акта е издадено атакуваното
наказателно постановление № 6865/03.08.2020г. от Началник на отдел "Контрол по РПМ",
Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" Агенция "Пътна инфраструктура" гр.
София, упълномощен със заповед № РД-11-1266/17.10.2019г. на Председателя на
Управителния съвет на АПИ, с което на нарушителя е наложено административно наказание
глоба в размер на 1000 лв. на основание чл. 53, ал.1 вр. с чл. 26, ал.2 от Закона за пътищата.
Наказателното постановление е връчено на 06.08.2020г. и е обжалвано в установения от
закона срок пред РС Благоевград при спазване на правилата за местната подсъдност на
съдилищата. В жалбата са направени възражения за незаконосъобразност на наказателното
постановление поради неяснота относно основанието за налагане на санкция за превоз на
извънгабаритно и тежко ППС, което в действителност не е такова и фактът, че с него
жалбоподателят е превозвал скална маса не променя този факт и не прави използването на
пътя специално, тъй като се касае за обществено ползване на пътя по смисъла на &1, т.7 от
ПЗР на Закона за пътищата.
В съдебното производство свидетелите на наказващия орган потвърждават извършената
проверка и установените обстоятелства на нарушението, процедурата по съставяне и
връчване на акта за установяване на административно нарушение. По делото са представени
приложените към преписката писмени документи: разписка и известие за доставяне, АУАН
№ 0007521/07.07.2002г, Разписка от 07.07.2020 година, Протокол за измерване на превозно
средство № 0000012/2020, Копие от лична карта, свидетелство за регистрация част II, Пътен
лист № 001050, Кантарна бележка № 15176, квитанция от 24.06.2020 година, Заповед от
17.10.2019 година, Заповед от 17.10.2019 година, Пълномощно, Заповед № А-333/29.05.2014
година, Заповед № А-616/11.09.2018 година, Заявление от 25.06.2020 година, Сертификат за
одобряване на типа номер, Декларация за съответствие, сертификат за проверка на ЕС на
везни с неавтоматично действие, ЕС декларация за съответствие, сертификат за съответствие
за ролетка, пълномощно.
При тези факти съдът намира, че жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок от
лице, имащо право да обжалва атакуваното наказателно постановление пред компетентен
съд. Разгледана по същество е неоснователна, като съдът не установява съществени
2
нарушения на материалния закон или процесуалните правила за образуване и водене на
административнонаказателно производство, които да нарушават правото на защита.
Съгласно разпоредбите на Законът за пътищата движението на извънгабаритни и/или тежки
ППС в обхвата на пътя се нарича специално ползване на пътищата и е позволено само след
издаване на разрешение от администрацията, управляваща пътя - като за републиканските
пътища това е Агенция пътна инфраструктура - АПИ. Процесното съчленено ППС се състои
от влекач с две оси марка „и
полуремарке с три оси с рег. № РВ ЕВ. По време на проверката на инспектори от АПИ
е установено, че натоварването на задвижваща задна ос на МПС е 12.050 тона, при
максимално допустимо натоварване 11.5 тона, съгласно изискването на чл. 7, ал.1, т.4, б. „а“
от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ. Установено е, че измереното разстояние между
осите е 1.36м. и сумата от натоварването на ос от тройната ос на полуремаркето е 26.100
тона, при максимално допустимо натоварване 24 тона, съгласно разпоредбата на чл. 7, ал.1,
т.3 , б. „б“ от Наредба № 11/03.07.2001г. Поради това МПС е извънгабаритно по смисъла на
&1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за
движение на извънгабаритни и тежки ППС и тежко по смисъла на чл. 3, т.2 от тази наредба.
За извършване на процесния превоз по републикански път I- 1 съгласно изискването на чл.
26, ал.2, т.1, б „а“ от Закона за пътищата е било необходимо да има издадено от АПИ
разрешително за движение на извънгабаритно или тежко ППС, но водачът З. Х.
не е имал такова разрешително. Следователно Х. е осъществявал движение на
извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните
разпоредби на Наредбата и тежко по чл. 3, т.2 на Наредбата без разрешение - разрешително
или квитанция за платени пътни такси - издадено по реда на раздел IV на Наредба № 11 от
03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС от
администрацията,
управляваща пътя (АПИ) за дейност от специално ползване на пътищата с което е нарушил
разпоредбите на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а” от Закон за пътищата във
връзка е чл. 37, ал. 1, т. 1 на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на
извънгабаритни и/или тежки ППС. Съдът намира, че правилно е определен и субекта на
отговорност, като водачът Х. е бил длъжен преди началото на превоза да се убеди, че
параметрите за натоварване на ППС не превишават нормите на Наредба № 11/07.03.2001г.
на МРРБ или ако има такова превишаване, че за движението на автомобила има издадено
разрешение от АПИ и е платена пътна такса. За допуснатото нарушение на основание чл.53
ал.1 от Закона за пътищата административнонаказващият орган е санкционирал Х. с
административно наказание “Глоба” в размер на 1000 лева. Санкционната норма предвижда
наказание глоба от 1000 до 5000 лв. за физическите лица, които извършат или наредят да
бъдат извършено движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари
без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. При определяне
размера на административното наказание административнонаказващия орган е съобразил
разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, като е наложил минималното законово наказание,
отчитайки, че се касае за първо нарушение и веднага, след като е установено, за движението
3
на ППС са платени нужните пътни такси и е дадено разрешение за превоз. Определеното на
наказание е достатъчно, за да постигне целите си, като същевременно не може да бъде
определено като твърде тежко, защото съответства в достатъчна степен на извършеното
нарушение и настъпилите от него общественоопасни последици, които са свързани с
влошаване на състоянието на пътната настилка и риск за безопасността на движението по
пътищата.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 6865/03.08.2020г., издадено от Началник на
отдел "Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" Агенция
"Пътна инфраструктура" гр. София, упълномощен със заповед № РД-11-1266/17.10.2019г. на
Председателя на Управителния съвет на АПИ, с което на З. Т. Х. с ЕГН
**********, с адрес в с. С., общ. Р., област С. е наложено
административно наказание глоба в размер на 1000 лв. на основание чл. 53, ал.1 вр. с чл. 26,
ал.2 от Закона за пътищата.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред Административен съд-Благоевград в
14-дневен срок, считано от съобщението му.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4