Решение по дело №382/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 август 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700382
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

332

Гр. Перник, 05.08.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на тридесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

          При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 382/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР.

          Образувано е по жалба, подадена от Ц.М.Л., ЕГН ********** *** против заповед № 313з-1045/03.06.2020 г., издадена от директора на Областна дирекция – Перник при Министерство на вътрешните работи, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 , във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5, пр. І-во и ал. 2 от ЗМВР и чл. 204, т. 3 от ЗМВР  на жалбоподателката, в качеството и на полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ в сектор „Охранителна полиция“ към „Първо районно управление“, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

          В жалбата са наведени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че е налице съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в несъответствие между описаната фактическа обстановка и дадената правна квалификация. Сочи се, че наложеното дисциплинарно наказание е несъразмерно с нарушението. Излагат се доводи за противоречие на издадената заповед с целта на закона. Искането към съда е да я отмени и да присъди направените съдебни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателката – Ц.М.Л., чрез пълномощника си – адв. И.М., поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорената заповед и да присъди сторените разноски.

В проведеното съдебно заседание ответникът - Директор на Областна дирекция - Перник на Министерство на вътрешните работи, чрез юрисконсулт З. В. изразява становище за неоснователност на оспорването. Моли съда да го отхвърли по подробно изложени съображения.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателката Ц.М.Л. е назначена за първи път в системата на МВР със заповед рег. № К-5523/15.05.2012 г. на длъжност стажант в ОДМВР – Перник, считано от 17.05.2012 г. Към момента на издаване на оспорената заповед е заемала длъжност полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ на сектор „Охранителна полиция“ към Първо районно управление – Перник при Областна дирекция на МВР – Перник, на която е назначена със заповед с рег. № 8121К-4466/03.05.2017 г.

С доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020 г.  относно извършване на проверки по изнесени данни в ДЗ рег. № 3286р-533/06.01.2020 г. и писма рег. № 3286р-4971/30.01.2002 г., № 3286р-5612/03.02.2020 г. и № 3286р-5955/05.02.2020 г. на ГДНП за неправомерни действия на държавни служители от СДВР и ОДМВР във връзка с допуснати нарушения на ЗДвП е уведомен министъра на вътрешните работи и е направено предложение директорите на СДВР/ОДМВР да предприемат конкретни действия, с които да прекратят практиката по неправомерно издаване на глоби с фиш.

С докладна записка рег. № 313р-4957/15.04.2020 г. началникът на отдел „ОП“ при ОДМВР Перник е уведомил директора, относно постъпил доклад на дирекция „Инспекторат“ МВР за извършени неправомерни действия на служители на ОДМВР Перник и е предложил да бъде проведено дисциплинарно производство, като се назначи комисия, която изясни постъпилите данни и установи извършителите на дисциплинарните нарушения.

Със заповед № 313з-745/16.04.2020 г. директорът на ОДМВР Перник е назначил комисия в поименен състав/В.Д.В.– началник отдел ОП, М.Б.М.– началник група ООР и ТП в сектор ООР и ТП към отдел „ОП“, А.К.Р.– началник група АНДОВПТПИАД, в сектор „ПП“ към отдел „ОП“, К.С.К.– полицейски инспектор в сектор ООР и ТП към отдел „ОП“/, която да извърши пълна и задълбочена проверка на обстоятелствата, изнесени в доклад на дирекция „Инспекторат“ МВР с № 4574р-797/24.03.2020 г. и да изготви писмена справка, която да бъде докладвана до 15.05.2020 г.

С предложение УРИ 313р-6033/12.05.2020 г. председателят на назначената по – горе комисия е уведомил директора на ОДМВР Перник, че определеният срок следва да бъде продължен до 29.05.2020 година. С резолюция на директора от 13.05.2020 година срокът е продължен.

С обяснение № 313зр-5671/04.05.2020 г., дадено в хода на проверката, жалбоподателката е заявила, че на 03.06.2019 г. е съставила фиш серия М № 264405 за допуснато нарушение по чл. 6, ал. 1 от ЗДвП – неспазване на пътен знак В2. Посочила е, че за това нарушение не се предвижда отнемане на контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. Уточнила е, че фишът е въведен погрешно в електронната система, но това не е направено от нея, тъй като тя има разрешен достъп до системата от по-късен момент - началото на 2020 г.

Със справка рег. № 313р-6780/28.05.2020 г., в т. 4 назначената комисия е посочила, че полицейски инспектор Ц.М.Л. е издал фиш серия Н № 264405/03.06.2019 г. за установено нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП – несъобразява поведението с пътен знак В1, за което е наложена глоба по чл. 183,  ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лева. Направен е извод, че е налице несъответствие при прилагане на административно-наказателната разпоредба. Комисията е предложила на полицейския инспектор да бъде наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца, поради пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност на основание чл. 199, т. 5 от ЗМВР, във вр. с чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Жалбоподателката се е запознала с изготвената справка на 02.06.2020 г. в 9.45 ч., което е отбелязано собственоръчно.

С покана за даване на писмени обяснения рег. № 313р-6965/02.06.2020 г. директорът на ОДМВР Перник е поканил Ц.Л. в срок до 24 часа да даде писмени обяснения. Поканата е връчена на 02.06.2020 година, в 09.50 часа.

С протокол рег. № 313р-7010/03.06.2020 г., след проверка в информационната система на МВР – ЦАИСДО, е констатирано, че жалбоподателката не е дала обяснения в определения срок.

При тези данни и на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо и ал. 2 и чл. 204, т. 3 от ЗМВР на Ц.М.Л., в качеството и на полицейски инспектор, група „ТП“, сектор „ОП“ към Първо РУ – Перник, е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца, за това че на 03.06.2019 г., в гр. Перник, по време на изпълнение на служебните си задължения е съставил фиш серия Н № 264405/03.06.2020 г. за установено нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП на водача К.С.К., извършено с лек автомобил с рег. ****за това, че навлиза след знак В1 в зоната на неговото действие, за което неправилно е наложила глоба в размер на 20 лв. на основание чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП, вместо - глоба в размер на 30 лв. на основание чл. 183, ал. 3, т. 5 от ЗДвП. Дисциплинарно наказващият орган е приел, че описаното деяние представлява пропуск в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност по контрол на пътното движение, с което жалбоподателката е нарушила задължението си, произтичащо от длъжностната и характеристика, утвърдена със заповед № 3286р-19670/12.11.2015 г. за познаване на ЗМВР и нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, както и на чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. за организация на дейността в МВР по териториалното обслужване на населението, съгласно който полицейските инспектори осъществяват контрол по безопасността на движението по пътищата съгласно правомощията им по ЗДвП и регламентирания в МВР ред. Нарушението е квалифицирано по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения.

Заповедта е връчена лично на полицейски инспектор Ц.Л. на 03.06.2020 г. Срещу нея е подадена жалба вх. № 1614/12.06.2020 г.

В хода на съдебното оспорване страните не са ангажирали допълнителни доказателства и не е установена фактическа обстановка, различна от приетата от дисциплинарно-наказващия орган. Съдът изцяло възприема направените от последния фактически констатации.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл.  147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против заповед, подлежаща на основание чл. 211 от ЗМВР на пряк съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган.  Съгласно чл. 204HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=41299&ToPar=Art204&Type=201/", т. 3HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=41299&ToPar=Art204&Type=201/" от ЗМВР дисциплинарните наказания по чл. 197, ал. 1, т. 1 – т. 3 от ЗМВР на служителите, заемащи изпълнителски длъжности се налагат от ръководителя на структурата по чл. 37. В настоящия случай дисциплинарно наказание е по чл. 197, ал. 1, т. 2 от ЗМВР – „Писмено предупреждение“ и е наложено на лице, заемащо длъжност „полицейски инспектор“ група „ТП“, сектор „ОП“ към Първо РУ – Перник при ОДМВР – Перник, която съгласно б. А, т. ІХ.1 от Класификатора на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 ЗМВР, утвърден със заповед № 8121з-140 от 24.01.2017 г., е изпълнителска длъжност. Затова компетентен да издаде заповедта по чл. 204 от ЗМВР е директорът на ОДМВР – Перник. Това е и издателят на оспорения административен акт, поради което същият отговаря на изискването за материална и териториална компетентност. Обективиран е в изискуемата съгласно чл. 204 от ЗМВР писмена форма и е с реквизити и съдържание, посочени в чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Индивидуализирани са извършителят, мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено дисциплинарното нарушение и е посочена правната му квалификация. Обсъдени са доказателствата, въз основа на които е установена фактическата обстановка. Индивидуализирано е дисциплинарното наказание и основанието за налагането му. Конкретизиран е органът и срокът за обжалване.

Дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР. С оглед датата на установяване на нарушението – справка рег. № 313р-6780/28.05.2020 г. и неговото извършване на 03.06.2019 г., оспорената заповед е издадена не по – късно от два месеца от откриването му и не по – късно от една година от извършването му.

Спазен е редът на дисциплинарното производство, уреден в             чл. 205 и следващите от ЗМВР. Въз основа на констатации в доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020 г., със заповед № 313з-745/16.04.2020 г. на директора на ОДМВР – Перник на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР е назначена проверка за изясняване на постъпилите данни и установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение, като е определена комисия, която да я извърши. Констатациите на последната са обективирани в справка рег. № 313р-6780/28.05.2020 г. и е предложено на дисциплинарно наказващият орган да наложи на жалбоподателката дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. В съответствие с чл. 206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е дал възможност на привлечения към дисциплинарна отговорност служител да изложи обяснения. Такива не са постъпили в определения срок.

С оглед горното, настоящият състав счита, че са спазени правилата за провеждане на дисциплинарното производство и не е налице нарушение по чл. 146, т. 3 от АПК, представляващо основание за отмяна на заповедта, с която то е приключило. Затова следва да бъде извършена преценка за съответствието и с материалния закона и неговата цел.

Оспореният административен акт е издаден на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо от ЗМВР – за неизпълнение на служебните задължения, в хипотезата на пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Като неизпълнено е посочено задължението, следващо от типовата длъжностна характеристика за длъжността полицейски инспектор, за познаване на ЗМВР и нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, както и това регламентирано в чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г., според който полицейските и младши полицейските инспектори осъществяват контрол по безопасността на движението по пътищата съгласно правомощията им по Закона за движение по пътищата и регламентирания в МВР ред.

Настоящият състав намира, че деянието, извършено от Ц.Л. и послужило като основание за ангажиране на дисциплинарната и отговорност, не представлява неизпълнение на задълженията, следващи от посочените правни норми. То се изразява в съставяне на фиш серия Н № 264405/03.06.2020 г. на К.С.К., за извършено с лек автомобил с рег. ****нарушение по чл. 6, ал. 1 от ЗДвП - за това, че навлиза след знак В1 в зоната на неговото действие, с който неправилно е наложена глоба в размер на 20 лв. на основание чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП, вместо глоба в размер на 30 лв. на основание чл. 183, ал. 3, т. 5 от ЗДвП.

От така описаното по никакъв начин не може да се направи извод, че дисциплинарно-наказаният полицейски инспектор е нарушил следващото  се от длъжностната му характеристика задължение - да познава ЗМВР или нормативната уредба, дейността и функциите на полицията. Издаването на фиш по реда на чл. 186 от ЗДвП, във вр. с чл. 39, ал. 2а от ЗАНН е административно-наказателна дейност, която се регламентира от разпоредбите на ЗДвП и ЗАНН. Евентуалните пропуски в осъществяването и не представляват непознаване на нормите на ЗМВР, нито на нормативната уредба, дейността и функциите на полицията. Съгласно чл. 1 от ЗМВР предмет на правна уредба с него са принципите, функциите, дейностите, управлението и устройството на Министерството на вътрешните работи и статута на служителите в него. Той не съдържа норми регулиращи административно-наказателната дейност, извършвана от МВР на основание чл. 6, ал. 1, т. 9 от ЗМВР. Затова деянието на жалбоподателката не представлява неизпълнение на посочените служебни задължения.

То не е и нарушение на чл. 12, ал. 1 от   Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Цитираната норма предвижда, че полицейските и младши полицейските инспектори осъществяват контрол по безопасността на движението по пътищата съгласно правомощията им по Закона за движение по пътищата и регламентирания в МВР ред. Съгласно чл. 31, т. 1 от ЗМВР една от формите на административно-наказателна дейност, осъществявана от органите на МВР е установяването на административни нарушения и налагането на административни наказания. Съгласно чл. 186, ал. 1, изр. 1-во от ЗДвП тя може да бъде реализирана чрез налагане на глоба в минималния размер, или в размера, посочен в административно-наказателната разпоредба за съответното нарушение, на мястото на нарушението, чрез издаване на фиш, когато нарушението е установено в момента на извършването му и за него не е предвидено наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки. Квалифицираното като дисциплинарно нарушение деяние е осъществено в изпълнение на посочените разпоредби и съобразно предвиденото в тях. В качеството си на полицейски инспектор, жалбоподателката е осъществявала контрол по безопасността на движението по пътищата и при констатирано нарушение по ЗДвП е санкционирала нарушителят му с глоба, наложена с фиш на основание чл. 186, ал. 1 от ЗДвП. Няма основание да се приеме, че с тези си действия тя е нарушила нормата на чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Това би било сторено, ако при констатирано нарушение по ЗДвП не са предприети действия по реализиране на административно-наказателна отговорност на нарушителя. В случая не се твърди осъществяването на такова деяние. Затова издаването на фиш за налагане на глоба, дори и с него да е приложена неправилна санкционна норма не съставлява неизпълнение на задължението, произтичащо от чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г.

От изложеното следва, че е налице несъответствие между установените в дисциплинарното производство факти и правния извод на дисциплинарно-наказващия орган за квалифицирането им като неизпълнение на задълженията, произтичащи от длъжностната характеристика за длъжността полицейски инспектор и от чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014 г. Това е достатъчно основание за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради неправилно приложение на материалния закон и нейната отмяна.

За пълнота следва да се отбележи, че квалифицирането на деянието на жалбоподателката, като дисциплинарно нарушение по 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, не следва пряко от установените факти, а е резултат от направен от дисциплинарно-наказващия орган извод за допуснато от нея неправилно приложение на материално правна норма при изпълнение на административно-наказателна дейност – налагане на глоба с фиш. Административно-наказателната дейност, осъществявана от органите на МВР по естеството си е правораздавателна дейност. Тя приключва с правораздавателен акт, в случая – фиш за налагане на глоба, чрез който е разрешен правен спор, възникнал по повод на извършено административно нарушение, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Контролът за законосъобразност на така извършената дейност, включващ и преценката за правилната квалификация на нарушението и санкционирането на извършителя му с предвиденото в закона административно наказание, може да бъде осъществен само по реда и от органите, предвидени в закона. В случая правораздавателният акт, който е издала жалбоподателката и във връзка, с който е прието, че е извършила дисциплинарно нарушение, е фиш по чл. 186, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 39, ал. 2а от ЗАНН. Той влиза в сила от момента на връчването му на нарушителя, с което се удостоверява, че последният е съгласен с констатацията на административно-наказващия орган за извършването на административно нарушение и с наложеното му за него наказание. Влезлият в сила фиш не подлежи на обжалване и представлява стабилен правораздавателен акт. Осъщественото с него приложение на закона не може да бъде проверявано нито по съдебен ред, нито по друг начин. С провомощия за проверката му за законосъобразност не разполага и дисциплинарно-наказващия орган. Затова направеният в настоящия случай извод от последния, че жалбоподателката, с издадения от нея фиш е приложила неправилно закона, не обуславя основание за търсена на дисциплинарна отговорност от същата за неизпълнение на задължението и да изучава разпоредбите, регламентиращи служебната и дейност.

Предвид изложеното, настоящият състав намира, че извършеното от Ц.Л. деяние не представлява дисциплинарно нарушение. Затова заповедта, с която за него и е наложено дисциплинарно наказание е издадена без да е налице предвиденото в закона основание. Същата е материално незаконосъобразна и като такава на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР следва да бъде отменена.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателката следва да бъдат присъдени направените от нея разноски – 10 лв. – заплатена държавна такса и 400 лв. – заплатено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОТМЕНЯ Заповед № 313з-1045/03.06.2020 г., издадена от директора на Областна дирекция – Перник на Министерство на вътрешните работи, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 , във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5, пр. І-во и ал. 2 от ЗМВР и чл. 204, т. 3 от ЗМВР на Ц.М.Л., ЕГН ********** ***, в качеството и на „полицейски инспектор“ в група „Териториална полиция“ в сектор „Охранителна полиция“ към „Първо районно управление“, е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Областна дирекция – Перник на Министерство вътрешните работи, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „Самоков“ № 1 да заплати на Ц.М.Л., ЕГН ********** *** сумата от 410 лв. /четиристотин и десет лева/, представляваща съдебни разноски.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване на основание              чл. 211, изр. трето от ЗМВР.

 

 

СЪДИЯ:/п/