Р Е Ш Е Н И Е
№ 8/16.01.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
- МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО
заседание на четиринадесети януари ,през две хиляди и деветнадесета година в състав :
Административен съдия : БИСЕРКА
БОЙЧЕВА
при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа
докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№543/2018г., и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Съдебното производство е по чл.171,т.6
от ЗДвП във връзка с чл.145 и сл. от АПК.
Делото е образувано по жалба на Г.К.Г. *** в качеството му на
представляващ „П*** 3“ООД със седалище и адрес на управление:гр.Монтана ,ул.“Я***
С*** “№* против Заповед за ПАМ№РД-03-10 от 19.10.2018г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр.София ,с която на
фирмата-жалбоподател е наложена ПАМ по
чл.171,т.6 от ЗДвП-временно спиране на дейността на лицата, получили разрешение
по реда на чл. 152, ал. 1, т. 3 от ЗДВП
- до отстраняване на констатираните нарушения,тоест до представяне на цялата
документация ,свързана с извършваната от жалбоподателя дейност.Със заповедта
е прекратен и достъпа до информационната
система ,обслужваща дейността по обучението и изпитите за придобиване на
правоспособност за управление на МПС на учебен център „П*** 3 „ООД ,притежаващ
разрешение№3694/05.03.2014г./л.98/.В жалбата си жалбоподателя иска отмяна на заповедта,с
която е наложена ПАМ ,поради допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила
и материалния закон . В съдебно заседание ,чрез адв.Е*** Х*** поддържа жалбата
и иска отмяна на заповедта ,по подробно изложени съображения.Претендира и
разноски по делото.
Ответникът по жалбата – изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр.София,не се явява и не изпраща
представител,но в писмени бележки ,вх.№2078/06.11.2018г.,чрез юрк.Нацев моли да
се отхвърли жалбата и да се потвърди обжалваната заповед ,като правилна и
законосъобразна.
Административният съд,след преценка на оспорената
заповед,доводите на страните и представените писмени доказателства,установи
следното:
Жалбата е допустима ,като подадена от легитимирано лице и
в срока по чл.149,ал.1 от АПК.Заповедта е връчена на представляващ дружеството/
съгласно удостоверение за актуално състояние на фирмата на л.72/ на 23.10.2018г.
/л.78/,а жалбата срещу заповедта е депозирана директно до съда на 26.10.2018г.,тоест
в срок, което я прави допустима за
разглеждане. Разгледана по същество се явява и основателна.Доводите на съда в
този смисъл са следните:
От данните по делото се установява,че във връзка с
извършвана съвместна проверка ,съгласно изготвен план за съвместни действия
между НАП,ОИП-ГДНП,СДВР и ИА“АА“ ,с известие-покана№15-00-00-409/38/17.09.2018г./л.119-146/
е изискана от страна на ИА“АА“ ,от дружеството-жалбоподател цялата учебна
документация в оригинал ,на курсистите положили успешно практически изпит пред
ИА“АА“ и заверени фотокопия на хартиен носител на курсистите ,които се обучават
в момента ,вписани в регистъра на Учебен център „П*** 3“ООД ,за периода
01.01.2017г.-01.07.2017г.,като същата следва да бъде представена до 12,00ч. на
21.09.2018г.в ОО“АА“ –Монтана и описана в приемо-предавателен протокол.Описани
са и лицата ,по отношение на които следва да бъде предоставена информацията.С
протокол от 21.09.2018г. са представени от фирмата –жалбоподател на
ОО“АА“-Монтана учебни дневници ,описани подробно в протокола/л.60-65/,
допълнително представени такива/л.66/,както и копия на учебни картони/л.67-68/.Прието
е ,че не е представена от фирмата цялата изискана документация ,съгласно
изискванията на чл.33,ал.2,пр.2 от
Наредба №37 от 02.08.2002г. на МТС и с доклад рег.№15-00-00-409/57/09.10.2018г./л.82/
е предприета процедура по налагане на ПАМ по чл.171,т.6 ЗДвП .Със заповед№ РД-03-10 от 19.10.2018г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
гр.София , на фирмата-жалбоподател е наложена ПАМ по чл.171,т.6 от ЗДвП-временно спиране на
дейността на лицата, получили разрешение по реда на чл. 152, ал. 1, т. 3 от ЗДВП - до
отстраняване на констатираните нарушения,тоест до представяне на цялата
документация ,свързана с извършваната от жалбоподателя дейност.Със заповедта
е прекратен и достъпа до информационната
система ,обслужваща дейността по обучението и изпитите за придобиване на
правоспособност за управление на МПС на учебен център „П*** 3“ООД ,притежаващ разрешение№3694/05.03.2014г..Във
връзка с горното нарушение са съставени на дружеството и два АУАН№250463/08.10.2018г.
и №250464/08.10.2018г.,по които са издадени 2 броя НП ,обжалвани пред
РС-Монтана и отменени от съда ,но не влезли в сила.Решенията на РС-Монтана са
приложени на л.169-174.При тази фактическа обстановка ,от правна страна съдът
приема следното:
Предмет на съдебно оспорване е Заповед за ПАМ№РД-03-10 от 19.10.2018г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
гр.София ,с която на фирмата-жалбоподател е наложена ПАМ по чл.171,т.6 от ЗДвП-временно спиране на
дейността на лицата, получили разрешение по реда на чл. 152, ал. 1, т. 3 от ЗДВП - до
отстраняване на констатираните нарушения,тоест до представяне на цялата
документация ,свързана с извършваната от жалбоподателя дейност, прекратен е и
достъпа до информационната система ,обслужваща дейността по обучението и
изпитите за придобиване на правоспособност за управление на МПС на учебен
център „П*** 3 „ООД ,притежаващ разрешение№3694/ 05.03.2014г.,и нейната законосъобразност.
При служебна проверка за законосъобразността
на оспорената заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по
чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното. Съгласно чл.
172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2,
2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Съгласно
чл.166,ал.1,т.3 от ЗДвП Министърът на транспорта, информационните технологии и
съобщенията чрез Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"
контролира: състоянието на материалната база и изпълнението на учебната
документация в учебните центрове за подготовка на водачи на моторни превозни
средства, получили разрешение по реда на чл. 152, ал. 1, т. 3.Заповедта е
издадена от изпълнителния директор на ИА“АА“ и същият притежава материална
компетентност да издава актове по чл.171,т.6 ЗДвП ,при което заповедта за ПАМ е
издадена от компетентен орган.
По отношение на формата на акта
,заповедта е мотивирана с непредставяне на цялата учебна документация в
оригинал ,съгласно изискванията на чл.33,ал.2,пр.2 от Наредба №37 от 02.08.2002г. на МТС .Така
формулирана ,не става ясно на съда изобщо ли не е представена цялата
документация или е представена частично или са представени само копия от учебните картони,описани в
протокола от 21.09.2018г.Формулировката е обща ,бланкетна ,а следва да е конкретна ,за да стане ясно на
представителя на фирмата какво точно не е представил ,а е следвало да представи
,за да отстрани нередовностите в срок.Наистина мотивите могат и да не се
съдържат в акта ,а в друг документ,към който препраща актът –в случая доклада
,на основание на който е издадена процесната заповед ,но и в него не се посочва конкретно какво е
представено и какво не е представено като документация,за да приеме съдът,че
актът е мотивиран , съгласно ТР на ВС от
1975г., при което съдът приема
,че оспорения акт страда от липса на
форма и е необоснован,тоест не отговаря на изискването за форма ,залегнало в чл.59,ал.2,т.4
от АПК.Липсата на мотиви е винаги съществено процесуално нарушение ,доколкото
води до неяснота за жалбоподателя какво точно следва да извърши и в този смисъл
нарушава правото му на защита/в см. ТР№4/2004г. на ОС на съдиите на ВАС/.Затова
и актът следва да бъде отменен ,като незаконосъобразен ,поради липса на форма-
основание по чл.146,т.2 АПК.
По отношение спазване на материалния
и процесуалния закон при издаване на
заповедта,съдът намира ,че са допуснати съществени нарушения,които обосновават
отмяната й ,като незаконосъобразна. Следва
да се има в предвид,че целта на принудителните административни мерки е
предотвратяването, преустановяването на административни нарушения или премахването
на вредните последици от тях,съгласно чл.22 от ЗАНН. Съгласно чл. 171, т. 6 от ЗДвП в приложимата редакция за осигуряване на безопасността на движението
по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат
следните принудителни административни мерки: временно спиране
на дейността на лицата, получили разрешение по реда на чл. 148, чл. 152, ал. 1,
т. 3 и чл. 157, ал. 3 - до отстраняване на констатираните нарушения.Необходимата
материално-правна предпоставка за прилагането на мярката е фирмата да не е
представила в срок необходимата документация.Видно от делото ,с протокол от
21.09.2018г. е представена изисканата информация досежно курсисти, положило
практически и теоретичен изпит ,но при липса на конкретизация в заповедта какво
точно не е представено и какво точно следва да се представи с цел
преустановяване на нарушението ,съдът не може да прецени законосъобразността на
мярката ,поради нейната необоснованост. Не се спори ,че фирмата притежава
разрешение да обучава курсисти ,за което й е издадено разрешение№3694/05.03.2014г..Спорно
е дали е изпълнила разпореждането на контролния орган-изпълнителен директор на
ИА“АА“за представяне на необходимата документация,но в предвид липсата на
мотиви в акта ,проверката досежно правилното приложение на материалния закон не
може да бъде направена от съда.Макар и невлезли в сила , и двете наказателни
постановления ,съставени въз основа на двата АУАН за извършеното нарушение са
отменени от РС-Монтана,поради необоснованост ,при което заповедта е постановена
в противоречие с материалния и процесуалния закон.Не са изяснени фактите и
обстоятелствата по случая,съгласно чл.35 от АПК,което води до необоснованост на
акта и представлява съществено нарушение на административно-производствените
правила ,което винаги е основание за отмяна на акта по чл.146,т.3 от АПК.Заповедта
не отговаря и на целта на закона –чрез
налагане на ПАМ да се постигнат целите по чл.22 от ЗАНН за преустановяване
,предотвратяване на нарушенията и на вредните последици от тях.
Предвид гореизложеното съдът намира,че заповедта ,макар и постановена
от компетентен орган ,е постановена при
неспазване на установената форма на акта, при съществено нарушение на административно-производствените правила и
материалния закон и целта на закона, при
което се явява незаконосъобразна и следва да се отмени.Жалбата ,като
основателна,следва да се уважи.
В предвид направеното искане за
присъждане на разноски от жалбоподателя ,чрез неговия пълномощник адв.Х*** същите
му се следват с оглед изхода на спора на основание чл.143,ал.1 АПК,съгласно
представения списък по чл.80 от ГПК.
Водим от гореизложеното
административния съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ по жалба на Г.К.Г. *** в качеството му на
представляващ „П*** 3“ООД със седалище и адрес на управление:гр.Монтана ,ул.“Я***
С*** “№* ,Заповед за ПАМ№РД-03-10 от 19.10.2018г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
гр.София ,с която на фирмата-жалбоподател е наложена ПАМ по чл.171,т.6 от ЗДвП-временно спиране на
дейността на лицата, получили разрешение по реда на чл. 152, ал. 1, т. 3 от ЗДВП - до
отстраняване на констатираните нарушения ,КАТО
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.
ОСЪЖДА
ИА“АА“ гр.София да заплати на Г.К.Г.
*** в качеството му на представляващ „П*** 3“ООД със седалище и адрес на
управление:гр.Монтана ,ул.“Я*** С*** “№* сумата от общо 700/седемстотин/ лв. от които 650/шестотин
и петдесет/ лв. разноски за адвокат и 50/петдесет/лв. държавна такса за
образуване на делото.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на
касационно обжалване ,на основание чл.172,ал.5 от ЗДвП.
Да се изпрати препис от решението
на страните.
Административен съдия: