Решение по дело №1328/2019 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 534
Дата: 19 ноември 2019 г. (в сила от 1 юли 2020 г.)
Съдия: Ирена Василева Рабаджиева
Дело: 20194310101328
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта

                                          Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

                                                           

                                              гр.Ловеч, 19.11.2019 г.      

                 

                              В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, пети граждански състав в публичното заседание на двадесет и втори октомври, през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:ИРЕНА РАБАДЖИЕВА

 

при участието на секретаря ПРЕСЛАВА СТОИМЕНОВА, като разгледа докладваното от съдията гр.дело № 1328 по описа за 2019 год,за да се произнесе съобрази:  

           Съдът е сезиран с искова молба, подадена от Ц.Д.Ц., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез пълномощник – адв. В.В. АК – Плевен, със съд.адрес: ***, оф.7 срещу ОД МВР – Ловеч, с адрес за призоваване: гр.Ловеч, ул.”Стефан Караджа”№2.

             Заявената искова претенция е с посочено правно основание по чл.178, ал.1, т.3, вр.чл.179, ал.1 от ЗМВР във вр.чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР във врчл.9, ал.2 от НСОРЗ и чл.86 от ЗЗД.

   Ищецът излага в ИМ, че в процесния период от 15.07.2016 г. до 15.07.2019 г. е работил на длъжност « командир на отделение» в  група «ООР», сектор «Охранителна полиция» РУ – Ловеч при Областна дирекция  на МВР – Ловеч. Трудовата си дейност осъществявал по утвърдени графици и протоколи, при режим на труд на нощна смяна от 22.00 до 06.00 часа и продължителност 12 часа при сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл.187, ал.3 от ЗМВР.

   Изтъква, че на основание чл.187, ал.1 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е осем часа дневно и четиридесет часа седмично. Сочи, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсиране на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители се определя с наредба на министъра на вътрешните работи.  Твърди, че в процесния период е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. / обн. ДВ, брл.60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г./, като в нея липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Такъв алгоритъм  е бил предвиден в Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., но в размер от 0.143 като е отпаднал с Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г., съответно с този коефициент се получават чисто часовете преобразувани от нощен в дневен труд, което е идентично с приложение на коефициент 1.143 при спазване на формулата за увеличаване чрез умножение и от полученото число, изваждане на реалния брой часове нощен труд.

   Посочва, че в съответствие с чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата / НСОРЗ/, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в  дневни с коефициент 1.143, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установено за подневно отчитане на работното врезе за съответното работно място.

             Ищецът твърди, че за процесния период от 15.07.2016 г. до 15.07.2019 г. е положил нощни дежурства, както следва:

             -За 2016г. - м.07. - 32 ч.; м.08. - 56 ч.; м.09.-48 ч.; м.10. - 8 ч.; м11.-64ч.; м.12.-64 ч.- Общо - 272 ч.;

             -За 2017г. - м.01.- м.03 - 144 ч.; м.04. .06 -168 ч.; м.07. - м.09 -128 ч.; м.10.- м.12 -176 ч.- Общо-616 ч.;

             -За 2018г. - м.01.- м.03 - 176 ч.; м.04. - м.06 -136 ч.; м.07. - м.09 -128 ч.; м.10.- м.12 -144 ч. - Общо - 584 ч.;

             -За 2019г. - м.01.- м.03 -120 ч.; м.04.-м.06-152 ч.; м.07 - 0ч -Общо - 272 ч. или Общо за периода 1744 ч. нощен труд.

             Посочва също, че заплащането на допълнителното възнаграждение за нощен труд вече е регламентирано в ЗМВР, но за преобразуването на нощния в дневен труд няма нарочна правна норма, съответно и заплащането на получените часове над тези установени за работното време. Твърди, че в конкретния случай, за периода от 15.07.2016 г. до 15.07.2019 г. е положил общо 1744 часа нощен труд, който следва да се преизчисли с коефициент 1.143 и възлиза на извънреден труд от 249 часа, който е трябвало да му бъде заплатен допълнително. Сочи, че съобразно заплатата му, часовата ставка е в размер на 8.13 лв. или за 249 часа труд му се дължи сумата от 2024.37лв.

           В петитумната част ищецът е отправил искане съдът да се произнесе с решение, с което да осъди ответника да му заплати сумата от 2024.37лв, представляваща възнаграждение за положен извънреден труд за периода -15.07.2016 г. – 15.07.2019 г. ведно със законната лихва върху цялата сума, считано от датата на предявяване на иска, до окончателното изплащане на сумата, както и направените по делото разноски.

   Съгласно разпоредбата на чл.131 от ГПК на ответника е изпратен препис от исковата молба заедно с приложенията, като му е указана възможността да подаде писмен отговор в едномесечен срок, задължителното съдържание на отговора и последиците от неподаването на такъв или неупражняването на права.

 В законоустановения едномесечен срок от връчване на исковата молба и приложенията към нея, ответникът, чрез процесуален представител – Гл.юрисконсулт Радослав Димитров Радков, е депозирал писмен отговор, с който  моли предявените искове да бъдат отхвърлени като неоснователни и недоказани.  Посочва, че статута на служителите на МВР е регламентиран в глава седма, раздел първи на МВР. Позовава се на нормата на чл.142 от ЗМВР / изм. – ДВ, бр. 14 от 2015 г., в сила от 01.04.2015 г./. Не оспорва, че ищецът е държавен служител – полицейски  орган съгласно чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, като неговите служебни правоотношение се уреждат единствено със ЗМВР. Изтъква, че в чл.178, ал.1 от ЗМВР изчерпателно са изброени допълнителните възнаграждения, които се заплащат на държавните служители, както и че съгласно разпоредбата на чл.179, ал.1 от ЗМВР на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за  научна степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 до 6.00 ч. за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение. Отбелязва, че действащата към посочения от ищеца времеви период е Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организация и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на  работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивки на държавните служители в МВР. Сочи, че в чл.22, ал.1 от същата е посочено какво се включва в отработеното време на служителите. Наред с това, в чл.179, ал.4 от ЗМВР законодателят изрично е посочил, че „извън допълнителните възнаграждения по ал.1 и по чл.178, ал.1 на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните служители. Счита, че за държавните служители – полицейски органи  са неприложими нормите на общото законодателство, като ЗДСл и КТ, вкл. и НСОРЗ в частност чл.9 на същата, като техният статут е уреден със специален закон. Твърди, че на полицейските органи им се заплаща цялата продължителност на съответната 12 – часова смяна, като н вея влизат и ползваните от служителя време за хранене, време за отдих и четири физиологични почивки, регламентирани със Заповед на Директора на ОДМВР – Ловеч. Излага, че с направеното от ищеца искане се претендира заплащане по един допълнителен час – 13-ти / извънреден/ за всяко нощно дежурство, който де факто не е заработил, а е получил като е умножил 8 х 1.143 и към тези часове е прибавил  4 часа дневен труд, получавайки 13 часа отработени, при 12 часова смяна. При така изложените съображения моли съдът да постанови решение, с което да отхвърли иска. Претендира юрисконсултско възнаграждение в размер на 350 лв. съгласно Наредба №1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

   Ищецът не взема лично участие в процеса. Представлява се от процесуален представител – адв. В., който по същество намира иска за доказан по основание и размер и моли да бъде уважен по съображенията, изложени в исковата молба, имайки предвид направеното изменение на иска по реда на чл.214 от ГПК. Претендирани да направените разноски, съгласно приложен списък по чл.80 от ГПК. Представени са писмени бележки.

            Ответникът- ОД МВР – Ловеч се представлява от Гл.юрисконсулт Радков. Моли предявеният иск за се отхвърли като неоснователен и недоказан. В хода на устните състезания излага подробни съображения, като доразвива същите в писмени бележки.   

             Съдът, като обсъди доводите на страните, приложените към делото писмени доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

             По делото не е спорно, че за исковия период 15.07.2016 г. до 15.07.2019 г.   страните са били обвързани от служебно правоотношение. Установява се, че  ищецът е заемал длъжността „ командир на отделение” в група „ООР”, сектор „Охранителна полиция” РУ – Ловеч при Областна дирекция на МВР – Ловеч.

            Страните не спорят, че ищецът е изпълнявал служебните си задължения на смени, по предварително утвърден график, при сумарно изчисляване на работното време, като не е спорен също и фактът, че е полагал труд и през нощта – от 22.00 ч. до 06.00 часа.

             По делото не е налице спор, че съгласно издадена Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. на министъра на вътрешните работи, за всеки отработен час през нощта или за част от него между 22.00 и 06.00 ч. на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер 0.25 лв. Тази Заповед е отменена с друга Заповед № 8121з-1429/23.11.2017 г. на министъра на вътрешните работи, с която е определен същият размер на допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта между 22.00 и 06.00 часа.

             Представена с отговора и приета като доказателство по делото е Заповед № 295з – 355 / 23.02.2018 г. на  Директора на ОДМВР – Ловеч, с която е регламентиран реда за разпределяне на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители по чл.142, ал.1, т.1 и т.2 от ЗМВР в ОДМВР – Ловеч. Съгласно т.ІІ.1.1, работното време  за служителите от ППД в РУ – Ловеч при ОДМВР – Ловеч, извършващи дейност по опазване на обществения ред, се организира в две смени по 12 часа, с начален и краен час на смените от 08.00 до 20.00 и от 20.00 до 08.00 часа. Предвид характера на дейността и степента на натовареност, същите ползват време за хранене от 30 минути, време за отдих – два пъти по 30 минути и четири физиологични почивки от по 10 минути, без прекъсване изпълнението на служебните си задължения.

             На основание чл.195 от ГПК по делото е реализирана съдебно-икономическа експертиза с конкретно поставени задачи. Съгласно заключението на в.л.Ц., общият брой часове, положени от ищеца като нощен труд по графиците на дежурство и протоколите за отчитане на отработеното време между 22.00 часа и 06.00 часа за процесния период от 15.07.2016 г. до 15.07.2019 г. е общо 1784 часа, посочен в колона 2 от приложената справка. Установено е, че в процесния период от работодателя няма извършено преобразуване на нощен към дневен труд при отчитане на сумарното работно време. В колона 3 от справката към заключението са посочени помесечно/тримесечно преобразуваните часове от нощен към дневен труд с коефициент 1.143 , които общо за процесния период са 2038 часа. Видно от справката /кол.4/, часовете извънреден труд, получени след преобразуването с горепосочения коефициент, за процесния период са 254 часа. Според експертизата, паричната равностойност на часовете положен извънреден труд след преобразуване на нощния към дневен за целия период е в размер общо на 1 715.69 лв. Вещото лице е установило, че за процесния период във ведомостите за заплати на ищеца са начислени и изплатени от работодателя за нощен труд 446.00 лв./по 0.25 лв. за всеки отработен час./

             В рамките на настоящия процес съдът е сезиран с иск с правна квалификация по чл.178, ал.1, т.3  във вр.чл.179, ал.1 от ЗМВР – за заплащане на възнаграждение за извънреден труд при преизчисляване на положения нощен труд в дневен в периода от 15.07.2016 г. до 15.07.2019 г., ведно с акцесорна претенция за заплащане на законна лихва от датата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане на вземането.

             Предявеният иск по естеството си е осъдителен, поради което съдът е указал на ищеца, че носи доказателствената тежест и следва да установи претендираните вземания по основание и размер.

              Безспорно по делото е, че ищецът е заемал длъжността « командир на отделение» в  група «ООР», сектор «Охранителна полиция» РУ – Ловеч при Областна дирекция  на МВР – Ловеч. В случая страните са обвързани от служебно правоотношение, като отношенията им се регулират от  Закона за Министерство на вътрешните работи.  Този закон  /ЗМВР/ се явява специален по отношение на ЗДСл и в него се съдържа правна уредба на статута на държавните служители, полагащи труд по служебно правоотношение в системата на МВР.

             Съгласно разпоредбата на чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни такива. Текстът на чл.179, ал.1 от МВР  предвижда, че на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения  за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22.00 до 06.00 часа, за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение. Според нормата на чл.187, ал.9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времете за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

            Установява се, че преди процесния период  е действала Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., която изрично е предвиждала, че при сумирано отчитане на работното време общият брой часове положен труд между 22.00ч. и 06.00 ч. за отчетния период се умножава по 0.143 /чл.31, ал.2 от Наредбата/. Впоследствие са издадени Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и  Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., които са действали в исковия период, като и двете, подобно на цитираната по-горе съдържат норма / чл.3, ал.3/, според която « При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 6.00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период». В последните две наредби обаче липсва изрична норма, съответстваща на разпоредбата на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 0.143. В съдебната практика трайно е възприето разбирането, че  липсата на изрична регламентация не следва да се възприема като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а  представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Приема се, че в случая е налице непълнота  в специалната уредба, касаеща служителите в  МВР, поради което следва субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата/НСОРЗ/. Основание за такова приложение  е предвидено в разпоредбата на чл.46, ал.2 от ЗНА, според която когато нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят за подобни случаи, ако това отговаря на целта на акта. Съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ,  при сумирано  изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната прдължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. В случая коефициентът 1 .143 се получава като нормалната продължителност на работното време през деня  - 8 часа / чл.136, ал.3 от КТ/ се раздели на нормалната продължителност на работното време през нощта – 7 часа  / чл.140 от КТ/. Следва да се отбележи, че в отменената Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. също е бил възприет този коефициент, но при друга математическа формулировка, която води до същия резултат – при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 и 6.00 ч. за отчетния период се умножава по 0.143 и полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период.

             Поради изложените по-горе съображения, съдът счита, че положеният от ищеца в рамките на дежурствата нощен труд следва да бъде приравнен на дневен, като на тази база  следва да бъдат определен реално положеният от него труд през процесния период. Важно е да се отбележи, че  нормата на чл.187, ал.3 от ЗМВР не установява нормалната продължителност на нощния труд, а само определя максималния брой часове нощен труд, който е допустимо да полагат служителите по ЗМВР.

             По отношение размера на дължимите суми за изплащане съдът съобразява заключението на допуснатата и приета съдебно – икономическа експертиза. Видно от същото, паричната равностойност на часовете положен извънреден труд след преобразуването на нощния към дневен е общо в размер на 1715.69лв. Този размер е идентичен с претендирания от ищеца размер на заявената претенция /след допуснатото изменение на иска по реда на чл.214 от ГПК/, поради което предявеният иск с правно основание по чл.178, ал.1, т.3  във вр.чл.179, ал.1 от ЗМВР следва да бъде уважен изцяло.

             Настоящият състав счита, че  в случая  от горната сума, изчислена по алгоритъма на чл.9, ал.2 от НСОРЗ при сумирано изчисляване на работното време не следва да се приспада сумата, изплатена от работодателя за допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0.25 лв.за всеки отработен час, съгласно Заповеди № 8121з- 791/ 28.10.2014 г. и № 8121з-1429/23.11.2017 г. на министъра на вътрешните работи и ставката по чл.8 от НСОРЗ. Съдът съобразява, че ищецът е получил заплащане на положен от него  труд през нощта през процесния период, който е бил отчетен като такъв, но претенцията му  в настоящия процес касае положен извънреден труд, получен чрез преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143, който не е отчетен от ответника.  Касае се за две различни основания за заплащането на допълнителни възнаграждения. От една страна, завишено почасово заплащане на нощния труд, а от друга, задължение на работодателя да преизчислява нощните часове в дневни и така да съобразява продължителността на работния ден. В случаите, в които последната е надвишена, е налице извънреден труд, който следва да бъде компенсиран.

             По разноските:

             С оглед изхода  на процеса, на основание чл.78, ал.1 от ГПК ответникът следва да заплати на ищеца сторените по делото разноски. Съгласно представения списък по чл.80 от ГПК, ищецът е поискал присъждане на разноски за заплатен адвокатски хонорар съобразно Наредба №1 за минималните адвокатски възнаграждение в размер на 300.00 лв. Така претендираният размер е под минималния размер, определен на база материалния интерес по правилото на чл.7, ал.2, т.2 от Наредба №1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждение, поради което  направеното от ответника възражение за прекомерност на основание чл.78, ал.5 от ГПК, се явява неоснователно.

На основание чл.78, ал.6 от ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на Районен съд – Ловеч държавна такса върху уважения иск, която определена по правилото на 1 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК, е в размер на 68.62лв/ шестдесет и осем лева и 62ст/ и 100.00 лв./ сто лева/  - за изплатения от бюджета на съда депозит за ССчЕ.

           Мотивиран от горните съображения съдът

 

                                                           Р   Е   Ш   И   :

 

             ОСЪЖДА, на основание по чл.178, ал.1, т.3  във вр.чл.179, ал.1 от ЗМВР, ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ЛОВЕЧ, ЕИК *********, представлявана от Милен Семков Маринов – Директор, с адрес за призоваване:  гр.Ловеч, ул.”Стефан Караджа”№2, ДА ЗАПЛАТИ на  Ц.Д.Ц., ЕГН **********, с адрес: *** сумата от 1 715.69лв/ хиляда седемстотин и петнадесет лева и 75ст/  - представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд /след превръщане на нощните часове към дневни/ за периода от 15.07.2016 г. до 15.07.2019 г., ведно със законната лихва, считано от датата на завеждане на ИМ /15.07.2019 г./ до окончателното изплащане на сумата.

             ОСЪЖДА, на основание чл.78, ал.1 от ГПК, ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ЛОВЕЧ, ЕИК *********, представлявана от Милен Семков Маринов – Директор, с адрес за призоваване:  гр.Ловеч, ул.”Стефан Караджа”№2, ДА ЗАПЛАТИ на  Ц.Д.Ц., ЕГН **********, с адрес: *** разноски по делото за адвокатско възнаграждение в размер на 300.00 /триста/лева.

 ОСЪЖДА, на основание чл.78, ал.6 от ГПК, ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР – ЛОВЕЧ, ЕИК *********, представлявана от Милен Семков Маринов – Директор, с адрес за призоваване:  гр.Ловеч, ул.”Стефан Караджа”№2, ДА  ЗАПЛАТИ  по сметката на Ловешки РС държавна такса върху уважения иск в размер на 68.62  лв/ шестдесет и осем лева и 62ст/  и 100.00 лв./ сто лева/  - за изплатения от бюджета на съда депозит за ССчЕ.

             Решението подлежи на обжалване пред Ловешки ОС в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.

             На основание чл.7, ал.2 от ГПК препис от решението да се връчи на всяка от страните.

 

                                                                              РАЙОНЕН  СЪДИЯ: