Р Е
Ш Е Н
И Е
N
гр.Радомир, 20.04.2018г.
Радомирският районен съд наказателна колегия в публично заседание
на двадесет и девети март през две хиляди и осемнадесета година в състав:
Районен
съдия:Ивета П.
При секретаря Т. П. и в присъствието на прокурора
………………………………………………………………като разгледа докладваното от съдията нахд №15/2018 година по описа на съда ,за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С наказателно постановление № ПК-7-ЮЗР-30/06.12.2017г. Началника
на Регионална дирекция за национален
строителен контрол-Югозападен район, с адрес: гр.София, ул.”Алабин” № 35, е наложил на основание чл.232 ал.1 т.3,пр.3 от ЗУТ на жалбоподателя
П.С.А., в качеството му на Кмет на О.Р. ***,
пл.“Свобода“ № 20, глоба в размер на 1 000 лева.
Недоволен от така наложеното му наказание А. е обжалвал наказателното
постановление в законоустановения срок. В жалбата се сочи, че атакуваното
наказателно постановление е незаконосъобразно. В подробно изложени в
пледоарията правни доводи, процесуалния представител на жалбоподателя моли за
отмяна на атакуваното НП, като се развиват съображения
по същество на правния спор.
Въззиваемата страна
– Регионална Дирекция за национален и строителен контрол Югозападен район
гр.София чрез процесуалния си представител юк.Иванова оспорва жалбата. По подробно изложени в пледоарията и в
представената по делото писмена защита моли съда да потвърди атакуваното наказателно постановление
като правилно и законосъобразно. Навеждат
се доводи за законосъобразност на атакуваното НП и доказаност на извършеното от жалбоподателя
адм.нарушение по чл.232 , ал.1 ,т.3, предл.3 от ЗУТ.
Районна прокуратура гр.Радомир, редовно и своевременно
призована, не изпраща представител .
Радомирският
районен съд, като взе предвид становищата на страните и като прецени събраните
по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, приема от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от
надлежна страна и е процесуално допустима, поради което следва да бъде
разгледана по същество.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА :
По делото се установява, че П.С.А., с ЕГН: **********, в качеството си на Кмет на О.
Р. не е предприел действия за констатиране и премахване на незаконен
строеж: “Спортно съоръжение за нуждите на о.Р.“, находящо се в УПИ VII, кв. 183 по плана на гр.Радомир, което е разпоредено с
писмо изх. № ПК-815-02-325/13.06.2017 г. на ДНСК.
От служители на Регионален отдел „НСК“- Перник, а именно Р.
С. и М.Б. е извършена проверка в о.Р. и на място на обект „Мобилно спортно
съоръжение за нуждите на о.Р.“ в УПИ VII, кв. 183 по плана на гр.Радомир, при която е съставен
констативен протокол № Р202-17-1 от 28.04.2017 г. видно от описанието на обекта съоръжението представлява строеж по
смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, който съгласно чл. 110, ал. 1 т. 4 от
Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи и чл. 137, ал.
1, т. 5, буква „а“ от ЗУТ е от пета категория.
Административното нарушение извършено от Кмета на О.Р. ,
жалбоподателят А. е установено при извършена проверка от служители на РО „НСК“
– Перник в О.Р. на 31.08.2017 г. и
01.09.2017 г., за което са съставени Констативни протоколи №
Р202-17-1/31.08.2017 г. и № Р20217-2/01.09.2017 г.
Нарушението е извършено в периода от 28.06.2017 г. –
датата на получаване на писмо изх. № ПК-815-02-325/13.06.2017 г. на ДНСК в о.Р.
до 01.09.2017 г.
Отправена е покана изх.№Р202-17-00-437/01.09.2017г. на
РО“НСК“ Перник до кмета на О.Р. за съставяне на акт за установяване на
адм.нарушение, като на посочената дата не се е явил нарушителя, поради което
АУАН №Пк-7/28.09.2017г. е съставен в негово отсъствие и впоследствие му е
връчен лично на 29.09.2017г.При връчването на АУАН и в срока по чл.
44, ал.1 от ЗАНН възражения не са
направени и депозирани от жалбоподателя.
Въз основа на събраните по
преписката доказателства и съставения
АУАН административно-наказващия орган е издал атакуваното в настоящето
производство № ПК-7-ЮЗР-30/06.12.2017г. като със същото е
наложена
на жалбоподателя Аексиев „глоба“
в размер на 1000
лева, на основание чл.232, ал.1, т.3, предл.3
от ЗУТ като е посочено, че жалбоподателя е осъществил състава на чл.232,
ал.1, т.3, предл.3 от ЗУТ.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
В хода
на съдебното следствие са разпитани от страна на административно-наказващият
орган актосъставителката Р.С.
и свидетелката по съставянето на АУАН З.Г.. Първата
свидетелка С. с показанията си изцяло подкрепя фактическата обстановка в АУАН и НП като сочи, че жалбоподателя в
качеството си на Кмет на О.Р. не е
изпълнил в указания му срок нареждане на съответния орган на ДНСК и не е предприел действия по констатиране и
премахване на незаконен строеж:“ Спортно
съоръжение за нуждите на о.Р.“, находящо се в УПИ VII, кв. 183 по плана на гр.Радомир. Показанията на свидетелката С. кореспондират с фактическата обстановка изложена в АУАН и НП и с всички приложени в
административно-наказателната преписка писмени доказателства, поради което
съдът им дава вяра.
Свидетелката Г. от
своя страна заявява, че е присъствала само и единствено при съставянето на
процесния АУАН и нейните показания с нищо не допринасят за изясняване на
фактическата обстановка по делото.
При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа
на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно
наказание, съдът направи следните правни изводи:
Както бе посочено по-горе в настоящия съдебен акт въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен
субект, поради което е процесуално допустима и
разгледана по същество е основателна. Това е
така по следните съображения:
Преди да се пристъпи към разглеждане на делото по
същество, съдът следва да се провери дали
при съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и при издаване
въз основа на него на
наказателното постановление административно-наказващият орган е спазил
императивните изисквания предвидени от законодателя и визирани в разпоредбите
на чл.42 и чл.57, ал.1 и 2 от ЗАНН, както и спазени ли са останалите законови
разпоредби в производството по установяване на административните нарушения и
налагане на административните наказания по ЗАНН.
Настоящият състав на решаващия съд намира ,че както в
АУАН така и в издаденото въз основа на него НП и допуснато от АНО съществено
процесуално нарушение довело до нарушаване правото на защита на жалбоподателя.
Както в АУАН така и в НП наказващият орган като санкционна и нарушена от жалбоподателя правна норма е посочил само и единствено чл.232, ал.1, т.3, пред.3 от ЗУТ. Съгласно чл.57, ал.1, т.6 и т.7 от ЗАНН законодателят е въвел като
императивно задължение на наказващия орган да посочи в НП законовите
разпоредби, които са нарушени виновно т.е
нарушената материално правна норма и на вида и размера на
наказанието т.е санкционната правна норма ,определяща вида и
размера на наказанието. В случая АНО е посочил
само и единствено санкционната правна норма, а не нарушената такава от
жалбоподателя. Разпоредбата на чл. 232, ал.1,
т.3, пред.3 от ЗУТ гласи,эче
се наказва се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако по друг закон не е предвидено
по-тежко наказание, длъжностно лице, което не вземе своевременно мерки за
премахване на незаконно извършвани строителни и монтажни работи.Т.е. това е
санкционната правна норма
въз основа, на
която е наказан жалбоподателя. Липсва
обаче в АУАН и НП посочена от наказващия орган нарушената от жалбоподателя
материално правна норма, тъй
като за да не бъде нарушено правото на защита на нарушителя, същият в пълен обем
следва да бъде запознат с административното обвинение т.е същото да бъде
индивидуализирано в степен, позволяващо му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да
се защитава, което в случая с непосочване на нарушената материално правна
разпоредба не е сторено от АНО.В тази връзка за правна пълнота
настоящият състав на съда
следва да отбележи, че
с действията си жалбоподателя в качестовото
си на Кмет
на О.Р.
от субективна и
обективна страна е реализирал състава на адм.нарушение по чл.221, ал.4 от ЗУТ
съгласно, която заповедите,
предписанията и нарежданията на органите на Дирекцията за национален строителен
контрол, издадени в рамките на тяхната компетентност, са задължителни за
лицата, за които се отнасят. Както сочи и самия процесуален представител на
наказващият орган в писмените си бележки представени по делото :“ ….Органите на
ДНСК са ангажирали административнонаказателната отговорност на кмета на О.Р. за неизпълнение на разпореденото с писмо
рег.№ПК-815-02-325/13.06.2017г. на ДНСК, а именно да предпиеме действия за
констатиране и премахване на незаконния строеж…“ Т.е чл.221, ал.4 ЗУТ.
Предвид на горното
съдът намира, че са налице процесуални нарушения при съставянето на процесния
АУАН и НП довели до опорочаване на цялата административно-наказателна процедура
и до нарушаване правото на защита на
жалбоподателя. Доколкото административният процес съгласно нашето
законодателство притежава силно изразен формализъм и следва да се спазват
всички императивни изисквания, а наличието на описаното нарушение при издаване
на АУАН и НП представлява съществено процесуално нарушение съдът намира, че
подадената жалба следва да бъде уважена, а обжалваното наказателно
постановление отменено на процесуално основание.
По същество на правния спор съдът
намира, че с оглед ангажираните от административно-наказващия орган в хода на
съдебното следствие писмени и гласни доказателства бе доказано извършено от
жалбоподателя адм.нарушение, за което е санкциониран по чл.232, ал.1, т.3,
предл.3 от ЗУТ. Описаната в АУАН и НП фактическа обстановка се установява от
събраните по делото доказателства в административно-наказателната преписка, събраните в хода на съдебното
производство гласни и писмени доказателства, приобщените в хода на съдебното
следствие, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и
анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.
В хода на
съдебното дирене от страна на жалбоподателя не бяха ангажирани никакви писмени
или грасни доказателства опровергаващи фактическата обстановка описана в АУАН и
НП. За правна изчерпателност съдът
следва да посочи, че не следва да обсъжда представените от страните писмени
доказателства и разпитаните в тази връзка свидетели О.Т. –главен инженер на О.Р.
и М. С. –гл.архитект на О.Р. тъй като същите се отнасят за факти и обстоятелства
ирелевантни за настоящия правен спор, а именно дали се касае за преместваем обект или строеж по
смисъла на ЗУТ, чието премахване е разпоредено. Този въпрос би бил предмет на
друго административно производство, в настоящето административно-наказателно
производство предмет на доказване е само дали жалбоподателят А. в качеството си
на Кмет на О.Р. е изпълнил предписание на съответния орган за строителен
контрол или не, а не какво е това предписание и в каква връзка е дадено то и
дали е законосъобразно. Тези въпроси биха подлежали на обсъждане в самостоятелно
административно производство.
Водим от горното и в същия смисъл, както и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № ПК-7-ЮЗР-30/06.12.2017 г., с
което началника на Регионална дирекция за национален строителен
контрол-Югозападен район, с адрес: гр.София, ул.”Алабин” № 35, е наложил на основание чл.232 ал.1 т.3, пр.3 от ЗУТ на П.С.А.,
с ЕГН: **********, с адрес: ***, пл.“Свобода“ № 20 в качеството му на Кмет на О.Р. административно наказание „глоба
„ в размер на 1 000 лева .
РЕШЕНИЕТО на съда подлежи на обжалване по реда на Административно –процесуалния
кодекс пред Пернишкия административен
съд в 14-дневен срок от съобщението на
страните.
Районен съдия: