Решение по дело №209/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 310
Дата: 16 юни 2023 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20237170700209
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

 310

 

гр. Плевен, 16.06.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на деветнадесети май две хиляди двадесет и трета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

Членове:       ЕЛКА БРАТОЕВА

                     НЕДЯЛКО ИВАНОВ

 

                          

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ИВАН ШАРКОВ

При секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия Братоева Касационно административно-наказателно дело № 209/2023г. по описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и следващите от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63в от  Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на У.Ю.Х. *** чрез адв. Г.Г. от Адвокатска колегия – гр. Плевен срещу Решение № 35/30.01.2023 г. на Районен съд – Плевен, постановено по а.н.д. № 73/2023 г. по описа на съда.

С решението си съдът е потвърдил Наказателно постановление № 22-0256-000533 от 16.12.2022г. на Началник РУ на МВР - Долна Митрополия, с което на У.Ю.Х. *** на основание чл. 177, ал. 3, т.1 от ЗДвП е наложена „глоба“ в размер на 1000 лева за нарушение на  чл. 139 ал.1 т.2 ЗДвП и на основание чл. 183, ал.1, т.1 ЗДвП е наложена „глоба“ в размер на 10 лева за нарушение  на чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП, затова че на 18.11.2022г. в 14:34 часа по общински път в гр. Долна Митрополия ул. „Ильо Войвода“ в посока на движение с. Победа управлявал състав от селскостопанска техника - колесен трактор Джон Диър 8320R c peг. № ***, собственост на „Уникредит лизинг“ ЕАД-клон Варна и прикачен към него селскостопански инвентар (сеялка) марка HORSCH като се движи по автомобилен път с норми и размери, които надвишават разрешените - при допустима обща ширина 2,55 м, съгласно чл. 5, ал.1, т.1, б. „а“ от Наредба №11/30.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС на МРРБ е с ширина 4,50 м, измерена с техническо средство – рулетка и без надлежно издадено разрешение за движение по пътища отворени за обществено ползване от администрацията, управляваща пътя и съгласувано със службите за контрол на МВР – съгласно чл. 8 ал.3 от Наредба № 11/30.07.2001г., пътува в колона от 3 бр. селскостопански машини; не представя контролен талон към СУМПС.

Касаторът обжалва решението с доводи за неговата неправилност поради нарушение на материалния закон и несправедливост на наказанието – касационно отменително основание по чл. 348 ал. 1 т. 1 и т.3 от НПК.  Посочва, че като доказателство по делото е приложено Разрешително № РИ-239/11.01.2022 год., издадено от Агенция „Пътна инфраструктура“ за движение на извънгабаритно и тежко превозно средство, от което се вижда, че за процесния трактор има разрешение за движение по описания в акта път като извън габаритно ППС и което напълно опровергава вмененото нарушение. Видно от приложение № 6 към чл. 8 ал. 3 от Наредба № 11 от дата 03.07.2001 год. на МРРБ път III-3501, от гр. Долна Митрополия в посока на движение с. Победа, попада в представеното разрешение и единствения път, трети клас, за който не важи издаденото разрешение е Кормянско - Малък Вършец. Забраната за движение на извънгабаритни и тежки ППС не е абсолютна, доколкото се допуска със съответно разрешително. При това положение, пълното и точно описание на нарушението във всички случаи изисква констатация, че управлението на ППС с надвишени норми за размери, маса или натоварване на ос е при неспазване на установения за това ред. Районен съд – Плевен не е взел предвид обстоятелството, че при разпита на актосъставителя и свидетеля по акта, те не посочват начина, по който са установили ширината на процесното ППС и така не е доказана фактическата обстановка в издаденото НП. Ширината на процесното МПС е част от състава на извършеното нарушение и без установяването ѝ, няма как да бъде установено налице ли е превишаването на определената такава в наредбата или не. Евентуалното извършено от У.Х. нарушение е с ниска степен на обществена опасност, с оглед липсата на данни за други извършени подобни нарушения от негова страна и неправилно съдът е приел, че наложената глоба от 1000 лв. съответства на извършеното. Непълното описание на конкретните фактически обстоятелства, при които е извършено нарушението, непълното отразяване на признаците от състава му и неточното посочване на нарушените виновно разпоредби, нарушава изискванията на ЗАНН за форма и съдържание на наказателното постановление, и предвид това, че същите са императивни - обосновава извод за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление. Моли да бъде отменено решението, а по същество - да бъде отменено НП. Алтернативно моли да бъде изменено НП, като бъде намален размера на наложената санкция до предвидения в закона минимум.

Ответникът по касация – Началника на РУ на МВР – Долна Митрополия не се представлява и не изразява становище.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Настоящият състав на Административен съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл. 218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението на Районен съд – Плевен е валидно, допустимо и правилно с оглед доказателствата по делото и закона.

Правилни са изводите на районния съд за безспорна доказаност на описаното нарушение, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство и съответствие на наложеното наказание с обществената опасност на деянието и дееца с оглед конкретните факти по делото при преценка на всички отегчаващи и смекчаващи вината обстоятелства, които изцяло се споделят от настоящия касационен състав.

Правилно съдът е приел за доказана, описаната в НП фактическа обстановка, отразяваща признаците от състава на соченото административно нарушение, което правилно е квалифицирано. Наложено е съответното предвиденото в закона наказание, което е в справедлив размер, тъй като е определено над минимума, но под средата, при съобразяване на високата обществената опасност на деянието и ниската на дееца, поради липсата на представени доказателства за установени други такива нарушения, въпреки че в свидетелските показания се съдържат данни в тази насока. Процесното МПС се е движило в колона от три броя селскостопански машини и значително превишава допустимата обща ширина от 2,55 м. с почти 2 м., което представлява сериозна опасност за движението, тъй като колоната от селскостопански машини е заемала голяма част от пътното платно и по този начин препятства движението на другите МПС като създава предпоставки за възникване на ПТП. Размерите на процесната земеделска техника са посочени в представеното към жалбата Разрешително № РИ – 239/11.01.2022г., от което се установява, че ширината на трактора е 4,50м. Същата е установена и при измерването на място чрез стандартно техническо средство – рулетка, което е отразено в обстоятелствената част на акта и НП и по този факт не съществува никакво съмнение. Затова не съответства на допустимата обща ширина от 2,55м съгласно чл. 5 ал.1 т.1 б. „а“ от Наредба № 11/30.07.2002г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, което е посочено ясно в обстоятелствената част на акта и в НП. Посочено е също така, че на водача не е издадено разрешение за движение по пътища, отворени за обществено ползване от администрацията, управляваща пътя и съгласувано със службите за контрол на МВР – съгласно чл. 8 ал.3 от същата наредба, в който случай е допустимо изключение за движение на извънгабаринти ППС. В този смисъл не съществува неяснота относно нарушените норми и изисквания за движение на извънгабаритни ППС.

Правилно съдът е приел за неоснователно възражението, че водачът разполага с необходимото разрешително, според  нормативните изисквания, тъй като представеното не е съгласувано със службите за контрол на МВР и е издадено от АПИ, а в случая се касае за движение по общински път в населено място - гр. Долна Митрополия посока с. Победа, който се стопанисва от общинска администрация и не се отнася за процесния пътен участък.

По тези съображения решението на Районен съд – Плевен е правилно и следва да се остави в сила.

Водим от горното и на основание чл. 221 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА  решение № 35/30.01.2023 г. на Районен съд – Плевен, постановено по а.н.д. № 73/2023 г. по описа на съда.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

         ПРЕПИС от решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и Окръжна прокуратура – Плевен.

                          

                  

       

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                ЧЛЕНОВЕ: 1.                      2.