Решение по дело №308/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 май 2020 г. (в сила от 9 март 2021 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700308
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ДОПЪЛНИТЕЛНО РЕШЕНИЕ И РЕШЕНИЕ ЗА ПОПРАВКАНА ОЧЕВИДНА ФАКТИЧЕСКА ГРЕШКА към Акт № 456 / 2019г.

гр. Монтана 21 май 2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ  в закрито заседание в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                                     ЧЛЕНОВЕ: СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                                       РЕНИ ЦВЕТАНОВА

като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм.д. № 308 по описа на АдмС Монтана за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по реда на чл. 175 и чл. 176, ал. 2, в предвиденото изключение на АПК.

С Определение № 449 от 15 04 2020 г. по адм.д. № 13654/2019 г. по описа на ВАС този съд е върнал делото на Административен съд Монтана за постановяване на решение, по подадена молба на „Р*** А*** ” ЕООД, гр. С*** за поправка на очевидна фактическа грешка, както и за допълване на постановеното по делото Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана. 

С молба от 07 10 2019 г. „Р*** А*** ” ЕООД, гр. С*** , чрез адв. Д. е поискал съдът да прецени наличието на очевидни фактически грешки, евентуално да постанови тълкуване на постановеното по делото решение.

По въпросът за допълване на решението.  

С постановеното по делото решение и по отношение Протеста на Прокурор при Районна Прокуратура Лом, съдът се е произнесъл с диспозитив единствено по искането за нищожност на текстовете на чл. 67, 68, 69, 70 и 71 от Наредба за управление на дейностите по отпадъците на територията на Община Брусарци /Наредбата/. 

С Определението от ВАС са дадени указания, че при оспорване на текстове от подзаконов нормативен акт, съдът, с оглед принципа на служебното начало, преценява и тяхната незаконосъобразност по отношение на всички основания за отмяна, което не е направено с решението по делото.

Въз основа изпълнение изискванията на чл. 176, ал. 1 от АПК, съдът е изпратил на страните съобщение за служебно стартираната процедура по допълване на решението и по отстраняване на очевидна фактическа грешка, като становище в предоставения срок са представили Прокурор при РП Лом, Прокурор при ОП Монтана и заинтересованата страна „Р*** А*** ” ЕООД.  

Действително съдът не е разглеждал искането за незаконосъобразност на оспорените от Прокурор при Районна Прокуратура Лом текстове, касаещи текстовете на чл. 69, 70 и 71 от Наредбата, като се е ограничил в направеното, от този Прокурор искане за нищожност.

Както е отбелязано в мотивите на решението текстовете от чл. 67 до чл. 71 от цитираната Наредба са административнонаказателни, т.е. такива, с които се определят наказания за извършени деяния, квалифицирани като нарушения. Самият закон с текста на чл. 22 от ЗУО овластява Общинските съвети да издадат подзаконов нормативен акт, поради което е налице принципната възможност Общински съвет Брусарци да предвиди и административна принуда за неспазване разпоредбите в този негов акт - Решение № 9929/19.07.2018 г. по адм.д. № 6837/2017 г. на ВАС. В този смисъл е и общата разпоредби на чл. 22, ал. 4 от Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), която изрично предвижда, че за нарушаване на наредбите могат да се предвидят административни наказания, както и разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН), според която общинските съвети при издаване на наредби определят съставите на административните нарушения и съответстващите на тях наказания, предвидени в Закона за местното самоуправление и местната администрация. При тези съображения съдът е приел, че текстовете на чл. 69, 70 и 71 не са нищожни.

Предвид дадените указания, с Определение № 449 от 15 04 2020 г. по адм.д. № 13654/2019 г. по описа на ВАС и принципа на служебното начало, съдът, въпреки че искането в протеста на РП Лом се свежда до обявяване текстовете на Наредбата за нищожни, е следвало да се произнесе и по тяхната незаконосъобразност. В тази връзка в мотивите на постановеното решение е посочено, че законовата норма на чл. 22 от ЗУО, обаче не делегира правомощия на местните органи по приемането на условия, ред и компетентност за установяване на нарушения и налагане на наказания, поради което този орган на местно самоуправление е излязъл извън своята компетентност и е уредил въпроси, които са в приложното поле на друг законодателен орган. Правомощията на общинските съвети, в случая се свеждат до приемане на условия и ред за изхвърляне, събиране, транспортиране, претоварване, оползотворяване и обезвреждане на битови, био-, опасни, строителни и масово разпространени отпадъци, на територията на общината, но тези условия и ред следва да са съобразени с изискванията на закона и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Това означава, че общинските съвети не могат да уреждат с правни норми обществени отношения, които са уредени вече в закона, нито да приемат условия различни от законовите такива или при тези съображения е приел оспорените от РП Лом текстове за незаконосъобразни, но поради липса на искане не е постановил изричен диспозитив.

Предвид изложеното, както и всички обстоятелства по делото съдебният състав прецени, че не е необходимо разглеждане на делото в открито съдебно заседание и съдебното решение следва да бъде допълнено с изричен диспозитив за отмяна на чл. 69, 70 и 71 от Наредбата поради тяхната незаконосъобразност, в който смисъл е чл. 196, във връзка с чл. 146 и чл. 9, ал. 4 от АПК.

По въпросът за очевидните фактически грешки.

Съдът констатира, че в Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по описа на Административен съд Монтана не е допусната очевидна фактическа грешка, касаеща първите два диспозитива, тъй като от една страна съдът, с оглед протест на Прокурор при Окръжна Прокуратура Монтана е отменил като незаконосъобразни текстовете на чл. 67 и 68 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Брусарци, а от друга страна е отхвърлил искането на Прокурор при Районна Прокуратура Лом за обявяване на тяхната нищожност. В тази връзка е изложил мотиви защо счита тези текстове за незаконосъобразни, а не за нищожни, поради което се е произнесъл поотделно и по всяко едно от направените искания на двата протеста.

Действително от така постановените диспозитиви не е достатъчно ясно и може да породи спор дали текстовете на чл. 67 и 68 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Брусарци са отменени със съдебното решение /без значение дали тази отмяна е при условията на нищожност или при условията на незаконосъобразност/. Поради подаден протест против постановеното съдебно решение тълкуване не може да бъде извършено, тъй като съгласно чл. 251 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК - Споровете по тълкуване на влязло в сила решение се разглеждат от съда, който го е постановил. От друга страна втората алинея гласи, че тълкуване не може да се иска, след като решението е изпълнено или тълкуване би било допустимо само в случай, че Общински съвет Брусарци не е извършил промяна на оспорените текстове.

По отношение на четвъртия диспозитив, където Общински съвет Брусарци е осъден да заплати на Районна Прокуратура Монтана, която не е страна по делото, то по отношение на този диспозитив е допуснатата очевидна фактическа грешка, тъй като Общинският съвет следва да заплати разноските на Районна Прокуратура Лом.

Очевидна фактическа грешка е допусната и в мотивите на цитираното по-горе решение, а именно на л. 5, първи абзац, където вместо Общински съвет Брусарци е посочен Общински съвет Я*** .

Мотивиран от горното и на основание чл. 175 и чл. 176 от АПК съдът

Р Е Ш И :

ДОПЪЛВА Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана, както следва:

 

ОТМЕНЯ по протест на Прокурор при Районна Прокуратура Лом, разпоредбите на 69, 70 и чл. 71 от Наредба за управление на дейностите по отпадъците на територията на Община Брусарци, като незаконосъобразни.

 

            РЕШЕНИЕТО за допълване на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана подлежи на обжалване пред ВАС в 14 дневен срок от уведомяване на страните.

            РЕШЕНИЕТО за допълване на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана да се обнародва след влизането му в сила по начина, по който е обнародвана Наредбата.  

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „Р*** А*** ” ЕООД, гр. С*** за поправка на очевидна фактическа грешка в първите два диспозитива на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана.

ДОПУСКА поправка на очевидна фактическа грешка в четвъртия диспозитив на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана, като вместо „Районна Прокуратура Монтана” се чете „Районна Прокуратура Лом”.

ДОПУСКА поправка на очевидна фактическа грешка в мотивите на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана, л. 5 от решението, първи абзац като вместо „Общински съвет Я*** ” се чете „Общински съвет Брусарци”.

            РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС в 14 дневен срок от неговото връчване на страните по делото.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ:   1.                                

 

 

2.