ДОПЪЛНИТЕЛНО РЕШЕНИЕ И РЕШЕНИЕ ЗА
ПОПРАВКАНА ОЧЕВИДНА ФАКТИЧЕСКА ГРЕШКА към Акт № 456 /
2019г.
гр. Монтана 21 май 2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ в закрито заседание в състав:
ЧЛЕНОВЕ:
СОНЯ КАМАРАШКА
РЕНИ ЦВЕТАНОВА
като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм.д. № 308
по описа на АдмС Монтана за 2019 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 175 и чл. 176, ал. 2, в
предвиденото изключение на АПК.
С Определение № 449 от 15 04 2020 г. по адм.д.
№ 13654/2019 г. по описа на ВАС този съд е върнал делото на Административен съд
Монтана за постановяване на решение, по подадена молба на „Р*** А*** ” ЕООД,
гр. С*** за поправка на очевидна фактическа грешка, както и за допълване на
постановеното по делото Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд
Монтана.
С молба от 07 10 2019 г. „Р*** А*** ” ЕООД, гр. С*** , чрез адв. Д. е поискал съдът да прецени наличието на очевидни
фактически грешки, евентуално да постанови тълкуване на постановеното по делото
решение.
По въпросът за допълване на решението.
С постановеното по делото решение и по отношение Протеста на
Прокурор при Районна Прокуратура Лом, съдът се е произнесъл с диспозитив единствено по искането за нищожност на
текстовете на чл. 67, 68, 69, 70 и 71 от Наредба за управление на дейностите по
отпадъците на територията на Община Брусарци /Наредбата/.
С Определението от ВАС са дадени указания, че при оспорване на
текстове от подзаконов нормативен акт, съдът, с оглед принципа на служебното
начало, преценява и тяхната незаконосъобразност по отношение на всички
основания за отмяна, което не е направено с решението по делото.
Въз основа изпълнение изискванията на чл. 176, ал. 1 от АПК,
съдът е изпратил на страните съобщение за служебно стартираната процедура по
допълване на решението и по отстраняване на очевидна фактическа грешка, като
становище в предоставения срок са представили Прокурор при РП Лом, Прокурор при
ОП Монтана и заинтересованата страна „Р*** А*** ” ЕООД.
Действително съдът не е разглеждал искането за
незаконосъобразност на оспорените от Прокурор при Районна Прокуратура Лом
текстове, касаещи текстовете на чл. 69, 70 и 71 от Наредбата, като се е
ограничил в направеното, от този Прокурор искане за нищожност.
Както е отбелязано в мотивите на решението текстовете от чл. 67
до чл. 71 от цитираната Наредба са административнонаказателни,
т.е. такива, с които се определят наказания за извършени деяния, квалифицирани
като нарушения. Самият закон с текста на чл. 22 от ЗУО овластява
Общинските съвети да издадат подзаконов нормативен акт, поради което е налице
принципната възможност Общински съвет Брусарци да предвиди и административна
принуда за неспазване разпоредбите в този негов акт - Решение № 9929/19.07.2018
г. по адм.д. № 6837/2017 г. на ВАС. В този смисъл е и
общата разпоредби на чл. 22, ал. 4 от Закон за местното самоуправление и
местната администрация (ЗМСМА), която изрично предвижда, че за нарушаване на
наредбите могат да се предвидят административни наказания, както и разпоредбата
на чл. 2, ал. 3 от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН),
според която общинските съвети при издаване на наредби определят съставите на
административните нарушения и съответстващите на тях наказания, предвидени в
Закона за местното самоуправление и местната администрация. При тези
съображения съдът е приел, че текстовете на чл. 69, 70 и 71 не са нищожни.
Предвид дадените указания, с Определение № 449 от 15 04 2020 г.
по адм.д. № 13654/2019 г. по описа на ВАС и принципа
на служебното начало, съдът, въпреки че искането в протеста на РП Лом се свежда
до обявяване текстовете на Наредбата за нищожни, е следвало да се произнесе и
по тяхната незаконосъобразност. В тази връзка в мотивите на постановеното
решение е посочено, че законовата норма на чл. 22 от ЗУО, обаче не делегира правомощия
на местните органи по приемането на условия, ред и компетентност за
установяване на нарушения и налагане на наказания, поради което този орган на
местно самоуправление е излязъл извън своята компетентност и е уредил въпроси,
които са в приложното поле на друг законодателен орган. Правомощията на
общинските съвети, в случая се свеждат до приемане на условия и ред за
изхвърляне, събиране, транспортиране, претоварване, оползотворяване и
обезвреждане на битови, био-, опасни, строителни и
масово разпространени отпадъци, на територията на общината, но тези условия и
ред следва да са съобразени с изискванията на закона и подзаконовите нормативни
актове по неговото прилагане. Това означава, че общинските съвети не могат да
уреждат с правни норми обществени отношения, които са уредени вече в закона,
нито да приемат условия различни от законовите такива или при тези съображения
е приел оспорените от РП Лом текстове за незаконосъобразни, но поради липса на
искане не е постановил изричен диспозитив.
Предвид изложеното, както и всички обстоятелства по делото
съдебният състав прецени, че не е необходимо разглеждане на делото в открито
съдебно заседание и съдебното решение следва да бъде допълнено с изричен диспозитив за отмяна на чл. 69, 70 и 71 от Наредбата поради
тяхната незаконосъобразност, в който смисъл е чл. 196, във връзка с чл. 146 и
чл. 9, ал. 4 от АПК.
По въпросът за очевидните фактически грешки.
Съдът констатира, че в Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по
описа на Административен съд Монтана не е допусната очевидна фактическа грешка,
касаеща първите два диспозитива,
тъй като от една страна съдът, с оглед протест на Прокурор при Окръжна
Прокуратура Монтана е отменил като незаконосъобразни текстовете на чл. 67 и 68
от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Брусарци, а от
друга страна е отхвърлил искането на Прокурор при Районна Прокуратура Лом за
обявяване на тяхната нищожност. В тази връзка е изложил мотиви защо счита тези
текстове за незаконосъобразни, а не за нищожни, поради което се е произнесъл
поотделно и по всяко едно от направените искания на двата протеста.
Действително от така постановените диспозитиви
не е достатъчно ясно и може да породи спор дали текстовете на чл. 67 и 68 от
Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Брусарци са
отменени със съдебното решение /без значение дали тази отмяна е при условията
на нищожност или при условията на незаконосъобразност/. Поради подаден протест
против постановеното съдебно решение тълкуване не може да бъде извършено, тъй
като съгласно чл. 251 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК - Споровете по тълкуване на влязло в сила решение се разглеждат от съда,
който го е постановил. От друга страна втората алинея гласи, че тълкуване не
може да се иска, след като решението е изпълнено или тълкуване би било
допустимо само в случай, че Общински съвет Брусарци не е извършил промяна на
оспорените текстове.
По отношение на четвъртия диспозитив,
където Общински съвет Брусарци е осъден да заплати на Районна Прокуратура
Монтана, която не е страна по делото, то по отношение на този диспозитив е допуснатата очевидна фактическа грешка, тъй
като Общинският съвет следва да заплати разноските на Районна Прокуратура Лом.
Очевидна фактическа грешка е допусната и в мотивите на
цитираното по-горе решение, а именно на л. 5, първи абзац, където вместо Общински
съвет Брусарци е посочен Общински съвет Я*** .
Мотивиран от горното и на основание чл. 175 и чл. 176 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ДОПЪЛВА Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д.
№ 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана, както следва:
ОТМЕНЯ по протест на Прокурор при Районна Прокуратура Лом, разпоредбите на
69, 70 и чл. 71 от Наредба за управление на дейностите по отпадъците на
територията на Община Брусарци, като незаконосъобразни.
РЕШЕНИЕТО за допълване на Решение №
456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г.
по описа на Административен съд Монтана подлежи на обжалване пред ВАС в 14
дневен срок от уведомяване на страните.
РЕШЕНИЕТО за допълване на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д.
№ 308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана да се обнародва след
влизането му в сила по начина, по който е обнародвана Наредбата.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „Р***
А*** ” ЕООД, гр. С*** за поправка на очевидна фактическа грешка в първите два диспозитива на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд
Монтана.
ДОПУСКА поправка на очевидна фактическа грешка в четвъртия диспозитив на Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. № 308/2019 г. по описа на Административен съд
Монтана, като вместо „Районна Прокуратура Монтана” се чете „Районна Прокуратура
Лом”.
ДОПУСКА поправка на очевидна фактическа грешка в мотивите на
Решение № 456 от 30 септември 2019 г. по адм.д. №
308/2019 г. по описа на Административен съд Монтана, л. 5 от решението, първи
абзац като вместо „Общински съвет Я*** ” се чете „Общински съвет Брусарци”.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
ВАС в 14 дневен срок от неговото връчване на страните по делото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.