Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 596/04.10.2023г.
Гр.Монтана
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Монтана ,ІІІ състав ,в открито съдебно заседание на втори октомври , през
две хиляди двадесет и трета година в състав :
Председател : БИСЕРКА
БОЙЧЕВА
при
секретаря Димитрана Димитрова и с участието на прокурора Галя Александрова ,като…разгледа
докладваното…….от съдията…БИСЕРКА БОЙЧЕВА… адм.д.№566/2023г. по описа на
Административен съд Монтана и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.64, ал.4 от
Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) във вр. с
чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК)
Образувано
е по жалба от л.св.Л.Т.Л. ,понастоящем изтърпяващ наказание „лишаване от
свобода“ в ЗОЗТ „Бойчиновци“ към
Затвора-„Враца“ против Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора -Враца
,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване
на л.св. Л.Т.Л. *** в ЗООТ-„Враца“. В жалбата се поддържа, че оспорения
акт е незаконосъобразен и се моли за неговата отмяна. В съдебно заседание, оспорващият,
поддържа жалбата си, като развива доводи, че оспорения административен акт е
незаконосъобразен и моли да бъде отменен.Представя писмена защита.
Ответникът-
Началник
на Затвора- Враца ,не изпраща представител по делото, но в постъпило по делото
писмено становище от пълномощника му
юрисконсулт Г*** Христова оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на
законосъобразността на оспорения административен акт.
Представителят
на ОП-Монтана дава заключение за основателност на жалбата. Представя и писмено
заключение.
Настоящият
състав на Административен съд -Монтана, като взе в предвид оплакванията в
жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата
е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е
процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като
съображенията за това са следните:
Предмет
на спора е законосъобразността на Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на
Затвора -Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено
не преместване на л.св. Л.Т.Л. *** в ЗООТ-„Враца“.
Административният
орган е приел в мотивите на оспорения административен акт, че оспорващият не
отговаря на материалните предпоставки на чл.64, ал.1 от ЗИНЗС, тъй като макар и
оценката на риска от рецидив от 17.01.2023г. да констатира промяна в числовите
стойности с пет точки ,органът е преценил ,че доброто му поведение в
контролирана среда и отчетената положителна тенденция за промяна през
сравнително краткия срок от време все още не са достатъчно основание, за да се
смята, че е разчупил криминалния модел на поведение.Омаловажава степента на извършеното
деяние ,което не дава основание за преместване в открит тип общежитие.
От фактическа страна, а и не се спори между
страните, се установява следното:
Установено
е по делото ,че с Решение по ВНОХД№102/18г. на АСпНС/НОХД№646/2015г./по описа
на СпНС,КНД№1018/2019г. на ВКС на РБ е осъден на 15г. и 6 м. „лишаване от
свобода“,като присъдата е влязла в сила на 16.04.2020г. при първоначален
„строг“ режим на изтърпяване.Първоначално е постъпил в Затвора гр.София на
06.06.2019г.,а впоследствие е преведен в Затвора гр.Враца.Изтърпял е 3г. 4м.и
13дни ,и с остатък 9г.,4м. и 29дни.Налице е втората материално-правна
предпоставка да е изтърпял минимум ¼ от наказанието, но не по малко от
6м., награждаван е многократно , наказван със заповед №399/28.08.2020г. но в
момента на основание чл.10 ЗИНЗС се счита ненаказан.Съгласен е с плана на
присъдата,но все още се наблюдават дефицити в отношението му към присъдата ,
счита я за несправедлива и незаконна.
Изготвено е становище с правно основание чл.64,ал.2
от ЗИНЗС от гл. инсп.Р*** В*** -З***
при Затвора Враца ,от И*** Ц*** - началник сектор СДВР и от гл. инсп. С*** П*** -началник на сектор ЗОЗТ“Бойчиновци“ към Затвора- Враца, относно
поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието , от които се установява,
че поведението на осъдения на този етап
не позволява да бъде преместен от ЗОЗТ „Бойчиновци“ в ЗООТ –Враца.Приложен е и Доклад за оценката на риска от рецидив и вреди
по чл.155 от ЗИНЗС от ИСДВР Д*** П*** , и Експертна оценка на актуалното
психическо и емоционално състояние на оспорващия, които установяват поведението
на лишения от свобода по време на изтърпяване на наказанието и получените от
него награди и наложените му наказания, както и релевантни въпроси свързани с
плана за изпълнение на присъдата.
С
оспорената Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора Враца ,на
основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. Л.Т.Л.
*** в ЗООТ-„Враца“.Оспореният административен акт е съобщен на оспорващия на
31.08.2023г., тоест жалбата,подадена на 07.09.2023г. с вх.№3778 директно до
съда , с която е сезирана настоящата съдебна инстанция, е подадена в
законоустановения 14-дневен срок и е процесуално допустима.
Разгледана
по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От така
описаната фактическа обстановка, съдът въз основа на събраните по делото
доказателства стига до следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл.64, ал.2 ЗИНЗС, началникът на затвора се произнася с
мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението
за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по
режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо
общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на
наказанието и съобразно изискването на чл. 43, ал. 4, тоест в случая е налице
компетентност на административния орган, издал оспореният административен акт.
При
издаване на оспорения административен акт е спазено изискването за форма на
административният акт, тъй като административния орган е посочил фактически и
правни основания, които са мотивирали издаването му. Мотивите в
административният акт не са бланкетни и почиват на анализ на събрани
доказателства във воденото административно производство.
Не се
установява да са допуснати съществени нарушения на административно-производствените
правила, които да са опорочили съществено правото на защита на оспорващия и да
са го лишили от възможност да участва във воденото административно
производство. Административния акт е издаден при спазване на изискванията на
чл.64, ал.2 от ЗИНЗС след вземане на становището на ръководителя на
направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника
по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо
общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на
наказанието.
Административния
акт е издаден и в съответствие с приложимия материален закон. Изготвената
оценка на риска констатира лека промяна в числовите стойности ,рискът от рецидив
е нисък-32т.,но зоните с дефицити се запазват същите ,при което законосъобразно
в административния акт е прието, че същият не отговаря на условията за
преместване от закрит в открит тип общежитие. Изискването на чл.64, ал.1 от ЗИНЗС за преместване от ЗОЗТ в ЗООТ е лишеният от свобода с добро поведение,да
е изтърпял най-малко една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното
наказание в затвор или в затворническо общежитие от закрит тип.В случая,макар
формално втората предпоставка да е налице-придобито формално право да бъде
преместен на 07.06.2023г.,същият не проявява добро поведение в степен да бъде
преместен,т.е. законосъобразно е прието от административния орган, че не са
налице материалното- правните предпоставки за преместване на оспорващия от
ЗОЗТ-Бойчиновци в ЗООТ-Враца ,предвид краткият срок на добро поведение на лишения от свобода,и
дефицити в отношението към присъдата, което се установява от доказателствата по
делото. Следователно, административния акт е съответен на приложимия материален
закон.
При
цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на
основанията по чл.146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен
орган, в законоустановената форма, при спазване на административно-производствените
правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на
закона.
Съобразно
гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспорената Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на
Затвора -Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено
не преместване на л.св. Л.Т.Л. *** в ЗООТ-„Враца“,е законосъобразна и следва да
бъде потвърдена, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна предвид,
което на основание чл.172, ал.2,пр.5 от
АПК, ІІІ състав на Административен съд
Монтана
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата
на л.св. Л.Т.Л. ,понастоящем изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗОЗТ
„Бойчиновци“ към Затвора-„Враца“ против
Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора -Враца .
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: