Решение по дело №566/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 октомври 2023 г. (в сила от 4 октомври 2023 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20237140700566
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                         № 596/04.10.2023г.

                                              Гр.Монтана

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана ,ІІІ състав ,в открито съдебно заседание на втори октомври , през две хиляди  двадесет и трета  година в състав :  

 

                                              Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова и с участието на прокурора Галя Александрова ,като…разгледа докладваното…….от съдията…БИСЕРКА БОЙЧЕВА… адм.д.№566/2023г. по описа на Административен съд Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл.64, ал.4 от Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК)

Образувано е по жалба от л.св.Л.Т.Л. ,понастоящем изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗОЗТ „Бойчиновци“  към Затвора-„Враца“ против Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора -Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. Л.Т.Л. *** в ЗООТ-„Враца“. В жалбата се поддържа, че оспорения акт е незаконосъобразен и се моли за неговата отмяна. В съдебно заседание, оспорващият, поддържа жалбата си, като развива доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и моли да бъде отменен.Представя писмена защита.

Ответникът- Началник на Затвора- Враца ,не изпраща представител по делото, но в постъпило по делото писмено становище от  пълномощника му юрисконсулт Г*** Христова оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт.

Представителят на ОП-Монтана дава заключение за основателност на жалбата. Представя и писмено заключение.

Настоящият състав на Административен съд -Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора -Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. Л.Т.Л. *** в ЗООТ-„Враца“.

Административният орган е приел в мотивите на оспорения административен акт, че оспорващият не отговаря на материалните предпоставки на чл.64, ал.1 от ЗИНЗС, тъй като макар и оценката на риска от рецидив от 17.01.2023г. да констатира промяна в числовите стойности с пет точки ,органът е преценил ,че доброто му поведение в контролирана среда и отчетената положителна тенденция за промяна през сравнително краткия срок от време все още не са достатъчно основание, за да се смята, че е разчупил криминалния модел на поведение.Омаловажава степента на извършеното деяние ,което не дава основание за преместване в открит тип общежитие.

 От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:

Установено е по делото ,че с Решение по ВНОХД№102/18г. на АСпНС/НОХД№646/2015г./по описа на СпНС,КНД№1018/2019г. на ВКС на РБ е осъден на 15г. и 6 м. „лишаване от свобода“,като присъдата е влязла в сила на 16.04.2020г. при първоначален „строг“ режим на изтърпяване.Първоначално е постъпил в Затвора гр.София на 06.06.2019г.,а впоследствие е преведен в Затвора гр.Враца.Изтърпял е 3г. 4м.и 13дни ,и с остатък 9г.,4м. и 29дни.Налице е втората материално-правна предпоставка да е изтърпял минимум ¼ от наказанието, но не по малко от 6м., награждаван е многократно , наказван със заповед №399/28.08.2020г. но в момента на основание чл.10 ЗИНЗС се счита ненаказан.Съгласен е с плана на присъдата,но все още се наблюдават дефицити в отношението му към присъдата , счита я за  несправедлива и незаконна.

 Изготвено е становище с правно основание чл.64,ал.2 от ЗИНЗС от гл. инсп.Р*** В*** -З*** при Затвора Враца ,от И*** Ц*** - началник сектор  СДВР и от гл. инсп. С*** П*** -началник на сектор ЗОЗТ“Бойчиновци“ към Затвора- Враца, относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието , от които се установява, че поведението на осъдения  на този етап не позволява да бъде преместен от ЗОЗТ „Бойчиновци“ в ЗООТ –Враца.Приложен е и  Доклад за оценката на риска от рецидив и вреди по чл.155 от ЗИНЗС от ИСДВР Д*** П*** , и Експертна оценка на актуалното психическо и емоционално състояние на оспорващия, които установяват поведението на лишения от свобода по време на изтърпяване на наказанието и получените от него награди и наложените му наказания, както и релевантни въпроси свързани с плана за изпълнение на присъдата.

С оспорената Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора Враца ,на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. Л.Т.Л. *** в ЗООТ-„Враца“.Оспореният административен акт е съобщен на оспорващия на 31.08.2023г., тоест жалбата,подадена на 07.09.2023г. с вх.№3778 директно до съда , с която е сезирана настоящата съдебна инстанция, е подадена в законоустановения 14-дневен срок и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От така описаната фактическа обстановка, съдът въз основа на събраните по делото доказателства стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.64, ал.2 ЗИНЗС, началникът на затвора се произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието и съобразно изискването на чл. 43, ал. 4, тоест в случая е налице компетентност на административния орган, издал оспореният административен акт.

При издаване на оспорения административен акт е спазено изискването за форма на административният акт, тъй като административния орган е посочил фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му. Мотивите в административният акт не са бланкетни и почиват на анализ на събрани доказателства във воденото административно производство.

Не се установява да са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, които да са опорочили съществено правото на защита на оспорващия и да са го лишили от възможност да участва във воденото административно производство. Административния акт е издаден при спазване на изискванията на чл.64, ал.2 от ЗИНЗС след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието.

Административния акт е издаден и в съответствие с приложимия материален закон. Изготвената оценка на риска констатира лека промяна в числовите стойности ,рискът от рецидив е нисък-32т.,но зоните с дефицити се запазват същите ,при което законосъобразно в административния акт е прието, че същият не отговаря на условията за преместване от закрит в открит тип общежитие. Изискването на чл.64, ал.1 от ЗИНЗС за преместване от ЗОЗТ в ЗООТ е лишеният от свобода с добро поведение,да е изтърпял най-малко една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното наказание в затвор или в затворническо общежитие от закрит тип.В случая,макар формално втората предпоставка да е налице-придобито формално право да бъде преместен на 07.06.2023г.,същият не проявява добро поведение в степен да бъде преместен,т.е. законосъобразно е прието от административния орган, че не са налице материалното- правните предпоставки за преместване на оспорващия от ЗОЗТ-Бойчиновци в ЗООТ-Враца ,предвид краткият срок  на добро поведение на лишения от свобода,и дефицити в отношението към присъдата, което се установява от доказателствата по делото. Следователно, административния акт е съответен на приложимия материален закон.

При цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административно-производствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспорената  Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора -Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. Л.Т.Л. *** в ЗООТ-„Враца“,е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна предвид, което на основание чл.172, ал.2,пр.5  от АПК, ІІІ  състав на Административен съд Монтана

 

                                         Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на л.св. Л.Т.Л. ,понастоящем изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗОЗТ „Бойчиновци“  към Затвора-„Враца“ против Заповед№Л-2762/30.08.2023г. на Началника на Затвора -Враца .

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                       

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: