О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
гр. Варна, 18.03.2021г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР. ВАРНА, пети
състав в закрито заседание проведено на осемнадесети март две хиляди двадесет и
първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТЪР МИХОВ
като разгледа докладваното от съдия
Димитър Михов административно дело № 345 по описа на съда за 2021г. и за да се
произнесе, взе предвид следното :
Производството е образувано по жалба на
Л.С.Б. ***, чрез адвокат Н.Г. срещу отказ
на Областен управител на Област с административен център гр. Варна, обективиран
в писмо изх. № РД-19-9400-246/3/ от 28.01.2021г.
В жалбата се твърди, че оспорваният акт е индивидуален
административен акт, издаден в рамките на материалната компетентност на административния
орган. Жалбоподателката сочи, че актът е постановен в нарушение на
императивните разпоредби на чл.59, ал.2, т.2, 4, 5, 6 и 7 от АПК. Формулирано е
искане за отмяната му. Претендира се присъждане на направените по делото
разноски.
Съдът намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
Със Заявление до Областен управител на Област с
административен център гр. Варна вх. № ДИ-19-9400-10 от 06.06.2019г.,
жалбоподателката легимирайки се като собственик на ПИ 10135.2555.2633 по КК и
КР на гр.Варна е направила искане на основание чл.78 от ЗДС имотът да бъде
отписан от актовите книги за държавна собственост с оглед отпадналото основание
на което е бил актуван.
С писмо изх. № ДИ-19-9400-00-10/1/ от 20.06.2019г., на
основание чл.78, ал.3 от ЗДС, във връзка с чл.110, ал.1 от ППЗДС и съгласно
чл.31, ал.2 от АПК, депозираното заявление и Акт за държавна собственост №
3035/16.05.2000г. са изпратени на Министъра на регионалното развитие и
благоустройството за произнасяне по компетентност. Представените писмени
доказателства потвърждават извършените от областна администрация гр. Варна
действия относно заявлението на жалбоподателката, респ. водената кореспонденция
между Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерство
на образованието и науката, Областна администрация Варна и жалбоподателката.
С оспореното писмо жалбоподателката е уведомена, че
към настоящия момент няма информация, че ПИ 10135.2555.2633 по КК и КР на гр.
Варна е отписан от актовите книги за имотите – държавна собственост. Уведомена
е също, че преписката ще бъде процедирана след издаването на заповед от
Министъра на регионалното развитие и благоустройството, че ПИ 10135.2555.2633 е отписан от актовите книги
за имотите – държавна собственост.
Настоящият съдебен състав счита, че жалбата на Б. е
подадена срещу акт, неподлежащ на оспорване, поради което същата се явява
недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а производството
по делото следва да се прекрати.
На съдебен контрол подлежат индивидуалните
административни актове, изчерпателно изброени в чл.21 от АПК. Оспорваното писмо
изх. № РД-19-9400-246/3/ от 28.01.2021г. не притежава характеристиките на
индивидуален административен акт по смисъла на цитираната разпоредба. За да се
изпълни хипотезата на чл.21 от АПК е необходимо да има административен орган,
който овластен от закона да действа по метода на власт и подчинение, от една
страна, и от друга - да се създават права или задължения или да се засягат
права, свободи или законни интереси на граждани или организации. В настоящия
случай е налице волеизявление, с което жалбоподателката е уведомена, както беше
посочено по-горе, че преписката ще бъде процедирана след издаването на заповед
от Министъра на регионалното развитие и благоустройството относно отписване на
имота от актовите книги за имотите – държавна собственост. Противно на
изложените в жалбата съждения, съдът намира, че оспорваното писмо няма белезите
на индивидуален административен акт по чл.21 от АПК. С него под никаква форма
не се засягат, застрашават или накърняват права и законни интереси на
жалбоподателката. Не се създават и правни задължения, както и не се обвързват с
дължимо правно поведение. С оглед на това за настоящата съдебна инстанция не
съществува задължение да разгледа по същество подадената жалба поради това, че
оспореното писмо изх. № РД-19-9400-246/3/ от 28.01.2021г. на Областен управител
на Област с административен център гр. Варна не е индивидуален административен
акт, по отношение на който е допустим съдебен контрол за законосъобразност,
осъществен от Административен съд гр. Варна, още по-малко не е формиран
твърдяният от жалбоподателката отказ.
Съобразно
разпоредбата на чл.159 от АПК, съдът е длъжен да провери допустимостта на
депозираната жалба и след като констатира, че оспорването е недопустимо по
смисъла на чл.159, т.1 от АПК, следва да я остави без разглеждане и да прекрати
образуваното въз основа на нея спорно съдебно производство.
Водим от горното и на основание чл.159,
т.1 от АПК, Административен съд гр. Варна, пети състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Л.С.Б.
***, чрез адвокат Н.Г. срещу отказ на Областен управител на Област с
административен център Варна, обективиран в писмо изх. № РД-19-9400-246/3/ от
28.01.2021г.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 345/2021г. по описа на Административен съд гр. Варна.
Определението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните .
Съдия: