№ 186
гр. Добрич, 16.09.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XVIII СЪСТАВ, в публично заседание на
десети септември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Веселин Ив. Николов
при участието на секретаря Стела Б. Димова
като разгледа докладваното от Веселин Ив. Николов Административно
наказателно дело № 20253230200476 по описа за 2025 година
Производството е образувано по жалба на Е. Б. Б. - П. с ЕГН:**********
срещу НП №11-01-841 от 22.04.2025 год. на Директора на АДФИ гр. София.
С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за
нарушение на чл. 112 ал. 6 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на
основание чл. 254 ал. 2 вр. ал. 1 от ЗОП е било наложено административно
наказание „глоба” в размер на 929.49/деветстотин двадесет и девет лв. и
четиридесет и девет ст./ лв.
По същество жалбоподателят оспорва наказателната постановление ,
като незаконосъобразно и необосновано.Редовно уведомен не се явява лично
в съдебно заседание, представлява са от адвокат О. З. от АК гр. Варна.
Въззиваемата страна не се представлява , депозира писмени бележки от
гл. юрисконсулт Д. М. в АДФИ гр. София .
Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на
цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при което
констатира следното:
На 08.08.2023 г., в гр. Добрич, област Добрич, Е. Б. Б. - П. -заместник кмет
„Хуманитарни дейности“ в качеството й на лице по чл. 7, ал. 2 от ЗОП.
съгласно заповед № 1170/26.07.2023 г. на кмета на община град Добрич е
сключила писмен договор № ДОП- 173/08.08.2023 г. със „СТОЛОВЕ“ ЕООД
гр. Добрич за приготвяне и доставка на кулинарна продукция за нуждите на
социални заведения към Дирекция Хуманитарни дейности - Социални услуги
в Община град Добрич по Обособена позиция № 7 - „КСУПЛДУ "Палитра" -
Защитени жилища за лица с умствена изостаналост 1 и 2“, преди изтичане на
14 дневния срок от уведомяването на заинтересованите кандидати и/или
1
заинтересованите участници за решението за определяне на изпълнител .В
последствие бил съставен АУАН№ 11-01-841 от 05.11.2024 год. и в
последствие било издаденото НП №11-01-841 от 22.04.2025 год.
Описаната фактическа обстановка се установява от разпита на
свидетеля Л. В. Г. и от приобщените по делото писмени доказателства.
Наведените в жалбата основания за отмяна на атакуваното НП
кореспондират с установената в настоящото производство фактическа
обстановка както следва:
Финансовата инспекция е извършила проверка на обществена поръчка с
№ в РОП 00383¬2023-0035 и е установила:
С Решение изх.№ Р-60/17.07.2023 г., системен номер F398870 на
17.07.2023г., подписано за възложител от Е. Г. Д. -заместник кмет „ФОС“ в
качеството й на лице по чт.7, ал.2 от ЗОП, съгласно заповед № 1092/14.07.2023
г. на кмета на община град Добрич, е открита процедура за възлагане на
обществена поръчка, с предмет: Доставка на кулинарна продукция за нуждите
на социални заведения към дирекция "Хуманитарни дейности" в Община град
Добрич, с вид на процедурата - пряко договаряне и правно основание чл. 182,
ал. 1, т. 5 от ЗОП. Обектът на обществената поръчка е услуги, по смисъла на
чт. 3. ал. 1, т. 3 от ЗОП. Общата прогнозна стойност на настоящата обществена
поръчка е 618 623.25 без ДДС и е под стойностния праг по чл. 20, ал. 1, т. 1,6.
,.в" от ЗОП. Обществената поръчка е с основен CPV код 55520000 „Услуги на
заведения за приготвяне и доставяне на храна” и включва 8 обособени
позиции: ОП 1 - КСУД "Дъга" - Център за настаняване от семеен тип за деца
без увреждания 1; обособена позиция 2 - КСУД "Дъга" - Център за
настаняване от семеен тип за деца без увреждания 2; ОП 3 - КСУД "Дъга" -
Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания 3; ОП 4 -
Комплекс за социални услуги; ОП 5 - КСУПЛДУ "Палитра" - Дневен център
за деца с увреждания; ОП 6 - КСУПЛДУ "Палитра" - Дневен център за
пълнолетни лица с увреждания; ОП 7 - КСУПЛДУ "Палитра" - Защитени
жилища за лица с умствена изостаналост 1 и 2; ОП 8 - Приют; ОП №9:
„Осигуряване на услуга по приготвяне и доставяне на кетъринг за младежки
обмени по проект BGLD-1.003-0001 „Младежки център Добрич - Вашето
днес“ по Програма ..Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено
включване на уязвими групи“, финансирана от Финансовия механизъм на
Европейското икономическо пространство 2014-2021 г.” - възлагане по реда на
чл.21, ал.6 във връзка с чл.20, ал.4, т.2 ЗОП. По ОП 9 предвидената в бюджета
на проекта сума за дейностите е в размер до 12 318.35 лв. без ДДС. На
основание чл.21, ал.6 ЗОП. възложителят ще възложи предмета на обособена
позиция № 9 по реда, валиден за индивидуалната прогнозна стойност на
позицията, като стойността й попада в праговете по чл.20, ал.4. т.2 от ЗОП.
С Решение Р-65/28.07.2023 г„ системен номер D25770614/28.07.2023 г.
подписано за възложител от инж.П. С. К. -заместник кмет „УТ“ в качеството
му на лице по
2
чл.7, ал.2 от ЗОП, съгласно заповед № 1169/26.07.2023 г. на кмета на
община град Добрич е обявено класирането на участниците в процедурата
пряко договаряне за възлагане на обществена поръчка съгласно критерия за
възлагане - най-ниска цена. както следва: за ОП от № 1 до № 8 за всяка
обособена позиция с трима класирани участници. Със същото решение са
определени и участниците по ОП от № 1 до № 8. класирани на първо място по
обособените позиции от поръчката, за изпълнители на обществена поръчка с
предмет Доставка на кулинарна продукция за нуждите на социални заведения
към дирекция "Хуманитарни дейности" в Община град Добрич, като за всички
обособени позиции това е „СТОЛОВЕ“ ЕООД, с предложена цена за храноден
на едно лице по ОП 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8.
На основание чл.22, ал. 10 от ЗОП на 28.07.2023 г. кандидатите и
участниците в процедурата са уведомени за решение D25770614/28.07.2023 г.
чрез изпращане на съобщение на потребителските им профили в платформата,
с прикачено решение, и в същия ден решението е публикувано в РОП и
профила на купувача на възложителя, съгласно чл. 19а, ал. 2, т. 1 от ППЗОП.
Определеният е чл. 197, ал. 1, т.7, буква „а“ от ЗОП срок за обжалване на
решението за избор на изпълнителя (10 дни от получаването му) е изтекъл на
07.08.2023 г., без решението да е обжалвано пред КЗК. т.е. на 08.08.2023г.
решението е влязло в сила.
На 07.08.2023 г. в потребителския профил на платформата, секция
„Съобщения и разяснения“ е публикувано съобщение - Покана за сключване
на договор, с което участника „СТОЛОВЕ“ ЕООД е поканен за сключване на
договор с предмет: Доставка на кулинарна продукция за нуждите на социални
заведения към Дирекция „Хуманитарни дейности“ в Община град Добрич“
включваща осем обособени позиции.
На 08.08.2023г. с договор № ДОП-173/08.08.2023 г. приготвянето и
доставката на кулинарна продукция за нуждите на социални заведения към
дирекция "Хуманитарни дейности" в Община град Добрич, по ОП 7 -
„КСУПЛДУ "Палитра" - Защитени жилища за лица с умствена изостаналост 1
и 2“ е възложена на „СТОЛОВЕ“ ЕООД. публикуван на публичния профил на
купувача.
За възложител договорът е подписан от жалбоподателя - Е. Б. Б. - П. -
заместник кмет „Хуманитарни дейности“ в качеството й на лице по чл. 7, ал. 2
от ЗОП, съгласно заповед № 1170/26.07.2023 г. и от гл. счетоводител на
Община град Добрич. Цената на доставената кулинарна продукция, която се
формира на база цената за храноден е 7.50 лв. без ДДС, като общата стойност
на договора е в размер до 38 728.90 лв. без ДДС, 46 474.68 лв. с ДДС. със срок
на договора 12 месеца.
Договор № 173/08.08.2023 г. е публикуван в ЦАИС ЕОП и Профила на
купувача, в законоустановения срок, ведно с приложенията към договора,
съобразно разпоредбата на чл. 19а, ал. 2, т. 5 от ППЗОП, в деня на
публикуване на обявлението за възлагане на поръчка-05.09.2023г. На същата
3
дата в срока по чл. 26, ал. 1, т. 1 от ЗОП е публикувано в ЦАИС ЕОП и в
профила на купувача, обявлението за възлагане на обществената поръчка по
ОП 7.
Съгласно чл. 112, ал. 6 от ЗОП възложителят сключва договора в
едномесечен срок след влизането в сила на решението за определяне на
изпълнител или на определението, с което е допуснато предварително
изпълнение на това решение, но не преди изтичане на 14-дневен срок от
уведомяването на заинтересованите кандидати и/или заинтересованите
участници за решението за определяне на изпълнител.
Видно от изложеното по-горе. 14 дневния срок по чл.112, ал.6 от ЗОП от
уведомяването на заинтересованите кандидати и/или заинтересованите
участници за Решение системен номер D25770614/28.07.2023 г. за определяне
на „СТОЛОВЕ“ ЕООД за изпълнител за обществена поръчка с предмет
Доставка на кулинарна продукция за нуждите на социални заведения към
дирекция "Хуманитарни дейности" в Община град Добрич, по Обособена
позиция № 7 - „КСУПЛДУ "Палитра" - Защитени жилища за лица с умствена
изостаналост 1 и 2“, изтича на 11.08.2023 година, и договор № 173/08.08.2023
г. е сключен 3 дни преди изтичането му.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН при наказващия орган били депозирани
възражения.
На 22.04.2025 г. наказващият орган е издал поднадзорното НП № 11-01-
841, в което е приел описаната в АУАН фактическа обстановка и е
квалифицирал извършеното като нарушение по чл. 112, ал. 6 от ЗОП и на
основание чл. 254, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗОП на жалбоподателя е било наложено
административно наказание „глоба” в размер на 929.49/деветстотин двадесет
и девет лв. и четиридесет и девет ст./ лв.
В законоустановения преклузивен срок на чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
жалбоподателят в качеството на легитимирана страна оспорил
законосъобразността и обосноваността на НП, при което жалбата му се явява
процесуално допустима.
Горната фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена,
доколкото същата се потвърждава от показанията на разпитания свидетел,
както и от събраните писмени доказателства, приобщени от съда към
доказателствения материал по надлежния ред.
Анализът на събраните доказателства навежда съда към следните правни
изводи:
АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съгласно приложените
заповеди за компетентност от АДФИ. Същите съдържат реквизитите посочени
съответно в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Съгласно чл. 112, ал. 6 от ЗОП, възложителят сключва договора в
едномесечен срок след влизането в сила на решението за определяне на
изпълнител или на определението, с което е допуснато предварително
4
изпълнение на това решение, но не преди изтичане на 14-дневен срок от
уведомяването на заинтересованите кандидати и/или заинтересованите
участници за решението за определяне на изпълнител.
По делото не се оспорва, че Община град Добрич е юридическо лице,
бюджетна организация и попада в обхвата на държавната финансова
инспекция като организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от ЗДФИ, както и че по
смисъла на чл. 2, ал. 1 на Закон за местното самоуправление и местната
администрация /ЗМСМА/ е основна административно - териториална
единица, в която се осъществява местно самоуправление. Орган на местното
самоуправление на общината е Общинският съвет.
На основание чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА орган на изпълнителната власт в
общината е кметът на общината, който осъществява своите правомощия по
реда на чл. 44, ал. 1 от ЗМСМА, включително по т. 1, т. 5, т. 8 и т. 15 ръководи
цялата изпълнителна дейност на общината; организира изпълнението на
общинския бюджет; организира изпълнението на задачите, които произтичат
от законите, от актовете на президента на републиката и на Министерския
съвет; представлява общината пред физически и юридически лица.
Кметът на общината, на основание чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните
финанси (ЗПФ) е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на
общината. Съгласно чл. 11, ал. 4 от ЗПФ, правомощията на първостепенен
разпоредител с бюджет може да се делегират, като делегирането не
освобождава съответния първостепенен разпоредител с бюджет от
отговорността за изпълнението на делегираните правомощия.
Кметът на общината е възложител по чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за
обществените поръчки. За проверявания период и към момента на извършване
на инспекцията Община град Добрич се представлява от Й. Т. Й.— кмет, на
основание Решение на ОИК № 1 от 06.11.2019 г. и № 1/06.11.2023 г.
Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗОП, възложителят може да определи длъжностно
лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки.
През проверявания период кметът на община град Добрич не е
упълномощавал длъжностно лице по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗОП, което да
организира и/или възлага обществени поръчки, относими за периода на
проверка 2023 г., или за проверяваните поръчки от финансовата инспекция -
писмо pег. № 12-04-26#1/26.09.2024 г. до финансовата инспекция.
В същото време със Заповед № 1170/26.07.2023 г. на основание чл. 44, ал.
1, т. .1 и чл. 44, ал. 2, вр. чл. 39, ал. 2 от ЗМСМА за периода 07-11.08.2023 г.
кметът на Община Добрич е заповядал правата му по чл. 44, ал. 1 и ал. 2 от
ЗМСМА, както и правата и задълженията от изричната компетентност на
Кмета на общината, произтичащи от специалните закони и подзаконови
нормативни актове да бъдат изпълнявани от жалбоподателката - д-р Е. Б.,
Зам. - Кмет „Хуманитарни дейности” в Община град Добрич.
В този смисъл съдът приема, че наказаното лице е годен субект на
административно-наказателна отговорност във връзка с вмененото му
5
административно нарушение с оглед разпоредбата на чл. 7, ал. 2 от ЗОП.
Безспорно от доказателствата по делото се установява обявена процедура
за възлагане на обществена поръчка, с предмет: „Доставка на кулинарна
продукция за нуждите на социални заведения към Дирекция „Хуманитарни
дейности“ в Община град Добрич, с вид на процедурата - пряко договаряне и
правно основание чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗОП, като за същата е било изготвено
обявление по съответния нормативен ред.
По отношение на процедурата за обявяване на обществената поръчка са
изпълнени всички нормативни изисквания. След проведената процедура на
първо място било класирано „СТОЛОВЕ“ ЕООД, съгласно Решение с № Р-
60/17.07.2023 г., с което било обявено класирането.
От приложените писмени доказателства, които се съдържат в
документацията на обществената поръчка, се установява, че по нея не е
съгласувано да има предварително изпълнение, поради което следва да се
спазват нормативно установените срокове с разпоредбата на чл. 112, ал. 6 от
ЗОП. От писмените доказателства по делото се установява, че с
уведомлението за избор на изпълнител на поръчката участниците са били
уведомени на 28.07.2023 г., чрез ЦАИС ЕОП. Следователно най-ранният
момент, в който е било възможно сключването на договор между възложителя
и изпълнителя е бил 12.08.2023 г. Предвид изложеното съдът намира, че
жалбоподателят от обективна страна е осъществил състава на
административното нарушение, за което е била ангажирана неговата
административнонаказателна отговорност.
В т. см. съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че доколкото
поръчката е с пряко договаряне, то не е приложима разпоредбата на чл. 112,
ал. 6 от ЗОП. Видно от обявлението и от Решението за обявяване на
класирането, обществената поръчка е била обявена на основание чл. 182, ал. 5
от ЗОП и не е налице някоя от хипотезите на чл. 112, ал. 7 от ЗОП, при които
възложителят може да сключи договор за обществена поръчка преди
изтичането на 14-дневния срок от уведомяването на заинтересованите
кандидати.
Т. е. на жалбоподателя законосъобразно е ангажирана отговорност на
основание чл. 254 ал. 2 от ЗОП, разпоредбата на който гласи, че възложител,
който сключи договор преди изтичането на 14-дневния срок по чл. 112, ал. 6 се
наказва с глоба в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с
включен ДДС, но не повече от 5000 лв. Размерът на наложената глоба е
ипределен законосъобразно.
Настоящият съдебен състав, обаче, намира, че случаят е следвало да бъде
квалифициран като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, доколкото се
отличава с по-ниска степен на обществена опасност от нарушенията от този
вид с оглед формалния характер на нарушението и първото му извършване от
жалбоподателя, както и с оглед факта, че договорът е сключен едва 3 дни
преди изтичането на срока, че нарушението е било констатирано от органа
6
близо година и половина след извършването му, че от него не са настъпили
каквито и да е вреди предвид липсата на обжалване на процедурата от
останалите участници.
Сключването на договор за обществена поръчка финализира възлагането
на обществените поръчки по предвидения в закона ред, гарантиращ
спазването на принципите, прогласени в чл. 2 от ЗОП при предвидени в чл. 18
от ЗОП процедури, прилагани от различните видове възложители и при
съобразяване със стойностните им прагове и конкретния им предмет. В
зависимост от вида и етапа на процедурата възложителите издават решения,
измежду които е и решението за определяне на изпълнител. Нормата на чл.
112, ал. 6 от ЗОП и въведената със същата забрана за сключване на договор
преди да изтече 14-дневния срок от уведомяването на заинтересованите
участници за решението за изпълнител цели същите в максимална степен да
могат да упражнят субективното си право да оспорят решението за класиране
и избор на изпълнител и едва след изтичането на срока и стабилитет на
Решението за избор изпълнител, възложителите да могат да сключат договор
за възлагане на обществена поръчка. В случая обаче не са били нарушени
правата и законните интереси на другите участници и липсата на обжалване
на решението за избор на изпълнител от заинтересованите страни обосновава
извод за липса на вредни последици по см. § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН .
Поради гореизложеното съдът намира, че предвиденият от закона размер
на наказанието се явява прекалено висок и несъответстващ на конкретния
казус. Същото дава основание на въззивната инстанция да отмени
атакуваното НП поради маловажност на случая, като същевременно приложи
разпоредбата на чл. 63, ал. 2, т. 2 от ЗАНН, даваща правомощия на съда да
отмени наказателното постановление и да предупреди нарушителя, че при
извършване на друго административно нарушение от същия вид,
представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила
на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
При този изход на делото въззиваемата страна няма право на разноски, а
от страна на жалбоподателя не се претендират.
Предвид горното , обжалваното наказателно постановление следва да
бъде отменено .
Воден от изложените фактически констатации и правни изводи, на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯМ Наказателно постановление № 11-01-841 от
22.04.2025 на Директора на АДФИ София, с което на д-р Е. Б. Б. - П. ЕГН
********** от гр. Добрич, Зам. кмет „Хуманитарни дейности“ Община град
Добрич, за нарушение по чл. 112, ал. 6 от Закона за обществените поръчки
7
(ЗОП), на основание чл. 254, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗОП е било наложено
административно наказание „глоба” в размер на 929.49/деветстотин двадесет
и девет лв. и четиридесет и девет ст./ лв.
ПРЕДУПРЕЖДАВА д-р Е. Б. Б. - П. ЕГН ********** от гр. Добрич, Зам.
кмет „Хуманитарни дейности“ Община град Добрич, за нарушение по чл. 112,
ал. 6 от ЗОП, че при извършване на друго административно нарушение от
същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от
влизане в сила на предупреждението, за това друго нарушение ще й бъде
наложено административно наказание.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Добрич
в 14 дневен срок от уведомяване на страните по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
8