Решение по дело №62/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 април 2022 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20227060700062
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

  112

 

 

гр. Велико Търново,  29.04.2022г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание  на шести април две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

 

при секретаря Д. С.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 62 по описа на Административен съд Велико Търново за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на М.Т.Б.,*** срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за Кампания 2019 с изх. №02-040-6500/8663 от 09.12.2021г. издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което по заявената схема е одобрена сума за подпомагане в размер на „0“ лева и са наложени санкции за бъдещ период в размер на 11 231,51лв. В жалбата се твърди постановяване на административния акт в нарушение на процесуалния и материалния закони. Сочи се, че актът е издаден от некомпетентен орган, при неспазване на формата на акта, при нарушение на материалния закон и при несъответствие със законовата цел. Същия не съдържа мотиви и не е ясно въз основа на какво е наложена санкцията. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – чрез процесуален представител оспорва жалбата, като я намира за неоснователна и недоказана. Моли за отхвърлянето й и присъждане на сторените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Предмет на настоящото съдебно производство e Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за Кампания 2019 с изх. №02-040-6500/8663 от 09.12.2021г. издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което по заявената схема е одобрена сума за подпомагане в размер на „0“ лева и са наложени санкции за бъдещ период в размер на 11 231,51лв.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

М.Т.Б. е физическо лице регистрирано като земеделски производител. За кампания 2019г. подава заявление за подпомагане по следните схеми и мерки - схема за единно плащане на площ 10,31 хектара, схема заплащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда 10,31 хектара и схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар 43,1 хектара, биологично земеделие 33,74 хектара и компенсаторно плащане в планинските райони 10,31 хектара. Съгласно Приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ 2019г. е заявено направление биологично растениевъдство и е отбелязано заявление за плащане. Към заявлението са представени Договор за контрол и сертификация на биологични продукти между М.Т.Б. и ООД „Маком Сертифициране“ – орган за контрол и сертификация и Удостоверение за професионално обучение. Във връзка с подадената заявка за плащане по мярка 11 „Биологично земеделие“ е издадено оспореното писмо, като в таблица на стр.3 от писмото са попълнени общо 7 колони – колона 2 „заявена площ за участие“ – 10,31; колона 4 и колона 5 „наддекларирана площ“ 10,31 и 100; колона 12 „Установено неспазване в текущата година на всички базови изисквания по управление, засягащи над 50% от заявените площи“ – не; колона 13 „Установено неспазване в текущата година на всички базови изисквания по управление, засягащи над 50% от заявените площи, животни и пчелни семейства по същото направление за втора поредна година“ – не; колона 14 „намаление и санкция за наддеклариране“ – 11 231,51 и колона 23 „Общо“ - 11 231,51. В колона № 3 „установена/определена/ площ“ е вписана 0, като съгласно поясненията за съдържанието на таблицата в колона 3 се отразява площта, съгласно чл.2, параграф 1, т.23, буква „б“ от Делегиран регламент № 640 / 2014г., за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, преди налагане на намаления за неспазени базови изисквания и други изисквания, различни от размера на площите, съгласно Наредба № 4 от 24.02.2015г. и Методика за намаляване и отказване на плащанията по м.11 „БЗ“ от ПРСР 2014-2020“.“

Към жалбата са приложени Приложение № 2 към Договор за контрол и сертификация на биологични продукти между М.Т.Б. и ООД „Маком Сертифициране“ – орган за контрол и сертификация, сертификационно писмо от 12.08.2019г. и доклад за инспекция и оценка.

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган при условията на делегиране на правомощия от изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", съгласно чл.20а, ал.4 ЗПЗП и представената Заповед № 03-РД/2891/23.07.2019г. на ИД на ДФЗ.

Актът е издаден и в предписаната от закона писмена форма, но е немотивиран и издаден при нарушаване на административнопроизводствените правила за това.

Според чл.59, ал.2, т.4 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, той съдържа фактически и правни основания за издаване на акта. В процесния случай с акта е разпоредено редуцирането /отказът/ на субсидии по мярка 11 „Биологично земеделие“ и налагане на санкции за бъдещ период. От съдържанието на писмото обаче не става ясно какви фактически обстоятелства са съобразени, за да се разпореди посоченият резултат, и под кое точно материалноправно основание тези обстоятелства са подведени. За да бъде спазено изискването за форма, актът следва да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен той. В случая обаче в табличен вид единствено са посочени размерите на площите, квалифицирането им като наддекларирани и размера на санкциите. Според поясненията в писмото в колона 3 се отразява площта, съгласно чл.2, параграф 1, т.23, буква „б“ от Делегиран регламент № 640 / 2014г., за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, преди налагане на намаления за неспазени базови изисквания и други изисквания, различни от размера на площите, съгласно Наредба № 4 от 24.02.2015г. и Методика за намаляване и отказване на плащанията по м.11 „БЗ“ от ПРСР 2014-2020“.“, а в колона 4 се вписва разликата между колони 2 и 3.

В дадените обяснения към колоните от съдържащите се в акта таблици не се установява какви са фактическите основания за постановяване на акта, които приема органът. Такива не могат да се извлекат и от документите, предхождащи издаването на оспореното уведомително писмо. Цитирането общо на приложимата нормативна уредба не обосновава извод за наличието на която и да е конкретна хипотеза довела до постановяване на акта. Излагането на релевантните факти и обстоятелства от органа е следвало да бъде извършено при издаване на административния акт, тъй като посочването им едва в съдебно заседание е свързано с възможност за подмяна на съображенията, мотивирали преценката на органа, което е недопустимо. Непосочването на фактически основания в акта в конкретната хипотеза не позволява да бъде идентифицирана волята на административния орган относно упражненото правомощие да отказва финансиране, както и да бъде извършена последваща проверка за условията за неговото упражняване, т. е. проверка за материалната законосъобразност на акта. Освен това, от съдържанието на акта не се установява и въз основа на кои правни основания е издаден същия, тъй като конкретни такива също не са посочени. Дотук изложеното е достатъчно да обоснове отмяната на процесното писмо с оглед порока по чл.146, т.2 от АПК.

Едва в Становище на Заместник изпълнителния Директор на Държавен фонд „Земеделие“ са изложени конкретни съображения за постановения отказ за подпомагане – площите попадат извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. Същевременно в това писмено становище се твърди, че е по повод жалба от Я.И.Т. и са развити доводи за заявление за подпомагане на Т.. Същевременно в становището е формиран краен извод за поддържане на становище, изразено в уведомителното писмо и не намира основание за промяна или отмяната му. След като изразеното становище е по отношение на друго лице, а не по отношение на жалбоподателката Б., то то не може да бъде прието за мотиви на административния акт.

Още повече, че заявеното от ответника основание е непопадане на площите в допустимия за подпомагане слой. Не е ясно коя от посочените в колона 3 хипотези е налице - дали на чл.2, параграф 1, т.23, буква „б“ от Делегиран регламент № 640 / 2014г., дали е налице неизпълнение на изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, и кои са тези неизпълнения на Наредба № 4 от 24.02.2015г. и как е приложена Методика за намаляване и отказване на плащанията по м.11 „БЗ“ от ПРСР 2014-2020“.

С оглед установеното неправилно приложение на процесуалния и материалния закони, съдът намира, че оспорения акт следва да бъде отменен и преписката върната на ответника за ново произнасяне.

С оглед изхода на спора основателно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски съобразно представен списък с разноските и доказателства за действителното им плащане.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за Кампания 2019 с изх. №02-040-6500/8663 от 09.12.2021г. издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което по заявената схема е одобрена сума за подпомагане в размер на „0“ лева и са наложени санкции за бъдещ период в размер на 11 231,51лв.

 

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията на съда в едномесечен срок от получаване на решението.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на М.Т.Б.,*** сума в размер на 810лв. ( осемстотин и десет лева ).

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                          

Съдия: