РЕШЕНИЕ
№ 104
гр. Царево, 21.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на девети декември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Мария Ат. Москова
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Мария Ат. Москова Административно
наказателно дело № 20212180200475 по описа за 2021 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е въз основа на жалба от Община Царево, ЕИК *********, с
адрес и седалище на управление: гр.Царево,ул.“Хан Аспарух“ №36,
представлявана от кмета Г.Л., против Наказателно постановление № Б-18-
ДНСК-68/15.09.2021г. на началника на ДНСК-София, с което за нарушение на
чл.178 ал.1 вр. чл.177 ал.2 от ЗУТ, на общината е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 10 000лв. на
основание чл.237 ал.1 т.4 от ЗУТ.
Жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адв.К., оспорва
като незаконосъобразно и неправилно НП, за което излага подробни
съображения. Моли съда да отмени наказателното постановление изцяло като
приложи нормата на чл.8 от ЗАНН, а алтернативно - прави искане за
намаляване размера на санкцията до законовия минимум. Претендира
разноските по делото.
Наказващият орган – ДНСК-София, чрез процесуалния си представител
ю.к.А. моли НП да бъде потвърдено, а жалбата да бъде оставена без
уважение. Претендира разноските по делото.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
На 30.07.2021г. св.Ал.Д. /***** в РДНСК-Бургас/ заедно с колегата си
Я.Р. /***** на РДНСК-Бургас/ извършили проверка на място, при която
1
установили, че община Царево в качеството си на ползвател, ползва по
предназначение без това да е разрешено по установения законов ред, без да е
издадено разрешение за ползване от органите на ДНСК, строеж:
„Канализационен колектор от съществуваща ревизионна шахта на гл.
канализационен колектор до заустването му в Черно море“ с
местонахождение: източно от УПИ II, кв. 13 по плана на с. Синеморец,
община Царево.
Със заповед № 27/12.08.2008г. на началник РДНСК-Бургас, влязла в
законна сила на 21.04.2009г., е забранено ползването на строеж:
„Канализационен колектор от съществуваща ревизионна шахта на гл.
канализационен колектор до заустването му в Черно море“.
Строежът представлява канализационен колектор, изграден от
съществуваща ревизионна шахта, разположена под строеж „Експериментален
пречиствателен модул /ЕПМ/ и заустен в Черно море. Колекторът е изпълнен
от гофрирана PVC тръба Ф600 с дължина 69м„ свързана с желязна тръба Ф
720 с дължина 12м„ заустен на около 10м в морето. От брега по посока на РШ
канализационния колектор е положен в стоманобетонов кожух с дължина З0
м. Предназначението на канализационния колектор е отвеждане на отпадните
води на с. Синеморец, като байпасна връзка на ЕПМ. Канализационният
колектор е част от проекта за пречистване, отвеждане и заустване на
отпадъчните води на с. Синеморец.
Прието е, че строежът е II-ра категория, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 2
буква „б“ от ЗУТ и чл. 4, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за
номенклатурата на видовете строежи и същият се въвежда в експлоатация въз
основа на разрешение за ползване, издадено от органите на ДНСК, съгласно
чл.177, ал.2 от ЗУТ, при условия и по ред определени в Наредба №
2/31.07.2003г, за въвеждане в експлоатация на строежите в Република
България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и
монтажни работи, съоръжения и строителни обекти.
Строежът е изграден след 2007г., като същият е завършен към 2008г. и
се ползва по предназначение - изтичат отпадни води в Черно море, без да е
въведен в експлоатация по законоустановения ред от компетентния орган и
без да има издадено разрешение за ползване.
За извършената проверка бил съставен констативен протокол
№1/30.07.2021г. на служители на РДНСК- Бургас /л.10/.
С покана с изх.№ОЦ 1663-00-439/03.08.2021г. законния представител на
община Царево бил поканен да се яви РДНСК- Бургас на 06.08.2021г. за
съставянето на АУАН за извършено нарушение на чл.178 ал.1 от ЗУТ/л.35-
36/.
На 09.08.2021г. св. Ал.Д. съставила при условията на чл.40 ал.2 от
ЗАНН против община Царево Акт за установяване на административно
нарушение № Б-18/09.08.2021г., като приела, че същата е нарушила
разпоредбата на чл.178 ал.1 от ЗУТ вр.чл.177 ал.2 от ЗУТ, с което е
2
осъществила състава на чл.237 ал.1 т.4 от ЗУТ, като препис от акта е
надлежно връчен на жалбоподателя на 10.08.2021г., видно от
инкорпорираната в него разписа за връчване/л.29-31/. В срока по чл.44 от
ЗАНН не са подадени писмени възражения срещу АУАН.
Въз основа на така съставения АУАН, на 15.09.2021г. било издадено
обжалваното НП№ Б-18-ДНСК-68/15.09.2021г. на началника на ДНСК-София,
в което фактическата обстановка е описана по същия начин и е дадена същата
правна квалификация.
Препис от НП е връчено на жалбоподателя по електронен път на
15.09.2021г. /л.45 и 46-48/, а жалбата е подадена на 23.09.2021г. /л.4-6/
В хода на съдебното производство са представени и приети като
доказателства влязла в законна сила на 30.06.2010г. заповед № РД-14-
555/16.10.2008г. на зам.началника на ДНСК-София, издадена по реда на
чл.226 ал.1 от ЗУТ, за премахване на незаконния строеж: „Канализационен
колектор от съществуваща ревизионна шахта на гл. канализационен колектор
до заустването му в Черно море“ с местонахождение: източно от УПИ II, кв.
13 по плана на с. Синеморец, община Царево, както и писмо с изх.№К-2390-
1/18.08.2021г. на изп.директор на „водоснабдяване и канализация“-Бургас,
със становище, че премахването на процесния канализационен колектор,
отвеждащ битовите отпадъчни води до Черно море, ще доведе до завиряване
и преливане на отпадъчните води през шахтите на село Синеморец и отново
ще се влеят в морето поради наклона на канализационната мрежа.
От показанията на разпитания свидетели Ал.Д. се установява, че при
извършена от тях проверка на 30.07.2021г., във връзка с изпълнение на
заповед № 27/12.08.2008г. на началник РДНСК-Бургас, влязла в законна сила
на 21.04.2009г., установили, че канализационния колектор от съществуваща
ревизионна шахта на гл. канализационен колектор до заустването му в Черно
море, се ползва по предназначение въпреки издадената заповед за забрана на
ползването строежа.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин, като взе предвид показанията на св.Ал.Д., констативен
протокол №1/30.07.2021г., АУАН, заповед № 27/12.08.2008г. на началник
РДНСК-Бургас, решение №523№ Б-18/09.08.2021г., 9/21.04.2009г. по
адм.дело №1248/2009г. на ВАС, заповед № РД-14-555/16.10.2008г. на
зам.началника на ДНСК-София, писма и становища, както и останалите
материали по преписката.
Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от легитимирано
да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт лице, поради което е
процесуално допустима. Разгледана по същество същата е частично
основателна, като съображенията за това са следните:
Настоящият състав като инстанция по същество след извършена
3
проверка за законност, констатира, че при издаването на наказателното
постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалния и
материалния закон, които да обуславят неговата отмяна. Обжалваното
наказателно постановление е издадено от компетентен орган и в срока по чл.
34 ал. 3 ЗАНН.
От събраните писмени доказателства по делото и показанията на
актосъставителя се установява, че проверката по установяване на процесното
нарушение е протекла законосъобразно – след получен сигнал е посетен на
място обекта, установено е нарушението, съставен е констативен протокол на
самото място, нарушителя е поканен писмено за съставяне на акта, същия не
се е явил на посочената му дата и акта е съставен в негово отсъствие, като
препис от него е връчен по надлежния ред на нарушителя.
При извършената проверка на НП се установи, че в него са посочени
всички съставомерни елементи на деянието, обстоятелствата, при които е
извършено, и законовата разпоредба, която е нарушена по начин, който
индивидуализира в достатъчна степен административното нарушение.
Изложени са всички съществени обстоятелства относно конкретната
фактическа обстановка, описанието на нарушението и данни за реално приети
за установени фактически обстоятелства, които да могат да бъдат съотнесени
към същностните характеристики на всеки един от елементите от
фактическия състав на твърдяната като нарушена императивна разпоредба.
По делото са събрани всички данни, които влияят върху оценката за
доказаност на административното нарушение.
Обстоятелствата, констатирани при извършената на 30.07.2021г.
проверка от компетентните органи, са мотивирали наказващият орган да
приеме, че описаната в акта фактическа обстановка следва да се квалифицира
като нарушение по чл. 237, ал. 1, т. 4 от ЗУТ – обявяващ за наказуемо
деянието, изразяващо се в ползване на строеж без това да е разрешено по
установения законов ред. В мотивите си наказващият орган е изложил
подробни съображения защо приема, че община Царево е извършила
вмененото й с наказателното постановление административно нарушение по
чл. 237, ал. 1, т. 4 от ЗУТ, във вр. чл. 178, ал. 1 и чл. 177, ал. 2 от ЗУТ. За да
стигне до този извод, той е изложил в пълнота цялата фактическа обстановка,
която е била известна на нарушителя.
От цялата съвкупност от доказателства се установява, че община
Царево е съзнавала, както че ползва обекта в нарушение на закона без
издадено разрешение за ползване, така и че има изрично издадена заповед по
реда на чл. 178, ал. 5 от ЗУТ, с която й е забранено ползването и достъпа до
строежа, както и че има и изрично издадена заповед по реда на чл.225 ал.1 от
ЗУТ за премахването на незаконния строеж.
В правомощията на наказващият орган е да определи правната
квалификация на описаните в акта противоправни деяния и да реши за кое от
тях да наложи предвидената в закона санкция, както е сторено в настоящия
4
случай. След като строежът се ползва, без да е въведен в експлоатация от
компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ и въпреки изричната забрана за
ползването му по чл. 178, ал. 5 от ЗУТ, която е наложена именно с оглед на
неспазването на чл. 178, ал. 1 от ЗУТ и липсата на доказателства за
въвеждането на строежа в експлоатация по законоустановения ред, то
очевидно е налице ползване на строеж в нарушение на нормативно
установените изисквания.
По тези съображения съдът намира за доказано по делото, че
жалбоподателят е извършил вмененото му от административнонаказващия
орган нарушение и законосъобразно е ангажирана отговорността на
нарушителя за извършеното от него противоправно деяние.
Относно размера на наказанието:
За извършено от община Царево нарушение на чл. 178, ал.1 вр. чл. 177,
ал. 2 от ЗУТ, с разпоредбата на чл. 237, ал. 1, т. 4 от ЗУТ, се предвижда
наказание имуществена санкция в размер от 1 000 лв. до 10 000 лв.
Наказващият орган е наложил на жалбоподателя санкция в максималния
размер, предвиден в закона, а именно: имуществена санкция в размер на 10
000 лв., като не е отчел тежестта на нарушението, подбудите за неговото
извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. Съдът
счита, че в конкретния случай са налице смекчаващи вината обстоятелства,
които обосновават налагане на наказание към предвидения в закона
минимум. Така по делото безспорно се установи от събраните доказателства,
че община Царево е предприела необходимите действия за техническото
решение на проблема с отпадъчните води на село Синеморец, като е
възложила през 2017г. изготвянето на идеен проект за „Реконструкция и
разширение на пречиствателен модул - с. Синеморец“, но доколкото
избраната площадка е извън строителните граници на село Синеморец, а за
община Царево все още няма одобрен Общ устройствен план, то проекта не
може да стартира. Освен това следва да се отчетат и подбудите за
извършването на нарушението. От събраните доказателства по делото се
установи, че преустановяването на ползването на процесния колектор,
отвеждащ битовите отпадъчни води до Черно море, би довело до преливане
на отпадъчните води през шахтите на канализационната мрежа по улиците на
село Синеморец, което обстоятелство е известно и на самия АНО и именно
това обстоятелство е причината самият АНО да не пристъпи в продължение
над 10 години и към настоящия момент към принудително изпълнение на
заповедта за премахването на колектора. При определяне на наказанието при
условията на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН съдът достигна до извод, че справедливото
наказание, което следва да се наложи на общината е "имуществена санкция"
в минималния предвиден размер в санкционната норма - 1 000 лв. С оглед
изложеното обжалваното наказателно постановление следва да се измени в
частта относно размера на наложеното наказание "имуществена санкция",
като размерът наложената санкция от 10 000 лв. следва да бъде намалена до
минимално предвидения в чл. 237, ал. 1, т. 4 ЗУТ размер от 1 000 лв.
5
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № Б-18-ДНСК-68/15.09.2021г.
на началника на ДНСК-София, с което на Община Царево, ЕИК *********, с
адрес и седалище на управление: гр.Царево,ул.“Хан Аспарух“ №36,
представлявана от кмета Г.Л. за нарушение на чл.178 ал.1 вр. чл.177 ал.2 от
ЗУТ е наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 10 000 лв. на основание чл.237 ал.1 т.4 от ЗУТ, като НАМАЛЯ размера на
определеното административно наказание имуществена санкция от 10 000 лв.
на 1 000 /хиляда/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
6