Решение по дело №966/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 79
Дата: 22 февруари 2022 г. (в сила от 10 март 2022 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20217170700966
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 79

гр. Плевен, 22.02.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на десети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател: Снежина Иванова

при секретар Десислава Добрева изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 966 по описа за 2021 година на Административен съд – Плевен.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно -процесуалния кодекс (АПК).

Административното дело е образувано по жалба на  Л.  Ц. *** срещу решение № ЖФ-209/07.12.2021 година на комисия по чл. 7 от Наредба № 18 на Общински съвет Плевен, с което се отказва да бъде картотекиран по Наредба № 18 на ОбС Плевен.

В жалбата се твърди, че при постановяване на решението не са отчетени всички социално-икономически и битови нужди, нито период на обитаване на общинско жилище, нито характеристиките му като наемател.  Посочва, че не разполага с друго  жилище, няма непогасени задължения към общинско дружество, нито към електроснабдителни и водоснабдителни дружества,  и не следва само поради формалното изискване за доход, да бъде отхвърлена молбата му. Счита, че повишаването на минималната работна заплата ще се отрази и на изискванията относно дохода, посочени в Наредбата. Посочва, че заплатата му е 700 лева и не е налице надвишаване на минималната работна заплата един път и половина. Моли за отмяна на решението и връщане за извършване на нова оценка и картотекиране.

В съдебно заседание оспорващият – Л.  Ц. ***, не се явява, не се представлява. Представя писмено становище, в което поддържа жалбата и посочва, че няма задължения, не са оценени социално-битови условия и прекратяването на договора за наем през зимен сезон е неправилно. Счита, че обстоятелството, че формално не отговаря на изискването за доход, не води до извод за отказ и следва да се преценят  и другите обстоятелства, като не е ясен механизъм за изчисляване на дохода, като не следва това да е въз основа на брутен доход, като в служебната бележка се посочени и други доходи от извънреден труд, премиални и други, които не следва да бъде отчетени. Посочва, че заплатата му от 700 лева не надвишава с един път и половина минималната работна заплата и не следва да му бъде отказано картотекиране.  Моли да се извърши нова оценка като бъдат съобразени реалните доходи. Моли за отмяна на решението и присъждане на разноски.

В съдебно заседание ответникът – Комисия по чл. 7 от Наредба № 18 на Общински съвет Плевен не се представлява. Изпратени писмени бележки по ел. поща от юрк. Б. съдът не кредитира, тъй като същият се легитимира с пълномощно от кмета на Община Плевен, който не е надлежна страна в съдебното производство.

Административен съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и  извърши проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

На 10.08.2021 година  Ц. е подал заявление за установяване на жилищни нужди-картотекиране и издаване на удостоверение.

С решение №ЖФ-209/24.09.2021г. по Протокол №10/20.09.2021г. на Комисията по чл.7 от Наредба №18 на Общински съвет Плевен е отказано картотекиране на основание чл.4, ал.2, т.7 и т.Ю от Наредба №18 на ОбС-Плевен, поради надвишен среден месечен доход и наличие на задължения към ОП”Жилфонд".

Със заявление вх.№1142/30.11.2021г. до директора на ОП „Жилфонд“ Плевен Ц. посочва, че няма непогасени задължения към общинското предприятие и доходът, който получава отговаря на изискванията на Наредба № 18 на Общински съвет Плевен. Представена е служебна бележка изх. № 203 /24.11.2021 г. от „Яна“ АД, гр. Бургас, като  за  месец октомври е получил доход от 1142 лева, за м. септември 2021 г. 1071,60 лева.

На 03.12.2021 година е проведено заседание на комисия по чл. 7 от Наредба № 18 на Общински съвет Плевен и в т. 48  е прието , че Ц. не отговаря на изискването за доход, тъй като от представената служебна бележка се установява, че същият надвишава един и половина пъти минималната работна заплата и отказва картотекиране.

Представена е заповед № 128/25.06.2019 г. на директора на ОП „Жилфонд“ за формиране на комисия по чл. 7 от Наредба № 18 на Общински съвет Плевен.

На л. 40 по делото е приложено решение на комисия по чл. 7 от Наредба № 18 на Общински съвет Плевен, с което се отказва картотекиране на Ц. , поради това, че не отговаря на изискването на чл. 4, ал. 2 , т. 7 от Наредбата месечният доход да ненадвишава един и половина пъти минималната работна заплата, установена за страната.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата, предмет на това производство, е подадена в срока, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган  - комисия по чл. 7 от Наредба № 18 за условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване в общински жилища на Общински съвет Плевен. Съгласно чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата директорът на ОП „Жилфонд” назначава комисия за картотекиране на нуждаещите се , като Комисията разглежда подадените заявления и декларации в края на всяко тримесечие и взема решение за включване или невключване в картотеката, като определя степента на жилищната нужда на отделните лица, семейства и домакинства по групи и точки, съгласно чл. 5.

Съдът намира, че решението е постановено в установената писмена форма, при спазване на административно-производствените правила, и е мотивирано с оглед установените факти и съответства на материалния закон.

В чл. 4 , ал. 2 от Наредба № 18 на Общински съвет Плевен са изброени условията, които следва да са налице едновраменно, за да има лицето право да  кандидатстват за установяване на жилищна нужда и настаняване под наем в общинско жилище :

1. не притежават жилище или вила, годни за постоянно обитаване на територията на страната;

2. не притежават идеални части от имоти по т. 1, жилищен или вилен парцел на територията на Община Плевен.

3. не притежават парцели в курортните зони и комплекси и във вилните зони към тях; земи до 10 км. от морската брегова ивица;

4. не са носители на ограничено вещно право на ползване върху жилищен или вилен имот или реално обособена част от такъв имот, както и на право на строеж;

5. не са прехвърляли имоти по т. 1 и 2 на други лица, през последните 5 години, с изключение на прекратяване на съсобственост или дарение в полза на държавата или на общината;

6. не притежават фабрики, работилници, магазини, складове за търговска и стопанска дейност, ателиета и офиси, както и моторни превозни средства - повече от 1 брой на семейство;

7. средният месечен доход на член от семейството да не надвишава един и половина пъти  минималната работна заплата, установена за страната;     

8. поне единият от членовете на семейството има адресна регистрация в населено място на територията на град Плевен, по постоянен и настоящ адрес през последните 5 години без прекъсване. По отношение на домакинството, изискванията се прилагат за всеки от членовете му;

9. не са се самонастанявали в общински жилища или наемното правоотношение за такива жилища не е прекратявано по реда на чл. 16, ал. 1 от тази наредба;

10. нямат просрочени задължения към бюджета на общината, към електроразпределителни дружества, ВиК и топлофикация, произтичащи от ползването на жилищни и нежилищни имоти;

11. не са осъждани за престъпления от общ характер, освен ако не са реабилитирани;

12. нямат психични и поведенчески разстройства, освен в случаите , когато член на семейството полага грижи за тях.

В случая комисията е установила, че оспорващият не отговаря на изискването на т. 7  - средният месечен доход на член от семейството да не надвишава един и половина пъти  минималната работна заплата, установена за страната. Ц.  не е женен и живее сам, като с оглед представена служебна бележка от 24.11.2021 година от работодателя му чист доход за м. октомври 2021 година е 1142,83 лева.  С оглед допълнително споразумение към трудов договор от 30.03.2021 г.  от 01.04.2021 г.  основното му месечно възнаграждение е 700 лева.

Съдът намира, че в случая е налице правилно прилагане на закона. Действително оспорващият има месечен доход за месеца , предхождащ подаване на заявлението в размер на 1142,83 лева, който надвишава  един път и половина пъти минималната работна заплата за страната за 2021 г., която съгласно ПМС 331/26.11.2020 г. е 650 лева или в случая следва доходът му да е до 975 лева, а така представените доказателства са за такъв над тази сума.

Неоснователни са доводите на оспорващия, че не може само на това формално основание да му се откаже картотекиране и липсват критерии за определяне на дохода. В Наредбата няма дефиниция , какво следва да се включва в понятието „ среден месечен доход на член от семейството“ и  в това следва да се включват всички доходи на членовете на семейството, а в случая Ц. не е женен, живее сам и в дохода му следва да се включат неговите парични постъпления за месеца, предхождащ този на подаване на заявлението, който доход в случая надвишава един път  и половина минималната работна заплата за страната. При извършване на преценката по т. 7 не следва да  бъде отчетен само размер на основното трудово възнаграждение – 700 лева и с него да се извърши сравнение, тъй като  месечният доход на член от семейството се формира от доходите на всички членове на семейството, тъй като не е налице специално правило, а когато лицето живее само, то само от неговия доход, който както бе посочено по-горе не е основното месечно възнаграждение, а се включват  и всички други плащания за месеца. Доводите относно критериите, по които следва да се изчислява дохода, какъв следва да е  размерът му, предстоящото увеличение на минималната работна заплата, инфлацията, са неотносими към предмета на делото, тъй като съдът следва да извърши преценка за правилно прилагане на закона с оглед разпоредбите на действащата Наредба № 18 на Общински съвет, а при несъгласие с разписаните критерии, е налице правна възможност по АПК да се оспорва същата.

Налице е съответствие на решението  и с целта на закона, тъй като с Наредба № 18 на Общински съвет се предоставя възможност на лица, които нямат достатъчни доходи, друго жилище, не са осъждани, изпълняват задълженията си към държавата и общината да бъдат настанени в общински жилище, като следва да отговарят на група критерии, именно защото се извършва цялостна оценка от комисията на социално-битово, икономическо положение и само при наличие на всички условия тези лица имат възможност да бъдат картотекирани с установена жилищна нужда и при възможност настанени при по-благоприятни условия в общински жилище под наем. Изискванията следва да са формални, за да е възможна преценка от компетентния орган и когато  заявителят не отговаря дори и на едно от условията, то правилно се отказва картотекиране, какъвто е и настоящият случай.

Предвид горното съдът намира, че решението е законосъобразно и следва да бъде отхвърлено оспорването.

Предвид горепосоченото и на основание чл. 172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд -Плевен, шести състав

 

 

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба на  Л.  Ц. *** срещу решение № ЖФ-209/07.12.2021 година на комисия по чл. 7 от Наредба № 18 на Общински съвет Плевен, с което се отказва да бъде картотекиран по Наредба № 18 на ОбС Плевен.

Решението да се съобщи на страните.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/