Решение по дело №1541/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1480
Дата: 27 март 2024 г.
Съдия: Красимира Недялкова Проданова
Дело: 20241110201541
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1480
гр. София, 27.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и седми март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
Административно наказателно дело № 20241110201541 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП) № 710356-F700090/10.08.2023 г.,
издадено от Директор на офис "Младост" в ТД на НАП - София, с което на основание чл.
53, във вр. с чл. 83 ЗАНН и чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), на
„АЛЕГРО-В“ ЕООД е наложено административно наказание за нарушение на чл. 4, ал. 1, т.
1, б. "а" от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ (по-долу "Наредбата"), във вр. с чл. 5, ал.
4, т. 1 КСО на търговеца е наложено административно наказание "имуществена санкция" в
размер на 500 лева.
НП се обжалва в срок. В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и
необоснованост на обжалвания акт. Твърди се, че задължението по закон за подаване на
декларации обр. № 1 било спазено и изпълнено в срок. Навеждат се и доводи, че
нарушението е маловажно по характера си и се иска съдът да приеме, че е налице маловажен
случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
В съдебно заседание дружеството-жалбоподател, редовно призовано, се
представлява от адв. Д. Ц., която пледира за отмяна на НП. Претендира разноски, за което
представя списък.
Въззиваемата страна редовно призована, се представлява от юрк. ЕМ.. Иска съдът
да остави жалбата без уважение и да потвърди наказателното постановление. Претендира
юристконсултско възнаграждение.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и
гласни доказателства, намира за установено следното:
1
При извършена проверка в информационния масив на НАП, служителят И. И.
установила, че дружеството „АЛЕГРО-В“ ЕООД, в качеството си на работодател и
осигурител не е подало в ТД на НАП - София Декларация образец № 1, с данни за
осигурените лица и дължимите осигурителни вноски за месец април 2022 г.
За нарушението на „АЛЕГРО-В“ ЕООД бил съставен АУАН за извършено
административно нарушение на чл. 4, ал. 1, т. 1, б. "а" от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на
МФ (по-долу "Наредбата"), във вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО. АУАН бил връчен надлежно на
упълномощен представител на дружеството.
Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП № 710356-F700090/10.08.2023
г., издадено от Директор на офис "Младост" в ТД на НАП - София, с което на основание чл.
53, във вр. с чл. 83 ЗАНН и чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), на
„АЛЕГРО-В“ ЕООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в
размер на 500 лева за нарушение на чл. 4, ал. 1, т. 1, б. "а" от Наредба № Н-13/17.12.2019 г.
на МФ (по-долу "Наредбата"), във вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО.
Словесното описание на нарушението и възприетата правна квалификация по акта
и наказателното постановление съвпадат по признаци.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на показанията на
разпитания в съдебното заседание свидетел И. И., както и въз основа на събраните по
делото писмени доказателства, приобщени по реда на чл. 283 НПК. Съдът кредитира изцяло
показанията на разпитания свидетел, тъй като същите се подкрепят от приложените по
делото писмени документи, не съдържат противоречия, като също така са логични и ясни.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна
страна следното:
Въз основа на извършена служебна проверка по спазването на материалния и
процесуалния закон, съдът установи следното:
Съгласно чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО "Осигурителите, осигурителните каси,
самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната
агенция за приходите данни за осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното
обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване,
допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани
вземания на работниците и служителите", дните в осигуряване и облагаемия доход по
Закона за данъците върху доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице,
подлежащо на осигуряване. "
Съгласно чл. 5, ал. 4, т. 2 КСО "Осигурителите, осигурителните каси,
самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната
агенция за приходите данни за декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за
държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване,
допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани
вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за данъците върху доходите на
2
физическите лица; декларация за сумите за осигурителни вноски за държавното обществено
осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване се подава и за
лицата по чл. 4, ал. 5 и 9. "
Съгласно нормата на чл. 4, ал. 1, т. 1, б "а" от Наредба № Н-13 от 17 декември 2019
г. на Министерството на финансите за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване
и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както
и от самоосигуряващите се лица, действаща към датата на нарушението: "Декларация
образец № 1 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната
агенция за приходите от работодатели, осигурители и техните клонове и поделения - за
всеки календарен месец до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят
данните, включително и при полагащо се обезщетение на трудоустроено лице, на което не е
предоставена подходяща работа; при начислено или изплатено възнаграждение за същия
месец след този срок - до края на месеца, в който е начислено или изплатено
възнаграждението".
Разпоредбата на чл. 4, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ сочи, че
"Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на
Националната агенция за приходите от работодателите, осигурителите и техните клонове и
поделения за дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд "Гарантирани вземания
на работниците и служителите" - едновременно с подаване на декларация образец № 1".
Ето защо, нарушението е установено безспорно от обективна страна.
В случаите, когато са нарушени правилата на посочената разпоредба, чл. 355, ал. 1
КСО предвижда административно наказание "имуществена санкция" от 500 до 5000 лева.
Нарушенията от този тип са от категорията на формалните.
Изпълнителното деяние се състои в бездействие от страна на работодателя по
изпълнение на законовото му задължение да подава данни за осигурителния доход на
лицата, които е наел на работа, както и за дължимите осигурителни вноски, в
законоустановения за това срок. В случая е безспорно доказано, че дружеството не е
изпълнило задължението си да декларира процесните данни в срока, предвиден в закона.
Нещо повече, сторено е с над месец закъснение. Ето защо, съдът намира, че нарушението е
извършено от обективна страна.
Деянието е съставомерно от обективна страна, като с оглед обстоятелството, че е
ангажирана административно-наказателната отговорност на юридическо лице, доколкото се
касае за обективна отговорност, то не следва да се обсъжда въпроса за субективната страна
на деянието.
Съдът намира, че датата на административното нарушение в случая е коректно
посочена както в АУАН, така и в НП. В акта ясно е посочено, че дружеството не е подало в
срок въпросните декларации, като е посочено и до кога е следвало да бъде изпълнено
задължението за деклариране от санкционирания субект - до 25.5.2022 г. т. е. недвусмислено
е изводимо, че след като декларациите не са подадени в законоустановения за това срок, то
3
нарушението следва да се счита извършено в деня, следващ крайния ден от срока за
подаване на декларацията по закон – 26.5.2022 г.
Доколкото на търговеца е наложено минимално наказание, то съдът намира, че то е
законосъобразно и като не констатира основания за отмяна или изменение на наказателното
постановление, съдът намира, че същото следва да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно.
По искането за разноски, съдът намира, че следва да уважи искането на
въззиваемата страна, тъй като издаденото НП е правилно и законосъобразно. Ето защо,
предвид изхода на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати
юрисконсултско възнаграждение на ТД на НАП София, на основание чл. 63д, ал. 3 ЗАНН,
вр. чл. 37 ЗПП, вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ. Размерът на
възнаграждението следва да бъде 100 лева съобразно правилата за неговото изчисляване и
при отчитане на обстоятелството, че делото е решено в едно съдебно заседание и не
представлява фактическа и правна сложност.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 710356-F700090/10.08.2023 г.,
издадено от Директор на офис "Младост" в ТД на НАП - София, с което на основание чл.
53, във вр. с чл. 83 ЗАНН и чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), на
„АЛЕГРО-В“ ЕООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в
размер на 500 лева за нарушение на чл. 4, ал. 1, т. 1, б. "а" от Наредба № Н-13/17.12.2019 г.
на МФ, във вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „АЛЕГРО-В“ ЕООД да заплати на ТД на НАП София, сумата от 100
лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 63д, ал. 3 ЗАНН,
вр. чл. 37 ЗПП, вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София – град, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му
до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4