Решение по дело №3860/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260543
Дата: 11 декември 2020 г. (в сила от 5 януари 2021 г.)
Съдия: Радостина Стаматова Методиева
Дело: 20203110203860
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    ……..…/……………………    , гр.Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд, наказателна колегия, VІ състав, в публично заседание на тридесети ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАДОСТИНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря Силвия Г., като разгледа докладваното от съдията НАХД № 3860 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано на осн. чл. 59 и сл. от ЗАНН по жалба на Милка Славова Михайлова ЕГН **********, посочена като управител и представляващ ЕТ „Мила-05 Милка Михайлова“ ЕИК 10393140, подадена чрез адв. С.С. от ВАК, против НП № КХ-032 от 20.07.2020год. на директора на ОДБХ, с което на ЕТ е било наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2000лв. на основание чл. 42, ал.2 от ЗХ за нарушаване нормата на чл.12, ал.1 от същия закон.

В жалбата си въззивницата твърди, че НП бил незаконосъобразно и необосновано. Сочи, че ЕТ който бил санкциониран бил заличен по силата на закона от 01.01.2012год. и след тази дата не можело да бъде субект на адм. наказателна отговорност съответно да му бъде налагана особената санкция предвидена в нормата на чл.83 от ЗАНН. Моли НП да бъде отменено.

В съдебно заседание въззивницата редовно призована, не се явява и не се представлява.

Процес. представител на въззиваемата страна оспорва жалбата, а във фазата по същество моли НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно издадено.

ВРП, редовно уведомена за датата на съдебното заседание не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

След като прецени обжалваното постановление с оглед основанията посочени във въззивната жалба и събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване от надлежна страна, поради което същата е процесуално допустима.

На 02.06.2020год., около 13:30ч., св. Р.Г. – главен инспектор в отдел „Контрол на храните“ при ОДБХ Варна и нейни колеги, извършили проверка в търговски обект тип смесен магазин находящ се в с. Каменар, ул.“Ясен“ № 69б. Проверката била във връзка с постъпил в ОДБХ сигнал от потребител.

В хода на проверката проверяващите установили, че обекта функционира – предлагали се за продажба различни храни в това число и такива изискващи специална температура на съхранение. Въз основа на представени по време на проверката документи проверяващите приели, че, обектът се стопанисва от ЕТ „Мила-05 Милка Михайлова“. Поискано било удостоверение за регистрация на обекта по ЗХ, но такова не било представено. Направена била справка в регистрите на ОДБХ при която се установило, че за въпросния обект няма издадено удостоверение за регистрация по ЗХ.

Констатациите от проверката били обективирани в Доклад от извършена инспекция в обект за производство и търговия с храни № 111921.

На 09.06.2020год. св. Г. съставила срещу ЕТ „Мила-05 Милка Михайлова“, в който било посочено че ЕТ извършва дейност по съхранение и предлагане на колбаси, млечни продукти, пилешки заготовки, безалкохолни напитки, консерви  и др. без да е регистрирал тези дейности по надлежния ред съгл. чл.12 от ЗХ. Като нарушени законови норми в АУАН били посочени чл.12, ал.1 и ал.2 от ЗХ.

Актът бил предявен и връчена на въззивницата Милка Михайлова вписана в него като управител на ЕТ.

На 20.07.2020год. въз основа акта, Директора на ОДБХ Варна издал атакуваното НП като е приел изцяло фактическите констатации изложени в него, приел е че ЕТ „Мила-05 Милка Михайлова“ ЕИК ********* е нарушил разпоредбата на чл.12, ал.1, от ЗХ и на основание чл. 42, ал.2 от същия закон му наложил адм. наказание имуществена санкция в размер на 2000лв..

Като писмени доказателства към АНП са приложени Доклад 111923/02.06.2020год.; Констативен протокол № 007605/09.06.2020год. и Заповед № 304/02.06.2020год. за спиране експлоатацията на обект.

Като писмени доказателства в хода на съдебното следствие допълнително са представени и въззиваемата страна и съответно приети длъжностна характеристика за длъжност Главен инспектор, както и такава за длъжност Директор на ОДБХ.

Като свидетел в хода на съдебното следствие е разпитана Р.Г. (актосъставител), която в показанията си пресъздава възприятията си от извършената проверка и констатациите от същата с нужната конкретика. Сочи, че приела за собственик на обекта фирма посочена в документи представени й от Милка – лицето заверено в обекта по време на проверката. Заявява ,че не е правила проверка дали такава фирма съществува, както че в регистрите водени в ОДБХ нямало издадено разрешение за обект на фирмата.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното  следствие доказателства, както писмени така и гласни, които преценени поотделно и в тяхната съвкупност не водят на различни правни изводи и се кредитират от съда изцяло с доверие.

От правна страна.

При извършена служебна проверка на представените по делото акт за установяване на административно нарушение и наказателно постановление съставено въз основа на него съдът констатира, че същите са издадени от компетентните длъжностни лица, в сроковете по чл. 34 от ЗАНН и съдържат формалните реквизити предвидени в нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. В обст. части на АУАН и НП, макар и твърде лаконични се съдържат обстоятелства и факти, които в достатъчна степен вмененото нарушение от обективна страна, а именно съхранение и търговия с хранителни продукти в обект – смесен магазин, който не е регистриран по ЗХ, посочени са дата и място на извършване на нарушението както и нарушената законова норма както е налице пълно единство между фактическо и юридическо обвинение.

Въпреки горното обаче съдът констатира, че в хода на адм. наказателното производство е било допуснато съществено нарушение на процес. правила, а именно:

АУАН е съставен срещу ЕТ "Мила-95-Милка Михайлова“, съответно с НП е наложено адм. наказание имуществена санкция на същото лице, но ЕТ е бил заличен от ТР още на 01.01.2012 год. съобразно § 5, ал. 1 от ПЗР на ЗТР. В тази връзка съдът намира за нужно да отбележи, че посочения ЕТ не фигурира в ТР, а въззиваемата страна върху която лежи тежестта на доказване не е ангажирала доказателства за правосубектност на наказаното лице, въпреки дадените указания в тази насока след направената от съда служебна справка в ТР. При положение че към 02.06.2019 год. ЕТ изобщо не е съществувал в правния мир той определено не може да бъде субект на адм. нарушение, тъй като каквито и задължения да възникват във връзка с неговото имущество след заличаването, те възникват за физическото лице (ФЛ). Горното произтича от фигурата на ЕТ – ФЛ с разширена дееспособност. Последното формира в резултат на търговската си дейност самостоятелен имуществен комплекс – търговско предприятие, който като съвкупност от права, задължения и фактически отношения е отделен и не представлява част от имуществото на ФЛ. Предвид обаче идентичността в персонално отношение между ФЛ и ЕТ, при заличаване на последния неговите права и задължения преминават върху ФЛ. Горното се извлича и от факта, че заличаването на ЕТ според законодателя е предвидено да се извърши по силата на закона, а възможност за пререгистрация и след изтичането на срока по искане на посочените в ЗТР лица, е възможно само за търговските дружества и кооперациите.

В контекста на изложеното по-горе след като ЕТ е бил заличен по силата на § 5, ал. 1,. 1 от ПЗР на ЗТ на 01.01.2012 год. (факт който е може да бъде лесно установен след проверка в ТР, които регистър е публичен), то престава да съществува неговата правосубектност, изразяваща се и във възможността да бъде адресат на права и задължения, включително и да бъде субект на административнонаказателна отговорност, респективно след заличаването му в ТР не съществува възможност срещу ЕТ да се издават АУАН и НП и с тях да му се налагат административни санкции  в това му качество. В този смисъл след като към датата на издаване на АУАН и НП по отношение на въззивника не е било налице изискуемото се качество на едноличен търговец, налагането с процесното НП на особения вид административна санкция по чл.83 от ЗАНН – имуществена санкция, е незаконосъобразно.

Допуснатите нарушения на процесуалните правила при издаване на АУАН и НП са съществени и съставляват самостоятелно основание за отмяна на НП, без да е необходимо да се обсъжда правилността на издаденото НП, респ. на това извършено ли е административно нарушение, как следва посоченото нарушение в НП да се квалифицира, както и обсъждането на размера на наложената санкция. Издаването на НП срещу несъществуващ правен субект прави същото незаконосъобразно.

За пълнота на мотивите съдът намира за нужно да отбележи, че доколкото в случая ЕТ е бил заличен повече от осем години преди датата на нарушението състоящо се в извършване на дейност  по съхранение и предлагане за продажба на храни в нерегистриран търговски обект и неправомерната дейност не е обвързана от неизпълнение на вменено му задължение от преди заличаването (такива задължения съществуват в редица данъчни закони), то изобщо не е било спорно кой стопанисва обекта, съответно кой може да бъде субект на констатираното нарушение – ФЛ Милка Михайлова, която е осъществявала търговската дейност в обекта и единствено тя е била заварена в същия в момента на проверката на място. Точно по отношение на това лице е следвало да бъде извършена и справка в регистрите на ОДБХ за наличие на издадено разрешение за проверявания обект, а не по отношение на лице – ЕТ, което не съществува в правния мир. Следва да се отбележи също така, че преди ангажиране на адм.наказателна отговорност на търговец - ЕТ и ЮЛ неговата правосубектност следва да бъде задължително установена от контролните органи, което не е било сторено в случая нито от актосъставителя, нито от АНО макар, че установяването на този факт не изисква полагането на някакви свръх усилия, а е достатъчно да се направи елементарна справка в ТР, които е публичен.

С оглед на всичко изложено по-горе съдът счете, че атакуваното НП е издадено в нарушение на закона, същото страда от пороци, които го правят процес. недопустимо и както такова следва да бъде отменено.

Водим от горното Варненския районен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № КХ-032 от 20.07.2020год. на директора на ОДБХ - Варна, с което на ЕТ „М.М.“ ЕИК ********* е било наложено адм. наказание имуществена санкция в размер на 2000лв. на основание чл. 42, ал.2 от ЗХ за извършено нарушение на чл. 12, ал. 1 от същия закон.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Варненски административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщенията от страните, че решението и мотивите са изготвени.

 

        

                                   

 

                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: