Решение по дело №146/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 270
Дата: 3 август 2021 г. (в сила от 3 август 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700146
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 270

 

гр. Враца  03.08.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 06.07.2021г. /шести юли две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА КАН дело №146 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. АПК във връзка с чл.63 ал.1  ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на О.А.Б., депозирана чрез адв. М.Т., против РЕШЕНИЕ  № 2 от 14.01.2021 г. на Районен съд  Враца, постановено по АНД № 843/2020г. С атакувания съдебен акт е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К №2601377, издаден от ОДМВР – Враца  на основание чл.189, ал. 4 във вр. с  чл.182, ал. 1, т.2 ЗДвП от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) срещу касатора, за нарушение по чл.21, ал.1, като е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. (петдесет лева).

В жалбата са изложени доводи, че решението на първата съдебна инстанция е неправилно и незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 НПК. Твърди се, че към момента на установяването и заснемането на нарушението по чл.21, ал.1 ЗДвП с мобилна система за видеоконтрол, приложима е била процедурата по издаване на АУАН и НП, разписана в ЗАНН, а не съкратено производство с издаване на ЕФ, уредено в ЗДвП. Поддържа изложеното и в първоинстанционната жалба твърдение за неспазване в производството по налагане на административно наказание на сроковете по чл.34 ЗАНН. Иска се отмяна на решението и отмяна на  обжалвания електронен фиш. Претендират се  разноски в производството.

Ответникът - ОД на МВР – Враца, редовно призован не се представлява в съдебно заседание и не изразява становище във връзка с касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Моли за оставяне в сила на  решението,  като обосновано, законосъобразно и правилно.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в касационната жалба доводи и съображения и след извършване на служебна проверка, съгласно чл.218, ал.2  АПК , приема  за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

При постановяване на съдебния си акт възивният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и се е мотивирал  защо е достигнал до  крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. Обсъдени са всички възражения, посочени в жалбата и са изложени съображения за несъстоятелността на същите, които изцяло се възприемат от настоящия касационен състав. В съответствие със събраните доказателства и при правилно прилагане на материалния закон, районният съд е приел, че нарушението е доказано по безспорен начин. Установено е с техническо средство тип „TFR1-M 611“, което е преминало първоначална и последваща проверка, съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, видно от представените по делото Протокол № 2-13-18 и Удостоверение на БИМ № 10.02.4835 от 24.02.2010 г. със срок на валидност до 24.02.2020 г.

Неоснователни са възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя, че при издаване на ЕФ органът е следвало да приложи правилата по ЗАНН. Законодателят е указал в чл.189, ал. 4 ЗДвП какво следва да бъде съдържанието на електронния фиш, който се издава в съкратено и специално производство, в което голяма част от общите правила на ЗАНН и ЗДвП не намират приложение, което разрешение абсолютно обективно е обосновано от изключително високата степен на обществена опасност на нарушенията, свързани с несъобразяване на правилата на ЗДвП, въвеждащи ограничаване на скоростта на движение при управление на МПС. Предвид това фишът е приравнен едновременно към акт за установяване на нарушение и наказателно постановление само по отношение на правното му действие (съгласно чл.189, ал.11 ЗДвП), но производството по издаване на ЕФ е специално и спрямо него регламентацията на ЗАНН е неприложима (вж. ТР №1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г.). Това включително се отнася и до основните възражения на наказаното лице, относно несъобразяване на органа със сроковете по чл. 34 ЗАНН. Електронният фиш е издаден в процесуално законосъобразно производство, съдържа в пълнота необходимите съгласно чл.189, ал. 4 и одобреното Приложение с Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. реквизити, с посочени дата, час и място на нарушението, като на снимката с приближаващото МПС са посочени включително GPS координати.

Въззивният съд е обсъдил и възражението на жалбоподателя за изтекла давност за реализиране на административно-наказателната му отговорност, като в съответствие със закона, позовавайки се на чл. 81, ал. 1, вр. чл. 80, ал. 1, т. 5 НК и съдебната практика е приел същото за неоснователно. Настоящият касационен състав напълно споделя изводите на РС – Враца, че когато законът предвижда наказание „глоба“ /какъвто е настоящият случай/, възможността дадено физическо лице да бъде наказано се изключва с абсолютната давност, т.е. когато са изтекли четири години и половина от датата на извършване на нарушението, който срок в случая не е изтекъл.

            Неоснователни са и възраженията за липса на обозначение за контрол на посоченото в ЕФ място на нарушението. С изменението в ал. 2 на чл. 165 от ЗДвП /обн. ДВ, бр. 54 от 05.07.2017 г./, т.7 е изменена, а т. 8 е отменена, с оглед на което към датата на установяване на нарушението – 13.03.2019 г. не съществува законово задължение на службите за контрол да обозначават с пътни знаци участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи.

            Липсват данни, а и не се твърди от страна на Б. да  е депозирал декларация, съобразно  чл.189, ал. 5 ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението. След  като  не е упражнил правото си да  възрази и  да посочи конкретното  физическо лице, което е управлявало на посочената  дата  автомобила, с което е извършено нарушението,  следва да понесе неблагоприятните последици, които законът свързва с  това бездействие, а именно - издаване на електронен  фиш  за ангажиране отговорността на представляващия юридическото лице - собственик на  автомобила, с който автомобил е извършено конкретното административно нарушение. Като е управлявал МПС със скорост от 68 км/ч, надвишаваща с 18 км/ч позволената от ЗДвП за движение в населено място от 50 км/ч, касаторът е реализирал състав на нарушение именно по чл. 21, ал. 1 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 ЗДвП. В съответствие с Протокол № 2-13-18/12.10.2018 г. от проверката на мобилната система за видеоконтрол, органът е съобразил допустимата грешка при измерване на скоростта от плюс минус 3 км/ч до 100 км/ч и е редуцирал фактически измерената скорост от 71 км/ч с 3 км/ч, което в случая е по-благоприятно за наказаното лице, тъй като му е наложена глоба в по-малък размер.

Осъществения фактическият състав на посочената в електронния фиш законова норма на чл.182, ал.1, т.2 ЗДвП е основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата разпоредба. Извършена е правилна квалификация на деянието и е наложено съответното за извършеното нарушение наказание, в предвидения от закона абсолютен размер. Достигайки до тези изводи и приемайки оспореният пред него ЕФ за законосъобразен, въззивният не е допуснал  нарушение на материалния закон и е постановил правилен съдебен акт.

При служебна проверка на решението съобразно чл.218, ал.2 АПК на основания извън посочените в касационната жалба, съдът не намира такива, които да сочат на отмяна на оспорения съдебен акт. Същият е постановен от законен състав, в рамките на заявения спор, при правилно прилагане на материалния закон.

По тези съображения касационната  жалба следва да се отхвърли, като неоснователна, а оспореното решение като правилно да бъде оставено в сила.

При този изход на спора претенцията на касатора за присъждане на разноски е неоснователна.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218 АПК    Административен съд  Враца

РЕШИ:

 

 ОСТАВЯ В СИЛА РЕШЕНИЕ  № 2/14.01.2021 г. постановено по АНД № 843/2020 г. по описа на Районен съд  Враца, с което е потвърден издадения против О.А.Б. ЕФ серия К, № 2601377 на  ОДМВР – Враца. 

             Решението  е  окончателно и  не  подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.