Решение по дело №1100/2010 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1168
Дата: 10 юни 2010 г.
Съдия: Десислава Радославова Стоева
Дело: 20107050701100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2010 г.

Съдържание на акта

                                                Р Е Ш Е Н И Е

                                                                                 

                                           

                                     …….2010 година, гр.Варна

 

                                       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІІ ОТДЕЛЕНИЕ, ДВАДЕСЕТ И ПЕТИ СЪСТАВ, в публичното заседание на първи юни две хиляди и десета година в състав:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА СТОЕВА

 

            при секретаря М.М., като разгледа докладваното от съдията адм.дело №1100 по описа за 2010 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството e образувано по жалба на Н.А.К. *** против мълчалив отказ на кмета на Община Варна по искане, вх.№ЗАО–8661/08.03.2010г. за заверка на молби- декларации за признаване правото му на собственост и да се произнесе по молбата на жалбоподателя за издаване на индивидуален административен акт – удостоверение, от което да е видно има ли издаден акт за общинска собственост по отношение на имот, находящ се в кв.В., с.о.”***”, представляващ ПИ 10135.2522.808 по КК на гр.Варна.

Жалбоподателят твърди, че за имота никога не е бил съставен АДС до 1996г. и АОС, а освен това местността, с решение на Общински съвет- Варна, е включена в строителните граници, т.е. след като представлява урбанизирана територия, то административният орган не би могъл да се позове на закон, уреждащ отношенията със земеделски земи- чл.19 от ЗСПЗЗ.

На искането, отправено от жалбоподателя, няма произнасяне от страна на административния орган към момента на завеждане на делото .

Поради това, жалбоподателят счита, че налице мълчалив отказ и в този смисъл за него е  налице правен интерес с оглед сдобиването му с констативен нотариален акт.

Твърди, че отказът да му бъде извършена административна услуга е незаконосъобразен, и същевременно намира, че е самият той е спазил всички законови изисквания относно допустимостта и формата на искането, оказал е нужното съдействие на административния орган, предоставяйки му цялата нужна информация относно извършваната административна услуга, вкл.заплащане на такса.

Съдът, след преценка на събраните доказателства и становищата на страните, при спазване разпоредбата на чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в законоустановения срок, предвид разпоредбата на чл.149, ал.1 от АПК и от легитимиран субект, поради което е процесуално допустима. 

            С молба вх.№ЗАО-8661/08.03.2010г. жалбоподателят е  поискал от кмета на Община Варна да завери подадената от него молба- декларация за снабдяване с документ за собственост по обстоятелствена проверка за имот, находящ се в кв.В., с.о.”***”, представляващ ПИ 10135.2522.808 по КК на гр.Варна, като му издаде удостоверение, че имотът не е общинска, съответно държавна собственост.

В административната преписка са приложени документи, удостоверяващи проведените мероприятия от ответника с цел изясняване на фактическата обстановка досежно имота.

Видно от проведената служебна кореспонденция, се установява, че цитираният имот е идентичен с част от имот пл.№11407 по КП от 1956г., като по разписен лист имотът е записан на ТКЗС-с.Виница.Няма съставен акт за държавна собственост до 01.06.1996г., няма извършено отчуждаване и възсановяване по ЗВСВНОИ, ЗПИНМ, ЗТСУ и др.Безспорно се установява и обстоятелството, че имотът с площ 487 кв.м., представляващ имот №808 по ПНИ с „неустановен собственик”/ по скицата, приета като доказателство по делото/, попада в урбанизирана територия.

Съгл.легалната дефиниция на §1 т.2 б.”б”от ДР на Закона за администрацията вр.чл.21 ал.3 АПК административна услуга е издаването на декларативни индивидуални административни актове, с които се признава или отрича съществуването на права или задължения. Отказът на административния орган да удостовери претендираните в настоящия казус правнорелевантни факти, т.е. да издаде удостоверение по подаденото искане и завери молба-декларация за снабдяване с констативен нотариален акт, също съставлява индивидуален административен акт и като такъв подлежи на самостоятелно обжалване.Мълчаливият отказ на органа е отказ да се издаде ИАА.

Исканата от жалбоподателя  административна услуга е елемент от охранителното производство по чл.587, ал.2 от ГПК за издаване на нотариален акт по обстоятелствена проверка, при който административният орган удостоверява единствено факта дали имотът е актуван  или не като общинска или държавна собственост. Едва в хода на охранителното производство, след събиране на гласни и писмени доказателства и след тяхната съвкупна преценка, нотариусът е компетентен да издаде мотивирано постановление, с което да признае или отрече правото на собственост на молителя.

 Ето защо административният орган не разполага с компетенции да преценява дали правото на собственост на жалбоподателя върху посочения имот е действително или не, на практика сторено с непроизнасянето по искането и актуването на имота,което от своя страна, на самостоятелно основание, квалифицира акта  като незаконосъобразен.  Той единствено следва да направи отбелязване, че в конкретния случай е налице АОС, да го индивидуализира, без да прави преценка дали са налице обстоятелствата за издаване на констативен нотариален акт, който освен това няма сила на пресъдено нещо. Органът е длъжен да отрази действителното положение за имота към момента на произнасянето си, без да прави преценка какво би станало с този имот при евентуално издаване на констативен нотариален акт.

Доказателствената сила на констативния нотариалния акт, издаден по реда на чл.587, ал.2 от ГПК, е оборима, и всяко трето лице може да докаже в производство по ГПК, че титулярът по нотариалния акт не е собственик. При наличието на предвидено особено исково производство за защита правата на трети лица в такива случаи, вкл. на самата община,административният орган, извършващ поисканата услуга, абсолютно незаконосъобразно и необосновано не се е произнесъл, охранявайки своите интереси.  

Не на последно място изричната норма на чл.36, ал.1 от АПК вменява задължение за административния орган служебно да събира доказателства в производството по издаване на индивидуални административни актове.

 Съотнесено към настоящия казус това означава, че релевантният факт дали имотът е актуван като общинска или държавна собственост, се удостоверява с акт, съставен по реда на чл.68 и сл. от ЗДС и чл.56 и сл. от ЗОС, които са известни на органа служебно, а извършването на конкретно поисканата административна услуга се състои в издаване на акт, с който се удостоверява единствено този факт. Отказът да се предоставят данни във връзка с поисканата административна услуга при всички положения е незаконосъобразен.

При горните констатации, съдът приема, че мълчаливият отказ на кмета на Община Варна за издаване на удостоверение по молба вх.№ЗАО–8661/08.03.2010г следва да бъде отменен като незаконосъобразен, а преписката следва да бъде върната на административния орган с указание да бъде извършена исканата административна услуга.

Предвид изхода на спора, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените от него разноски в размер на 610.00 лева, включващи държавната такса и заплатено адвокатско възнаграждение.

            Мотивиран от изложеното и съобразно компетенциите си, съдът 

 

 

                                                 Р  Е Ш И :

 

 

            ОТМЕНЯ мълчаливия отказ на кмета на Община Варна за заверка на молби- декларации за признаване правото на собственост на Н.А.К. и издаване на индивидуален административен акт – удостоверение, от което да е видно има ли издаден акт за общинска собственост по отношение на имот, находящ се в кв.В., с.о.”***”, представляващ ПИ 10135.2522.808 по КК на гр.Варна.

 

            ВРЪЩА преписката на кмета на Община Варна за издаване на удостоверение по молба вх.№ЗАО–8661/08.03.2010г на Н.А.К. и заверка на молби-декларации  .

            ОСЪЖДА Кмета на Община Варна да заплати на Н.А.К. *** сторените от него по делото разноски в размер на 610.00/шестотин и десет/ лева.

                        Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :