Решение по дело №616/2021 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: 626
Дата: 24 ноември 2022 г.
Съдия: Миглена Йовкова
Дело: 20211200500616
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 29 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 626
гр. Благоевград, 23.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, ВТОРИ ВЪЗЗИВЕН
ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично заседание на четвърти октомври през
две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Надя Узунова
Членове:Миглена Йовкова

Габриела Тричкова
при участието на секретаря Мирела Гълъбова
като разгледа докладваното от Миглена Йовкова Въззивно гражданско дело
№ 20211200500616 по описа за 2021 година
Производството е по чл. 259 и следв. от ГПК и е образувано по
жалби на всички страни в производството.
Въззивна жалба с вх.№62654/20.04.2021 г. е подадена от община
Гърмен, представлявана от кмета Ф.И., против Решение
№7378/02.04.2021 г., постановено по гр.д.№598/2020 г. по описа на
Районен съд – гр. Гоце Делчев в частта, в която е отхвърлен
предявения иск за размера над 7 922, 06лв. за главницата и за частта, в
която е отхвърлен искът за законната лихва за сумата над 658, 02лв.
Изложени са подробни доводи за необоснованост на заключението на
съдебно – техническата експертиза, което е довело до необосновани
фактически констатации от районния съд, а в резултат на това и до
неправилни правни изводи. Ето защо иска да бъде отменено
решението в атакуваната част и да бъдат уважени исковете изцяло.
Претендират се разноски.
Във въззивна жалба с вх.№62725/22.04.2021 г. на П. К. Т.,
1
подадена чрез адв. Й. Ч., против Решение №7378/02.04.2021 г.,
постановено по гр.д.№598/2020 г. по описа на Районен съд – гр. Гоце
Делчев се възразява, че в осъдителната му част то е неправилно.
Повторени са доводите от отговора на ИМ и е посочено още, че са
неправилни изводите на съда за доказана вина на ответника за
настъпване навредоносния резултат, както и за липса на
противоправност в поведението му. Застъпено е също, че неправилно
районният съд е приел, че констатациите в акта за начет не са
оборени. Поради това иска решението да бъде отменено в
осъдителната част и да бъдат отхвърлени изцяло исковете.
Претендират се разноски.
Почти идентични на горните са оплакванията във въззивна
жалба с вх.№62829/27.04.2021 г. от „А-СТРОЙ“ЕООД,
представлявано от В.А., чрез адв. Й. Ч., против Решение
№7378/02.04.2021 г., постановено по гр.д.№598/2020 г. по описа на
Районен съд – гр. Гоце Делчев. Допълнено е ново оплакване, че
неправилно съдът е игнорирал счетоводните документи, представени
от дружеството и заключението на съдебно – счетоводната експертиза,
който според него оборват материалната доказателствена сила на акта
за начет. Претендират се разноски.
Във въззивното производство е прието заключение на тройна
съдебно – техническа експертиза.
След анализ на приобщените от двете съдебни инстанции
доказателства, решаващият състав прие за установени следните факти
:
На основание заповед № ФК-10-353 от 11.04.2019 г. на
директора на АДФИ за възлагане, изменена със заповеди № ФК- 10-
494/23.05.2019 г. и № ФК-10-661 от 09.07.2019 г. по отношение на
срока за извършване в община Гърмен е извършена финансова
инспекция от Р.Ж.Й. - държавен финансов инспектор в дирекция
„Инспекционна дейност“ при Агенция за държавна финансова
2
инспекция (АДФИ). Същата е спряна със заповед № ФК-10-
888/26.08.2019 г. на директора на АДФИ и възобновена със заповед №
ФК-10-997/24.09.2019 г. на Директора на АДФИ и е определен срок за
приключването й - 17.10.2019г. Видно е от заповедта за възлагане, че
проверката е била за законосъобразност по спазване на нормативните
актове, уреждащи бюджетната, финансово-стопанската и отчетната
дейност във връзка с провеждане на обществени поръчки и тяхното
изпълнение в периода от 01.01.2017 г. до 28.02.2019 г., включително и
ремонта на общински пътища и улици в община Гърмен.
Установява се, че с решение № 35/25.07.2018 г. на кмета на
общината е била открила процедура за възлагане на обществена
поръчка с предмет „Ремонт на общински пътища и улици в община
Гърмен - 2018 г.“, като след процедурата по обществената поръчка е
бил сключен Договор № 237/11.10.2018 г. между нея - като
възложител и „A-Строй“ ЕООД - като изпълнител. Съгласно предмета
на договора, възложителят е възложил, а изпълнителят се е задължил
да извърши „Ремонт на общински пътища и улици в община Гърмен“
на обща стойност 623 204 лева без ДДС или 747 844.80 лв. с ДДС.
Възложено е било изпълнението да бъде в съответствие с
изискванията на документацията за обществена поръчка.
Заедно с това, по силата на чл.6 от Договора страните са се
задължили да съставят и подписват протоколи за действително
извършените ремонтни работи, като цените на отделните видове
работи ще са съобразно офертата (ценово предложение) на
изпълнителя, а по силата на чл.9 от договора да се приемат с
двустранно подписани протоколи и актове, съставени между
представители на възложителя и изпълнителя.
Видове ремонтни работи, които е следвало да се изпълнят са
посочени в КСС към договора и включват ръчени механичен изкоп,
изрязване на асфалт за изкърпване на настилки, полагане на плътен и
неплътен асфалтобетон с различна дебелина, доставка и полагане на
3
основа от трошен камък, полагане на бетон, полагане на бетонови и
градински бордюри, полагане на отводнителни решетки, полаган на
различни размери водопровод и канализации, кофраж, полагане на
армировъчни мрежи и бетон, направа на калдъръм, направа на
тротоар, доставка и монтаж на пейки кошчета и др.
Във връзка с изпълнението на работите между инвеститора,
представляван от кмета на общината и П. Т. - началник отдел „ПЕС и
ТСУ“ при община Гърмен и изпълнителя „A-Строй“ ЕООД,
представляван от управителя В.А. е била подписана заменителна
таблица № 1 от 10.12.2018 г., в която е договорено намаляване на
предвидения обем от 400 куб.м., бетон за обект „Ремонт на улици в
с.Рибново между о.т. 145-156-190-176-174“ на 272 куб.м., а за
разликата от 128 куб.м. на обща стойност 14 080 лв. без ДДС,
страните се договорили да се изградят две подпорни стени на същия
обект на стойността на отпадналите СМР.
Установява се, че е бил съставен и подписан протокол №
1/10.12.2018 г. за установяване на извършването и заплащането на
натурални видове строителни и монтажни работи (акт образец 19), от
представителя на инвеститора - П. Т. и на изпълнителя - В.А., в който
са отразили извършените към горната дата СМР по обект „Ремонт на
общински улици и пътища на територията на община Гърмен - 2018
г.“ на обща стойност 266 830 лв. без ДДС, като след приспадане на
платения аванс, община Гърмен е платила още 186 781 лв. без ДДС
или 224 137.20 лв. с ДДС.
Видно е, че на основание протокол № 2/19.12.2018 г. за
установяване на извършването и заплащането на натурални видове
строителни и монтажни работи (акт образец 19), горепосочените лица
са установили извършените към тази дата СМР по обект „Ремонт на
общински улици и пътища на територията на община Гърмен - 2018
г.“ на обща стойност 182 751 лв. без ДДС и след приспадане на
платения аванс от община Гърмен, тя е платила още 127 925.70 лв. без
4
ДДС или 153 510.84 лв. с ДДС.
Установява се, че със заменителна таблица № 2 от 20.12.2018 г.
страните са договорили да отпаднат СМР-та, както следва: в обект
„Ремонт на улици в с.Рибново между о.т.145-156-190-176-174“ по
позиция 1 „Полагане на асфалтова настилка 6 см.“ с предвиден обем
от 75 куб.м. на обща стойност 9375 лв.; в обект „Ремонт на улица в к.
„Огняновски бани“ между о.т.100-109“ по позиция 1 „Полагане на
отводнителна решетка“ 6 м. на обща стойност 390 лв. и позиция 2
„Полагане на канализация“ 20 м. на обща стойност 640 лв.; обект
„Ремонт на улици в с.Долно Дряново между о.т.55-58-75“ по „Направа
на канализация Ф 300“ с предвиден обем от 20 м. на обща стойност
500 лв.; в обект „Ремонт на улици в с.Ковачевица между о.т.77-254“
по четири позиции, включващи изкопни работи и направа на 300 кв.м.
калдаръм на обща стойност 9903 лв.; в обект „Ремонт на площад в
с.Лещен“ са отпаднали предвидените СМР по всички позиции на обща
стойност 11 414 лв. В замяна на отпадналите СМР страните са се
договорили да изпълнят СМР на същата стойност на обект „Ремонт на
улици в с.Дебрен между о.т.102-165 и 79-197-187-180“ по три
позиции, в това число: 1500 куб.м. механизиран изкоп, на обща
стойност 6510 лв. без ДДС, 1060 куб.м. полагане на основа от трошен
камък на обща стойност 19080 лв. без ДДС, полагане на 60.29 куб.м.
настилка от бетон В25 на обща стойност 9375 лв.
С протокол № 3/20.12.2018 г. за установяване на извършването и
заплащането на натурални видове строителни и монтажни работи (акт
образец 19), представителят на инвеститора - П. Т. и на изпълнителя -
В.А. са установили извършените към тази дата СМР по обект „Ремонт
на общински улици и пътища на територията на община Гърмен -2018
г.“ на обща стойност 32 222 лв. без ДДС, а след приспадане на
заплатения аванс общината е платила 22 555.40 лв. без ДДС или 27
066.48 лв. с ДДС.
На същата дата и от същите лица е съставен протокол №
5
4/20.12.2018 г. за установяване на извършването и заплащането на
натурални видове строителни и монтажни работи (акт образец 19),
които са установили извършените СМР по обект „Ремонт на
общински улици и пътища на територията на община Гърмен - 2018
г.“ на обща стойност 141 401 лв. без ДДС. След приспадане на
заплатения аванс от община Гърмен били платени още 98 980.70 лв.
без ДДС или 118 776.84 лв. с ДДС.
За установяване на съответствието между действително
извършените - от една страна и актуваните и заплатени строителни
работи - от друга страна, финансовият инспектор Й. е възложил
експертиза на вещото лице Х.М. — строителен инженер. Последният
е приел, че за част от скритите работи не са съставени протоколи
образец 12, поради което е приел, че не са изпълнени, а за извършени
в повече от възложеното дейности, свързани с полагане на бетон,
асфалтобетон, изкопи, превоз земни маси, насипване на трошен камък,
подпорни стени и др., не са изготвени заменителни таблици с други
отпаднали дейности и не са сключени допълнителни договори за
извършването им.
След анализ на проверените документи и въз основа на
заключението на вещото лице инж. М., инспекторът от АДФИ Р. Й. е
установил, че има несъответствие между актуваните и установени
след проверка извършени СМР по отделните подобекти на строежа,
които е посочил в процесния акт за начет, както следва:
1. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 18-20 по плана на
с.Скребатно" : с протокол № 1/10.12.2018 г. за установяване на
извършването и заплащането на натурални видове строителни и
монтажни работи, представителя на община Гърмен П. Т. е приел
за извършени по вид и количество СМР за подобекта 24 кв.м.
„кофраж на настилка“, 70 куб.м. „полагане на бетон В 25 за
драскана настилка и стени“ и 550 кв.м. „полагане на армировъчна
мрежа за настилка“ При проверка на място е установено, че е
6
изпълнено 57 куб.м. „полагане на бетон В 25 за драскана настилка
и стени“ или са приети в повече 13 куб.м. на обща стойност
1430.26 лв. без ДДС, както и е изпълнено 474. кв.м. армировъчна
мрежа или е прието в повече 75.02 кв.м. на обща стойност 187.55
лв. Неоснователно актуваното количество е било с обща стойност
3617, 75 лв. без ДДС или 4 341, 30 лв. с ДДС;
2. Подобект „Ремонт на улица в с.Хвостяне между о.т. 62-63" : с
протокол № 4/20.12.2018 г. за установяване на извършването и
заплащането на натурални видове строителни и монтажни работи,
представителя на община Гърмен П. Т. е приел за извършени по
вид и количество СМР за подобекта 200 куб.м. „механизиран
изкоп“ и поставяне на същото количество за „основа от трошен
камък“, 16 м. „направа на отводнителни решетки“ и по 75 т.
„полагане на неплътен асфалтобетон 3 см.“ и „полагане на плътен
асфалтобетон 3 см.“. При проверка на място е установено, че не
са изпълнени СМР на улица с местонахождение о.т. 62-63 в
с.Хвостяне, а са изпълнени СМР на улица с местонахождение о.т.
17, през о.т.18 до о.т.19 по плана на селото с площ от 145 кв.м. По
позиция „полагане на неплътен асфалтобетон“ са приети по-
малко от изпълнените 7.44 т. асфалтобетон на обща стойност
855.60 лв. без ДДС, по позиция „полагане на плътен
асфалтобетон“ са приети по-малко от изпълнените 7.44 т.
асфалтобетон на обща стойност 930 лв. без ДДС. Общо за
подобекта са приети по-малко от извършените СМР на стойност
745.60 лв. без ДДС или 894.72 лв. с ДДС;
3. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 190-193 по плана на
с.Горно Дряново": с протокол № 1/10.12.2018 г. за установяване
на извършването и заплащането на натурални видове строителни
и монтажни работи, представителят на община Гърмен П. Т. е
приел за извършени по вид и количество СМР за подобекта 300
куб.м. „полагане на асфалт за изкърпване“, 100 т. „полагане на
неплътен асфалтобетон 15 см.“, 20 т. „полагане на плътен
7
асфалтобетон 5 см“ и 50 куб.м. „разваляне на каменен зид и
направа на нов“. При проверка на място е установено, че са
изпълнени 310 кв.м. „полагане на асфалт за изкърпване“ или са
приети по-малко 10 кв.м. на стойност 72 лв. с ДДС, изпълнени са
89.28 т. „полагане на неплътен асфалтобетон“ или са приети в
повече 10.72 т. на обща стойност 1232.80 лв. без ДДС.
Установено е изпълнение на 37.20 т. или са приети по-малко
17.20 т. асфалтобетон на стойност 2150 лв. без ДДС. При
проверката е установено, че „Разваляне на каменен зид и направа
на нов“ се е изразило в частично възстановяване на стената, като
от 17 м. е възстановена 13.77 м. с пренаредена каменната зидария,
изградени са 3 бр. стоманобетонни колони и е направена
стоманенонбетонна шапка на стената. По тази позиция са приети
и актувани, без да са изпълнени на 36.23 куб.м.на обща стойност
5869.26 лв. без ДДС. Общо за този подобект са приети/актувани
повече от извършените СМР на стойност 4892.06 лв. без ДДС или
5870.47 лв. с ДДС;
4. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 40-42,2-11 и 21-37 по
плана на с.Осиково" : с протокол № 4/20.12.2018 г. за
установяване на извършването и заплащането на натурални
видове строителни и монтажни работи, представителят на община
Гърмен П. Т. е приел за извършени по вид и количество СМР за
подобекта 180 куб.м. „механизиран изкоп“, 20 куб.м. „ръчен
изкоп“, 50 куб.м. „насип с трошен камък и за подравняване“, 180
куб.м. „полагане на бетон В25 за настилка“, 30 кв.м. „кофраж
настилка“ и 550 м. „полагане на армировъчна мрежа за настилка“.
При проверка на място е установено, че на улици с о.т.2-11 е
положена бетонова настилка с обща площ 668.30 кв.м. и са
направени бетонови стени с общо количество бетон 16.27 куб. м.
На улици с о.т. 40-42 и 21-37 не е извършено полагане на бетон за
настилка и стени, а такива са извършени, но не са актувани 669
8
кв.м. „полагане на армировъчна мрежа за настилка“ на обща
стойност 1672.50 лв. Общо за този подобект са приети/актувани
повече от извършените СМР на стойност 237.10 лв. без ДДС или
284.52 лв. с ДДС;
5. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 100-109 по плана на
курорт „Огняновски бани": с протокол № 1/10.12.2018 г. за
установяване на извършването и заплащането на натурални
видове строителни и монтажни работи, представителят на община
Гърмен П. Т. е приел за извършени по вид и количество СМР за
подобекта 50 кв.м. „изрязване на дупки за изкърпване“ и по 150 т.
„полагане на неплътен асфалтобетон 3см.“ и „полагане на плътен
асфалтобетон 3см.“. При проверка на място е установено, че са
положени 148.41 неплътен асфалтобетон или са приети в повече
1.59 т. неплътен асфалтобетон на стойност 183.26 лв. без ДДС,
както и са положени 148.41 т. плътен асфалтобетон или са приети
в повече 1.59 т. плътен асфалтобетон на стойност 199.20 лв. без
ДДС. Общо за този подобект са приети/актувани повече от
извършените СМР на стойност 382.46 лв. без ДДС, или 458.95 лв.
с ДДС;
6. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 97-124 по плана на
с.Ореше": с протокол № 1/10.12.2018 г. за установяване на
извършването и заплащането на натурални видове строителни и
монтажни работи, представителят на община Гърмен П. Т. е
приел за извършени по вид и количество СМР за подобекта 70
куб.м. „механизиран изкоп“, 20 куб.м. „ръчен изкоп“, поставяне
на 50 куб.м. „насип с трошен камък и за подравняване“, 84 куб.м.
„полагане бетон В5 за настилка“, 30 кв.м. „кофраж за настилка“ и
700 кв.м. „полагане армировъчна мрежа за настилка“. При
проверка на място е установено, че са положени 99 куб.м. бетон
или са актувани 15куб.м. по-малко, положени са 125 кв.м.
армировъчна мрежа по-малко от актуваните, а по останалите
позиции няма несъответствия. Общо за този подобект са
9
приети/актувани по-малко от извършените СМР на стойност
1962.50 лв. без ДДС или 2355 лв. с ДДС;


Подобект „Ремонт на улици между о.т. 51-110-114-115
по плана на Гърмен": с протокол № 1/10.12.2018 г. за
установяване на извършването и заплащането на
натурални видове строителни и монтажни работи,
представителят на община Гърмен П. Т. е приел за
извършени по вид и количество СМР за подобекта 150
куб.м. „механизиран изкоп“, 200 куб м. „основа от трошен
камък“, 200 м. „поставяне на бетонови бордюри“, 36 м. „направа
на отводнителни решетки“ и по 160 т. „полагане на неплътен
асфалтобетон 3см.“ и „полагане на плътен асфалтобетон 3 см.“.
При проверка на място е установено, че са положени 189.07 т.
неплътен асфалтобетон или приети по-малко 29.07 т. неплътен
асфалтобетон на стойност 3343.05 лв. без ДДС, както и са
положени 189.07 плътен асфалтобетон или са приети по-малко
29.07 т. плътен асфалтобетон на стойност 3633.75 лв. без ДДС.
Установено е, че са положени 81.5 м. бордюри, а са били приети
118.50 м. в повече на стойност 2844 лв. без ДДС, както и са
изпълнени 9 м. отводнителни решетки или са приети без да са
извършени 27 м. отводнителни решетки на стойност 1755 лв. без
ДДС. Общо за този подобект са приети/актувани по-малко от
действително извършените СМР на обща стойност 2377.80 лв. без
ДДС или 2853.36 лв. с ДДС;
7. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 102-165 и 79-197-187-
180 по плана на с.Дебрен" : с протокол № 2/19.12.2018 г. за
установяване на извършването и заплащането на натурални
видове строителни и монтажни работи, представителят на община
Гърмен П. Т. е приел за извършени по вид и количество СМР за
10
подобекта 1950 куб.м. „механизиран изкоп“, 1410 куб.м. „основа
от трошен камък“, 1400 м. „поставяне на бетонови бордюри“, 36
м. „направа на отводнителни решетки“, 69.29 куб.м. „полагане
бетон В25 за настилка“ и по 330 т. „полагане на неплътен
асфалтобетон 3см.“ и „полагане на плътен асфалтобетон 3 см.“.
При проверка на място е установено, че на улици с о.т. 102-165 са
положени асфалтова настилка с обща площ 4008 кв.м. и 1301.4 м.
бордюр, а на улица о.т. 187-189 е положена бетонова настилка с
обща площ 669.60 кв.м. и са изградени бетонови стени с обем
1.85 куб.м. Положени са 288.58 т. неплътен асфалтобетон или са
приети повече 41.42 т. неплътен асфалтобетон на стойност
4763.76 лв. без ДДС, както и са положенк 288.58 плътен
асфалтобетон или са приети повече 41.42 т. плътен асфалтобетон
на стойност 5178 лв. без ДДС. Установено е, че са положени
82.20 куб.м. бетон В25 или са приети 21.91 куб.м. по-малко на
стойност 2410.10 лв., поставени са 1 301, 40 м. бордюри или са
приети 98.60 м. повече от изпълнените на стойност 2 366, 40лв.
без ДДС, както и са изпълнени 96 броя отводнителни решетки,
тип шахти и са приети без да са извършени 12 м. отводнителни
решетки на стойност 780 лв. без ДДС. Общо за този подобект са
приети/актувани повече от действително извършените СМР на
обща стойност 10678.06 лв. без ДДС или 12813.67 лв.с ДДС;
9. и 10. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 55-58-75 и 62-64-
158 и 73-87 по плана на с.Долно Дряново": с протокол №1/10.12.2018
г. за установяване на извършването и заплащането на натурални
видове строителни и монтажни работи, представителят на община
Гърмен П. Т. е приел за извършени по вид и количество СМР за
подобекта 330 куб.м. „механизиран изкоп“, 20 куб.м. „ръчен изкоп“,
400 куб.м. „обратен насип с трошен камък и за подравняване“, 320 м.
„подмяна на водопровод ф 90“, 140 м. „подмяна на водопровод ф 32“,
5 м. „направа на канализация ф 80“, 10 м. „направа на канализация ф
11
1000“, 400 куб.м. „полагане на бетон В25 за настилка“, 245 „кофраж за
стени и настилка“, 1000 кг. „армировка на стени“, 2900 кв.м. „полагане
на армировъчна мрежа за настилка и 32 м. „направа на отводнителни
решетки“. При проверка на място е установено, че на улици с о.т. 75-
58-55 е положена бетонова настилка с обща площ 2192.5 кв.м.,
изградени са бетонови стени с обем 15.52 куб.м. и са положени
отводнителни решетки с обща дължина 20.5 м., а на улица о.т. 62-64-
158 и 73-87 е положена бетонова настилка с обща площ 1078.20 кв.м.,
изградена е бетонова стена с обем 6.25 куб.м. и не са положени
отводнителни решетки. На улици с о.т. 75-58-55 са положени 278.62
куб.м. бетон или са приети 38.62 куб.м. по-малко на обща стойност
4248.20 лв. без ДДС, положена е армировъчна мрежа 2192 кв.м. или
592 кв.м. по-малко от актуваните на обща стойност 1480 лв. без ДДС.
Изпълнени са 20.50 м. отводнителни решетки или са приети, без да са
извършени 11.50 м. отводнителни решетки на стойност 747.50 лв. без
ДДС. По останалите позиции инспекторът е приел, че няма
несъответствия. Общо за този подобект относно улици между о.т.75-
58-55 са приети/актувани по-малко от действително извършените
СМР на обща стойност 4980.70 лв. без ДДС или 5976.84 лв. с ДДС.
При проверка на място е установено, че на улици с о.т. 62-64-158 и
о.т.73-87 са положени 135.63 куб.м. бетон или са приети 24.37 куб.м.
повече на обща стойност 2680.26 лв. без ДДС, положена е
армировъчна мрежа 1078.20 кв.м. или 221.80 кв.м. по- малко от
актуваните на обща стойност 554.50 лв. без ДДС. Приети са, без да са
извършени 10 м. полагане на тръби Ф1000 на стойност 1200 лв. без
ДДС. Общо за този подобект относно улици между о.т.62-64-158 и
о.т.73-87 са приети/актувани по-малко от действително извършените
СМР на обща стойност 4434.76 лв. без ДДС или 5321.71 лв. с ДДС;
11. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 111-141, 150-151 по плана
на с.Дъбница" : с протокол № 1/10.12.2018 г. за установяване на
извършването и заплащането на натурални видове строителни и
12
монтажни работи, представителят на община Гърмен П. Т. е
приел за извършени по вид и количество СМР за подобекта 120
куб.м. „механизиран изкоп“, 300 куб. м. „основа от трошен
камък“, 260 м. „поставяне на бетонови бордюри“, 18 м. „направа
на отводнителни решетки“ и по 125 т. „полагане на неплътен
асфалтобетон 3см.“ и „полагане на плътен асфалтобетон 3 см.“.
При проверка на място е установено, че на улици с о.т. 150-151 е
положена асфалтова настилка с обща площ 550 кв.м, и са
положени 220 м. бордюри, а на улица о.т. 111-141 е положена
асфалтова настилка с обща площ 840.40 кв.м. и са положени 9 м.
отводнителни решетки. Положени са 100.11 т. неплътен
асфалтобетон или са приети 24.89 т. повече на обща стойност
2862.49 лв. без ДДС, положени са 110.11 т. плътен асфалтобетон
или са приети 24.89 т. повече на обща стойност 3111.40 лв. без
ДДС. Приети са и са актувани без да са изпълнени 9 м.
отводнителни решетки на стойност 585 лв. без ДДС, като на
място са изпълнени 9м. отводнителни решетки. Поставени са
358.50 м. бордюри или са приети 98.50 м. по-малко от
изпълнените на стойност 2364.00 лв. без ДДС. Общо за този
подобект са приети/актувани повече от действително
извършените СМР на обща стойност 4194.89 лв. без ДДС или
5033.87 лв. с ДДС;
12. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 7-11 и 36-47 по плана на с.
Крушево" : с протокол № 1/10.12.2018 г. за установяване на
извършването и заплащането на натурални видове строителни и
монтажни работи, представителят на община Гърмен П. Т. е
приел за извършени по вид и количество СМР за подобекта 100
куб.м. „механизиран изкоп“, 20 куб “ръчен изкоп“, 200 куб.м.
„насип с трошен камък и за подравняване“, 180 ку м. „поставяне
на бетон В25 за настилка“, 150 м. „кофраж за настилка“ и 1000м.
„полагане на армировъчна мрежа за настилка“. При проверка на
място е установено, че на улици с о.т. 7-11 е положена бетонова
13
настилка с обща площ 517.09 кв.м. и са изградени бетонни стени
с обем 7.71 куб.м., а на улица о.т. 36-47 е положена бетонова
настилка с обща площ 728.80 кв.м. Положени са 157.23 куб.м.
бетон или са приети 22.77 т. повече на обща стойност 2504.70 лв.
без ДДС, положени са 1246 м. армировъчна мрежа или 246 м.
повече от актуваните на обща стойност 615 лв. без ДДС. Общо за
този подобект са приети/актувани повече от действително
извършените СМР на обща стойност 1889.70 лв. без ДДС или
2267.64 лв. с ДДС;
13. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 44-53 по плана на
с.Марчево“: с протокол № 1/10.12.2018 г. за установяване на
извършването и заплащането на натурални видове строителни и
монтажни работи, представителят на община Гърмен П. Т. е
приел за извършени по вид и количество СМР за подобекта 100
куб.м. „механизиран изкоп“, 100 куб.м. „основа от трошен
камък“, 250 м. „поставяне на бетонови бордюри“, 16 м. „направа
на отводнителни решетки“ и по 70 т. „полагане на неплътен
асфалтобетон 3 см.“ и „полагане на плътен асфалтобетон 3 см.“.
При проверка на място е установено, че на улици с о.т. 44-49-69 е
положена асфалтова настилка с обща площ 1039.25 кв.м.,
положени са 262 м. бордюри и са положени 5.7 м. отводнителни
решетки. Положени са 74.83 т. неплътен асфалтобетон или са
приети 4.83 т. по- малко асфалтобетон на обща стойност 555.45
лв. без ДДС, положени са 74.83 т. плътен асфалтобетон или са
приети 4.83 т. по-малко на обща стойност 603.75 лв. без ДДС.
Приети са и са актувани без да са изпълнени 10.30 м.
отводнителни решетки на стойност 669.50 лв. без ДДС, като на
място са изпълнени 5.70 м. отводнителни решетки. Поставени са
262 м. бордюри или са приети 12 м. по-малко от изпълнените на
стойност 288 лв. без ДДС. Общо за този подобект са
приети/актувани по-малко от действително извършените СМР на
14
обща стойност 770.70 лв. без ДДС, или 933.24 лв. с ДДС;
14. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 107-116, 47-71, 68-69 и
128-130-118 по плана на с.Огняново": с протокол №2/19.12.2018 г.
за установяване на извършването и заплащането на натурални
видове строителни и монтажни работи, представителят на община
Гърмен П. Т. е приел за извършени по вид и количество СМР за
подобекта 150 куб.м. „механизиран изкоп“, 150 куб.м. „основа от
трошен камък“, 65 куб.м. „поставяне на бетон В25 за настилка“,
520 кв. м. „полагане на мрежа за настилка“, 24 м. „направа на
отводнителни решетки“ и по 110 т. „полагане на неплътен
асфалтобетон 3см.“ и „полагане на плътен асфалтобетон 3см.“.
При проверка на място е установено, че на улици с о.т. 71-47 е
положена асфалтова настилка с обща площ 623.76 кв.м., на ул. с
о.т. 69-68 е положена асфалтова настилка с обща площ 445.78
кв.м. и на ул. с о.т. 116-107 е положена асфалтова настилка
(кръпки) с обща площ 209.64 кв.м. Положен е 87.07 куб.м. бетон
или с 22.07 куб.м. по-малко от действително положените на обща
стойност 2427.70 лв. без ДДС. Положени са 725.55 кв.м.
армировъчна мрежа или 205.55 кв.м. повече от актуваните, на
обща стойност 513.88 лв. без ДДС. Приети са и са актувани без да
са изпълнени 9.20 м. отводнителни решетки на стойност 598 лв.
без ДДС, като на място са изпълнени 14.80 м. отводнителни
решетки. Положени са 92.09 т. неплътен асфалтобетон или са
приети 17.91 т. повече асфалтобетон на обща стойност 2059.65
лв. без ДДС, положени са 92.09 т. плътен асфалтобетон или са
приети 17.91 т. повече на обща стойност 2238.75 лв. без ДДС.
Общо за този подобект са приети/актувани повече от
действително извършените СМР на обща стойност 1954.83 лв. без
ДДС или 2345.80 лв. с ДДС;
15. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 145-156-190-176-174 по
плана на с.Рибново": с протокол №1/10.12.2018 г. за установяване
на извършването и заплащането на натурални видове, строителни
15
и монтажни работи, представителят на община Гърмен П. Т. е
приел за извършени по вид и количество СМР за подобекта 298
куб.м. „механизиран изкоп“, 150 куб. м. „насип с трошен камък и
за подравняване“, 317.39 куб.м. „поставяне на бетон В25 за
настилка“, 331 м. „кофраж за настилка“, 3600 м. „армировка за
стени“ 2200 кв.м. „полагане на армировъчна мрежа за настилка“,
15 м. „направа на отводнителни решетки“ и 36 куб.м. „обратен
насип“. При проверка на място е установено, че на улици с о.т.
156-190-176-174 е положена бетонова настилка с обща площ
2521.40 кв.м., изградени са бетонни стени с обем за стена 1- 20
куб.м. и за стена 2 - 25.39 куб.м., както и са положени
отводнителни решетки с обща дължина 19.20 м. На улици с о.т.
145-156 през 2018 г. не са извършени строителни работи по
договор №237/11.10.2018 г. Положени са 302.50 куб.м. бетон или
са приети 30.57 т. по-малко от действително вложените, на обща
стойност 3362.70 лв. без ДДС, положени са 2521.40 м.
армировъчна мрежа или 321.40 м. повече от актуваните, на обща
стойност 803.50 лв. без ДДС. Приети са и са актувани 15 м.
отводнителни решетки или 4.20 м. по-малко от действително
полжените, на стойност 273 лв. без ДДС. По останалите позиции
не са установени несъответствия. Общо за този подобект са
приети/актувани по-малко от действително извършените СМР на
обща стойност 4439.20 лв. без ДДС или 5327.04 лв. с ДДС;
16. Подобект „Ремонт на улици между о.т. 58-95 и 58-82 по плана на
с. Балдево": с протокол № 4/20.12.2018 г. за установяване на
извършването и заплащането на натурални видове строителни и
монтажни работи, представителят на община Гърмен П. Т. е
приел за извършени по вид и количество СМР за подобекта 50
куб.м. „механизиран изкоп“, 50 куб.м. „основа от трошен камък“ и
по 45 т. „полагане на неплътен асфалтобетон 3см.“ и „полагане на
плътен асфалтобетон 3см.“. При проверка на място е установено,
16
че на улици между о.т. 95-58-31 е изкърпена асфалтова настилка
обща площ 400.30 кв.м., а на ул. с о.т. 58-82 през 2018 г. не са
извършвани строителни работи по договор № 237/11.10.2018 г.
Положени са 28.82 т. неплътен асфалтобетон или са приети 16.18
т. повече асфалтобетон на обща стойност 1860.70 лв. без ДДС,
положени са 28.82 т. плътен асфалтобетон или са приети 16.18 т.
повече на обща стойност 2022.50 лв. без ДДС. Общо за този
подобект са приети/актувани повече от действително
извършените СМР на обща стойност 3883.20лв. без ДДС или
4659.84лв. с ДДС.
В процесния акт за начет №11- 04-26/16.10.2019 г. е отразено, че
по договор № 237/11.10.2018 г. са актувани в повече СМР, които не са
били извършени, на обща стойност 18 881.37 лева без ДДС или 22
657.65 лева с ДДС. Въз основа на това финансовият инспектор е
направил извод, че община Гърмен е изплатила неоснователно на „A-
Строй“ ЕООД 22 657.65 лев, за която сума на осн. чл. 21, ал. 4 от
ЗДФИ солидарна имуществена отговорност носят П. К. Т., за това, че
без да осъществи необходимия инвеститорски контрол, подписвайки
за „инвеститор“ протоколите за приемане на извършени СМР, е приел
неизпълнени CMP и "A-Строй" ЕООД, с. Абланица, което в
качеството си на лице по смисъла на чл. 23, т. 5 от ЗДФИ е получило
материална облага, без основание в размер на 22 657.65лв. Прието е в
акта, че отговорността на длъжностното лице и на дружеството е
солидарна на основание чл. 21, ал. 1, т. 1 и ал.4 във вр. с чл. 23, т.3 от
ЗДФИ и за "А-Строй" ЕООД, с. Абланица, на основание чл. 21, ал. 3
във вр. с чл.23, т.5 от ЗДФИ.
В акта за начет е постановено също, че на осн. чл. 26 от ЗДФИ
отговорните за причиняването на вредата лица дължат законната
лихва от деня на причиняването й до 16.10.2019 г., която е в размер на
1881.99 лв., както и законната лихва от тази дата до окончателното
изплащане на вредата.
17
Актът за начет е връчен на П. К. Т. и на "A-Строй" ЕООД, с.
Абланица, които са подали възражения по него. По тях финасовият
инспектор е издал заключение, с което не е приел за основателни
постъпилите възражения и е потвърдил акта за начет.
Видно е от приложеното ч. гр. д. № 280/2020 г. по описа на PC
Гоце Делчев, че е била издадена Заповед за изпълнение на парично
задължение въз основа на документ по чл. 417 от ГПК
1212/16.03.2020 г., с която е разпоредено, длъжниците П. Т. и „А-
строй“ ЕООД солидарно да заплатят на община Гърмен, сумата от 22
657.65 лв. - главница по акт за начет, сумата от 1 881.99 лв. лихва за
забава от 22.12.2018 г. до 16.10.2019 г., ведно със законната лихва
върху главницата от подаването на заявлението в съда на 13.03.2020г.
до окончателното плащане на сумата, както и сумата 491 лв. разноски
за заповедното производство.
След връчване на заповедта за изпълнение, в срока по чл. 414 от
ГПК, двамата ответници са възразили срещу дължимостта на
вземането, а на заявителя е бил даден едномесечен срок за
предявяване на настоящия иск.
В настоящата инстанция е прието заключението на тройна
съдебно – техническа експертиза, ведно с особеното мнение към нея.
Съдът намира, че тя е компетентна и пълна, поради което дава вяра на
заключенията й. За неубедително и несъответно на фактите в спора,
счита особеното мнение на в.л. М., поради което не следва да го
обсъжда.
От заключението на мнозинството от експертите се установява,
че :
В подобекта, описан в акта за начет под №1 – с. Скребатно са
приети и актувани в повече СМР на стойност 102, 70лв.;
В подобекта, описан в акта за начет под №3 – с. Горно Дряново
са приети и актувани в повече СМР на стойност 1823, 30лв.;
18
В подобекта, описан в акта за начет под №8 – с. Дебрен са
приети и актувани в повече СМР на стойност 14 326, 40лв.;
В подобекта, описан в акта за начет под №9 и №10 – с. Долно
Дряново са приети и актувани в повече СМР на стойност 1 883, 70лв.;
В подобекта, описан в акта за начет под №11 – с. Дъбница са
приети и актувани в повече СМР на стойност 956, 80лв.;
В подобекта, описан в акта за начет под №12 – с. Крушево са
приети и актувани в повече СМР на стойност 2 168, 10лв.;
В подобекта, описан в акта за начет под №14 – с. Огняново са
приети и актувани в повече СМР на стойност 638, 10лв. и
В подобекта, описан в акта за начет под №16 – с. Балдево са
приети и актувани в повече СМР на стойност 12 609, 60лв.
Експертите са пояснили в заключението си, че в по – голямата си
част подлежащите на проверка видове и количества СМР не
съответстват на записаните в актовете обр. 19, ведно със
заменителните таблици към тях, като за някои видове СМР
установените количества са по – малко, а за други са повече, както и
че са установили СМР, които не са описани в актовете обр. 19 и
заменителните таблици към тях.
Заедно с тези констатации вещите лица са установили след
замервания на място и изчисления, че на място са изпълнени
надвишаващи количества на стойност 22 117, 30лв. и допълнителни
СМР на стойност 2 499, 20лв., като общата стойност на допълнително
изпълнените като количества и видове работи е 24 616, 50лв. Поради
това заключават в отговора на въпрос №2 – последната таблица, че въз
основа на всички данни за по – малко и за повече и допълнително
изпълнени СМР, рекапитулацията е изпълнени СМР по – малко на
всички проверени осем обекта е на стойност 8 013, 30лв.
В с.з. вещото лице инж. М. пояснява, че адреста част на
експертизата касае това, което е предвидено по договор – КСС на
19
видове работи по договор. Във втората част са описани актуваните
видове работи с акт образец 19 толкова, колкото са съставени за
конкретния обект, в случая един. Твърди, че в третата част на
таблицата са отразени съставените акт образец 19 скрити работи,
както и че няма повторение на видове работи, а изписване на тези,
които са предвидени по договор в съответните актове образец 19 и 12.
Скритите работи се описват в акт образец 12, но същите се актуват и в
акт образец 19, поради простата причина, че с този акт образец 19 се
признават всички видове извършени СМР – скрити и нескрити.
Същото вещо лице допълва, че изпълнените допълнително
видове СМР са основно: полагане на отводнителни метални решетки и
кофражи за настилките защото при бетоновите настилки е необходимо
да бъдат изпълнявани дилатационна фуга, която позволява линейното
разширение вследствие на температурни влияния на настилката. От
отговорите в с.з. на в.л. инж. М. се установява, че допълнително
извършените СМР, които са технологично необходими, са ги описали
в тези основни видове дейности – кофражите за настилка там, където
не са актувани – с. Дебрен и с. Огняново и монтираните метални
решетки за отводняване в с. Огняново и с. Крушово.
Експертизите, приети в първоинстанционното производство –
съдебно – техническа и съдебно – счетоводна, не следва да бъдат
обсъждани. Изводите на адреста са заместени от тези на изслушаната
пред въззивния съд тройна съдебно – техническа експертиза, а втората
е неотносима към подлежащите на установяване факти в делото.
По отношение на писмените доказателства, който не бяха
обсъдени по – горе, решаващият състав приема, че не следва да ги
подлага на отделно обсъждане и анализ, тъй като те са послужили за
изготвянето на експертното заключение, както и с оглед на това, че не
разполага със специални знания, за да изведе верните фактически
констатации от тях.
При разпита като свидетел на финансовия инспектор Й., същият
20
заявява, че констатациите и изводите в акта за начет е направил, въз
основа на заключението на вещото лице, назначено от него. Същият
поддържа всичките си констатации, направени въз основа на писмени
доказателства и след посещение на място и замерване с експерта, при
което е установил изложените факти в издадения от него акт за начет.
От своя страна вещото лице инж. М., разпитан като свидетел в
съдебното производство твърди, че за да изпълни експертизата е
посетил всички подобекти и е направил необходимите замервани на
СМР – та, както и че всички измерени участъци са били показани на
ответника Т.. Подробно е описал и конкретно какви констатации е
направил, които факти съдът счита, че не следва да обсъжда, тъй като
те вече бяха обсъдени, като част от съдържанието на акта за начет.
Свидетелите ангажирани от ответното дружество – М. и К., са
негов работник и служител, който излагат обстоятелства за начина на
работа на процесните подобекти. От показанията им се установява, че
в хода на изпълнението на работите се е налагало да се променя
първоначално възложената им работа по вид и обем, с оглед условията
на терена и искания на жителите на селата. Свид. К. твърди, че той
лично е замервал отделните видове СМР в процесните подобекти,
след което е предавал данните в счетоводството на дружеството, което
е съставяло актовете образец 19 и заменителните таблици.
Категоричен е, че при всяко констатирано от него разминаване между
договореното и изпълненото на място е уведомявал управителя на
дружеството и общинската администрация, чрез ответника Т.. Твърди,
че актовете за скрити работи е съставял след като е уведомявал Т. за
констатациите си и след като последният ги е одобрил. Отново
пояснява, че не той лично е съставял тези актове, а е предоставял
данните за тях. Съставял ги е техническият отдел на дружеството.
Въз основа на горните факти, окръжният съд излага следните
правни изводи :
Искът за главница е с правно основание чл. 422, ал.1 във вр. с чл.
21
415, ал.1 от ГПК и чл. 21, ал.1, т.2 във вр. с чл. 23, т.1 и чл. 21, ал.3 и
чл.23, т.5 от ЗДФИ. Разпоредбата на чл. 21, ал.1, т.2 от ЗДФИ
предвижда, че за противоправно причинени вреди на организациите
или лицата по чл. 4, т.1 – бюджетни организации, установени при
финансова инспекция по този закон, които са пряка и непосредствена
последица от поведението на виновните лица, те носят пълна
имуществена отговорност, когато вредата е от липси. Заедно с това
законът установява оборима презумция за материалната
доказателствена сила на акта за начет, като в чл. 22, ал.5 предвижда,
че фактическите констатации в акта за начет се смятат за истински до
доказване на противното.
Съгласно указанията, дадени с ППВС № 5/ 15.12.1955 г.,
предпоставките, които следва да са налице, за да се приложи
презумпцията на чл. 22, ал.5 от ЗДФИ, са: акта за начет да е съставен
по надлежния ред; проверката да е извършена от надлежно овластено
лице при гарантирано право на участие на МОЛ и въз основа на
надлежни доказателства; докладът за резултатите от финансовата
инспекция и съставения акт да са връчени на МОЛ и да съдържат
мотивирано заключение на финансовия инспектор по становището и
направените възражения.
В настоящия казус се доказа, че актът за начет е съставен от
държавен финансов инспектор от дирекция „Инспекционна дейност“
на АДФИ и извършването на инспекцията на община Гърмен му е
възложена със заповед на директора на АДФИ.
На следващо място се установи, че актът за начет е подкрепен с
приложените към него документи и експертиза, въз основа на които
финансовият инспектор е обосновал своите констатации и изводи. По
този начин е изпълнено условието на чл. 44, ал.1 от ППЗДФИ
констатациите по акта за начет да бъдат документирани със справки,
таблици, съставени от финансовия инспектор, констативни протоколи,
обясненията на задължените лица, заверени преписи или заверени
22
копия от документи, заключения на вещи лица и др.
Ведно с горното, доказаните и обсъдени по – горе факти налагат
извод, че е спазена процедурата по съставяне и връчване на
отговорните по него лица, а също и че им е предоставена възможност
да направят възръжения. Последните са били обсъдени от финансовия
инспектор и са отхвърлени с надлежно издаден акт.
Заедно с изложеното, въззивният състав констатира, че
процесният акт за начен съдържа всички изискуеми от чл. 43, ал.2 от
ППЗДФИ реквизити. Обсъдените до тук условия на закона за
признаване на формалната доказателствена сила налагат извод, че Акт
за начет №11-04-26 от 16.10.2019г. ги е изпълнил и може да се
приложи презумпцията на чл. 22, ал.5 от ЗДФИ.
Тъй като тази презумпция е оборима, задължените с акта за
вреди лица могат да го оспорят, респ. да оборят презумпцията. В
тежест на ответниците е да оборят законовата презумпция при
условията на пълно и главно доказване, за да отпадне или да се намали
търсената от тях пълна имуществена отговорност.
Според решаващия състав, презумпцията за истинност е оборена
за част от констатациите и изводите на финансовия инспектор, чрез
заключението на тройната съдебно – техническа експертиза, приета
във въззивното производство. Според нейните изводи, които съдът
възприема изцяло като компетентни и обосновани, изпълнените по –
малко по обем и вид по договора за обществената поръчка СМР е на
стойност 32 629, 80лв., а общата стойност на допълнително
изпълнените като количества и видове работи е 24 616, 50лв. На
основание чл. 30, т.1 от ЗДФИ адреста сума на по – малко
извършените СМР следва да се компенсира със стойността на
изпълнените повече СМР и така се констатира вреда в размер на
8013, 30лв. За тази сума настоящият състав счита, че са доказани
вреди, предмет на Акт за начет №11-04-26 от 16.10.2019г., издаден от
АДФИ.
23
Съдът не споделя възражението на ищеца община Гърмен, че с
изпълнените допълнителни СМР не следва да се компенсират вредите,
тъй като първите не са били предмет на допълнително договаряне и
поради това следва да се заключи, че истинността на актът за начет не
е оборена. Законът изрично урежда възприетата от съда хипотеза,
която е приложил и финансовият инспектор като е компенсирал
установените от него вреди в подобекти посочени в акта за начет с №
1, 3, 8, 9 и 10, 11, 12, 14 и 16 с установените СМР, изпълнени в повече
в подобекти посочени в акта за начет с №2, 6, 7, 9 и 10, 13 и 15.
Ответникът П. Т. възразява, че не е доказана негова вина за
причиняване на вредите по акта за начет. Според съда относно вината
следва да се отчете, че в казуса тя трябва да се разглежда в
гражданскопрания й аспект, а не в назателния такъв. Заедно с това, в
тежест на това лице е да докаже, че е положил грижата на добър
стопанин при изпълнение на служебните си задължения, така че да не
допусне причиняване на вреда на община Гърмен. Ответникът не
установи, че е участвал при констатиране и замерване на видовете и
обеми СМР, за които са били съставяни и подписани от него актовете
образец 12 и образец 19. От показанията на свид. К. се установи, че
замервания и изготвянето на данните за изпълнените СМР за били
правени само от него, а не съвместно с Т.. Заедно с това липсват
доказателства Т. в качеството си на длъжностно лице, на което е
възложено и фактически е осъществявало строителния надзор, да е
участвал при установяване на изпълнените количества и видове СМР
в пообектите и при изготвянето на актовете, които е подписал.
За пълнота на изложението следва да се посочи, че не са
ангажирани доказателства вредата да се дължи на други обективни
факти, които не могат да се вменят във вина на ответника, поради
което не е оборила законовата презумпция за виновност, която е
уредена в общия гражданскоправен институт на непозволеното
увреждане.
24
Ведно с изложеното законът ангажира солидарната отговорност
и на лицето(в случая ЮЛ по ТЗ), което е получило облага без
основание в резултат на действието на причинителя на вредата. Както
вече беше обсъдено, изпълнените по – малко по обем и видове СМР
от констатираните в подобектите, предмет на договора за обеществена
поръчка, са платени на „А-Строй“ЕООД. Поради това дружеството е
получило сумата от 8 013, 30лв. без основание, тъй като не е
извършило насрещна престация за тази сума по договора за
обществена поръчка с община Гърмен от 11.10.2018г.
По изложените събражения първоинстанционният съдебен акт
следва да бъде отменен в частта над признатото за установено
задължение в размер на 7 922, 06лв. до размера от 8 013, 30лв. и за
тази част искът да бъде уважен, а в останалата отхвърлителна част
решението да бъде потвърдено.
Искът за лихвата за забава е с правно основание чл. 422, ал.1 във
вр. с чл. 415, ал.1 от ГПК и чл. 26 от ЗДФИ, според която разпоредба
отговорните за причиняването на вредата лица дължат законна лихва
от деня на причиняването й, а ако този ден не може да се установи –
от деня на откриването й до деня на възстановяването на вредата.
Настоящият състав счита, че тя се дължи от 22.12.2018г. до
16.10.2019г. и върху сумата от 8 013, 30лв. възлиза на 665, 53лв.
Заедно с това върху главницата следва да се присъди законна лихва и
от депозиране на заявлението за издаване на заповед за изпълнение –
13.03.2020г. до окончателното плащане.
По изложените съображения искът за лихва за забава над сумата
от 665, 53лв. е неоснователен.
С оглед изхода от въззивната проверка ответниците следва да
заплатят солидарно на ищеца разноски за заповедното производство в
размер на още 1, 96лв., за първоинстанционното в раземр на още 10лв.
и за настоящата инстанция в размер на 21, 55лв.
Така мотивиран, съдът
25
РЕШИ:
ОТМЕНЯ решение №7378/02.04.2021г. по гр.д. №598/2020г. по
описа на Районен съд Гоце Делчев в частта, в която е отхвърлен искът
на община Гърмен, БУЛСТАТ *********, с.Гърмен, ул.“адрес“ № 35,
представлявана от кмета Ф.И. против „A-Строй“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление с.Абланица,
обл.Благоевград, представлявано от управителя В.А. и П. К. Т., ЕГН
********** от гр.Гоце Делчев, ул.“адрес“ №13 за признаване за
установено, че дължат солидарно на община Гърмен сумата над
7922.06 (седем хиляди деветстотин двадесет и два лева и шест
стотинки) лева до 8 013, 30 лв.- главница, ведно със законната лихва
върху главницата, считано от датата на подаване на заявлението за
издаване на заповед за изпълнение - 13.03.2020 г. до окончателното
плащане и вместо него ПОСТАНОВЯВА :
ПРИЗНАВА за установено, че „A-Строй“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление с.Абланица,
обл.Благоевград, представлявано от управителя В.А. и П. К. Т., ЕГН
********** от гр.Гоце Делчев, ул.“адрес“ №13 дължат солидарно на
община Гърмен, БУЛСТАТ *********, с.Гърмен, ул.“адрес“ № 35,
представлявана от кмета Ф.И. сумата над 7922.06 (седем хиляди
деветстотин двадесет и два лева и шест стотинки) лева до 8013, 30лв. -
главница, ведно със законната лихва върху главницата, считано от
датата на подаване на заявлението за издаване на заповед за
изпълнение - 13.03.2020 г. до окончателното изплащане на сумата, за
които е издадена заповед за изпълнение на парично задължение по чл.
417 от ГПК №1212/16.03.2020г. по ч.гр.д. №280/2020г. на Районен съд
Гоце Делчев.
ОТМЕНЯ решение №7378/02.04.2021г. по гр.д. №598/2020г. по
описа на Районен съд Гоце Делчев в частта, в която е отхвърлен искът
на община Гърмен, БУЛСТАТ *********, с.Гърмен, ул.“адрес“ № 35,
26
представлявана от кмета Ф.И. против „A-Строй“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление с.Абланица,
обл.Благоевград, представлявано от управителя В.А. и П. К. Т., ЕГН
********** от гр.Гоце Делчев, ул.“адрес“ №13 за признаване за
установено, че дължат солидарно на община Гърмен сумата над 658,
02 лева до 665, 53 лв. – законна лихва за периода от 22.12.2018 г. до
16.10.2019г. и вместо него ПОСТАНОВЯВА :
ПРИЗНАВА за установено, че „A-Строй“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление с.Абланица,
обл.Благоевград, представлявано от управителя В.А. и П. К. Т., ЕГН
********** от гр.Гоце Делчев, ул.“адрес“ №13 дължат солидарно на
община Гърмен, БУЛСТАТ *********, с.Гърмен, ул.“адрес“ № 35,
представлявана от кмета Ф.И. сумата над 658, 02 лева до 665, 53 лв. –
законна лихва за периода от 22.12.2018 г. до 16.10.2019г., за която е
издадена заповед за изпълнение на парично задължение по чл. 417 от
ГПК №1212/16.03.2020г. по ч.гр.д. №280/2020г. на Районен съд Гоце
Делчев.
ПОТВЪРЖДАВА решението в останалата част.
ОСЪЖДА „A-Строй“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление с.Абланица, обл.Благоевград, представлявано от
управителя В.А. и П. К. Т., ЕГН ********** да заплатят солидарно на
община Гърмен, БУЛСТАТ *********, с.Гърмен, ул. “адрес“ № 35,
представлявана от кмета Ф.И. сумата от още 1, 96 лева,
представляваща разноски по заповедното производство, още 10лв. за
първоинстанционното производство и 21, 55лв. разноски за
въззивното производство.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба, в 1 –
месечен срок от връчването му на страните, пред ВКС.
Председател: _______________________
Членове:
27
1._______________________
2._______________________
28