Протокол по дело №608/2020 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 81
Дата: 8 февруари 2021 г. (в сила от 8 февруари 2021 г.)
Съдия: Мариета Стоянова Динева-Палазова
Дело: 20201700500608
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 20 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 81
гр. Перник , 04.02.2021 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЕРНИК, ПЪРВИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ в
публично заседание на четвърти февруари, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:РЕНИ П. КОВАЧКА
Членове:ТАТЯНА И. ТОДОРОВА
МАРИЕТА С. ДИНЕВА-
ПАЛАЗОВА
при участието на секретаря ЗЛАТКА М. СТОЯНОВА
Сложи за разглеждане докладваното от МАРИЕТА С. ДИНЕВА-
ПАЛАЗОВА Въззивно гражданско дело № 20201700500608 по описа за 2020
година.
На именното повикване в 10:50 часа се явиха:
Жалбоподателката се явява лично и с адв. Е.
Ответникът лично и с адв. Б..
За ДСП Перник социален работник Г.А..
Явява се вещото лице М. В. Г..
Явява се малолетното дете Й.Д.Й..
Адв. Е.– да се даде ход на делото.
Адв. Б. – да се даде ход на делото.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
Докладва, че по делото е изготвена СПЕ, депозирана на 28.01.2021 г.
Адв. Б. – запозната съм с експертизата, не правя възражение за срока на депозиране.
Адв. Е.– нямам възражение по срока на експертизата.
1
С оглед направените изявления, съдът намира, че липсва процесуална пречка за изслушване
на изготвената СПЕ.
Съдът намира, че същата следва да се изслуша в отсъствието на малолетното дете.
Сне самоличността на вещото лице, както следва:
М. В. Г. – 43 г. българка, българско гражданство, неосъждана, без родство и дела със
страните.
Съдът напомни на вещото лице отговорността по чл. 291 от НК. Вещото лице обеща да даде
заключение по съвест и знание.
Вещото лице – представила съм заключение, което поддържам.
Експертизата се извърши в психиатрично отделение в специализирана стая за провеждане
на изследвания, не е допускано в самото отделение. Присъстваха и двамата родители, като
майката закъсня, но ние я изчакахме, започнахме с първата картина и тя дойде. Детето беше
доведено от бащата. Използват се високо специализирани клинични тестове за изследване
на деца до 11-годишна възраст, които са тематично аперцетивни, не са въпросници, а
картини, за да може да се види на несъзнателно ниво детето как възпроизвежда в
съответната ситуация себе си и двамата родители. Изследването беше в присъствието на
двамата родители, те не стоят над главата на детето, седят на различни маси, но в същата
зала, където се провежда изследването. Когато се прави специализирано изследване на
малолетното дете е задължително да присъства родителят, за да няма манипулации от страна
на психолога към детето и да няма изопачаване на резултатите. Когато се представят
картини, които не са му приятни, не иска да разказва или създава образи, той отказва
демонстративно, като казва, че не му е интересно. По този начин то налага върху възрастния
модел да получава това, което иска. Независимо от това дали е родител, учител или
терапевт. Не се съгласява директно. В този възрастов период, Й. започва да отстоява лични
качества и да не позволява натрапване на външно поведение от възрастните. Най-вероятно
това се е засилило, защото детето тренира групов спорт. Това е характерно за децата, които
тренират някакъв спорт. Фактът, че дойде с бащата, майката дойде по-късно и ние имахме
възможност да провеждаме неспециализирани разговори между трима ни. Й. се държеше
супер свободно, спокойно, прегръщаше баща си, коригираше го при негови изказвания,
даваше команда, беше абсолютно свободно и спокойно в действията си. Когато дойде
майката, детето замръзна, то стана студено и не желаеше да комуникира. В момента, в който
тя се приближи към него, той не я прегърна, продължи да си отговаря на теста и да говори
уклончиво. Това показва какво детето изпитва към определения родител. Когато едно дете се
дистанцира от един от възрастните по този начин, означава, че между детето и родителя
няма доверителен контакт. Това е доверието на детето към определения родител, когато
нямаме доверие, почваме да реагираме дистанцирано. При децата това най-много се
наблюдава, тъй като не могат да манипулират поведението си. Детето има вече изградено
2
отношение към майката без да има странично влияние. При самите изследвания детето
изцяло отделя обекта на майката от обекта на семейството. Където и да погледнем в първия
тест, ако имаше родителска намеса за промяната на поведението на детето към майката, то
щеше да участва в разширеното семейство на бащата или самия баща. В случая водещи
изцяло са Й., като водеща личност и утвърдена и след това всички останали, баща и
разширено семейство и тотално изключване на майката. Това е защитен механизъм,
изграден на емоционална основа на детето. То се защитава емоционално, затова да не се
чувства предаден, излъган и най-вече разочарован от страна на майката. Оттам се създава и
тази дистанция. Това би могло да се дължи на лични разочарования, направени от собствен
извод, не от намеса или натрапване на чуждо мнение, оттам идва и страха да не я
разочарова. Той все още изпитва топли чувства към майката и ако тръгнем да задаваме
въпрос, кой избираш, той ще се отдръпне и няма да даде отговор, за да не предаде той
определената личност. Лоялността, страхът идва от това да не разочарова, лоялността е към
авторитета, който съм си избрал да подражавам и да не разочаровам. Бащата е такава
персона за Й.. Когато се задава темата с картината, се задава молба детето да разкаже какво
се случва и кои са лицата, но като вкараме лица от семейството. Когато се зададе въпросът
на коя страна ще застане мама и коя тате, подаде майката в самостоятелна позиция. При
въпроса „защо заставаш при мечката татко“, той каза „за да му помогна“. Детето явно
приема майката за по-силна от бащата. Тук не става въпрос за физически възможности,
въпреки, че картината е свързана с физически акт, говорим за емоционален акт, който
бащата изпитва с комуникацията с майката и детето желае да сътрудничи на бащата, защото
го приема като по-слабия в определената ситуация.
В тази картина с мечките се търсят взаимоотношенията между бащата и най-вече
вниманието на детето. От която страна се издърпа въжето и от която страна е застанало
малкото мече, означава, че се търси вниманието на по-голямата фигура, а не на
противоположната. Въжето като внимание идва при нас, а не защото ще издърпаме
съседната фигура. Ако детето смяташе, че емоционално бащата е по-силен, детето щеше да
сътрудничи на майката и щеше да застане зад майката.
Думите „не му липсва нищо“, употребени от мен в експертизата, е от самата анамнеза, която
съм снемала на детето. Това са думите на детето, които той употребява в случаите на
въпроси, дали му липсва нещо от материално естество. Детето не е лишено от
свръхвнимание на бащата, поради което свръхвнимание детето компенсира нуждата на
майката. Участието на бащата от раждането до ден днешен е много активно и много дейно.
Детето предпочита да отиде на площадката с бащата, на кино с бащата, той да сготви.
Картина №3 е един лъв, седнал на трон, с една малка мишка. Чрез тази картина търсим
страховете на детето и персоната, която създава тези страхове. В нашия случай Й. прие
картината доста игрово, това означава, че детето възприема възрастния родител, който го
отглежда, като партньор, а не като стресьор, което говори за тъй наречените авторитетни
отношения между баща и дете. Това означава равни права. Когато става въпрос, той не
изтъква, че лъвът е цар, а казва, че отивам при лъва да си играем.
3
При снимката за кенгурата Й. не желаеше да обсъжда картина с женско кенгуру с две
дечица, което означа, че имаме нарушен доверителен контакт, иначе детето щеше да
разказва охотно за игровата дейност между майката, децата и колелото. Той не пожела да
разговаря за тази картина. Когато говорим за дете, което има нарушен доверителен контакт,
аз съм назначена да го диагностицирам, а не да го терапевтирам.
До една година, ако майката не създаде доверителен контакт с детето, детето ще игнорира
майката напълно от живота си.
Когато говорим за личностовата характеристика на майката, този тип лица лесно създават
контакти, но са повърхностни и незадълбочени, независимо дали с дете, колега или любим
човек. Детето се чувства излъгано точно от този контакт с майката и чувства
повърхностност. Детето избира отбранителна позиция, затова майката трябва да работи,
трябва да спечели детето наново. Й. е израснал твърде стабилно и е надскочил възрастта си.
Гледайки картината в една много затъмнена стая, с едно детско легло, в което имаме
играчки, картината най-вече говори за взаимоотношенията на родителите, а детето надскача
техните отношения и не желае да влиза в техния конфликт. По тази причина, то не желае да
присъства. Това е осъзнаване на проблема в отношенията на мама и тате.
Картината пещерата и три мечки- Й. изобщо не включва майка си в тази картина. Когато му
се зададе въпросът, какво правят мечките, той каза любими неща, а на въпроса кои са
любимите му неща, той каза, че е да седи с тате на дивана и да гледа мач.
В картина № 10 – това е една картина, с която търсим дали майката има агресивно
поведение към детето. Когато я погледна, Й. не я прие като агресивност, а като игра. При
директен въпрос какво правят майката и кучето, той отговори, че те си играят, абсолютно
позитивно, което говори, че на този етап детето има позитивни емоции към майката.
Не може да се възприеме, че детето се конкурира с баща си да спечели вниманието на
майката, по-скоро се конкурира с майката, за да спечели вниманието на бащата. Детето
твърде ми е обидено и огорчено за втория тест, аз бях обещала да не споменавам неговите
желания, защото това беше тестът с довършване на приказки и с нещата, които казваше, се
притесняваше, че може да нарани майка си, а не иска да я наранява, защото не се чувства
агресор. В първото изречение, което трябваше да се довърши, Й. не искаше да го казва,
защото и двамата родители бяха в стаята и се наложи да го напише. Ако сме тръгнали
семейството, аз, мама, тати и разширеното семейство на поляна, на излет и там има влак и
един от нас трябва да напусне и никога няма да се върне, в нашия случай детето написа, че
мама трябва да напусне. Това допълнително категоризира нарушение на доверителния
контакт с майката. Поведенчески отношението му е дистанцирано, студено. Детето не се
чувства изоставено, то се чувства излъгано. Може би има ситуации, в които детето е
попадало, че е лъгано. Това не са проекции на бащата към майката, бащата има свръхемоция
спрямо майката и детето се опитва да съхрани бащата, защото го вижда като страдащ.
4
Въпросът се задава, за да се види в каква степен детето е разочаровано от обещанията на
майката. Аз трябваше да диагностицирам състоянието му. Не считам, че някакви
материални обещания от страна на бащата влияят на отношението на детето към майката,
детето изцяло е задоволено от материална гледна точка, въпросът е до каква степен
обещанията на майката разочароват детето. В обещанията си дали нарушава доверителния
контакт, аз мама. Детето е изцяло материално задоволено, има дом, има семейство, изглежда
добре. Продължава да бъде и материално и физически добре. Детето се разочарова от
обещания, не от материалната база, вече е надхвърлил възрастта, в която до 8-годишна
възраст може да го манипулират финансово, от 9 години детето има нужда от вниманието на
възрастните и на съученици. Тук не може да го манипулират материално. То вече може да
ни манипулира материално.
Относно родителския капацитет съм използвала три въпросника, единият е интересен,
защото е клинично насочен. Говорим за първия тест. Ако се надмине границата 60 нагоре,
вече говорим за изразена акцентуация на личността, над 70 говорим за патология. В случая
на майката почваме да виждаме в някои от скалите по-засилени черти от нашия характер,
които са по-демонстративни, това е тип поведение, което е изградено, лошо е, когато
надмине 70.
И двамата родители показаха, че искат да се представят добре пред обществото и при
изследването. Тестовете са валидни. И двамата дават еднакви резултати. В случая не се
констатира лъжа.
Независимо, че майката има акцентуанция, това не означава, че тя не е здрава, все още е
здрава, по-демонстративна е, повече гледа външния си вид, на този етап не е развила
патология и може да контролира сама поведението си.
И двамата родители са полагали грижи, свръх означа, че детето проявява претенции да бъде
отглеждано от бащата. И двамата родители са полагали грижи. Основно бащата е полагал
грижи. Тази информация я знам от социалните грижи. Ползвала съм и делото при изготвяне
на експертизата.
От периода на първата експертиза, изготвена пред РС, до моята експертиза се наблюдава
промяна. Колежката е констатирала, че детето се доверява на майката и обича да споделя с
нея, това, което аз установявам, е, че на този етап от моята експертиза имаме нарушен
родителски контакт. Това не се дължи на внушение, а на отношение на детето. Наблюдава
се, че детето е станало по-спокойно, не е тревожно, няма нарушен баланс от събитията,
които се случват между майката и бащата. Преди се е констатирала лека тревожност при
детето, която в момента я няма. Ако се задълбочи откъсването на детето от майката, това
положение ще се задълбочи и ще се стигне до родителско отчуждение. Много е важно
майката да провежда консултации със социалните служби, за да може да се подобри
контактът, който е нарушен.
5
На 7 и 8 въпрос не съм отговорила затова, че детето демонстрира, че получава не
авторитарен, а авторитетен тип възпитание от грижите на бащата към него. Никъде в
изследванията не се забелязва авторитарно възпитание при бащата, изцяло се наблюдава
авторитетен стил на поведение, а не авторитарен.
С този тип личностна акцентуация, майката не прилага никакъв тип на възпитание, и затова
не съм отговорила на въпрос 8. Детето трябва да има активна комуникация с майката, за да
може да се отговори. За да се продължи комуникацията на детето с майката, може срещите
да се провеждат пред социален работник.
Ако имаме доказателства, че единият родител възпира контакта с другия, би настъпило
родителско отчуждение. Такива доказателства няма.
Адв. Е.– нямам други въпроси.
На въпроси на адв. Б..
Вещото лице – многократно споменах, че детето е изградило отчуждението си единствено и
само на собствените си емоционални оценки. Не наблюдаваме бащата директно да налага
отчуждение върху Й. срещу майката. Бащата щади да демонстрира емоциите си пред детето.
Детето не съобщава за препятствия, създадени от бащата с майката. Този извод го правя от
личен разговор с Й..
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Приема изготвената по делото СПЕ.
Определя окончателно възнаграждение от 200 лв., които са внесени с вносна бележка от
20.11.2020 г. и от 13.11.2020 г.
Да се издаде РКО.
Съдът пристъпи към изслушване на детето, като за целта отстрани родителите и техните
процесуални представители.
Изслушването на детето се осъществи в присъствието на вещото лице Милена Г..
Детето Й. - Аз уча в 10-то училище. Аз съм в 4 клас. Вече ходя на училище, не съм
дистанционно, аз живея на Тева, тате тръгвайки за работа ме оставя в училище, ходя на
занималня в училище. Цял ден съм в училището, там има басейн. Аз лятото плувам, сега е
студено и заради пандемията не плувам. В училище е супер, обичам математиката, бях на
олимпиада. Станах втори и се класирах за областно. Тате ми помага в подготовката,
задачите са ми много лесни. Физическото също ми е любимо, аз тренирам футбол. Бях в
6
Металург 4 години, сега съм в Миньор, някъде от 4-5 години тренирам. За футбола ме
запали тате, заедно ритаме. На 17.02.2021 г. ще ходим на лагер в Сандански, тате ме
придружава в лагерите. Сега живея с тате на Тева, двамата, баба и дядо живеят в центъра.
Тате ми приготвя храна, омлети ми приготвя, баба ми приготвя пълнени чушки. Мама
живее на квартала, горе-долу близо до училището. На мен ми е по-добре да ходим с
приятелите и си купуваме пици, дюнери. Мама е на работа по цял ден, тя не идва при
госпожите в училище. Аз съм казал никой да не ме закача, когато ритам, по-добре да ритам с
приятели. Имам малко време да поритам, да похапна, след това съм на тренировка. От 1,5-2
години живея с тате, преди това с мама и тате в същия апартамент. Мама приготвяше
храната, тате ми помагаше с домашните. Аз си се оправях сам, дрехите, когато не ме мързи
мама или тате. Сега аз си ги оправям, защото тате ще ми даде зелена фланелка с черен анцуг,
а това не ми харесва. Тате ми дава повече пари и там си купувам храна, защото ставам
малко по-късно, защото обичам да спя. Повече ходихме с тате на кино и ходихме и тримата,
сега същото го правим с тате. Мама не ми липсва много, защото не и се гледат филми.
Незнам какви филми обичам. Мама много, много не ми звъни, да ме чуе. Последния път се
видяхме във вторник тази седмица, тя дойде до нас, аз тъкмо се връщах от тренировка.
Малко ме наваля дъждът, тя дойде, искаше да ме вземе, но тате и каза, че трябва да се
изкъпя. Тате като каза това и тя каза, че той не дава аз да ходя при мама, той каза, че иска,
но сега е студено времето и ще настина. Мама искаше да ме заведе в нейния дом, тя дойде с
кола. По едно време живеех една седмица при мама, една при тате, но не ми харесваше така,
защото мама ме вземе в понеделник и ме връща в сряда. Незнам защо ме връщаше. Не ми
обясни защо ме връщаше в сряда. Аз свикнах с тате и ми беше забавно с тате. Когато бяхме
с мама, живяхме или в квартала, или на Д. при нейния приятел, но той не ми е приятен.
Когато съм с баба, не си говорим за мама. Не са говорили баба и тате за мама. М., приятелят
на мама, също не го споменават. В Д. живя една година мама, там М. живее с вуйчо си и
вуйна си. Аз имам братовчедка, казва се В.. По някой път си играя с нея. Аз имам колело.
Тате ми купи колелото, някъде към моя рожден ден. Преди това също имах колело, купи ми
го дядо ми- таткото на мама, то се счупи, но мама го закара на Д. и не ми го дава. Ако ми го
даде, тате каза, че може да го поправим и да караме заедно с тате. Дядо работи далеч- в Л.,
обажда ми се някой път, на мен ми е приятно да си говоря с дядо. Той ми купува подаръци,
мама не ми купува много подаръци. Тя ме пита какво да ми купи, аз казвам не знам, защото
всичко си имам. Нищо не искам, за рождения ден ми купи шапка, шал и ръкавици. Аз ги
харесах. Когато съм с мама, почти всеки път искам да изляза навън, на двора с децата да
ритаме. Тя ми позволява да ритам, аз ходя с приятелите да си купя нещо. Мама през това
време готви, пие кафе. Готви ми супа. Много, много не си говорим с мама, аз цял ден ритам.
Ние сме на електронен бележник, аз казвам на мама за оценките, аз имам само 5-6, не ми се
кара мама за 5. Тате се кара за 5, даже не иска да се подписва на 5. Не знам дали искам да
виждам по-често мама, по ми е уютно с тате, да ходя на тренировки, да ритаме, нещата,
които мога да правя с мама, ги правя с тате. По-приятно ми е да ги правя с тате. Той се
грижи повече за мен, например, когато бях болен, на 10.12. или 01.01., бях болен, вдигнах
температура и тате веднага ми даде хапчета. Мама въобще не ми се обади да ме пита как
7
съм, аз го чух как се обажда на мама да и каже, че съм болен. Бях си сцепил главата, зашиха
ме, тате не се обади веднага на мама, после и се обади и тя пак не ми звънна. Случвало се е,
когато съм при мама, да падна например от колелото, тя се е погрижила. Един път мама ме
пусна навън с приятели, тя отиде в Дип диш с баба, става 8 ч., лятото беше, топло, но вече
става тъмно, всички ги взеха, аз звънях на мама, на баба и не ми вдигат и аз стоя на тротоара
и ги чакам. Звънях им 15 пъти и аз звъннах на тате да ме вземе, защото нямах ключ. След
това мама каза, че няма батерия. Звъннах на тате да не стоя в тъмницата сам. Аз поисках да
тръгна с тате. Тя ми каза, че няма батерия, а тя тръгна с пълна батерия. Аз играх на зарядно
на нейния телефон и зная, че тръгна с пълна батерия. Пита, когато съм при тате, как сме,
къде сме, обажда ми се почти всеки ден. Не е имало случай тате да не ми разреши да покажа
някой подарък. Зимата, ако имам подарък къс ръкав и къси панталонки, не мога да изляза с
тях. Имам плейстешън, играя с един приятел, с братовчедка ми се виждаме рядко, тя живее
над автогарата. С тате играя на плейстешън, аз го побеждавам. Играем на най-различни
игри, имам една игра с коли. Аз например обичам да готвя с мама. Приготвяме супи. Не
обичам да чета книжки, по-добре е да си играя. Не обичам да рисувам. Мама обеща, че ще
ми купи нови бутонки и не ми ги купи. Тя ми обеща, но не ми ги купи. Ако няма пари, да
не ми обещава, старите ми бутонки ми бяха станали малки и неудобни. Ако ми беше казала,
че не може да ми купи, тате щеше да ми ги купи. Аз много не исках бутонки, но мама ми
обеща.
Вещото лице Г. - детето беше изключително спокойно, не се прояви никакви
родителска намеса в разговорите, не се наблюдават внушения, за съжаление все още се
чувства отчуждението. Абсолютно спокойно, адекватно разказа неща и случки, които на мен
ми е разказал.
Приключва изслушването на детето в 12,34 ч.
Съдът покани страните и техните процесуални представители да влязат в залата.
Адв. Е.- няма да соча нови доказателства и нямам доказателствени искания.
Адв. Б. – няма да соча нови доказателства и нямам доказателствени искания.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО ПО СЪЩЕСТВО
Адв. Е.– моля да уважите въззивната жалба изцяло като се произнесете в частите, които са
предмет на обсъждане на жалбата. Претендираме разноски, съгласно списък по чл. 80 от
ГПК. Считам, че се събраха достатъчно доказателства, че първоинстанционното решение е
неправилно по отношение на вината. Считам, че вина за разстройството на брака имат и
двамата. Това, което е факт е, че от първоинстанционното решение детето се възпрепятства с
8
контактите с майката, с което е започнал и един процес на отчуждаване. Такъв процес би
бил във вреда на детето, ако така се продължава. Подробни съображения ще изложа в
писмени бележки.
Адв. Б. - от името на доверителя ми, моля да оставите без уважение въззивната жалба като
неоснователна, моля да потвърдите обжалваното решение и моля да ми присъдите
разноските пред настоящата инстанция. Моля да ми бъде дадена възможност подробни
съображения да изложа в писмени бележки. Моля да ми бъдат издадени преписи от
протокол от предходното и от днешното съдебно заседание.
Адв. Е.– моля преписи от последните два протокола да ми бъдат изпратени на посочен
имейл адрес.
Социален работник – поддържам представения социален доклад. Становището е, че
решението трябва да бъде съобразено с правата и интересите и интересите на детето.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Счете делото за изяснено и обяви, че ще се произнесе с решение на 04.03.2021 г.
Да се издадат на страните поисканите протоколи, които да се изпратят на посочените имейл
адреси.
Дава на страните едноседмичен срок за представяне на писмени бележки.
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 12.45 часа.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

СЕКРЕТАР:
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
9