Решение по дело №2368/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1474
Дата: 15 ноември 2022 г.
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20227050702368
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№ …………………… 2022 година       

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

            

Варненският административен съд, Х-ти касационен състав, в публичното заседание на десети ноември   две хиляди  двадесет и втора  година в състав :

                                         

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: Красимир Кипров                                                     ЧЛЕНОВЕ:           Евелина Попова

                                                                                      Веселина Чолакова

при секретаря Добринка Долчинкова и в присъствието на прокурора от ВОП  Александър Атанасов, като разгледа докладваното от съдия  Кипров КНАХД  дело №  2368/2022г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на   чл. 63в от ЗАНН във вр. с  глава ХІІ от АПК.

Образувано е по касационна жалба на   Началника на ГПУ - Летище Варна, срещу решение № 1148/25.08.2022г. на Варненския районен съд,  постановено по н.а.х.д. № 1710/2022 година, с което е отменено издаденото от същият наказващ орган наказателно постановление № 40/1.11.2021г. , с което на „Ю.Е.Ч.“ АД  е наложена  на основание чл. 51 от Закона за чужденците в Република България /ЗЧРБ/  имуществена санкция в размер на 2000 лв..

В касационната жалба са изложени доводи за незаконосъобразност на въззивното  решение, които по съществото си сочат  на касационното основание  по чл. 348, ал. 1, т. 1  от НПК –  нарушение  на  материалния  закон , предвид  неправилните  според касатора  правни изводи на ВРС  относно понятията за вътрешни и външни граници по приложимия Регламент /ЕС/ № 399/2016 на Европейския парламент и Съвета от 9.03.2016 г. относно Кодекс на Съюза за режима на движение на лица през границите /Кодекс на шенгенските граници/.   С тези аргументи се  иска от касационната инстанция да отмени решението на ВРС и вместо него да постанови друго по съществото на делото, с което да потвърди обжалваното НП и да присъди разноски за юрисконсултско възнаграждение. В  съдебно заседание  не се явява представител на касатора.

Ответникът по касационната жалба –  „ Ю.Е.Ч.“ АД,  чрез подадената от упълномощения адвокат Л. Ц. молба с.д. № 16697/9.11.2022 г.  изразява становище  за оставяне в сила на обжалваното решение.  

Представителят на ВОП дава заключение за  оставяне в сила на обжалваното решение.

 След преценка на изложените от страните доводи и извършената по реда на чл.218 от АПК проверка , съдът намира жалбата за процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна , срещу подлежащ на касационен контрол съдебен акт , а разгледана по същество тя е основателна.

С   обжалваното  НП № 40/1.11.2021г. , на основание чл.51 от ЗЧРБ   е наложена на  ответника   имуществена санкция в размер на 2000 лв. за нарушаване  на разпоредбата на чл.20, ал.1, т.1 във вр. с чл.19, ал.1, т.1 от ЗЧРБ , а именно : за това, че на 5.09.2021г.   около 14.22  ч. в гр. Варна,  на ГКПП – Аерогара Варна , при  осъществен  граничен контрол   за влизане в Република България на пътниците  превозени с полет BUC 7116 на Авиокомпания „Ю.Е.Ч.“ ЕАД    от   гр. Франкфурт до гр.   Варна  е установено, че е превозен пътник, за който  се изисква виза за влизане и пребиваване в Република България –   гражданката на Турция  Gulnaz Yengin , родена на *** г. , представила  обикновен  паспорт  на  Турция № U24154844, издаден на 10.03.2021 г.  и валиден до 9.03.2031 год. , като  превозвача  не  е установил  наличието на  валидна виза или разрешение за пребиваване, каквито се изискват за лицето съгласно Приложение № 1 от Регламент /ЕС/ № 2018/1806 на ЕП и Съвета от 14.11.2018 г.  и  е извършил услугата превозвайки  пътника  по линията  Франкфурт - Варна.

За да  отмени НП , районният съд приел , че описанието на нарушението не съответства на задължението на превозвачите произтичащо от посочените като нарушени разпоредби на чл. 20, ал.1 , т.1 във вр. с  чл. 19, ал.1 , т.1 от ЗЧРБ , тъй като пътничката не е преминавала външните граници на държавите -членки за да е необходимо представяне на виза, т.е. същата не  е имала задължение да притежава българска виза, поради което превозвача не е извършил нарушение на чл. 20, ал.1, т.1 от ЗЧРБ, съответно издадено НП е  квалифицирано като материално незаконосъобразно.

Касационният съд намира, че въззивното решение е постановено при наличие на касационното основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК -  нарушение на материалния закон, поради което то следва да бъде отменено.

По делото не е налице спор за това, че турската гражданка е влязла  в РБ представяйки при граничния контрол обикновен паспорт на РТ и разрешение за постоянно пребиваване в Германия. Съгласно чл. 8, ал.1 от ЗЧРБ, въпросната турска гражданка може да влезе в РБ, ако притежава виза, когато такава се изисква, а виза се изисква,  тъй като съгласно чл.3, пар.1 от Регламент /ЕС/ 2018/1806 на ЕП и на Съвета от 14.11.2018 г. за определяне на третите страни, чиито граждани трябва да притежават виза, когато преминават външните граници, както и тези, чиито граждани са освободени от това изискване, РТ е посочена в Приложение І представляващо списък на третите страни, чиито граждани трябва да притежават визи при преминаване на външните граници на държавите членки , т.е. по отношение на нея не е предвидено в Регламент /ЕО/ № 539/2001 на Съвета, в други актове на ЕС с обвързващо действие , в международен договор по който РБ е страна , или в акт на Министерския съвет освобождаване от  това задължение по  смисъла на чл.8, ал.2 от ЗЧРБ. Регламентираното в чл. 3, пар.1 от Регламент 2018/1806  и чл. 1, пар.1 от Регламент 539/2001 понятие за външни граници на държавите членки е не само неправилно, но  и противоречиво тълкувано в мотивите на обжалваното решение . Така например,  веднъж е записано :  „ След като лицето е допуснато на територията на една държава членка /нещо повече то има статут на постоянно пребиваващ там/, то следва да има достъп до територията на целия Европейски съюз“ , а втори път е записано:   „Нещо повече, същата има статут на постоянно пребиваваща на територията на една от държавите членки, който не само, че не пречи, а следва да улеснява придвижването й на цялата вътрешна територия на Съюза“ , т.е.  в случая се смесват неидентичните  по характера си понятия за територия  на целия Европейски съюз и вътрешна територия на Съюза. За правилното в тази връзка тълкуване, приложим е цитираният в касационната жалба Регламент /ЕС/ № 399/2016 на ЕП и на Съвета от 9.03.2016 г. относно Кодекс на Съюза за режима на движение на лица през границите /Кодекс на шенгенските граници/, който в чл. 2 , пар.1 и пар.2 дава легални определения на понятията „вътрешни граници“ и „външни граници“, смисълът на които е  даден в чл.1 , а именно : премахване на граничния контрол на лица, които пресичат вътрешните граници между държавите членки на Съюза и установяване на правилата за граничния контрол на лицата, които пресичат външните граници на държавите членки на Съюза. В този смисъл, видно и от самото наименование Кодекс на шенгенските граници, вътрешни граници са тези между държавите членки включени в Шенгенското пространство, респективно външни  са границите  на тези държави членки, които не са присъединени към държавите от Шенгенското споразумение. Общоизвестен е факта, че за РБ все още не е налице пълноправно присъединяване към Шенгенското пространство, поради което границите  на страната са външни такива, включително и по смисъла на горецитираните Регламент 2018/1806 и  Регламент 539/2001.  По причина на последното и обратно на приетото от ВРС, полетът от Франкфурт Германия до Варна РБ  пресича външна граница на държава членка, поради което за гражданите  на трети страни, каквато е въпросната пътничка, се изисква наличие на виза  и то независимо от притежаваното от нея разрешение за постоянно пребиваване в Германия – това разрешение дава право на свободно движение само през  вътрешните граници на Съюза по причина , че там няма граничен контрол, а за влизане през външна граница е необходимо валидно разрешение за продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване, издадено   от държавата членка имаща такава граница. Именно в този  смисъл е разпоредбата на чл.8, ал.3 от ЗЧРБ, като в случая не е спорно, че турската гражданка не е имала регламентираното от тази норма разрешение за продължително, дългосрочно или постоянно пребиваване в РБ. По тези съображения за необходимост от виза, обратно на неправилно приетото от ВРС,  в случая за превозвача е съществувало задължението  по чл. 20, ал.1 т.1 от ЗЧРБ , а именно преди да извърши услугата да установи наличието и валидността на документа за пътуване и на визата. Това задължение е изпълнено само по отношение на документа за пътуване, но не и по отношение на  необходимата за влизане в РБ виза, като второто сочи на осъществен състав на взираното в НП адм.  нарушение по чл.51 от ЗЧРБ. Като е приел обратното и е отменил обжалваното НП въз основа на липсваща негова материална незаконосъобразност, ВРС е постановил решението си в нарушение на материалния закон, поради което същото подлежи на отмяна.

След отмяната и при решаване на делото по същество от касационния съд съгласно изискванията на чл. 222, ал.1 от АПК, обжалваното НП следва да бъде потвърдено – същото не страда от процесуална незаконосъобразност, каквато не е и коментирана от въззивния съд,  а освен правилната по гореизложените съображения правна квалификация на  деянието като осъществен състав на адм.  нарушение по чл. 51 от ЗЧРБ, наложената имуществена санкция от 2000 лв. е правилно определена в абсолютния минимален размер предвиден в нормата на чл. 51 от ЗЧРБ.  

При този изход от делото, претенцията на касатора за разноски по чл.63д, ал.4 от ЗАНН се явява основателна с оглед осъщественото по делото процесуално представителство от упълномощения юрисконсулт Агнес Николова на две инстанции – такива се дължат в общ размер на 160 лв. / 2 х 80 лв./ съгласно чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Воден от горното, съдът

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ решение № 1148/25.08.2022г. на Варненския районен съд, постановено по н.а.х.д. № 20223110201710/2022 година, с което е отменено  наказателно постановление № 40/1.11.2021г. на Началника на ГПУ ЛЕТИЩЕ – Варна при РДГП – Аерогари  и вместо него ПОСТАНОВИ :

ПОТВЪРЖДАВА издаденото от Началник  ГПУ- Летище Варна при РДГП-Аерогари, ГДГП-МВР  НП № 40/1.11.2021 г., с което на основание чл. 51 от ЗЧРБ е наложена на „Ю.Е.Ч.“ ЕАД имуществена санкция в размер на 2000 лв.

ОСЪЖДА „Ю.Е.Ч.“ АД , ЕИК ***, със седалище и адрес на управление : гр.  ***да заплати на ГПУ – Летище Варна при РДГП-Аерогари, ГДГП-МВР сумата от   160 лв.  за разноски по делото.

Решението не подлежи на обжалване.

 

  

                                     

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:           

 

 

 

 

                                     

                                     

                                      ЧЛЕНОВЕ:          1.

  

                                                        

 

 

 

                                              

                                                                  2.