Решение по дело №647/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 41
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 13 май 2021 г.)
Съдия: Милена Стоянова Маркова-Георгиева
Дело: 20197100700647
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 Р  Е Ш Е Н И Е

41

гр.Добри,17.02.2020 год.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

          Административният съд-Добрич, в публично съдебно  заседание на петнадесети февруари  две хиляди и двадесета година Втори състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МИЛЕНА  МАРКОВА-ГЕОРГИЕВА

при участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, като разгледа докладваното от  съдия ГЕОРГИЕВА административно дело № 647 по описа на съда за 2019 год. за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството по делото е по реда на чл.145 и следващите от АПК, във връзка с чл. 32,ал.2 от Закона за администрацията,във връзка с чл.45,ал.4 и ал.11 от ЗМСМА.

           Образувано е по жалба вх.№ 2890/24.102019г. на Областния управител на област Добрич, срещу Решение № 8–2 по Протокол №8 от заседание на Общински съвет на община Генерал Тошево,проведено на 16.10.2019г.,с което повторно е прието Решение №7-3 по Протокол №7/08.10.2019г. на ОбС-Генерал Тошево.В жалбата се твърди,че повторното вземане на решението  е постановено при нарушение на материалния закон.Нарушени са принципите на откритост и достъпност,за обективност и безпристрастност,изброени в чл.2,ал.1 от Закона за администрацията. Настоява,че поради липса на ясни критерии,по които се избират лицата,на които се отпускат помощи,се нарушават законоустановени принципи като прозрачност и равнопоставеност.Твърди,че община Ген.Тошево няма приети правила за отпускане на еднократна финансова помощ. Това буди съмнение за непрозрачност и липса на равнопоставеност на жителите на община Генерал Тошево,които кандидатстват за тази помощ.Също така се стига до липса на отчетност на разходваните средства на данъкоплатците на общината.Счита, че не е спазена разпоредбата на чл.41,ал.2 от Правилника за организацията и дейността на ОбС за внасяне на материали за разглеждане на заседание на ОбС. Поради липсата на докладна записка, остава неясно кой е внесъл проекта за решението.Според Областния управител,не е спазена и разпоредбата на чл.39, ал.5 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет съгласно която,в дневния ред могат да бъдат включени само материали, по които са приети решения/становища на комисиите на общинския съвет.Такова няма, предвид което е нарушена процедурата за разглеждане и приемане на Решението. Няма данни,дали сумата е предвидена в годишния бюджет на общината. Липсват и мотиви за приемане и на двете решения №7-3 и 8-2. Липсата на мотиви води до невъзможност да се извърши преценка  за съответствието на взетото решение с правните норми.Иска съдът да отмени оспорваното решение като незаконосъобразно.

           В съдебно заседание жалбата се поддържа от юрисконсулт Златина Монева. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева.

           Ответната страна,редовно призована,не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

           Заинтересованата страна С.М.И. *** се явява лично и оспорва жалбата.           

           Административият съд - Добрич, като прецени заявените в жалбата на Областния управител на област Добрич доводи и съображения и въз основа на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Заинтересованата по делото страна С.М.И. ***, е подала до  Общинския съвет гр.Ген.Тошево молба, в която е описала,че на 23.07.2019г.е претърпяла тежка гръбначна операция. Целта на операцията била да се поставят импланти в гръбначния стълб на стойност 4870 лева,която сума взела назаем. Поради факта,че получава минимална работна заплата и е инвалид 75% с друго заболяване, било невъзможно да възстанови тази сума. Моли да й бъде отпусната еднократна помощ в размер на 1000 лева.Към молбата е приложила епикриза, фактура, ЕР на ТЕЛК-л.27.

Молбата е разгледана на заседание на ПК Бюджетно-данъчна,като е предложен проект за решение-„На основание чл.121,ал.1,т.6 и т.23 от ЗМСМА, общински съвет Ген.Тошево реши: Дава съгласие за отпускане на еднократна финансова помощ в размер на 1000 лева на С.М.И..По делото е представено обобщение на становищата на всички постоянни комисии, за заседание №7 на общински съвет Ген.Тошево, в което е включено и цитираното по-горе проекторешение. Последвала е покана до общинските съветници с дневния ред за заседанието на 08.10.2019г.В точка II са включени материали от заседанието на ПК Бюджетно-данъчна,които ще се докладват от председателя на комисията. Ето защо,неоснователно е твърдението на Областния управител,че  не е спазена разпоредбата на чл.39,ал.5 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет съгласно която,в дневния ред могат да бъдат включени само материали, по които са приети решения/становища на комисиите на общинския съвет, а такова няма,както и, не е спазена разпоредбата на чл.41, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на ОбС за внасяне на материали за разглеждане на заседание на ОбС. Молбата е докладвана на заседанието и с решение 7-3 от протокол №7 от заседание на ОбС-Ген.Тошево искана помощ е отпусната.

Последвала е Заповед на областния управител на област Добрич № АдК-04-32/15.10.2019г., с която решението е върнато за ново обсъждане.Мотивите за това са,че Общината няма приети правила за отпускане на еднократна финансова помощ.Не е спазена разпоредбата на чл.41,ал.2 от Правилника за организацията и дейността на ОбС за внасяне на материали за разглеждане на заседание на ОбС, както и разпоредбата на чл.39,ал.5 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет съгласно която,в дневния ред могат да бъдат включени само материали, по които са приети решения.

На следващото заседание на ОбС заповедта на Областния управител е включена за разглеждане в дневния ред,видно от отправената до общинските съветници покана. Заповедта е докладвана на заседанието на ОбС-Ген.Тошево, проведено на 16.10.2019г., като е взето  оспорваното решение №8-2 от Протокол № 8/16.10.2019г. , което напълно повтаря първоначално взетото решение. Второто, постановено решение  е предмет по настоящото дело. АдмС-Добрич  не установи  сочените в жалбата нарушения.В електронния сайт на община Ген. Тошево е публикуван бюджета на общината,както и Докладна записка на  Валентин Вълчев Димов – кмет на община Ген.Тошево и проекто решение от които се установява, че в общинския бюджет в т.7.1 са заложени 30 000 лева за обезщетения и помощи по решение на общинския съвет /съдът прилага служебно извадка от докладната и решението/.  

За пълнота на изложението следва да се отбележи,че действително в общината не съществуват приети правила за отпускане на еднократна финансова помощ, но това не буди съмнение за непрозрачност и липса на равнопоставеност на жителите на община Генерал Тошево,които кандидатстват за тази помощ и се стига до липса на отчетност на разходваните средства на данъкоплатците на общината. След като общинският бюджет предвижда и са заложени средства за обезщетения и помощи по решение на ОбС, то правилно същият се е произнесъл по молбата на С.И. и са изпълнени всички изисквания относно вземане на решението.Същото е взето на основание чл.21, ал.1т.6 и т.23и съдът прецени,че то е правилно определено.Точка 6 гласи съответно, че общинският съвет  приема и изменя годишния бюджет на общината, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му; решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител. Отпусната еднократна помощ има социален характер и отпускането й в случая е от изключителната компетентност на ОбС.

           В заключени съдът прецени за неоснователно твърдението на Областния управител за нарушение на чл.2, ал.1 от Закона за администрацията. Текстът на нормата гласи,че Администрацията осъществява своята дейност при спазване на принципите на  законност, откритост и достъпност, отговорност и отчетност, ефективност, субординация и координация, предвидимост, обективност и безпристрастност, и непрекъснато усъвършенстване на качеството.Общинският съвет не е административен орган, а е  орган на местното самоуправление и се избира от населението на общината при условия и по ред, определени от закона, като се състои от избраните общински съветници.

            Предвид изхода по спора, на жалбоподателя не се следват разноски. Ответникът и заинтересованата страна не са претендирали такива, предвид което съдът не следва да се произнася по разноските.

           Така мотивиран, както и на основание чл. 172, ал. 2,пр. последно АПК, Административният съд-Добрич, Втори състав

 

                                          РЕШИ:

 

          ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕТО  по жалба на Областния управител на област Добрич, срещу Решение № 8–2 по Протокол №8 от заседание на Общински съвет на община Генерал Тошево,проведено на 16.10.2019г.,с което повторно е прието Решение №7-3 по Протокол №7/08.10.2019г. но ОбС-Генерал Тошево.

           Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му пред ВАС на РБ.

                                                                

                                                       АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: