Решение по дело №60/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 83
Дата: 7 юли 2020 г. (в сила от 7 юли 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20207280700060
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  83/7.7.2020 г.                                                   гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

        Ямболският административен съд, І касационен състав, в публично заседание на  осемнадесети юни 2020г. в следния състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                     ЧЛЕНОВЕ: 1.ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                             2.ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при секретар Д. Димитрова

прокурор  Д. ГЕОРГИЕВА

Като разгледа докладваното от съдия В. Драганов  КАНД     60  по описа за 2020 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, вр. с чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

          Касационно анд № 60/2020г. е образувано по жалба на   Агенция „Пътна инфраструктура“ –София против Решение № 84/17.02.2020г., постановено по анд  989/2019г. по описа  на  Районен съд- Сливен.

         С обжалваното решение е отменено Наказателно постановление № 53-00-590/11.10.2018г. на Директора на Областно пътно управление-Сливен, с което на "ВСД-63" ООД гр. Стралджа, представлявано от Д. В. Д. на основание чл. 56, ал. 3, т. 1 вр. чл. 54, ал. 1 предл. 2 вр. чл. 53, ал. 1 предл. 5 вр.  чл. 26, ал. 2, т. 2 б. "б" от Закона за пътищата е наложена "имуществена санкция" в размер на 3000 /три хиляди/ лева за нарушение по  чл. 26, ал. 2, т. 2 б. "б" от Закона за пътищата.

        В жалбата се сочи, че обжалваното решение е неправилно и необосновано, без да е конкретизирано кое касационно отменително основание по чл. 348, ал.1 от НПК е налице. Прави се искане за отмяна на решението и потвърждаване на издаденото НП.

            В съдебно заседание касаторът изпраща процесуален представител, който поддържа жалбата и направеното искане.

        Ответната страна - "ВСД-63" ООД гр. Стралджа не изпраща процесуален представител  и не изразява становище  по жалбата.       

        Представителят на ЯОП изразява становище за неоснователност на подадената жалба и счита, че  решението на РС-Сливен е законосъобразно. Сочи, че  не са налице безспорни доказателства, които да очертават фактическия състав на вмененото административно нарушение. Предлага  оспореното решение да бъде оставено в сила.

       Настоящият съдебен състав извършвайки касационна проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания, както и валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

       Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл.211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

       Предмет на осъществявания съдебен контрол е Решение № 84/17.02.2020г. по анд № 989/2019г., РС- Сливен е отменил Наказателно постановление № 53-00-590/11.10.2018г. на Директора на Областно пътно управление-Сливен, с което на "ВСД-63" ООД гр. Стралджа, представлявано от Д. В. Д. на основание чл. 56, ал. 3, т. 1 вр. чл. 54, ал. 1 предл. 2 вр. чл. 53, ал. 1 предл. 5 вр.  чл. 26, ал. 2, т. 2 б. "б" от Закона за пътищата е наложена "имуществена санкция" в размер на 3000 /три хиляди/ лева за нарушение по  чл. 26, ал. 2, т. 2 б. "б" от Закона за пътищата.

      Оспореният съдебен акт е постановен в производство след отмяна с Решение № 59/20.06.2019г. по канд №55/2019г. на АС-Сливен  на Решение №90/05.03.2019г. по анд№1367/2018г. по описа на РС- Сливен, с което Наказателно постановление № 53-00-590/11.10.2018г. на Директора на Областно пътно управление-Сливен е било потвърдено и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд. 

     За да постанови своя съдебен акт РС-Сливен, въз основа на събраните и проверени в хода на съдебното следствие доказателства, е приел за установено от  фактическа страна, че на 06.08.2018 г. при извършен оглед на крайпътен обект на път 1-7, е установено, че на същия път при км 232+900 вляво "ВСД-63" ООД експлоатира търговски крайпътен обект-заведение за бързо хранене  и пътна връзка към него в обхвата на пътя и обслужващата зона, без да притежава изискуемото разрешение за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски обект  издадено от администрацията, управляваща пътя. В хода на проверката било установено, че обектът е функционирал, както и че влизането в обекта се осъществява чрез преминаване през нерегламентирана пътна връзка, започваща през републикански път и преминаваща в обслужващата му зона. Въз основа на констатираното на  дружеството експлоатиращо обекта е съставен АУАН № 53-00-493/21.08.2018г. като е прието, че е нарушен 26, ал. 2, т. 2 б. "б" от Закона за пътищата, въз основа на който впоследствие е издадено и оспореното НП.

       При така установена фактическа обстановка РС-Сливен е счел  от процесуално правна страна, че оспореното наказателно постановление е

 законосъобразно издадено в съответствие с императивните норми визирани в ЗАНН, с описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при, които е извършено и доказателствата, които го потвърждават.

       От материалноправна страна  РС-Сливен е приел за безспорно установено, че достъпа до процесния обект е осигурен чрез пътна връзка към него в обхвата на пътя и обслужващата зона, без необходимото разрешение за това, в разрез с разпоредбата на чл. 26 от ЗП, съгласно която в обхвата на пътя и обслужващите зони е забранена експлоатацията на търговски крайпътни обекти, включително на площадки за оказване на пътна помощ и пътни връзки към тях. След като е посочил легалните определения на понятията  „обхват на пътя“ и „обслужващи зони“, РС-Сливен се е позовал на разпоредбата на чл. 6 от ЗП, съгласно която републиканските и общинските пътища имат от двете си страни ограничителна строителна линия, която се разполага на 50м при автомагистралите, на 25м при останалите републикански пътища и на 10м при общинските пътища, измерена хоризонтално и перпендикулярно на оста на пътя от края (ръба) на платното за движение или на лентата за аварийно спиране. Посочил е, че съгласно чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от ЗП, републиканските пътища извън границите на урбанизираните територии и селищните образувания имат от двете си страни обслужващи зони, като обслужващата зона обхваща ивицата земна площ с широчина 100м при автомагистралите и 50м при другите републикански пътища, измерена хоризонтално и перпендикулярно на оста на пътя от края на неговия обхват. Първоинстанционния съд е отменил НП независимо, че е посочил, че жалбата с която е сезиран е неоснователна – обстоятелство което ЯАС преценя като очевидна техническа грешка. Приел е, че нито в хода на проверката, нито в хода на съдебното следствие е установено какво е било отстоянието на търговския обект и дали той попада в обхвата регламентиран от ЗП и обвързан с посочения разрешителен режим, поради което АНО е ангажирал неправилно административната отговорност на дружеството.

     Решението е правилно.

     Първоинстанционният съд е събрал и коментирал относимите към казуса доказателства, достатъчни за изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното решаване на спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение за спорното право, изпълнил е задължителните указания на АС-Сливен, дадени в отменителното Решение № 59/20.06.2019г. по канд №55/2019г. и е извел правилни изводи, съображенията за които се възприемат изцяло от настоящата инстанция и не следва да бъдат дословно преповтаряни, с оглед разпоредбата на чл. 221, ал.2 от АПК.

      Съобразно чл.218, ал.1 от АПК  в  касационното производство,   съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението. В случая в касационната жалба бланкетно се сочи, че съдебното решение е неправилно без да е конкретизирано както вече се посочи по горе, кое касационно отменително основание по чл. 348, ал.1 от НПК е налице.

     ЯАС намира, че не са налице касационни отменителни основания, поради което, подадената касационна жалба е неоснователна и като такава не следва да бъде уважавана.

      Решението на първоинстанционния съд е валидно, като постановено от законен състав, допустимо и  в съответствие с материалния закон и следва да бъде оставено в сила.

      Независимо от изхода на спора поради липса на своевременно направеното искане  не следва  да бъдат присъждани разноски сторени в производството.

      Предвид изложеното  и  на осн. чл.221, ал. 2 от АПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав,

 

                                                       Р Е Ш И:

 

     ОСТАВЯ  В СИЛА  Решение № 84/17.02.2020г., постановено по анд № 989/2019г. по описа на  Районен съд-Сливен.

 

     Решението е окончателно и не подлежи на  обжалване и протестиране.

 

 

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете  

  

 

 

                                                                            ЧЛЕНОВЕ: 1.  /п/ не се чете

                                                                                                                                                                                                                                                                                                

                                                                                                     2. /п/ не се чете