Решение по дело №8943/2018 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 3394
Дата: 4 декември 2019 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Ивелина Ленкова Мавродиева
Дело: 20182120108943
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 3394                                            04.12.2019 година                                      град Бургас

 

В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Бургаският районен съд                                                             ІІІ-ти граждански състав

На седми ноември                                                       две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в състав

 

                                                                                      Председател: Ивелина Мавродиева

 

при секретаря Кина Киркова     

като разгледа докладваното от съдията Мавродиева

гражданско дело № 8943 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по исковата молба на ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление: *****, представлявано от всеки двама измежду *****, ****,  против Агенция „Пътна инфраструктура”, адрес: *****, с която се претендира осъждането й да заплати сумата от 4 251. 56 лв., представляваща изплатено от застрахователя обезщетение за вреди причинени на МПС „*****” с ДК № *****– собственост на „*****“ ЕООД, платено въз основа на сключен между тях договор „Бонус Каско”, съгласно полица № 5С073333298, поради попадането на автомобила на 02.12.2016 г. в несигнализирана опасност на пътното платно – счупен капак на шахта в гр. К., по бул. „М.“ пред дом номер **, където е преминавал, пътувайки към гр. Шумен, както и законната лихва за забава от датата на подаването на исковата молба – 03.12.2018 г., до окончателното й изплащане. Моли се и за присъждане на направените по делото разноски.

Изложено е съществуването на сключен договор за застраховка „Каско” между ищцовото дружество и „*****“ ЕООД, поради което за причинените материални щети вследствие преминаването му в препятствието на пътното платно, била образувана щета и застрахователят изплатил застрахователно обезщетение в горния размер, с което  встъпил в правата на застрахования срещу причинителя на вредата - Агенция „Пътна инфраструктура“, която е длъжна да управлява и поддържа пътищата от републиканската пътна мрежа, до размера на заплатеното обезщетение.

Предявеният иск е с правно основание чл. 410, ал. 1, т. 3 от КЗ във вр. чл. 50, изр. 1-во, предл. 2-ро от ЗЗД.

В срок е депозиран писмен отговор от ответника, чрез директора на Областно пътно управление – Бургас, с който предявеният иск се оспорва като неоснователен, като се излагат подробни съображения. Сочи се, че пътят се намира в урбанизирана територия на Община К. и съгласно чл. 30, ал. 4 от ЗЗП ремонтът и поддържане следвало да се извършва от нея, като се депозира искане за привличането й като трето лице помагач. Отделно от това се сочи,  че водачът е управлявал с несъобразена скорост, поради което е налице съпричиняване в настъпването на вредоносния резултат. Също търси присъждане на разноските по делото.

Бургаският районен съд, след като взе предвид исковата молба и изложените в нея факти и обстоятелства, становището на ответната страна по нея, събраните по делото доказателства и след като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Видно от протокол за ПТП № 1565662 от 02.12.2016 г. е настъпилото ПТП с участник МПС – влекач без прикачно устройство ***** с ДК № *****, собственост на „*****“ ЕООД, който при движение е преминал през отводнителна шахта, на която се чупи капакът, вследствие на което настъпван деформация на долната част на шасито на влекача и настъпват материални щети. Произшествието е настъпило гр. К., на бул. „М.“ пред дом номер **, в тъмната част на денонощието, около 06.40 часа.

Не се спори, че между ищцовото дружество и „*****“ ЕООД е налице сключен договор по застраховка Булстрад бонус Каско, съгласно полица № 5С07333298, със срок на действие от 01.07.2016 г. до 01.07.2017 г. досежно процесното МПС, като по повод на горното ПТП е образувана щета № 4703161601785, по която е заплатена сумата от 4 251. 56 лева за ремонт на МПС, видно от платежно нареждане от 10.02.2017 г., фактура № 12965/10.01.2017 г. и приемо-предавателен протокол от 05.01.2017 г.

От ангажираните по делото гласни доказателства на свидетеля В. К. – водач на процесния автомобил към момента на настъпване на ПТП-то, се установява, че като преминал с камиона върху шахтата с размер от метър в диаметъра, всъщност с лявата гума застъпил шахтата, при което тя се вдигнала, ударила камиона, след гумата имало спойлер, който бил помлян, както и бутилката за въздух. Имало много разбити неща. Паднал въздуха и камионът спрял. След това дошъл полицай, който му съдействал за да може да задвижи камиона и да бъде отведен на паркинг. Водачът е категоричен, че не е имало проблем с другите шахти по този пътен участък, като явно процесната такава е била с капак, но явно пръстена около него е бил разрушен. Движил се в посока София-Шумен, като произшествието настъпило в гр. К.. Камионът се движел със скорост около 40 км./ч.

Като свидетел по делото е разпитан и З.В. – съставителя на протокола за ПТП. Същият заявява, че си спомня много добре процесното ПТП от 02.12.2016 г. На въпросната дата, преди издаване на смяната сутринта, шахтите били в добро състояние и трафикът бил нормален, тъй като до момента на инцидента шахтата била здрава /периодично обхождали района на града и ако имало някакъв инцидент по-рано щели да го забележат/. При поредната обиколка между 05:30-06:00 ч. сутринта забелязали товарен автомобил – влекач, спрял на пътното платно на аварийни светлини. Посоката на движението му била от Сливен към Бургас или Шумен, тъй като след това има разклон. Шахтата била стандартна отводнителна шахта с диаметърът около 70 см. и се намирала точно в средата на пътното платно. Времето било влажно, каквото е обикновено през зимата, като не си спомня да е валяло. Нямало поставени ограничения, тъй като шахтата била в нормално състояние. На място това, което видели като поражения по автомобила го посочили в протокола. Свидетелят забелязал, че капакът на шахтата е някакъв нов модел. На самия капак имало винтове като панти. При старите капаци проблемът бил, че при преминаване с голяма скорост и голяма тежест ставали инциденти, при които изскачал самият капак от пръстена. В случая, тези новите имали поставени едни панти, които в единия край можели да се отварят като врата. На място видели, че тези панти били счупени, като свидетелят не може да дали едната или двете, нито дали това е станало поради тежестта. По принцип ПТП-то  настъпило в границите на населеното място на бул. „М.”, където важи стандартното ограничение за движение в населено място от 50 км/ч.

От заключението на вещото лице по изпълнената съдебно-техническа експертиза, допълнено с изявленията на експерта в съдебно заседание, която съдът кредитира като обективно и безпристрастно изготвена от лице с нужните специални познания, се установява, че описаните щети е възможно да настъпят  вследствие преминаването през препятствие, съответстващо на описаното в исковата молба, а последната на протокола за ПТП – отводнителна шахта със счупен капак. Експертът също така е категоричен, че щетите, описани по застрахователна преписка във връзка с процесното ПТП, могат да настъпят вследствие на последното, като намира също така, че сумата от 4 251. 56 лева е реално необходима за отстраняването им.

Въз основа на така установените факти релевантни за решаването на делото, съдът намира от правна страна следното:

Безспорно в случая процесното ПТП е настъпило на място, което съставлява част от републиканската пътна мрежа. При това ответната агенция, доколкото носи отговорност за управлението на пътя съгласно чл. 19, ал. 1, т. 1 вр. чл. 3 и чл. 5 от Закона за пътищата следва да отговоря за причинените вреди. Именно и за това  съгласно чл. 30, ал. 1 от закона тя осъществява дейностите по изграждането, ремонта и поддържането на републиканските пътища. Съгласно § 1, т. 14 от допълнителните разпоредби на закона поддържането на пътищата е дейност по осигуряване на необходимите условия за непрекъснато, безопасно и удобно движение през цялата година, предпазване на пътищата от преждевременно износване, охрана и защита на пътищата, водене на техническата отчетност на пътищата. Така и ал. 5 предвижда, че агенцията осъществява дейностите по текущ ремонт и зимно поддържане на републиканските пътища в границите на урбанизираните територии за населените места с население до 100 000 души, каквото е и гр. К.. Не могат да бъдат споделени доводите на ответника, че съгласно чл. 30, ал. 4 от закона общината следва да отговоря за поддръжката на пътя. Действително цитирана норма предвижда, че изграждането, ремонтът и поддържането на подземните съоръжения, тротоарите, велосипедните алеи, паркингите, пешеходните подлези, осветлението и крайпътното озеленяване по републиканските пътища в границите на урбанизираните територии се организират от съответната община. В случая обаче шахтата не съставлява подземно съоръжение, тъй като съгласно § 1, т. 3 от допълнителните разпоредби на Закона за пътищата шахтата, като водоотвеждащо устройство, представлява пътно съоръжение.

При така цитираната нормативна уредба е задължение на агенцията да изгражда, ремонтира и поддържа републиканските пътища, като последното очевидно не е изпълнено, тъй като се установява наличието на отводнителна шахта, която е била със счупени винтове на капака, по която е преминало процесното МПС, след което капакът се е счупил и е довел до увреждания на камиона. Ето защо съобразно мястото на реализирането на пътнотранспортното произшествие и състоянието на пътното платно следва да се приеме, че легитимирана да отговаря за причинените вреди от процесното ПТП е ответната агенция. Отговорността й произтича от разпоредбата на чл. 50 от ЗЗД, която предвижда, че за вредите, произлезли от каквито и да било вещи, отговарят солидарно собственикът на вещта и лицето, под чийто надзор тя се намира. Отговорността е обективна. Причина за нейното ангажиране е недостатъчната грижа, която задълженото лице е положило за обезопасяване на вещта, за да не произлязат от нейната употреба вреди. В случая съдът приема, че е доказано съществуването на препятствие на пътното платно – отводнителна шахта в неизправно състояние, която е предизвикала вреди по процесното МПС, което се установява по категоричен начин от протокола за ПТП и показанията на свидетелите, които съдът кредитира като обективни и безпристрастни, изходящи от лица, които са незаинтересовани от изхода на, както и от заключението на вещото лице по изпълнената експертиза.

Същевременно не се установява и/или доказва водачът на автомобила да е нарушил правилата за движение на пътя и това да е станало причина за настъпване на ПТП-то. В частност не се доказа и твърдяното от ответника съпричиняване, а именно управлението с несъобразена скорост, което да се станало причина за настъпване на ПТП-то.

При това съдът приема, че претенцията на ищеца за обезщетяване на вреди следва да бъде уважена до търсения размер, който е покрил разходите по отстраняването на вредите, при все че застрахователят вече е заплатил същите в полза на застрахования, при което съгласно чл. 410, ал. 1, т. 3 от КЗ встъпва в правата му до размера на платеното обезщетение срещу собственика на вещта и лицето, което е било длъжно да упражнява надзор върху вещта, причинила вреди на застрахования по чл. 50 от Закона за задълженията и договорите.

Съответно основателна е претенцията за законна лихва върху главницата от датата на подаването на исковата молба – 03.12.2018 г., до окончателното изплащане на вземането.

При този изход на спора и с оглед претенциите на страните за присъждане на направените по делото разноски следва да се осъди ответната агенция да заплати на ищеца на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК сумата от 907. 63 лв., съобразно представения списък на разноските.

Съответно неоснователна е претенцията на ответника за заплащането на разноски по делото.

            Мотивиран от горното, Бургаският районен съд

 

Р Е Ш И:

 

Осъжда Агенция „Пътна инфраструктура”, адрес: *****, да заплати на ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление: *****, представлявано от всеки двама измежду *****, ****и ****,  сумата от 4 251. 56 лв. /четири хиляди двеста петдесет и  един лева и 56 ст./, представляваща изплатено обезщетение за вреди, причинени на моторно-превозно средство влекач без прикачно устройство „*****” с ДК № *****– собственост на „*****“ ЕООД, въз основа на сключен между тях договор „Бонус Каско”, съгласно полица № 5С073333298, със срок на действие от 01.07.2016 г. до 01.07.2017 г., поради попадането на МПС-то на 02.12.2016 г. в несигнализирана опасност на пътното платно – счупен капак на шахта в гр. К., по бул. „М.“ пред дом номер **, където е преминавал, пътувайки към гр. Шумен, за което е съставен протокол за ПТП № 1565662 от 02.12.2016 г., ведно със законната лихва за забава върху горната сума  от датата на подаването на исковата молба – 03.12.2018 г., до окончателното й изплащане, както и сумата от 907. 63 лв. /деветстотин и седем лева и 63 ст./ за направените по делото разноски.

Решението може да се обжалва пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му.   

                                                          

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: подпис /не се чете/

 

Вярно с оригинала!

К.К.