Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
25.07.2023 |
Град |
Кърджали |
||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
|||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
На |
22.06. |
Година |
2023 |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Членове |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана Кадиева |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
117 |
по
описа за |
2023 |
година. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
АПК във вр. с чл. 124, ал. 1 във вр.
с чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния служител.
Депозирана е жалба от К.Г.Л. от ***, с ЕГН **********, против Заповед № 83/21.02.2023 г., издадена от
изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“ гр. София, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за
държавния служител е прекратено служебното правоотношение с жалбоподателя.
Счита, че оспорената заповед е
неправилна, немотивирана, издадена в противоречие със закона, при съществени
нарушения на процесуалните правила и в несъответствие със целта на закона.
Излага съображения, че в оспорената
заповед липсвали каквито и да било мотиви относно издаването й. Липсвало
конкретизация и фактическа обоснованост, защо се приема, че се съкращава
длъжността, като видно от утвърденото длъжностно разписание длъжността на
жалбоподателя се запазвала. Сочи, че мотивирането на акта е предпоставка не
само за осъществяване на надлежния контрол за законосъобразност от съда, но е и
възможност за съответния адресат да реализира пълноценно своята защита.
Посочените разпоредби и основания в атакуваната заповед, не санирали
липсата на конкретност обусловена от общата формулировка на бланкетно посоченото основание за прекратяване на трудовото
правоотношение. С оглед това намира, че в атакуваната заповед е налице липса на
мотиви и същата е лишена от фактически основания, което от своя страна води до
порок във формата по смисъла на чл. 59, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК,
поради което и подлежи на отмяна на основание чл. 146, т. 2 от АПК.
На следващо място въвежда доводи, че в
конкретния случай не били налице материалноправните
предпоставки за приложението на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл. В тази връзка
следвало да се има предвид, че законосъобразното приложение на посочената норма
изисквало да се установи, че заеманата
от Л. длъжност е премахната като нормативно установена позиция и система от
функции (чл. 2. ал. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите
в администрацията) или е намален броят на служителите, които са ангажирани е
нейното изпълнение. В кръга на притежаваната компетентност на административния
орган било правото му да извършва промени и реорганизации в управляваната от
него администрация е оглед оптимизиране на дейността й, при съобразяване е
приетата структура и нормативно определената численост на служителите. Въз
основа на предоставените му правомощия с разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от ЗДСл
органът по назначаването разполагал с възможността да внесе промяна в
структурата на отделните звена и съответно във вида и броя на длъжностите, заемани
от държавни служители, при която да бъдат съкратени едни и открити други длъжности.
случай. Релевантното обстоятелство се явявало наличието или липсата на
конкретна длъжност като единство от нормативно определена позиция и система от
функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. Когато
органът по назначаването твърди, че една длъжност е съкратена но смисъла на чл.
106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, трябвало да докаже, че тази длъжност вече не фигурира
и като наименование /нормативно определена позиция/ в длъжностното разписание
на съответната администрация, и като система от функции, задължения и
изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика. И двете изисквания следвало
да бъдат установени кумулативно. Счита, че в конкретния случай това не било
установено, респ. не била налице нито първата, нито втората предпоставка за
приложението на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, поради което атакуваната заповед
била издадена в противоречие с материалноправните
норми, явяващо се отменително основание по чл. 146,
т. 4 от АПК.
Отделно от горното, твърди, че
оспореният акт е издаден в противоречие със целта на закона, явяващо се отменително основание по чл. 145, т. 5 от АПК. В този
смисъл излага доводи, че жалбоподателят бил
достатъчно квалифициран за заеманата от него длъжност, с оглед наличието
на значителни успехи в дейността му. Също така, заеманата от него длъжност дори
и да е била премахната като нормативно установена позиция, то задълженията и
функциите й не са променени. При това положение извършените в случая промени
били насочени единствено към формално преименуване на вече съществуващи
длъжности е цел различна от предвидената в закона, като това не е достатъчно да
обоснове извършеното съкращение
Счита, че както и предходното уволнение,
така и настоящото уволнение и отстраняването на К.Л. от длъжност били
тенденциозни и целенасочени и са по политически причини, с цел овакантяване на
заеманата от доверителя ми длъжност, за да бъде назначен друг удобен за
ръководството човек. В подкрепа на изложеното сочи Заповед № 121/24.02.2022 г.,
с която било прекратено служебното правоотношение със жалбоподателя, която била
отменена с Решение № 199//28.06.2022 г., постановено по а.д. № 92/2022 г. по описа
на Административен съд – Кърджали, оставено в сила с Решение № 1284/07.02.2023
г. по к.а.д. № 7721/2022 г. по описа на ВАС.
Твърди, че през последните 6 месеца
били открити още две свободни позиции за заеманата от жалбоподателя длъжност,
на които били назначени нови служители,
които към настоящият .момент продължавали да работят на тази длъжност.
Счита, че допълнителен аргумент в
подкрепа на доводите си за тенденциозност и целенасоченост на уволнението било
обстоятелството, че след като бил възстановен от съда на заеманата от него
длъжност, в законоустановения 14-дневен срок Л. е
заявил желание да постъпи на работа, сочейки, че на 20.02.2023 г. ще се яви на работното си място. Макар и да се е явил
на работа на 20.02.2023 г. през цялото време до прекратяване на служебното му
правоотношение не е бил допускан да извършва служебните си задължения, а му е
нареждано единствено да стои в помещението, без да извършва каквато и да било
дейност. Видно от Заповед № 82/21.02.2023 г. на изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“, жалбоподателят бил възстановен на заеманата от него длъжност на
22.02.2023 г., когато и било прекратено и служебното правоотношение, а не
когато действително е заел длъжността си – на 20.02.2023 г.
Моли съда да постанови решение, с което
да отмени Заповед № 83/21.02.2023 г., издадена
от изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, с която
на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от
Закона за държавния служител е прекратено служебното правоотношение с К.Г.Л. – ***
в ОД на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Кърджали, отдел „***“. Претендира
присъждането на деловодни разноски.
В съдебно заседание, жалбоподателят
лично и чрез адв. Д.Д., поддържа жалбата по изложените
в нея съображения. Представя писмена защита, в която са развити подробни
съображения в подкрепа на твърденията си за незаконосъобразност на оспорения
акт. Въвежда допълнително доводи, че към момента на прекратяване на служебното
правоотношение на К.Л. е действала Заповед № 0З-РД/22 от 04.01.2022 г. на изпълнителния
директор на ДФЗ и Приложение № 1 към нея, която заповед е действала и преди
предходното уволнение на жалбоподателя, видно от която и понастоящем длъжността
на Л. продължавала да фигурира в процесната
администрация и същата не е съкратена. От Приложение № 1 към Заповед № 0З-РД/22
от 04.01.2022 г. се установявало, че в Областна дирекция Кърджали са налице 8
щатни бройки, като от представената извадка от поименното разписание на длъжностите
и работните заплати на държавен фонд „Земеделие Кърджали към 22.02.2023 г. са били
заети 56 бройки, т.е. налице били две свободни бройки, една от които би
следвало да е тази на жалбоподателя.
Ответникът по жалбата – Изпълнителен
директор на ДФ „Земеделие“ гр. София, чрез юрисконсулт К. М., оспорва жалбата.
Моли съда да отхвърли оспорването и присъди юрисконсултско
възнаграждение. Релевира възражение за прекомерност
на заплатеното адвокатско възнаграждение.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства в
тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
К.Г.Л. е бил назначен на длъжност „***“ в Областна
дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – гр. Кърджали, считано от 03.11.2014 г.,
със Заповед № 787/31.10.2014 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“/л. 79 от а.д. № 92/2022 г. по описа на
Административен съд – Кърджали, прието като доказателство по настоящето дело/,
при условията на чл. 15 от ЗДСл, до завръщане на титуляра.
Заповедта е връчена на служителя на посочената дата, за което същия е положил
подписа си.
Със Заповед № 507/13.10.2017 г./л. 55 от а.д № 92/2022 г./ на изпълнителния директора на ДФ
„Земеделие“, считано от 14.10.2017 г., К.Г.Л. е бил преназначен на длъжност „***“
в отдел „***“ в Областна дирекция – Кърджали на ДФ „Земеделие“, по заместване,
до завръщане на титуляра, като считано от 08.02.2018
г., със Заповед № 57/07.02.2018 г. /л. 49/
на изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“, жалбоподателя е бил преназначен на същата длъжност в същото
административно звено, но по заместване на друг държавен служител, отсъстващ от
работа поради дългосрочен законоустановен отпуск.
С последно утвърдената длъжностна характеристика за
заеманата длъжност /л. 25 - л. 27 от а.д.
№ 92/2022 г./ К.Л. е бил запознат на 08.04.2020 г., удостоверено с подпис
на служителя. Съгласно изискванията на характеристиката преките задължения на Л. се
изразяват в извършване на проверки на място по съответните схеми, съгласно
Правилника за дейността на дирекция „Технически инспекторат“, в съответствие с
инструкциите и планира работата си по изготвения график, изготвяне на контролен
лист за проверка на място, уведомяване кандидата за проверката на място в
съответствие със специфичните изисквания по различните схеми, въвеждане
резултатите от проверката на място в Информационната система, попълване на
административни данни в контролния лист и други, подробно изброени в раздел V
от длъжностната характеристика.
През 2022 г. На К.Г.Л. е поставена е годишна оценка за
изпълнението на длъжността за периода от 01.01.2021
г. до 31.12.2021 г. - „Изпълнението отговаря не напълно на изискванията“/л. 20 от а.д. № 92/2022 г./. Във формуляра
са изложени мотивите на оценяващия ръководител за определената годишна оценка
на изпълнението, като е посочено следното: „Необходимо е по-задълбочено
познаване на вътрешните правила и процедури за работа, както и стриктното им и
правилно прилагане. Необходим е контрол по отношение на качеството и сроковете.
Трудно се справя самостоятелно с поставените задачи. Нуждае се от помощ и
напътствания. Допуска елементарни грешки при изпълнението на поставените
задачи, вътрешни правила и процедури“.
Оценката е предоставена на служителя за запознаване,
който без възражения е подписал формуляра на 27.01.2022 г.
На 04.02.2022 г. контролиращия ръководител е поставил
оценка за изпълнението на длъжността „Неприемливо изпълнение“/л. 20, стр. 2 от а.д. № 92/2022 г./. Като мотиви за поставяне на същата в графа
„Коментар на контролиращия ръководител“ е посочено, че не може да планира
работата в съответствие с изготвения график, изпитва сериозни проблеми при
изпълнение на поставените задачи, не работи равностойно в екип, както и че не
познава добре правилника за дейността на отдел ***.
Предвид така поставената годишната оценка на К.Г.Л.,
директорът на Областна дирекция – Кърджали на ДФ „Земеделие“ е изготвил
докладна записка с изх. № 05-2-090181 от 16.02.2022 г./л. 15 от а.д № 92/2022 г./, адресирана до изпълнителния директора
на ДФ „Земеделие“, в която са изложени мотивите за поставената от оценяващия
ръководител оценка „Изпълнението отговаря не напълно на изискванията“. Посочено
е, че след допълнително поискано мнение от началника на отдел ***, така
поставената оценка е променена от контролиращия ръководител на „Неприемливо
изпълнение“, за която окончателна годишна оценка в докладната също са изложени
мотиви. Отправено е предложение да бъде прекратено служебното правоотношение с К.Г.Л.
– *** в отдел *** в Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – гр.
Кърджали.
Със Заповед № 121/24.02.2022 год./л. 12а от а.д. № 92/2022 г./, издадена от изпълнителния директор на
ДФ „Земеделие“, на основание чл. 107, ал. 2 и чл. 108 от Закона за държавния
служител е прекратено служебното правоотношение с К.Г.Л. – *** в отдел „***“ в
Областна дирекция на ДФ „Земеделие“ – гр. Кърджали. Заповедта е оспорена от
жалбоподателя в законоустановения срок, при което с
Решение № 199/28.06.2022 г. по а.д. № 92/2022 г. по описа на Административен
съд – Кърджали, обжалвания акт е отменен като незаконосъобразен. Решението на
административния съд е оставено в сила с Решение № 1 284/07.02.2023 г. по
а.д. № 7721/2022 г. на ВАС.
Със Заявление вх. № 01-090-1100/89#5 от
10.02.2023 г./л. 12 от настоящето дело/
К.Г.Л. е уведомил изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, че в
изпълнение на постановените съдебни решения, на 20.02.2023 г. ще се яви на
работа и моли да му бъде дадена възможност да заеме длъжността, която е
изпълнявал преди уволнението.
Изпълнителният директор на ДФЗ е отправил до
жалбоподателя Предложение № 2/21.02.2023 г. и Предложение № 3/21.02.2023 г./л. 140 – л. 143 от делото/, двете
връчени на 22.02.2023 г., за заемане на друга равностойна длъжност по служебно
правоотношение в същата администрация, съответно да заеме свободна длъжност „***“
в Областна дирекция *** и същата свободна длъжност в Областна дирекция ***.
Двете предложения не са приети от Л., което удостоверено писмено във всяко едно
от предложенията, удостоверено с подписа на лицето.
Със Заповед № 82.02.2023 г./л. 145 от делото/, изпълнителният директора на Държавен фонд
„Земеделие“ е възстановил и допуснал на работа К.Г.Л. на заеманата по служебно
правоотношение длъжност „***“ отдел „***“, Областна дирекция на Държавен фонд
„Земеделие“ гр. Кърджали, с ранг ***, с месторабота: ***, която е заемал преди
издаване на Заповед № 121/24.02.2022 г. на изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“, считано от 22.02.2023 г.
С Предизвестие № 4/21.02.2023 г./л. 139 от делото/, изпълнителния директор на ДФЗ е уведомил К.Л.,
че на основание чл. 106, ал. 1 от ЗДСл , след изтичане на едномесечен срок от
получаване на предизвестието ще прекрати служебното правоотношение с жалбоподателя
на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, поради съкращаване на длъжността.
Предизвестието е връчено на адресата на 22.02.2023 г.
Със Заповед № 83/21.02.2023 г./л. 138/, издадена от изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за
държавния служител е прекратено служебното правоотношение с К.Г.Л. – *** в ОД
на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Кърджали, отдел „***“, поради съкращаване на длъжността,
считано от 22.02.2023 г. Заповедта е връчена на жалбоподателя на 22.02.2023 г.
При
така установената по делото фактическа обстановка, след преценка на
допустимостта на жалбата и при
извършената на основание чл. 168, ал.1
от АПК във вр. с чл. 124, ал. 1 от ЗДСл,
проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички
основания по чл. 146 от АПК, съдът намира, че процесната
жалба е допустима като подадена в законоустановения 14-дневен
срок от съобщаването на акта/връчена на адресата й на 22.02.2023 г., а жалбата
срещу акта е постъпила в канцеларията на съда на 08.03.2023 г./ и от лице,
имащо правен интерес от обжалването, като разгледана по същество се явява
основателна, респ. оспорената заповед е незаконосъобразна.
Заповедта е издадена от
компетентен орган - Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, който е орган по
назначаването на държавните служители в администрацията на фонда съгласно
разпоредбата на чл. 20, т. 5 от Закона за подпомагане на земеделските
производители.
Оспореният акт е издаден в
изискуемата от закона писмена форма и
съдържа реквизитите, предвидени в чл. 108, ал. 1 от ЗДСл, а именно
посочени са правното основание за прекратяване - чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл,
дължимото обезщетение съгласно чл. 106, ал. 4 от ЗДСл за неспазен срок на
предизвестие, както и придобитият ранг - *** ранг. Съдът приема, че заповедта
съдържа фактическите и правните основания за издаването й. Органът е посочил
като фактическо основание за издаване на акта съкращаване на длъжността, за
което е приложено и основанието по чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл.
Законосъобразността на
прекратяването на служебното правоотношение на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от
ЗДСл – при съкращаване на длъжността, предполага наличието на две кумулативни предпоставки:
1. длъжността вече да не фигурира като наименование (нормативно определена
позиция) в длъжностното разписание на административната единица или ако
съществува, то да е намален броят на длъжностите, при запазване на системата от
функции, задължения и изисквания, т. е. намалява се броят на служителите, които
изпълняват длъжността, но тя остава да съществува и 2. длъжността като
системата от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната
характеристика вече не съществува. Носител на доказателствената
тежест за установяване на посочените предпоставки, при оспорване на
прекратяване на служебното правоотношение пред съда, е издателят на оспорения
акт.
На първо място, настоящият
състав счита, че по делото не се установява наличието на никоя от горните
предпоставки за законосъобразността на осъщественото прекратяване на служебното
правоотношение с жалбоподателя на посоченото основание.
Съгласно чл. 2, ал. 1 от
Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, „длъжност
в администрацията“ е нормативно определена позиция, която се заема по служебно
или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на
основание на Закона за Министерството на вътрешните работи, на Закона за
отбраната и въоръжените сили на Република България, на Закона за изпълнение на
наказанията и задържането под стража, на Закона за митниците или на Закона за
дипломатическата служба, въз основа на определени изисквания и критерии,
свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в
система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна
характеристика. Предвид това, основните белези на понятието „длъжност в
администрацията“ са два: 1. Нормативно определена позиция, 2. Изразяваща се в
система от функции, задачи и задължения, утвърдени с длъжностна характеристика.
По силата на чл. 2, ал. 3 от
ЗДСл, длъжностното разписание се утвърждава от органа по назначаването на
съответната администрация, а съгласно чл. 11, ал. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатор на
длъжностите в администрацията, ръководителят на администрацията утвърждава
длъжностно разписание по образец съгласно приложение № 1. Разпоредбата на чл.
10, т. 8 от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие“
регламентира правомощията на изпълнителният директор да утвърждава структурата
на административните звена и длъжностните и поименните разписания.
Релевантното за делото длъжностно
разписание на администрацията на Държавен фонд „Земеделие“ е утвърдено от
изпълнителния директора на ДФЗ със Заповед № 03-РД/22/04.01.2022 г./л. 174/. Видно от изявлението на
пълномощника на ответника в съдебно заседание на 22.06.2023 г., след 04.01.2022
г. до датата на провеждане на устните състезания по делото не съществува друга
заповед на органа, с която да е налице въведена промяна в длъжностното
разписание. От приложение № 1, явяващо се неразделна част от заповедта, в
частта му относно Областна дирекция – Кърджали/л. 176 от делото/, се установява, че за заеманата от К.Л. длъжност – „***“ в отдел „***“ са утвърдени 20 щатни
длъжностни. От представената и приета по делото извадка от поименно разписание
на длъжностите и работните заплати в Държавен фонд „Земеделие“ - Областна
дирекция гр.Кърджали/л.179 – л. 180/
е видно, че към 01.01.2023 г. в отдел „***“ на
Областна дирекция – Кърджали са заети 19 щатни длъжности „***“. В представената
извадка срещу подписите на изготвилите я лица е посочена дата на съставяне –
22.03.2023 г.
При така представените
доказателства от ответника и изявлението на процесуалния му представител в
съдебен заседание, настоящият състав намира, че в случая не е налице
съкращаване на заеманата от К.Л. по служебно правоотношение длъжност „***“
отдел „***“, Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ гр. Кърджали, с ранг
***, с месторабота: ***, която е заемал преди издаване на Заповед № 121/24.02.2022
г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. В хода на съдебното
следствие не са въведени никакви конкретни доводи и не са ангажирани
доказателства от страна на ответника или неговия представител, че е налице
съкращаване на длъжността „***“ отдел „***“, Областна дирекция на Държавен фонд
„Земеделие“ гр. Кърджали към датата на издаване на оспорената по делото Заповед № 83/21.02.2023 г., респ., че е налице съкращаване на някоя от предвидените в Областна
дирекция – Кърджали 20 щатни длъжности за „***“ в отдел ***. Нещо повече, от
представеното поименно длъжностно разписание на отдела/горепосочено/, отразяващо
само заетите щатни бройки за длъжността към 01.01.2023
г., се установява, че в отдел *** са били заети 19 броя длъжности за „***“,
т.е. категорично в случая няма данни и всички утвърдени длъжности за „***“ да
за били заети към датата на прекратяване на служебното правоотношение с
жалбоподателя.
С други думи, в конкретния
случай нито е налице съкращаване на щата чрез намаляване на щатните бройки за
длъжността „***“ в отдел *** в ОД „Земеделие – Кърджали, нито е налице премахване
на заеманата от жалбоподателя длъжност като нормативно определена позиция и система
от функции, задължения и изисквания. Това от своя страна обосновава извода, че
на 22.02.2023 г., считано от която дата е възстановен на заеманата по служебно
правоотношение длъжност К.Л. със Заповед № 82/21.02.2023 г., то жалбоподателят
е възстановен на щатна длъжност, която не е била съкратена. Предвид това, в
случая не са били налице материалните предпоставки на нормата на чл. 106, ал.
1, т. 2 от ЗДСл, на което основание е прекратено служебното му правоотношение с
процесната Заповед № 83/21.02.2023 г., която се явява
незаконосъобразна като издадена при наличието на отменителното
основание по чл. 146, т. 4 от АПК и следва да бъде отменена.
На следващо място,
оспореният акт се явява и постановен в противоречие с действащата към момента
на прекратяване на служебното правоотношение „Процедура за назначаване,
преназначаване и освобождаване на служителите в ДФ „Земеделие““, утвърдена на 04.02.2022
г. от изпълнителния директора на ДФ „Земеделие“, представена и прието по делото/л. 185 и сл./. Съгласно раздел XV, т. 1
- 3 и раздел XVI, т. 1 и т. 2 от Процедурата/л. 197 от делото/, прекратяване на служебното правоотношение по
инициатива на органа по назначаване се извършва въз основа на докладна записка
от директора/ръководителя на съответната дирекция/структурно звено, адресирана
до изпълнителния директор, която се внася за одобрение и след одобрението на
докладната записка, същата се предава на Дирекция „Човешки ресурси“ (ДЧР) за
изготвяне на проект на заповед за прекратяване на служебното правоотношение. В
настоящия случая липсват доказателства, органът да е спазил посочената
Процедура, респ. липсват доказателства за издадена докладна записка от
директора на ОД – Кърджали или началник на отдел “РТИ“, както и проект за
издаване на заповед за прекратяване на служебното правоотношение, в който да е
посочен конкретен служител, чието правоотношение следва да се прекрати. В тази
връзка, с приемането на
Процедурата, органът по
назначаване се е ангажирал при предприемане на действия по прекратяване на
служебното правоотношение по негова инициатива, да спазва стриктно същата,
което не е извършено в случая. Анализът на разпоредбите
на раздел ХV (т. 1-3) от Процедурата и чл. 14, ал. 1 от Наредбата за прилагане
на Класификатора на длъжностите в администрацията, аргументира извода, че за
законосъобразното прекратяване на служебното правоотношение с жалбоподателя,
следва на първо място да е налице съкратен щат на длъжността, респ. да е
извършена длъжностна промяна в съответната дирекция, за което е нужен мотивиран
писмен доклад и на второ, след това да бъде съкратен конкретен служител, чрез
одобряване на докладна записка – раздел ХV от Процедурата, въз основа на която
да бъде изготвен проект на заповед за прекратяване на служебно правоотношение.
В настоящия случай горното не се установява по делото, поради което оспорената заповед е постановена и при допуснато съществено
нарушение на административнопроизводствените правила –
отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.
Най-накрая, но не и на
последно място, настоящият състав счита, че Заповед № 83/21.02.2023 г. се явява незаконосъобразна и като издадена
в несъответствие с целта на закона, т.е. при наличието на основанието по чл.
146, т. 5 от АПК.
В този смисъл следва да се
посочи, че напълно формално в конкретния случай
на жалбоподателя е предложено да бъде възстановен на друга равностойна длъжност
по служебно правоотношение в Областна дирекция *** и Областна дирекция ***.
Очевидно е, че след като в Областна дирекция гр.Кърджали съществува длъжността,
заемана от Л. преди прекратяване на служебното му правоотношение с отменената
от съда заповед, то органът изцяло незаконосъобразно и превратно, позовавайки
се на нормата на чл. 122, ал. 1 от ЗДСл е предложил на служителя равностойна длъжност
в Областни дирекции на ДФЗ, находящи се на повече от
300 км. от дирекцията, в която е работил жалбоподателя/ОД – Кърджали/ и където
съществува такава длъжност, т.е. отправените предложения се явяват в
противоречие със смисъла и целта на цитираната разпоредба и представляват действия
по превратно упражнена от органа по назначаването власт, имащо за резултат и последващото издаване на Заповед № 83/21.02.2023 г. и то при липса на материалноправните
предпоставки за прилагане нормата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл към
датата на издаването й.
Целта на разпоредбата на чл.
122 от ЗДСл е уволненият служител да бъде възстановен на държавна служба, която
по възможност трябва да е идентична със заеманата такава от служителя преди
незаконното уволнение. Именно това е смисълът на употребеният от законодателя
израз „предишната длъжност“ като в случая такава длъжност съществува при органа
към момента на възстановяването на заеманата преди уволнението длъжност. Следва
да се отбележи, че дори и при липсата на такава длъжност в действащото щатно
разписание на съответната администрация, поради различни причини (между които и
промяна в длъжностното разписание по време на съдебния спор по обжалване
заповедта за уволнение, каквото в случая не е налице), то това не освобождава административния
орган от задължението му да осигури изпълнението на държавна служба на
служителя, подал заявление по чл. 122, ал. 1 от ЗДСл, което може и следва да
бъде изпълнено единствено чрез възстановяване на служителя на съществуваща по
щатното разписание длъжност.
С оглед изложеното настоящият
съдебен състав намира, че оспорената заповед е издадена при превратно упражняване
на правомощията на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Хронологията
на извършените от административния орган действия спрямо служителя К.Г.Л.,
преценени поотделно и в съвкупност, аргументира извода, че в случая не е целено
най-доброто функциониране на съответните звена, т. е. на целта, заложена от
законодателя, а на други цели, които стоят извън изпълнението от страна на
жалбоподателя на системата от функции, задачи и задължения, утвърдени с
длъжностна характеристика за заеманата от него длъжност. Съдът намира, че преследваната
цел от органа е насочена единствено към прекратяване на служебното
правоотношение със служителя, но не и към възстановяването му на работа или оптимизиране
на работата на администрацията.
С други думи, служебните
правоотношения с държавния служител не са възстановени във вида, в които са
съществували преди издаване на предходната заповед за уволнение, която е отменена
по съдебен ред, поради което предпоставките, въведени с чл. 122, ал. 1 от ЗДСл
не са изпълнени – при отмяна на заповедта за прекратяване на служебното
правоотношение от органа по назначаването или от съда, държавният служител да се
възстанови на предишната длъжност, ако се яви в съответната администрация в
двуседмичен срок от влизане в сила на административния акт или на съдебното
решение, което условие е изпълнено от жалбоподателя – Решение № 1284 на ВАС е
постановено на 07.02.2023 г., а заявлението на К.Л./вх. № 01-090-1100/89#5/, отправено до органа, че желае да заема
предишната си длъжност е от 10.02.2023 г.
Налице е недобросъвестно
упражняване на правомощията на органа по назначаването в условията на оперативна
самостоятелност, чиято преценката следва винаги да бъде използвана в рамките на
закона и в изпълнение на неговата цел. Нарушаването на изискванията за
упражняване на оперативната самостоятелност обосновава несъответствие на акта с
целта на закона - отменително основание по чл. 146,
т. 5 от АПК.
По изложените съображения, съдът
намира, че оспорената Заповед № 83/21.02.2023 г., издадена от
изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от
Закона за държавния служител е прекратено служебното правоотношение с К.Г.Л. – ***
в ОД на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Кърджали, отдел „***“, се явява
незаконосъобразна като постановена при наличието на отменителните
основания по чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК, а именно при съществено
нарушение на административнопроизводствените правила,
в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона, поради
което следва да бъде отменена.
При този изход на делото и
предвид надлежно въведеното искане в жалбата за присъждането на разноски, то на
основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на К.Г.Л. следва да бъдат присъдени
деловодни разноски за настоящето производство, произтичащи от заплатено
възнаграждение за адвокат в размер на 960 лв., заплатено в брой съгласно Договор
за правна защита и съдействие от 01.03.2023 г./л. 4, стр. 2/, за което договорът служи като разписка за платената
сума. Заплатеното възнаграждение е под минималния размер, предвиден в чл. 8,
ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за
минималните размери на адвокатските възнаграждения/в редакцията с ДВ, бр. 88 от
2022 г./, съгласно която норма за процесуално представителство, защита и
съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън
случаите по ал. 2, възнаграждението е 1000 лв. Предвид това и независимо от надлежно
релевирано възражение за прекомерност от страна на
ответника, съдът намира, че разноските за адвокатско възнаграждение следва да бъдат
присъдени в пълен размер.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,
съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед № 83/21.02.2023 г., издадена
от изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, с която
на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от
Закона за държавния служител е прекратено служебното правоотношение с К.Г.Л. – ***
в ОД на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Кърджали, отдел „***“, считано от 22.02.2023
г., като незаконосъобразна.
ОСЪЖДА
Държавен фонд „Земеделие“ гр.София, със седалище:***, да
заплати на К.Г.Л. от ***, с ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, деловодни
разноски в размер на 960 лв.
Препис от решението да се връчи на
страните.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС, чрез
Административен съд – Кърджали, в 14-дневен срок от съобщаването му.
Председател: