Решение по дело №527/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 32
Дата: 9 февруари 2021 г. (в сила от 9 февруари 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700527
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 32

 

 

гр. Враца,  09.02.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 19.01.2021 г. /деветнадесети януари две хиляди  двадесет и първа  година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря  Даниела Ванчикова и с участието на прокурора Веселин Вътов, като разгледа докладваното от съдия Коцева КАН дело № 527 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал.1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на РД „Автомобилна  администрация“ – Враца, предявена чрез директора, против Решение № 265/16.07.2020 г. постановено по АНД № 371/2020 г.  по  описа  на Районен съд – Враца, с което е отменено издаденото от касатора НП № 26-0000066/18.02.2020 г. В касационната жалба са изложени доводи, че оспореното решение  е постановено в нарушение на материалния закон, немотивираност и несъответствие с установената фактическа обстановка. Твърди се, че при издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са нарушили правото на защита на наказаното лице и същото е можело да реализира защитата си в пълен обем. Иска се отмяна на решението, като неправилно и незаконосъобразно и при решаване на делото по същество, настоящата инстанция да потвърди наказателното постановление, като правилно и законосъобразно.

Ответникът – Л.С., чрез депозиран писмен отговор по касационната жалба от процесуалния си представител * С.А., счита решението за правилно, обосновано и законосъобразно и моли за неговото потвърждаване по доводите и съображенията изложени  в  решението.

Участващият по делото прокурор от ОП-Враца дава заключение за основателност на касационната жалба и моли да бъде уважена.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал.1  АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана по същество  е  НЕОСНОВАТЕЛНА.                                                                                                                

Предмет на касационен контрол е Решение № 265/16.07.2020г. постановено по АНД № 371/2020 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е отменено издаденото от Директора на РД „АА“ – Враца НП № 26-0000066/18.02.2020 г., като със същото за нарушение на  чл. 34, § 3, б. „б“  от Регламент №165/2014 на основание чл. 93в, ал. 11 ЗАвтП на Л.И.С. *** е наложено адм. наказание „глоба“ в размер на 1 500 /хиляда и петстотин/ лева.

За да постанови този резултат, въззивният съд е приел в оспореното решение, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, представляващи основание за отмяна на обжалвания санкционния акт. След анализ на приобщените към делото писмени и гласни доказателства, в съответствие с приложимите материално правни норми, съдът е установил липса на конкретизация на вмененото нарушение и противоречие между посочената като нарушена разпоредба на приложимия регламент и отправеното фактическо обвинение. Констатираните пропуски и несъответствия в съдържанието на АУАН и НП са приети за съществени, тъй като от една страна пряко засягат правото на защита на жалбоподателя, лишавайки го от възможността да разбере какво по точно нарушение му е вменено, за да реализира в пълен обем защитата си, а от друга предпоставят пълна невъзможност за адекватен съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП и разглеждане на спора по същество.

Решението е правилно. Настоящият касационен съдебен състав изцяло споделя изводите на въззивния  съд  за  отмяна на НП, които са обосновани и  правилни и се подкрепят от доказателствата по делото. Посочената в АУАН и последвалото го НП за нарушена разпоредба на чл. 34, §3 от Регламент (ЕС) №165/2014 включва две групи хипотези, съответно тези по б.“а“ и тези по б.“б“. Това означава, че административно наказание може да се наложи за няколко самостоятелни и различни фактически състави. Липсата на конкретно посочване какви точно данни от визираните в по-горните хипотези не са били въведени, прави невъзможна преценката извършено ли е нарушение от вида  на вмененото. Отсъствието на фактически обстоятелства по отношение на съставомерни признаци на деянието, касаещи задълженията на водача, като елементи от обективната и субективна страна на нарушението, води до невъзможността деянието да бъде установено по един несъмнен начин и същевременно препятства правилната му квалификация. В АУАН липсва единство между текстовото и цифрово формулиране на „административното обвинение“, като текстово е посочен фактическия състав на нарушение по чл.34, §3, б.„а“ от цитирания Регламент, а цифрово е посочена квалификацията на задължението на водача по б. „б“ от същия член.

Допуснатото нарушение не би било от категорията на съществените, ако не беше пренесено и в санкционния акт на АНО. Последният е проявил процесуално бездействие като не се е възползвал от възможността по чл. 53, ал. 2 ЗАНН да отстрани нарушението с посочване на действително нарушената правна норма или прецизира правната квалификация, придържайки се към фактите и обстоятелствата, при които е прието за извършено административното нарушение. Констатираният порок на санкционния акт, доколкото за АНО съществува задължение да даде правна квалификация на административното нарушение, разкрива и допуснато процесуално нарушение, което е особено съществено, защото в случая е довел до нарушаване на основен принцип в административнонаказателния процес – този за законоустановеност на наказанието. С оглед това налице е недостатък във формата  на НП, което не удовлетворява процесуалното изискване на чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН. Визираният реквизит не предполага посочване на произволна законова разпоредба, а такава относима към описаното нарушение. Недопустимо е изводите на решаващия орган относно извършеното нарушение, правната му квалификация и волята му да приложи съответната санкционна норма, да се извеждат по тълкувателен път, а още по-малко да почиват на предположения.

            Предвид изложеното настоящият касационен състав споделя изводите на въззивния съд, че допуснатите нарушения в административнонаказателното производство са съществени и освен, че ограничават правото на защита на наказаното лице, правят невъзможно упражняването на съдебен контрол за законосъобразност и правилност на НП, доколкото в съдебната фаза на производството следва да бъде установено именно съответствието на твърденията, обективирани в НП, с обективната действителност и доказателствената съвкупност, налична по преписката.

При  осъществения контрол по реда на чл.218, ал.2 АПК относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, касационната инстанция намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно, поради което следва да се остави в сила. Касационната жалба е неоснователна и следа да се остави без уважение.  

От страните в настоящото производство не са предявени претенции за присъждане на разноски по делото, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 АПК Административен съд  Враца, в настоящия касационен състав

 

Р Е Ш И:

           

ОСТАВЯ в сила Решение № 265/16.07.2020 г., постановено по АНД  № 371/2020 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е отменено издаденото от Директора на РД „АА“ – Враца НП № 26-0000066/18.02.2020 г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

           

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

                

 

2.