Решение по дело №1288/2023 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 19
Дата: 22 януари 2024 г.
Съдия: Страхил Николов Гошев
Дело: 20231510201288
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 19
гр. Дупница, 22.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, V-ТИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на десети януари през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Страхил Н. Гошев
при участието на секретаря Росица К. Кечева
като разгледа докладваното от Страхил Н. Гошев Административно
наказателно дело № 20231510201288 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 125/17.11.2023 г., издадено от Директор на
РИОСВ-София, с което на „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с ЕИК ********* и адрес на управление
с. Големо село, обл. Кюстендил, представлявано от изпълнителния директор инж. Л. С., на
основание чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) е наложено
административно наказание „имуществена санкция“, в размер на 120 000 лв. (сто и двадесет
хиляди лева), за нарушение по чл. 123в, т. 2 от ЗООС.
Жалбоподателят атакува наказателното постановление като незаконосъобразно.
Поддържа, че са допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение
на материалния закон при съставяне на АУАН и обжалваното НП. Отрича се да е извършено
нарушението. Моли за пълна отмяна на обжалваното НП, а алтернативно за редуциране
размера на наложената имуществена санкция.
В открито съдебно заседание процесуалният представител на дружеството-
жалбоподател поддържа жалбата. Излага допълнителни доводи в подкрепа на същата.
Поддържа исканията си направени с жалбата.
Въззиваемата страна се представлява в съдебно заседание от редовно упълномощен
процесуален представител, който изразява становище за законосъобразност на НП и
доказаност на нарушението, като моли за неговото цялостно потвърждаване.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
1
За експлоатацията на инсталации и съоръжения от ТЕЦ ,,Бобов дол" АД на
дружеството-жалбоподател е издадено комплексно разрешително /КР/ № 45-Н4/2019 г.,
ведно с приложение №1 от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна
среда и водите, в което са поставени условия, които дружеството следва да изпълнява. КР е
публикувано от ИАОС, като е предоставено на дружеството-оператор, ведно с измененията.
Конкретно е възложено на дружеството да изпълнява условие 9.6.1.1.1 след писмено
потвърждение от РИОСВ на изпълнението на Условие 2.1.
В условие 9.6.1.1.1 е установено задължението: „След изпълнение на Условие 2.1
Притежателят на настоящото разрешително да извършва СНИ, съгласно Таблица
9.6.1., Глава осма от Наредба № 4 от 05.04.2013 г. за условията и изискванията за
изграждането и експлоатацията на инсталации за изгаряне и инсталации за съвместно
изгаряне на отпадъци, Глава шеста от Наредба № 6/26.03.1999 г. за реда и начина за
измерване на емисиите на вредни вещества, изпускане в атмосферния въздух на обекти с
неподвижни източници и Инструкция № 1 от 2003 г. за изискванията към процедурите за
регистриране, обработка, съхранение, представяне и оценка на резултатите от
собствените непрекъснати измервания на емисиите на вредни вещества, изпускани в
атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници /ДВ бр. 69/2003 год./. Обобщена
информация за резултатите от мониторинга да се представят като част от ГДОС.
Горепосоченото Условие 2.1. изискващо предварително писмено потвърждение за
изпълнението му от РИОСВ предвижда предварително извършване на различни
инвестиционни и други дейности, като разширяване на системите за СНИ на ИУ № 2 и ИУ
№ 4 с показателите по Таблица 9.6.1.; съгласуване с РИОСВ и ИАОС на обхвата, методите и
средствата за измерване при СНИ и действаща система за автоматично преустановяване на
подаването на отпадъци за горене.
Съгласно издаденото КР на ТЕЦ ,,Бобов дол" АД се разрешава да експлоатира Горивна
инсталация за производство на ел. енергия , включваща енергийни котли - ЕК 1, ЕК 2 и ЕК 3.
Посочено, е че формирани газове от дейността на ЕК 1 и ЕК 2 следва да се пречистват
чрез СОИ № 1 и да се изпускат през ИУ № 2, докато димните газове от работата на ЕК 3
следва да се пречистват чрез СОИ № 2 и да се отвеждат в атмосферата през ИУ № 4. Преди
изпускането им всички емисии на вредни вещества следва да преминат през съответното
пречиствателно съоръжение, което да намали вредните вещества до съответните норми
посочени в издаденото КР.
С цел предотвратяване на замърсяване на атмосферния въздух , на операторът са
определени съгласно КР до 120 часа в рамките на една календарна година експлоатация на
инсталацията без работещи пречиствателни съоръжения.
ТЕЦ ,,Бобов дол" АД е задължен, съгласно КР, да извършва собствени непрекъснати
измервания /СНИ/ на емисиите на вредни вещества изпускани в атмосферния въздух , като
резултатите от тези СНИ следва да представя на РИОСВ-София под формата на месечни и
годишни доклади.
2
В РИОСВ-София били представени от дружеството годишни и месечни доклади за
2022 г., относно експлоатацията на ЕК 1 и ЕК 2, като бил посочен и периода на
експлоатация на енергийните котли без работещо пречиствателно съоръжение в периода от
м. Януари до м. Октомври 2022 г., от които е видно, че такава експлоатация е била отчетена
през м. Юни – 6 часа работа без пречиствателно съоръжение, м. Септември – 111 часа, като
работата на СОИ № 1 е била спряна в 09:00 часа на 26.09.2022 г., като съответно до 02:00
часа на 01.10.2022 г. са достигнати от дружеството общо до 120 часа в рамките на една
календарна година експлоатация на инсталацията без работещи пречиствателни съоръжения
за СОИ № 1.
В тази връзка при преглед и проверка на докладите от служителите на РИОСВ-София,
свидетелката С. Г. и нейната колега св. М. С. било установено, че от 02:01 часа на 01.10.2022
г., операторът вече е бил в режим на работа на съоръженията без включен СОИ № 1 и е
продължил да експлоатира ЕК 1 и ЕК 2, като до края на 2021 г. превишението на
разрешените часове е общо 355 часа експлоатация на инсталацията без работещо
пречиствателно съоръжение - СОИ № 1, видно от представения годишен доклад с вх. №
3957/24.02.2023 г., предоставен от дружеството-жалбоподател.
След направен анализ на информацията в доклада експертите на РИОСВ са достигнали
до извод, че ТЕЦ ,,Бобов дол" АД, като титуляр на комплексно разрешително /КР/ № 45-
Н4/2019 г., ведно с приложение №1, издадено от Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция по околна среда и водите не е изпълнил и е нарушил Условие 9.6.1.1.1 от КР, като
не е изпълнил чл. 40 от Инструкция № 1 от 2003 г. за изискванията към процедурите за
регистриране, обработка, съхранение, представяне и оценка на резултатите от
собствените непрекъснати измервания на емисиите на вредни вещества, изпускани в
атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници /ДВ бр. 69/2003 год./. За
резултатите от проверката на доклада на 17.03.2023 г. от св. Г. бил съставен и подписан от
Директора на РИОСВ-София Протокол № 1-ЕК-1-2-ГД/2022 г., на РИОСВ-София, за оценка
на годишните резултати от извършени СНИ от комин № 2, за ЕК 1 и ЕК 2.
С оглед констатациите от проверката по документи и водената кореспонденция между
служителите на АНО и дружеството, изпълнителният директор на дружеството-нарушител
бил поканен, чрез изпращане на покана до него да се яви в инспекцията на 18.05.2023 г. в
10:00 ч. в РИОСВ – София, офис Перник, за съставяне на АУАН. На посочената дата
представител на дружеството не се явил, поради което и процесния АУАН бил съставен от
актосъставителя С. Г. в присъствието на служителите М. С. и Людмила Халачева. Актът е
редовно връчен по-късно, чрез Община Бобов дол и е подписан на 01.08.2023 г. от законния
представител на "ТЕЦ-Бобов дол" АД. В акта била посочена за дата на нарушението –
01.10.2022 г.
Въз основа на съставения АУАН, е издадено и обжалваното НП № 125/17.11.2023 г.,
издадено от Директор на РИОСВ-София, с което на „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с ЕИК
********* и адрес на управление с. Големо село, обл. Кюстендил, представлявано от
изпълнителния директор инж. Л. С., на основание чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на
3
околната среда (ЗООС) е наложено административно наказание „имуществена санкция“, в
размер на 120 000 лв. (сто и двадесет хиляди лева), за нарушение по чл. 123в, т. 2 от ЗООС.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установи по безспорен и несъмнен начин въз основа
на събраните и приложените по делото гласни и писмени доказателства. Налице е
еднопосочност на събрания доказателствен материал анализиран поотделно и в съвкупност.
Показанията на разпитаните свидетели Г. и С. са последователни, достатъчно подробни,
логични и изцяло непротиворечиви. Липсват индикации за някаква заинтересованост или
предубеденост на същите спрямо дружеството-жалбоподател. В същото време казаното от
свидетелите намира пълна подкрепа и в информацията съдържаща се в прочетените по реда
на чл. 283 от НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН множество протоколи, доклади, справки, писма, КР,
ведно с приложения и др. писмени доказателства, които съдът приема за достоверни.
Анализът на така установените факти и обстоятелства, налага следните правни
изводи:
Съобразно гореизложеното, съдът намира, че жалбата е допустима. Същата е подадена
в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН от надлежна страна, а по същество се явява и основателна по
следните съображения:
АУАН е съставен от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия със
заповед № РД-16 от 07.02.2022 г. на директора на РИОСВ - София, а НП е издадено от
директора на РИОСВ - София, съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 4 от ЗООС.
Относно задължителните реквизити на АУАН и НП съгласно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН,
следва да се отбележи следното:
АУАН и НП съдържат абсолютно всички предвидени в закона реквизити. Издадени са
в предвидените в закона ред, форма и срокове.
В тази насока следва да се отбележи, че установените и значими за установяване на
нарушението факти са описани в точна и ясна последователност, отнесени са правилно към
съответната материалноправна разпоредба - чл. 123в, т. 2 от ЗООС и са подведени към
относимата санкционна норма - чл. 164, ал.1 от ЗОСС. Не са допуснати процесуални
нарушения, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя, доколкото е налице единство
между словесното описание на вмененото административно нарушение и неговото цифрово
изражение.
Доказано е от обективна страна продължително неизпълнение на Условие 9.6.1.1.1 от
издаденото на дружеството-жалбоподател КР, което се състои в неизпълнение на
задължението за извършване на СНИ, съгласно цитираните в условието подзаконови
актове, вкл. чл. 40 от цитираната в КР - Инструкция № 1 от 2003 г. за изискванията към
процедурите за регистриране, обработка, съхранение, представяне и оценка
на резултатите от собствените непрекъснати измервания на емисиите на вредни
вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници /ДВ бр.
69/2003 год./, който урежда максималния срок за експлоатация без работещи пречиствателни
4
съоръжения, като предоставя резултатите от СНИ срочно на РИОСВ-София под формата на
месечни и годишни доклади. С неизпълнението на Условие 9.6.1.1.1 от обективна страна
безспорно установено от съдържанието на ГДОС за 2022 г., в частта относно работата на ЕК
1 и ЕК 2 без включена СОИ № 1 и от приложените към него справки и извлечения се
доказва несъмнено, че е превишен установения максимален лимит до 120 часа в рамките на
една календарна година експлоатация на инсталацията без работещи пречиствателни
съоръжения за СОИ № 1. Превишението за календарната година е в размер на общо 335
часа, при документирана в доклада работа без работеща СОИ № 1, в размер на общо 455
часа. Като превишението на допустимите до 120 часа е обективно реализирано на
посоченото в АУАН и НП място – с. Големо село, Общ. Бобов дол, площадка на "ТЕЦ-
Бобов дол" АД, от 02:01 часа на 01.10.2022 г. до края на 2022 г., съгласно доклада и
приложенията към него.
Няма спор между страните, че е налице писмено потвърждение за изпълнението на
Условие 2.1 от страна на АНО.
По делото не е спорно между страните и че дружеството-жалбоподател има качеството
на оператор по смисъла на § 1, т. 43 от ДР на ЗООС, както и че в полза на ,,ТЕЦ Бобов дол"
АД е издадено цитираното Комплексно разрешително № 45-Н4/2019 г., издадено от
Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околната среда относно посочените в
него условия за експлоатация на инсталации и съоръжения, вкл. ЕК 1, ЕК 2 и процесната
СОИ № 1.
Отговорността на дружеството е обективна (безвиновна), поради което не следва да се
обсъжда субективната съставомерност на деянието.
Извън гореизложеното и на база събраните доказателства е безспорно установено от
обективна страна, че дори и след датата на нарушението към 10.10.2022 г., видно от
приложения КП от 10.10.2022 г. – л. 66 - л. 70 от делото дружеството-жалбоподател не е
изпълнило условие 9.6.1.1.1 след писмено потвърждение от РИОСВ на изпълнението на
Условие 2.1., тъй като е продължила незаконосъобразно експлоатацията на съоръженията
без пречистване на емисиите през СОИ № 1, до посочения по-горе размер на превишението,
което е драстично. Изпълнителното деяние на нарушението е осъществено чрез бездействие
/неизпълнение на изискванията на чл. 123в, т.2 от ЗОСС в аспекта на неизпълнение на
условията в комплексното разрешително. Неспазването на това задължение представлява
формално и от обективна страна административно нарушение на чл. 123в, т.2 от ЗООС.
Във връзка с възраженията на процесуалния представител на жалбоподателят, съдът
следва да отбележи, че и съгласно практиката на АС-Кюстендил / виж. Решение №
214/30.10.2023 г., по КАНД № 207/2023 г., на АС-Кюстендил / по абсолютно идентичен
казус касаещ нарушение установено при проверка на ГДОС на жалбоподателя за
предходната 2021 г. - липсата на установени и измерени превишения на НДЕ не води до
отпадане на отговорността по смисъла на чл.40 от Инструкция №1/2003г., тъй като липсата
на монтирана СОИ на ИУ 1 води до липса на пречиствателно съоръжение за тези газове, а от
5
тук и до превишаване на НДЕ. Неприложима е санкцията по чл. 43 от Инструкцията, тъй
като обективира резултатно нарушение, свързано със замърсяване на околната среда над
допустимите норми, а в настоящия случай противоправното поведение на дружеството не
касае такъв резултат, а само едно продължително бездействие по неизпълнение на условие
от КР по повод неизвършени СНИ над времето установено в чл. 40 от Инструкцията – 120
часа годишно.
Не се доказаха в хода на делото, каквито и да е внезапни аварийни ситуации, които да
налагат експлоатация на посочените енергийни мощности от оператора без работеща СОИ
№ 1. Напротив установено е от приложената кореспонденция и цитирания КП от 10.10.2022
г., че дружеството е планирало тези ремонти, с които се опитва да оправдае неправомерното
използване на ЕК 1 и ЕК 2 без включен СОИ и без да се провеждат СНИ, тъй като са
газовете са изпускани през ИУ № 1, което съоръжение изобщо не е снабдено със система за
СНИ, а само е отчетен големия дебит на газове изпускани през него. Дори чисто
хипотетично да се приеме, че е бил наложителен някакъв авариен и неотложен ремонт на
СОИ 1 в този период това по никакъв начин не дава право на оператора да продължи с
експлоатацията на посочените енергийни мощности в нарушение на условията на КР и след
достигане на нормата до 120 часа годишно на 01.10.2022 г. Същите е следвало да бъдат
изключени веднага и предварително, вместо да се продължава с тяхното използване без
работеща СОИ.
С оглед извършеното от жалбоподателя сериозно и високо общественоопасно
нарушение и най-вече поредността на същото /за втора поредна календарна година/
наказващият орган правилно е приложил санкционната норма на чл. 164, ал. 1 от ЗООС,
която предвижда имуществена санкция в размер от 10 000 лева до 500 000 лева, поради
което съдът приема следното:
Изложените изводи от АНО относно размера на наказанието се споделят изцяло от
настоящата въззивна съдебна инстанция, доколкото следва да се отчитат ясно целите по чл.
2 от ЗООС и спазването на принципите за опазването на околната среда по чл. 3 от ЗООС, а
не само формално и декларативно. Правилно АНО е посочил, че превишението на
разрешените часове е драстично /почти три пъти над разрешеното/, че нарушението засяга
сериозно и непоправимо човешкото здраве, като се създава възможност да доведе до
негативни настоящи и бъдещи последици за екологичното равновесие, поради което и във
връзка с редивиращото поведение на дружеството във времето да погазва грубо
разпоредбите на ЗООС и условията по издаденото му КР, наложената имуществена санкция
е категорично съответна по размер на целите по чл.12 от ЗАНН
Съгласно най-новата и актуална, категорично съответна на целта и смисъла на закона
практика на касационната съдебна инстанция АС-Кюстендил, обективирана в Решение №
214/30.10.2023 г., по КАНД № 207/2023 г., на АС-Кюстендил и Решение № 89 от
11.05.2023 г. по к. адм. н. д. № 63 / 2023 г. на Административен съд – Кюстендил и
настоящият въззивен съдебен състав приема, че съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗАНН при
определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на извършеното, подбудите за
6
неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. За
извършеното нарушение на дружеството-жалбоподател е наложена имуществена санкция в
размер значително по-близък до минимума отколкото до максимума, а именно 120 000 лв.,
която санкция настоящата инстанция намира за абсолютно съответна и правилно определена
от наказващия орган, който е посочил изрично и е взел предвид, че за пореден, а не за първи
и единствен път е налице грубо нарушаване на чл. 123в, т. 2 от ЗООС, от страна на
дружеството-жалбоподател, без да се съобразява изобщо с нормативната уредба и
ограниченията въведение за него с издаденото КР и цитираните там подзаконови
нормативни актове, вкл. посочената Инструкция.
За да определи този размер на санкцията от страна на АНО правилно и
законосъобразно е отчетено и драстичното по стойност превишение на максимално
допустимия брой часове /120 часа/ за работа на енергийните котли без пречиствателно
съоръжение – СОИ в рамките на една календарна година. Броят отработени часове е
значително и в пъти по-висок от предвидения като максимално допустим брой съгласно чл.
40 от Инструкцията и няма как да не е довел при превишение от 335 часа до сериозно
влошаване на качеството на атмосферния въздух, респ. до обективно превишение на НДЕ
/нормите на допустими емисии/ посочени като горна граница в издаденото КР.
Превишението в броя отработени часове без пречистване /общо 455 часа/ е над 280 %
спрямо разрешеното на годишна база за дружеството. Тоест използвана е в рамките на само
една календарна година разрешената квота за работа без включен СОИ от оператора,
съответно за допустимо замърсяване на въздуха за почти 4 календарни години. Това е меко
казано драстично превишение на нормата и няма как да не е довело до непоправими
последици за природата и човешкото здраве на индивидите в района. Приложени са справки
за количеството на дебита на изпусканите без никакво пречистване газове от работата на ЕК
1 и ЕК 2. Налице са няколко цитирани и санкционирани с влезли в сила НП нарушение на
123в, т. 2 от ЗООС, които са реализирани в периода 2021-2023 г. и са безспорно и пряко
относими при преценката за тежестта и поредността на нарушението.
Безспорно нарушението засяга сериозно и непоправимо най-ценното благо –
човешкото здраве и може да има изключително негативни настоящи и бъдещи последици за
екологичното равновесие, респ. за въздуха, почвите, водите, различни растителни и
животински видове. Ноторно известен е негативният ефект от точно такова по вид
замърсяване на въздуха при неработещи СОИ, предмет и на санкции спрямо България
наложените от ЕК и случващо се само на метри от населеното място с. Големо село, общ.
Бобов дол и застрашаващо непосредствено живота и здравето на хората живеещи и
пребиваващи в района на същото. Наложеното наказание е значително и в пъти по-близко
до законовия минимум, отколкото до законовия максимум от 500 000 лева, с оглед на
предвидения в закона минимален и максимален размер на санкцията и не следва изобщо да
се редуцира, за да се гарантира постигне в най-пълна степен на целите на наказанието
заложени в чл. 12 от ЗАНН. Отчетено е от съда и имотното състояние на нарушителя, който
е производствено предприятие в областта на енергетиката реализиращо и деклариращо
7
своите печалби с оглед изключително високите цени на електроенергията в периода на
нарушението, а и към настоящия момент. Явно същото е предпочело да работи, дори и без
включени СОИ преследвайки съответен положителен икономически резултат, без грижа за
околната среда и здравето на хората. Изцяло в този мисъл относно определяне размера на
наказанието виж и Решение № 89 от 11.05.2023 г. по к. адм. н. д. № 63 / 2023 г. на
Административен съд – Кюстендил; Решение № 214/30.10.2023 г., по КАНД № 207/2023
г., на АС-Кюстендил и Решение от 20.12.2018 г., по КАНД № 292/2018, на АС-
Кюстендил. В полза на обществения интерес е всяко предотвратяване и санкциониране на
нарушенията по ЗООС, което има и превантивен ефект спрямо бъдещото поведение на
нарушителите.
Липсват основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Нарушението само по себе си
не разкрива белезите на маловажен случай, тъй като се характеризира с изключително
висока степен на обществена опасност за здравето на хората и околната среда.
Поради изложеното съдът приема, че издаденото наказателно постановление е изцяло
законосъобразно и правилно, поради което настоящата инстанция следва да го потвърди.
Така мотивиран и на основание член 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 125/17.11.2023 г., издадено от
Директор на РИОСВ-София, с което на „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, с ЕИК ********* и адрес на
управление с. Големо село, обл. Кюстендил, представлявано от изпълнителния директор
инж. Л. С., на основание чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) е
наложено административно наказание „имуществена санкция“, в размер на 120 000 лв. (сто
и двадесет хиляди лева), за нарушение по чл. 123в, т. 2 от ЗООС, като ПРАВИЛНО и
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му, пред Административен съд - гр. Кюстендил на основанията,
предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
8