Решение по дело №370/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 260051
Дата: 17 декември 2020 г. (в сила от 23 април 2021 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20205540200370
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260051                             17.12.2020 г.                            град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На първи декември                                         две хиляди и двадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Донка Василева

 

като разгледа докладваното от съдия Атанас Динков АНД № 370 по описа за 2020 г. за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от Т.Т.К., ЕГН **********, против Електронен фиш, Серия К, № 3420230, за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от ОДМВР - Стара Загора (EФ), с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.

Жалбоподателката Т.Т.К. моли електронния фиш да бъде отменен.

Въззиваемата страна ОДМВР - Стара Загора моли обжалвания електронен фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

С обжалвания ЕФ, жалбоподателката Т.Т.К., ЕГН ********** е санкционирана на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 41 до 50 km/h - с глоба 400 лв., за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), изразяващо се в това, че на 23.02.2020 г. в 16.16 часа в обл. Стара Загора, АМ Тракия, км. 180, в посока към гр. София, при ограничение на скоростта 90 км/ч, въведено с пътен знак В-26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), е управлявала лек автомобил „**“, с регистрационен номер **, със скорост 140 км/ч при отчетен километров толеранс от - 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 50 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 657.

В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление, респ. на електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган е длъжен да установи и докаже наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. В процесния случай, предмета на това доказване включва и представянето на доказателства за валидно въведено с пътен знак В26, ограничение на скоростта на 90 км/ч, в участъка на км. 180 от АМ Тракия, в посока към гр. София, към датата на извършване на санкционираното нарушение.

По делото е представена Заповед № РД-11-1193/30.09.2019 г. относно: Временна организация и безопасност на движение (ВОБД) за обект: „Въвеждане на ограничение на скоростта в участък от км. 168 + 000 до км. 208 + 100 ляво и дясно платно на АМ Тракия“ на Председателя на УС на АПИ (л. 34 – 35 от делото). Съгласно т. 2 на посочената Заповед № РД-11-1193/30.09.2019 г. ограничението следва да се въведе след като са налице всички условия за ВОБД, а именно: стриктно изпълнение на място сигнализация, в съответствие със съгласуван проект за ВОБД и при спазени изискванията от Наредба № 3/16.08.2010 г. и приемането на ВОБД с Протокол от комисия с представители на „Автомагистрали“ ЕАД, ОПУ - Стара Загора и Сектор „ПП“ при ОДМВР - Стара Загора, като изрично е отразено, че заповедта влиза в сила след представянето на протокола по т. 2 в АПИ. В случая, санкциониращият орган не представя доказателства за датата на реалното въвеждане на ограничението на скоростта на движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на км. 180, в платното за движение към гр. София, както и доказателства, че посочените в цитираната заповед условия са били налице, към момента на извършване на деянието.

Доколкото твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено съгласно посочената заповед на АПИ ограничение на скоростния режим, очевидно е, че именно санкциониращият орган следва да установи и докаже както влизането в сила на заповедта, съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението, така и датата, считано от която действа това ограничение. От обвързването на въвеждането на ограничението на скоростта със Заповед № РД-11-1193/30.09.2019 г. на АПИ, следва извода, че извършването на твърдяното нарушение е обусловено от изпълнението на посочените в заповедта като условия за влизането й в сила. В случая, представените доказателства не установяват релевантните за съставомерността на деянието факти и обстоятелства. Съответно непредставянето на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност извършването на санкционираното с електронния фиш  нарушение (В този смисъл е постоянната практика на касационната инстанция, обективирана в Решение № 399 от 28.11.2019 г. по КАН дело № 408 по описа за 2019 г., Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г., Решение № 153 от 30.06.2020 г.  по КАН дело № 120 по описа за 2020 г. всички на Административен съд – Стара Загора, и др.).

В тази връзка следва да се посочи също така, че не се представиха доказателства, че процедурата по ограничението на скоростта на АМ Тракия в процесния участък е била проведена по законоустановения ред - чл. 79, вр. с Приложение 16 към чл. 79, ал. 2 от Наредба 18/23.07.2001 г. за сигнализиране на пътищата с пътни знаци (редакция от 15.05.2015 г.), действаща към датата на твърдяното нарушение, съгласно който „Когато скоростта се ограничава с повече от 20 km/h, тя няколкократно се намалява с 20 km/h, като пътен знак В26 се поставя на разстояния съгласно приложение № 16“. Въведено ограничение е необосновано, тъй като не се представиха доказателства от санкциониращия орган, че водачите са били уведомени с допълнителна указваща табела за причината за въвеждане на ограничение от 90 км/ч на автомагистралата (ремонт на пътния участък, заради лоши метеорологични условия в участъка, неравности, концентрация на ПТП или други предвидени в ЗДвП).

По изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Жалбоподателят не иска и не представя доказателства за сторени съдебни и деловодни разходи, поради което такива не му се дължат.

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯВА Електронен фиш, Серия К, № 3420230 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система на ОДМВР - Стара Загора.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: