Решение по дело №182/2016 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 268
Дата: 9 май 2016 г. (в сила от 11 октомври 2016 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20165530200182
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2016 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:              09.05.2016 г.    гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд   Шести наказателен състав

На тринадесети април        Година: 2016

В публичното заседание в следния състав:

 

                        Председател: Златко Мазников

                 Съдебни заседатели:

 

Секретар: В.И.

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 182 по описа за 2016 година

 

 

 

       и за да се произнесе, съобрази:

       Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 177733-F189184 от 28.12.2015 год. на Директора на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП гр.Пловдив.

       Жалбоподателят ...., община Стара Загора, ЕИК *********, твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.

       Въззиваемата страна ТД на НАП гр.Пловдив счита, че НП е законосъобразно, и моли същото да бъде потвърдено.

       Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

    С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН)F189184 от 06.11.2015 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.180а, ал.1 от ЗДДС - Закон за данък върху добавената стойност („Регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове в случаите, когато данъкът е изискуем от лицето като платец по глава осма и за начисления данък лицето има право на пълен данъчен кредит, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер 5 на сто от неначисления данък, но не по-малко от 50 лв.”) за две нарушения на чл.86, ал.1, т.2 и т.3 от ЗДДС („Регистрирано лице, за което данъкът е станал изискуем, е длъжно да го начисли, като: включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл.125 за този данъчен период; посочи документа по т. 1 в дневника за продажбите за съответния данъчен период”), както следва:

по т.1 от НП – за това, че в качеството му на  регистрирано по ЗДДС лице, като е било длъжно, не е изпълнило задължението си да начисли в предвидения в ЗДДС срок за данъчен период 01-31.12.2014 год., респективно - до 14.01.2015 год., ДДС (данък върху добавената стойност) в общ размер на 1643,79 лева за получени услуги по чл.21, ал.2 от ЗДДС съгласно 14 броя подробно описани инвойс-фактури с обща данъчна основа 4202,30 евро (8218,95 лева) с гръцки доставчик;

по т.2 от НП – за това, че в качеството му на  регистрирано по ЗДДС лице, като е било длъжно, не е изпълнило задължението си да начисли в предвидения в ЗДДС срок за данъчен период 01-31.12.2014 год., респективно - до 14.01.2015 год., ДДС в общ размер на 84,88 лева за получени услуги по чл.21, ал.2 от ЗДДС съгласно 7 броя подробно описани инвойс-фактури с обща данъчна основа 217 евро (424,41 лева) с гръцки доставчик, различен от този по т.1 от НП.

В НП е посочено още, че в 15-дневен срок от възникване на данъчното събитие за получените услуги (датата на издаване на фактурите), респективно – от датата, на която данъкът е станал изискуем, жалбоподателят е издал съответните данъчни документи - протоколи по чл.117, ал.2 от ЗДДС, но при определяне на резултата за данъчния период 01-31.12.2014 год., за който ДДС е бил дължим, последните не са били включени и данъкът не е бил отразен в справка-декларацията по чл.125 от ЗДДС и в дневника за продажбите, подадени за този данъчен период (това е било направено впоследствие с подадените през м.септември 2015 год. дневник за продажби и коригираща справка-декларация за данъчния период 01-31.12.2014 год.). 

 

 

Видно от гореизложеното, единственият критерий, въз основа на който жалбоподателят е бил санкциониран за две нарушения, респективно – с две имуществени санкции (съответно в размер на 82,19 лева и в размер на 50 лева) е фактът, че доставчикът на услугите по т.1 от НП е различен от този по т.2 от НП. Подобен подход обаче е лишен от основание и не може да бъде изведен пряко или по пътя на тълкуването от разпоредбите, обусловили ангажирането на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя.

Напротив: доколкото по т.1 и т.2 от НП става въпрос за начисляване на ДДС, дължим за един и същи данъчен период, респективно – за неизпълнение на задължението на включване на размера на данъка при определяне на резултата в справка-декларацията по чл.125 от ЗДДС и посочване на данъчните документи (протоколите по чл.117, ал.2 от ЗДДС) в дневника за продажбите за този данъчен период, т. е. за отразяване на данъка по т.1 и т.2 от НП и споменатите вече протоколи в едни и същи документи, подавани едновременно, следва да се приеме, че в случая става въпрос за едно административно нарушение, изразяващо се в неначисляване в законоустановения срок на дължимия ДДС по т.1 и т.2 от НП, поради което издаденото НП, с което жалбоподателят е бил санкциониран за две нарушения, вместо за едно, следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Нещо повече: дори да се приеме, че водещо при определяне на съставомерността на извършеното е неизпълнението на задължението за начисляване на съответния ДДС, т. е. на ДДС за конкретно получената услуга, и следователно не става въпрос за едно административно нарушение, то НП пак би било незаконосъобразно, тъй като в този случай услугите (съответно – нарушенията) ще са повече от две (14 на брой по т.1 от НП и 7 на брой по т.2 от НП), доколкото определящо се явява данъчното събитие – конкретната услуга, а не доставчика на последната, респективно – НП се явява издадено при неспазване на принципа за отделно санкциониране на всяко едно административно нарушение, визиран в чл.18 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания).

 

       Водим от горните мотиви, съдът

         

                    Р  Е  Ш  И :

 

       ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 177733-F189184 от 28.12.2015 год. на Директора на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП гр.Пловдив.

 

       Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: