РЕШЕНИЕ
№ 249
гр. гр. Хасково, 21.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, ІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на първи декември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Даниела К. Николова
при участието на секретаря ЖУЛИЕТА М. ДЕЛЧЕВА
като разгледа докладваното от Даниела К. Николова Административно
наказателно дело № 20215640201089 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от М. К. Д. от с.Г.А.,общ.Д. срещу Електронен фиш
за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система , Серия К № 5283927, издаден от ОД на МВР - Хасково, с който на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание – "Глоба" в размер на 400 лева за извършено нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на
издадения електронен фиш и допуснати съществени процесуални нарушения при
издаването му. Моли съда да постанови решение, с което атакуваният електронен фиш да
бъде отменен.
Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно призован,
не изпраща представител по делото.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл.
647, ал. 3 КЗ, поради което е процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й и
след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на
обжалвания електронен фиш, намира за установено следното:
На 31.05.2019 год. в 15:460 часа, било установено и заснето с
1
автоматизирано техническо средство № TFR1-597 движение на лек автомобил марка
„Мерцедес МЛ 320”, с регистрационен номер ******* със скорост от 82 км./ч. – над
разрешената за движение в населено място при максимално разрешена скорост – 50 км/ч.
и е посочено превишение от 32 км/ч.
Видно от представената Справка в централна база КАТ, по регистрационен
номер, се установява, че автомобилът с посочения по – горе регистрационен номер е лек по
своя вид и същият е регистриран на И.Т.И.. От представената декларация по чл. 189, ал. 5 от
ЗДвП и приложените към нея доказателства се установява, че лек автомобил марка
****************, с регистрационен номер ******* е ползван от жалбоподателката М.К.
Д. на 31.05.2019 г. в 09.00 часа и върнат в 16. 00 часа на 01.06.2019 г. Декларацията по чл.
189, ал. 5 от ЗДвП, адресирана до ОД на МВР-Хасково е представена с копие на СУ на МПС,
издадено на името на М. К. Д.. В описателната част на електронния фиш е вписано
движение с установена скорост от 82 км./ч. – превишаване с 32 км/ч. За дата и час на
нарушението са вписани показанията на техническото средство, което видно от приложения
Протокол от проверка № 1-53-19/22.02.2019 г. техническото средство - Мобилна система за
видеоконтрол TFR1-597 е преминало проверка , а за място на нарушението-гр.Хасково
,бул.“Г.С.Раковски“ 79 до фирма Беттран в посока център .
Електронният фиш е връчен на жалбоподателя лично срещу подпис на дата 06.10.2021
г. според отбелязването в представената разписка, приета като писмено доказателство
относно този факт.
Изложената фактическа обстановка е установена от представените по делото
писмени доказателства, посочени на съответното място по – горе. По отношение на
приложения снимков материал от заснет на 31.05.2019 г. клип с техническо средство TFR1-
М 597 съображения ще бъдат изложени по – долу в изложението на правните изводи. На
това място следва единствено да бъде отразено принципното законово положение, че
снимковият материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, като
изготвено с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява
веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес и като такова
бе приобщено по делото.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата при
избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да
превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно превозно средство
от Категория Б за населеното място е 50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., по
автомагистрала – 130 км. ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва
да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По
силата на чл. 182, ал.1, т. 4 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на извършване на
деянието и издаване на наказателното постановление за превишаване на разрешената
максимална скорост извън населено място от 31 km/h до 40 km/h - с глоба 400 лв.
2
Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание
е обявено от закона за наказуемо.
Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на процесното деяние
редакция, изм. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ, бр.19 от 2015 г.) от ДР на
ЗДвП "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, издадена на основание чл. 165, ал.3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи,
обн.ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за
движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между стационарни
и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на
правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми
се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата
за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез
издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със
съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните
изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на
обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не
изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното
3
АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение
№ 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в
регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал.4
от ЗДвП с ДВ. бр.19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на
допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато
нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или
система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на
изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на
данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед №
Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът
дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на
цитираната по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното
протичане на този процес.
В случая приложен по административнонаказателната преписка и приет по делото,
като писмено доказателство е и задължителният в случаите на ползване на мобилна АТСС,
протокол по чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР. Последният е
доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво
АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е
поставено мобилното АТСС и др. изисквания по наредбата. Представеният в случая
протокол е попълнен изцяло и е налице яснота относно способа за въвеждане на
ограничението на скоростта от 50 км/ч., визирано в ел. фиш, като е посочено в цитирания
протокол, общото правило за ограничението при подбора на скоростта при движение в
населено място – 50 км/ч. Необходимо е да се отбележи също така, че съгласно чл. 10, ал.3
от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, съставеният на основание ал. 1 от същата
норма протокол се съпровожда със снимка на разположението на уреда, тоест на мобилното
АТСС. Такава снимка в случая е представена, като същата е неразделна част от протокола,
при положение, че в конкретната хипотеза се касае за работа с временно разположено на
участък от пътя автоматизирано техническо средство, респ. система за контрол на скоростта.
Тази снимка има за предназначение да даде визуална представа къде е било поставено
мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола,
спрямо посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически
средства и системи. В случая, от изображението на представената снимка по Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР може да се приеме, че тези изисквания са спазени,
преценено на база информацията, че посоката на сработване и заснемане е на насрещно
движещите се превозни средства, спрямо разположението на АТСС, тоест приближаващите
се ППС. Освен това, така както е позиционирано мобилното АТСС, заснемането е
осъществявано в участък от пътя, който кореспондира с отбелязването в снимковия
материал към клип от 31.05.2019г. с техническо средство TFR1-М 597 , респ. в протокола
по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР от гледна точка посоката на
4
задействане на техническото средство. При това положение съдът намира ,че
производството за административно наказателна отговорност чрез издаването на електронен
фиш се е развило при спазване на установените процесуални правила.
От друга страна преценката на наказващия орган досежно установената скорост на
движение на процесния лек автомобил се явява обоснована, като в хода на съдебното
производство от издателят на електронния фиш - ОД на МВР Хасково са представили
протокол от проверка №1-53-19/22.02.2019 г. на използваното в случая техническо
средство за измерване и в този смисъл е доказано, че то е било годно и към датата на
установяване на нарушението отговаря на метрологичните изисквания, а ползваната
мобилна система за видеоконтрол е от одобрен тип, с оглед ангажираните писмени
доказателства в тази насока.
С разпоредбите на чл. 189, ал. 4 - 11 от ЗДвП се въведе възможност за установяване
на административни нарушения и ангажиране на административнонаказателна отговорност
по опростена процедура, която се основава на автоматизирани технически средства. Текстът
на разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изр. 1 от ЗДвП, който гласи, че при нарушение, установено
и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се
издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение,
не следва да се тълкува като абсолютна забрана за присъствие на горепосочените субекти, а
означава, че установяването на нарушението се извършва автоматизирано - без участието на
контролен орган и нарушител, като тяхното присъствие не е необходимо и при издаването
на самия електронен фиш. Тази опростена процедура е изключение от общото правило на
чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, който изисква да се състави акт от оправомощено за това лице и в
присъствието на нарушителя /макар за последното да са налице и изключения при
определени хипотези, предвидени в ЗАНН/. Непосредствено след извеждане в ал. 1 на чл.
189 на принципа, че актът се съставя от контролен орган, в ал. 4 е дадено изключението от
правилото, а именно случаите, при които съответен писмен акт се съставя, без за това да се
изисква присъствието нито на нарушител, нито на контролен орган, като са разписани и
обстоятелствата, когато това е допустимо и законосъобразно. В същия смисъл - на
изключение от правилото по чл. 40, ал. 1 от ЗАНН - е и разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от
ЗАНН.
Следващият съществен момент се явява този, касаещ авторството на деянието. В
тази насока в съответната ОД на МВР се съдържа информация и в този смисъл при издаване
на електронния фиш е било известно лицето – собственик на управляваното МПС,каквито
се съдържат в приложената по преписката справка от база данни – КАТ –Хасково .В случая
въпросът за субекта на административната отговорност за извършеното нарушение, с оглед
характера на това нарушение и обстоятелствата около неговото констатиране е разрешен с
разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП и собственикът или този, на когото е предоставено
моторно превозно средство, са тези, които отговарят за извършеното такова, а собственикът
се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е
предоставил моторното превозно средство. С разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП
5
законодателят е въвел законова презумция, че при неподаването на писмена декларация с
данни за лицето, извършило нарушението в 14-дневен срок от получаването на електронния
фиш от собственика, същият се смята за извършител на констатираното с електронния фиш
нарушение. При положение, че в конкретния случай от собственика на МПС И.Т.И. е
подадена такава писмена декларация в законоустановения срок, ведно с копие от СУМПС
на лицето, на което е бил предоставен за ползване автомобила законосъобразно е
ангажирана отговорността на М.Д. като негов ползвател.
По същество съдът намира, че жалбоподателката , управлявайки горният автомобил
е извършила нарушение на ЗДвП, като се е движела със скорост по-висока от въведеното
ограничение от 50 км/ч. в населеното място. На практика правилно е ангажирана
административнонаказателната и отговорност по чл.182 ал.1,т.4 от ЗДвП. Законосъобразен
е и размерът на наложената санкция,тъй като за превишаване на скоростта от 31 км/ч
законът /чл.182,ал.1,т.4 от Закона за движение по пътищата/ предвижда санкция в
абсолютен размер,каквато е и наложената с ЕФ. Атакуваният с нея електронен фиш е
законосъобразно издаден, с оглед на което същият ще следва да бъде потвърден.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено
с автоматизирано техническо средство, Серия К №5283927, издаден от ОД на МВР -
Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 –
дневен срок от съобщаването му на страните.
/п/ не се чете.
Съдия при Районен съд – Хасково: Вярно с оригинала!
Секретар: Ц.С.
6