Решение по дело №17/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 392
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700017
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 392

 

гр. Враца, 13.11.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  първи състав, в публично съдебно заседание на 27 септември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

 

при секретаря Даниела Ванчикова и с участието на прокурора Николай Лалов, като разгледа докладваното от съдия Житарска адм. дело № 17 по описа на АдмС – Враца за 2023г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 45, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано е по жалба на * на Община Козлодуй – **, чрез *А.К. срещу Решение № 517 по Протокол № 47 от проведено на 23.11.2022г. заседание на Общински съвет – Козлодуй и върнато му за ново обсъждане със Заповед № ПО-07-24/05.12.2022г. на Обл.управител на обл.Враца, но без да се е произнесъл общинския съвет в съответния 14- дневен срок, с искане съда да прецени законосъобразносста на оспореното решение.

В жалбата са изложени съображения за законосъобразност на оспореното решение, като прието в съответствие с приложимите материалноправни норми. Твърди се, че за да се промени ПУП, на първо място имотът следва да е станал частна общинска собственост, съгласно предвидения в закона ред. Според процесуалния представител на* на Община – Козлодуй, този ред е спазен, поради което върнатото решение № 517 се явява законосъобразно. Сочи се, че * на Община-Козлодуй е вносител на самото предложение за решение. Обосновава правен интерес да внесе оспорване на това решение, тъй като то е върнато от областния управител на Област Враца, но общинския съвет не е разгледал повторно акта в 14-дневния срок от получаването му. Разноски по делото не се претендират.

Ответникът по жалбата – Общински съвет – Козлодуй не представя становище, не се явява в съдебно заседание.

Участващия по делото прокурор заявява, че жалбата следва да бъде уважена.

Административен съд Враца, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство по приемане на оспореното решение е започнало по Предложение с рег. № 410-01-235/10.11.2022г. на * на община Козлодуй, с искане за промяна начина на трайно ползване на поземлен имот с идентификатор 37798.502.569 с площ 957 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, находяща се в **** идентичен с УПИ І, кв.118 по плана на *** съобразно нормите на Наредба №7 на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони и Закона за кадастъра и имотния регистър, като от „за друг вид зелени площи“, се промени в „за търговия и обществено обслужване“. Предложено е също така да се промени вида на собствеността на горния имот, като същия се обяви от публична общинска в частна общинска собственост, както и да се възложи на * на общината да предприеме необходимите действия по изготвянето на акт за частна общинска собственост за имота.

Внесеното в Общински съвет - Козлодуй Предложение е разгледано в ПК по "Б., ф. и о. с." на заседание, проведено на 21.11.2022г. и в ПК по „Устройство на територията, строителство и жилищна политика“ на заседание, проведено на 21.11.2022г., като е изразено положително становище по него и от двете постоянни комисии /л.28 и л.29 от делото/. Предложението е разгледано и от ПК по „Законност, законосъобразност на актове на ОбС и общинска администрация, спазване на обществения ред и безопасност на движението на заседание от 21.11.2022г., която не го е подкрепила.  

Предложение вх. № 410-01-235/10.11.2022г. е разгледано на проведено на 23.11.2022г. редовно заседание на Общински съвет - Козлодуй, на което след поименно гласуване, с 14 гласа "за", 5 гласа "против" и 0 - "въздържали се" е прието оспореното решение, със съдържание, съвпадащо изцяло с предложението на вносителя /л. 20/. Решението е издадено на посочени в него правни основания: чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал.2 от ЗМСМА, чл. 27, ал.5 от ЗМСМА вр. с чл.6, ал.1 и ал.3 от ЗОбС и чл.5, ал. 2 от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи, собственост на Община Козлодуй.

Със Заповед № ПО-07-24/05.12.2022г., в производство по реда на чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, Областният Управител на Област Враца е върнал за ново разглеждане в ОбС – Козлодуй, взетото решение от същия адм. орган под № 517 /л. 10/. Заповедта е достигнала до Председателя на ОбС – Козлодуй на 07.12.2022г. /л. 35/, като в срока по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, същото не е разгледано от органа местно самоуправление.

При разглеждане на делото е изискана в цялост, пълната административна преписка по приемане на оспореното решение - Решение № 517 по Протокол № 47 от проведено редовно заседание на Общ. съвет – Козлодуй, на 23.11.2022 г. /л. 18- 30 от делото/.

 Към преписката по посоченото решение на ОбС, липсват ангажирани от ответника доказателства за това да е спазено изискването на чл.8, ал. 1 от ЗУТ /за промяна предназначението на имота, извършено с изменение на действащия ПУП/ - л.19-30 от делото.

Към административната преписка е приложено становище от гл. архитект на Община Козлодуй дадено по повод заявление от Община Козлодуй в качеството си на собственик на имот с идентификатор 37798.502.569 публична общинска собственост, за допускане до процедура по изработване на Подробен устройствен план – изменение на план за регулация /ПУП-ИПРЗ/ за промяна отреждане на УПИ І, кв.118 по плана на ***. В становището е посочено, че следва да бъде изработен проект за промяна на предназначението на имота при спазване на устройствените показатели на чл.36, чл.37 и чл.38 от Наредба № 7 на МРРБ за ПНУОВТУЗ, както и да се приведе във вид отговарящ на чл.14, ал.4 от ЗУТ.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Оспорването на * на Община Козлодуй е подадено в срока по чл.149, ал.1 от АПК във връзка с чл.45, ал. 8 от ЗМСМА, и е процесуално допустимо.

Разгледано по същество, искането на * на Община Козлодуй, съдът да се произнесе, по законосъобразността на Решение № 517 по протокол №47/23.11.2022г. от проведено заседание на Общински съвет Козлодуй е основателно, т.е. след като липсва повторно произнасяне от общинския съвет, съдът може да се произнесе по законосъобразността на това решение, като изводите в тази насока са следните:

Оспореното решение е прието от компетентен орган по смисъла на чл.21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА вр. чл. 27, ал.5 от ЗОбС, във вр. чл.6, ал.1 и ал.3 от ЗОС и чл.5, ал.2 от Наредба №4 на Общински съвет Козлодуй  за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи, собственост на община Козлодуй, в предвидената от закона писмена форма, и с изискуемото се от закона мнозинство и съдържание, поради което е валидно. При приемането на същото, не са допуснати съществени нарушения на административно- производствените правила. Същото обаче е в разрез с приложимите материалноправни норми.

Няма спор, че е в правомощията на общинските съвети, като органи на местно самоуправление по чл. 8 от ЗОбС и чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, приемането на решения за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост, като те упражняват и общо ръководство и контрол.

Съгласно  чл. 6, ал. 1 от ЗОбС, в правомощията на общинския съвет е да обяви имотите и вещите - публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2, за частна общинска собственост. Съгласно чл. 3, ал. 2 от ЗОбС, публична общинска собственост са имотите и вещите, определени със закон; имотите, предназначени за изпълнение на функциите на органите на местното самоуправление и местната администрация и други имоти, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение, определени от общинския съвет.

В случая, предмет на Решение № 517 по протокол № 47/23.11.2022г.  е поземлен имот с идентификатор 37798.502.569 с площ 957 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, находяща се в ***** идентичен с УПИ І, кв.118 по плана на ***, който имот е публична общинска собственост, по смисъла на чл. 3, ал. 2, т.3 от ЗОбС.

Процесното Решение № 517 не е съобразено с  чл. 6, ал. 1 от ЗОбС, който текст дава възможност на общинския съвет като орган, упражняващ правото на общинска собственост, да вземе решение за промяна на предназначението на имот /вкл. част от него/ от публична в частна общинска собственост. Промяната на предназначението, обаче се извършва с изменение в подробния устройствен план и след неговото одобряване. Съгласно  чл.6, ал.1 от ЗОбС, статутът на собствеността може да бъде променен от публична в частна общинска, само ако имотът е престанал да има предназначението си по чл. 3, ал. 2 от ЗОбС. В конкретната хипотеза, ЗУТ предвижда основание и процедура за промяна на конкретното предназначение - чл. 8, но такава промяна не се доказа да е била извършена от ответника, чиято е доказателствената тежест за това, съобразно чл. 170, ал. 1 от АПК. За да се промени предназначението на имота, което съобразно чл. 8, ал. 1 от ЗУТ се определя с подробния устройствен план, е необходимо да се измени плана по реда и при условията на чл. 134 и сл. от ЗУТ. Промяната на предназначението се извършва със съответния акт за изменение на ПУП и правната промяна настъпва едва с одобряването му, за което няма данни по делото. Затова и постановеното решение на ОбС – Козлодуй, при извършване на процесня контрол върху същото, следва да се приеме, че не е законосъобразно, тъй като е постановено в разрез с разпоредбите на приложимия материален закон – чл. 8 от ЗУТ.

Следователно, не са били налице основанията на  чл. 6, ал. 1 от ЗОбС за промяната на характера на общинската собственост, от публична в частна, досежно УПИ I, поземлен имот с идентификатор 37798.502.569 в кв.118 по плана на ***, с площ от 957 кв.м., защото липсва предварителното изменение на действащия ПУП, по реда на ЗУТ, откъдето следва и изводът, че имотът не е престанал да има предназначението по чл. 3, ал. 2 от ЗОбС, поради което и Решение № 517, взето по Протокол № 47/23.11.2022 г. на ОбС – Козлодуй е незаконосъобразно.

С оглед на изложеното, връщането от областния управител на област Враца на процесното решение за ново обсъждане е основателно, но тъй като Общински съвет Козлодуй не се е произнесъл в законоустановения за това срок, настоящия съдебен състав следва да го отмени като неправилно и незаконосъобразно.

Водим от горното, и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК, Административен съд – Враца

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 517 по Протокол № 47 от проведено редовно заседание на Общински съвет – Козлодуй на 23.11.2022г.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

На основание чл. 138, ал. 1 от АПК препис от решението да се връчи на страните.

                                      АДМ. СЪДИЯ: