Решение по дело №488/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 189
Дата: 16 май 2023 г. (в сила от 16 май 2023 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20227120700488
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

16.05.2023

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

20.04.

                                          Година

2023

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

 

 

                                          Съдебни заседатели

 

 

Секретар

 Мариана Кадиева

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Гр.

дело номер

488

по описа за

2022

година.

 

Производството пред Административен съд – Кърджали е образувано след изпращането по подсъдност от ВАС с Определение № 9588/28.10.2022 г. по а.д. № 9793/2022 г.

Депозирана е жалба от П.Д.К. от *** против Решение № 21-РД06-0030/19.10.2021 г. на РД „Социално подпомагане“ гр. Смолян. В жалбата е въведено искане и за заплащане на сумата в размер на  100 000 лв.

Предвид обстоятелството, че в жалбата К. изрично е поискал да му бъде назначен служебен защитник, с Определение № 170/08.11.2022 г. съдът е дал указания за представяне по делото на доказателства по смисъла на чл. 23, ал. 3 от Закона за правната помощ. След изпълнение на указанията на съда с Определение № 188/24.11.2022 г. е допуснато предоставянето на правна помощ по делото. След определянето от АК – *** на адвокат, който да осъществи процесуално представителство по делото е постановено Определение № 11/13.01.2023 г. по делото, с което е назначен процесуален представител на П.Д.К. жалбата е оставена без уважение, като е указано на процесуалния представител да изправи констатираните нередовности и в 7-дневен срок да посочи, в какво се състои незаконосъобразността на обжалвания акт, в какво се състои конкретното искане до съда и поддържа ли се искането за присъждане на обезщетени за вреди в размер на 100 000 лв. и срещу кого е предявено същото.

С Молба вх. № 404/03.02.2023 г., депозирана от назначения представител на П.Д.К. *** – адв. Р.Р., е въведено уточнение, че искането до съда е за отмяна на незаконосъобразния административен акт-Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/3033/24.09.2021 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”-гр.Девин, както и на потвърждаващото го Решение №21-РД 06-00030/19.10.2022 г. на Директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане”- гр.Смолян. Посочено е,  че обжалвания акт е незаконосъобразен като постановен в противоречие с материалния закон - ППЗСП.

В молбата изрично е посочено, че жалбоподателят поддържа въведения в жалбата иск за вреди в размер на 100 000 лв., който е предявен срещу Дирекция „Социално подпомагане“ – Девин и Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Смолян. Въведени са доказателствени искания за назначаване на икономическа и съдебно-медицинска експертизи, както и искане за допускане до разпит на свидетел. 

Предвид горното съдът е приел, че с оглед размера на претенцията за обезщетение от вреди и въведените доказателствени искания за назначаване на експертизи, с които очевидно се цели установяване на имуществени и неимуществени вреди, настоящият състав намира, че разглеждането на иска за обезщетение ще затрудни производството по оспорване на административния акт, поради което и на основание чл. 206, ал. 1 от АПК, с Определение от 09.02.2023 г. е отделил предявения иск за обезщетение в отделно производство.

С оглед горното предмет на производството по настоящето дело е оспорването на Заповед № ЗСП/Д-СМ-Д/3033/24.09.2021 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”-гр.Девин, с искане да бъде отменена от съда като незаконосъобразна.

В съдебно заседание, жалбоподателят лично и чрез назначеният му процесуален представител адв. Р.Р., поддържа жалбата си. В хода на устните състезания адв. Р. излага съображения, че директорът на дирекция „СП” – Девин не е разгледал заявлението по същество, а е отказал такава помощ, позовавайки се на основание чл. 27, ал. 5 и ал. 6 от ППЗСП, а именно, че молителят не е намерен на адреса, посочен в заявлението и поради тази причина не можело да бъде извършена цялостна социална анкета. Съответно не би изготвен и социален доклад. Счита, че в конкретния случай административният орган не е положил достатъчно усилия за издирването на П.К., още повече че той многократно е сезирал Д „СП” – Девин и не можело да се приеме, че лицето не може да бъде намерено. В тази връзка сочи, че социалният работник бил провел разговор с майката на П.К., което е отбелязано в преписката, която се предполагало, че би могла да даде данни за местонахождението на сина си, но това не е направено. Административният орган се е позовал на формалното основание, че молителят не е намерен и е поставено уведомление. Излага доводи, че това не било достатъчно и изцяло необосновано било прието, че не може да се осъществи връзка с заявителят, с оглед изготвяне на социален доклад. Моли съда да постанови решение, с което да приемете, че оспорената заповед на директора на Дирекция „ДСП” – Девин, както и потвърждаващото решение на РД „СП” – Смолян са незаконосъобразни и да ги отмени, като задължи дирекция „СП” – Девин, да се произнесе отново по подадено от П.Д.К. заявление-декларация, като се съобрази с дадените указания по отношение на прилагането на материалния закон.

Ответникът по жалбата, директор на дирекция “Социално подпомагане” - Кирково, лично и чрез юрисконсулт Н. Д., оспорва жалбата. В хода на устните състезания пълномощник сочи, че на 30.08.2021 г. в ДСП - Девин е постъпило заявление-декларация от П.К. за отпускане на целева помощ за отопление. Отпускането на целева помощ за отопление е регламентирано в Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. Съгласно чл. 4, ал. 3 от Наредба № РД-07-5/16.05.2008 г. в срок до 20 дни от подаване на заявлението- декларация, социален работник, в съответствие с изискванията на чл. 27 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП), извършвал социална анкета и посещение по настоящия адрес, посочен в заявлението и изготвял социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отпускане или отказ на целева помощ. В конкретния случай социалният работник, който извършвал социалната анкета и директорът на ДСП - Девин били посетили на 13.09.2021 г. настоящия адрес - ***, който П.К. е посочил в заявлението - декларация, но той отсъствал. Във връзка с това и на основание чл. 27, ал. 5 от ППЗСП служителите били оставили уведомление, но П.К. не се явил в указания 3 - дневен срок за справка в ДСП. На 20.09.2021 г. социалният работник, който извършвал социалната анкета и директорът посетили повторно визирания настоящ адрес, но отново не открили лицето. Служителите оставили второ уведомление за явяване на П.К. в 3-дневен срок за справка в ДСП, но той не се явил в съответния срок. В доклада социалният работник отправил предложение за отказ на исканата целева помощ, тъй като П.К. не можел да се намери на настоящия си адрес и не можело да бъде извършена цялостна социална анкета. Моли съда да отхвърли жалбата.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

От представената и приета по делото административна преписка по оспорения акт/л. 58 – л. 73/, съдържаща копия : Заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-СМ-Д/3033/30.08.2021 г.; Уведомление от 13.09.2021 г.; Уведомление от 20.09.2021 г.; Социален доклад от 23.09.2021 г.; Лист за извършен предварителен контрол за законосъобразност преди вземане на решение за предоставяне на социална подкрепа; Заповед ЗСП/Д-СМ-Д/3033/24.09.2021 г., издадена от директора на дирекцияСоциално подпомаганеДевин; Известие за доставяне от 30.09.2021 г.; Решение № 21-РД06-0030/19.10.2021 г., издадено от директора на РДСП - Смолян; Писмо с изх. № 21-94П-00-0791#1 от 19.10.2021 г.; Известие за доставяне от 22.10.2021 г.,  се установя, че: На 30.08.2021 г. П.Д.К. е депозирал заявление – декларация за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво вх. № ЗСП/Д-СМ-Д/3033 на дирекция „Социално подпомагане“ – Кирково; Съгласно чл. 27, ал. 1 от ППЗСП са предприети действия по извършване на социална анкета от служител на Д„СП“ – Кирково, при което е извършено посещение в дома на жалбоподателя в *** на 13.09.2021 г. Предвид отсъствието на лицето е извършено ново посещение в жилището на заявителя на 30.09.2021 г., при което отново П.Д.К. не е открит на адреса. Поставени са два броя уведомления, съдържащи покана за явяване в 3-дневен срок в дирекция „Социално подпомагане“ гр.Девин. С оглед констатираното и неявяването на жалбоподателя в ДСП, на 23.09.2021 г. социалният работник е изготвил социален доклад, съгласно Приложение 2 към чл. 27, ал. 1 от ППЗСП, в който е отправил предложение за отказ на отпускане на исканата помощ; На 24.09.2021 г. директорът на дирекция „Социално подпомагане“ – Девин е издал Заповед ЗСП/Д-СМ-Д/3033/24.09.2021 г., с която на основание чл. 13, ал. 2 от ЗСП, чл. 4, ал. 4 и чл. 3, ал. 3 от Наредба № РД 07-5/2008 г. и изготвения социален доклад, е отказал отпускането целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2021/2022 г., на П.Д.К. Органът е изложил мотиви, че целевата помощ за отопление с твърдо гориво следва да бъде отказана на основание чл. 27, ал. 5 и ал. 6 от ППЗСП, сочейки, че К. не е бил намерен на настоящия си адрес и не може да бъде извършена цялостна социална анкета. Цитираната заповед е обжалвана от адресата й в законоустановения срок пред директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Смолян; Депозираната жалба е преценена като неоснователна от директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Смолян, поради което с Решение № 21-РД06-0030/19.10.2021 г., е отхвърлена.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че процесната жалбата е подадена от лице, имащо правен интерес от обжалването и в законоустановения срок, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК. След извършване на проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че жалбата е неоснователна.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган в предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма, съдържащ фактически и правни основания за постановяването му. При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, довели до постановяването на акта в противоречие с материалноправни разпоредби и целта на закона, респ. не са налице отменителни основания по смисъла на по чл. 146, т. 1, 2, 3, 4 и 5 от АПК, поради следните съображения:

Условията и редът за отпускане на целева помощ за отопление на лица и семейства през отоплителния сезон е регламентиран с Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. Разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от посочения подзаконов нормативен акт, в действащата  към датата на депозиране на заявлението от жалбоподателя редакция (ДВ. бр. 51 от 2019 г. в сила от 28.06.2019 г.), сочи, че лицата и семействата подават заявление-декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане, в дирекции „Социално подпомагане“ по настоящ адрес и при спазване на изискванията по чл. 26, ал. 2, 4, 5, 6, 7 и 8 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.

Съгласно чл. 27, ал. 9 от ППЗСП, въз основа на резултатите от социалната анкета в доклада по ал. 1 социалният работник прави предложение за отпускане или за отказ на помощта, за нейния вид и размер.

Легалната дефиниция за социална анкета е дадена в § 1, т. 11 от ДР на ЗСП, а именно, социалната анкета е дейност по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от социални работници в дирекция "Социално подпомагане", която се изразява в проверки в дома на лицето и/или семейството, в проучване на документация и събиране на информация. Без социална анкета, извършена в дома на кандидатстващото за целева помощ за отопление лице не може да се извърши преценка ползва ли то именно такава енергия за отопление, както и с колко лица реално съжителства. Последното е от значение за определяне на диференцирания минимален доход за отопление по нормативно регламентираните критерии на чл. 2, ал. 5 от Наредбата. Не могат да бъдат проверени и допълнителните критерии по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, приложими относно отпускането на целеви помощи за отопление по силата на препращащата разпоредба на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г.

Видно от приетите по делото писмени доказателства, при две отделни посещения на социален работник на посочения от заявителя адрес в ***, същият не е открит на адреса, както и не се е явил в Д „СП“ – Девин в посочения 3-дневен срок, съгласно оставените уведомления по образец приложение № 1а. Предвид горното, съдът намира, че в случая П.Д.К. е създал непреодолимо препятствие да бъде извършена изискуемата, съгласно чл. 27, ал. 1 ППЗСП социална анкета от социалните работници в дома му, с оглед отсъствието на жалбоподателя от посочения в заявлението адрес, на който не е открит при извършените две посещения от служители на ДСП и неявяването му, лично или на негов представител, в указания срок в Д „СП“ - Девин, указан в оставените уведомления, респ. в случая са налице хипотезите на  чл. 27, ал. 5 и ал. 6 от ППЗСП, посочена от директора като правно основание в заповедта. 

 Съгласно чл. 27, ал. 7 от ППЗСП, ако в посочения срок лицето не се яви за справка в дирекция "Социално подпомагане", социалният работник прави мотивирано предложение за отказ поради невъзможност за извършване на социална анкета. С други думи, след като в случая са налице основанията от хипотезата на цитираната норма, то процесната заповед не е издадена в противоречие с материалноправни разпоредби. Директорът на дирекция "Социално подпомагане" е реализирал административното производство в съответствие с разписаните административнопроизводствени правила в ППЗСП и Наредба № РД - 07 - 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление.

Следва да се посочи, че без социална анкета, извършена в дома на кандидатстващото за целева помощ за отопление лице, не може да се извърши преценка, дали то ползва именно заявената такава енергия за отопление, както и с колко лица реално съжителства. Това е и пречка да бъдат проверени и допълнителните критерии по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, приложими относно отпускането на целеви помощи за отопление по силата на препращащата разпоредба на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г.

Предвид горепосочените и безспорно установените по делото обстоятелства, че жалбоподателят не е бил открит от социалния работник при посещенията му в имота/посочения в заявлението адрес/ за извършване на социална анкета и не се е явил в указания срок в съответната дирекция, взето в съвкупност с всички релевантни по делото данни, от които се извежда и изводът, че П.Д. е декларирал пред органите по социално подпомагане адрес, на който не пребивава постоянно и не е осъществил съдействие за провеждането на социални анкети, то съдът намира атакуваната заповед за обоснована и издадена в съответствие с целта на закона. В този смисъл е и действащата съдебна практика - Решение № 9963 от 26.07.2017 г. на ВАС по адм. д. № 7478/2016 г., VI о., докладчик съдията Т. Т., Решение № 14910 от 4.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1370/2018 г., VI о., докладчик съдията Н. Г. Решение № 1266 от 8.02.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5527/2015 г., VI о., докладчик председателят Н. М.

За прецизност следва да се отбележи, че представените по делото и приети като доказателства: Епикриза от *** г. на Р.А.М., *** епикриза на Р.А.М. от *** г., Амбулаторен лист № ** от *** г.; Амбулаторен лист № ** от *** г.; 6 бр. Касови бележки и Амбулаторен лист № ** от *** г., удостоверяващи здравословното състояние на Р.А.М. и Й. П. К. са ирелевантни за настоящия спор. В този смисъл, в подадената декларация жалбоподателят е декларирал, че не съжителства с други лица, като целевата помощ за отопление е отказана поради невъзможността да бъде извършена социална анкета, с оглед неоткриването му на декларирания адрес и неявяването му в ДСП. Безспорно здравословното състояние на *** на Д. и нейната *** е ***, но това само по себе си не е предпоставка за отмяната на оспорената заповед.

До обратния извод не водят и дадените в съдебно заседание свидетелски показания на Р.М. Свидетелката излага възприятия относно необосновани действия на институциите спрямо нея и семейството й, данни за *** здравословно състояние на *** си и П.Д., които обаче не са в пряка връзка с оспорената заповед, с оглед основанието на което е отказана помощта. 

По изложените съображения съдът намира, че оспорената Заповед ЗСП/Д-СМ-Д/3033/24.09.2021 г., издадена от директора на дирекцияСоциално подпомагане" – Девин, с която на П.Д.К. е отказана целева помощ за отопление с твърдо гориво пари), за отоплителен сезон 2021/2022 г. (от 01 ноември 2021 г. до 31 март 2022 г.), е законосъобразна и обоснована. Депозираната против нея жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пред. 5-то от АПК, съдът 

 

                                            Р Е Ш И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Д.К. от ***, с ЕГН **********, против  Заповед ЗСП/Д-СМ-Д/3033/24.09.2021 г., издадена от директора на дирекцияСоциално подпомагане" – Девин, с която на основание чл. 13, ал. 2 от ЗСП, чл. 4, ал. 4 и чл. 3, ал. 3 от Наредба № РД 07-5/2008 г., чл. 27, ал. 5 и 6 от ППЗСП  и изготвения социален доклад, на П.Д.К. е отказана целева помощ за отопление с твърдо гориво пари), за отоплителен сезон 2021/2022 г. (от 01 ноември 2021 г. до 31 март 2022 г.), като неоснователна.

Препис от решението да се връчи на страните.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване (чл. 13, ал. 6 от Закона за социално подпомагане).

                                                                              Председател: