Определение по дело №395/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юни 2019 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700395
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

№238                                         07.06.2019 год.                      гр. Стара Загора

Старозагорският административен съд, в закрито заседание на седми юни две хиляди и деветнадесета година, шести състав:

 

Административен съдия: МИХАИЛ РУСЕВ

                                                            

при участието на секретаря............................................., като разгледа  адм. дело  №395 описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на  чл.135, ал.1 и 2 от АПК.

Образувано е по жалба на „Прогрес“АД, представлявано от Изпълнителния директор С.Д.Я. против Заповед №Е-РД-16-320/05.06.2018 год. на Министъра на енергетиката, с която е отказано предоставянето на помощ за намаляване на тежестта, свързана с разпределяне на разходите, произтичащи от задълженията за изкупуване на електрическа енергия, произведена от възобновяеми източници за ценови период 01.07.2018 год. – 30.06.2019 год. на „Прогрес“АД.

Първоначално жалбата е била подадена във Върховен административен съд, като с Определение №8103/30.05.2019 год., постановено по адм. дело №5478/2019 год., е прекратил производството по делото и на основание чл.135, ал.1 и ал.2 от АПК, е изпратил същото по подсъдност на Административен съд – Стара Загора. Изложените мотиви са, че седалището на адресата на акта е гр. Стара Загора и съгласно чл.135, ал.2 от АПК, компетентен е Административен съд Стара Загора.

Съгласно  чл. 132, ал. 2, т. 2 от АПК на Върховния административен съд са родово подсъдни актовете на Министерския съвет, министър-председателя, заместник министър-председателите и министрите, издадени при упражняване на конституционните си правомощия по ръководство и осъществяване на държавното управление. В същия смисъл е и Решение № 8 от 23.04.2018 год. на КС по к. д. № 13/2017 год., съгласно което ВАС е първа инстанция в случаите когато се оспорват актове на министрите при упражняване на конституционно възложените им функции и правомощия по ръководството и осъществяването на държавното управление.

Според настоящия състав не е налице изключението на пр. 2 на чл. 132, ал. 2, т. 2 от АПК - в случаите, предвидени в закон, както и когато тези органи са делегирали правомощията си на съответните длъжностни лица, издадените от тях административни актове се оспорват пред съответния административен съд. Същественото при проверка кой съд – дали административен или ВАС следва да разгледа делото по правилата на родовата подсъдност, след изменението на АПК с ДВ бр.77/2018 год., е каква функция министърът упражнява чрез издадения акт – дали това е функция по осъществяване на държавната политика в съответната област, т. е. функция по държавно управление по смисъла на чл.105, ал.1 и ал.2 и чл.106 от КРБ, и която Конституцията е предоставила само нему, независимо от възможността за делегиране, или това е функция, която е присъща и на други държавни органи.

В конкретния случай, оспорената заповед е издадена от Министъра на енергетиката, поради което и компетентен да разгледа спора е Върховният административен акт. В настоящият случай обаче не са налице предпоставките за разглеждане на делото от Административен съд Стара Загора в хипотезата на чл.132, ал.2, т.2, предложение второ от АПК. На първо място, съгласно чл.4, ал.1 от Закона за енергетиката, енергийната политика на страната се провежда от министъра на енергетиката. В изпълнение на това си правомощие и на основание чл.4, ал.2, т.21 от ЗЕ, е издадена и Наредба №Е-РД-04-06 от 28.09.2016 год. за намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от възобновяеми източници. Действително в наредбата е предвидено, министърът на енергетиката да може да възложи на заместник-министър да упражнява всички или част от правомощията му по тази наредба – чл.1, ал.4. По делото обаче няма данни, правомощията по постановяването на отказа по тази наредба, съгласно чл.8, ал.2 да е възложено на зам. Министър. Напротив, обжалваният индивидуален административен акт е издаден от Министъра на енергетиката, а не от зам. Министър.

Предвид изложеното Административен съд Стара Загора счита, че компетентен да се произнесе по спора е Върховен административен съд. Поради това и с оглед обстоятелството, че е изчерпана процесуалната възможност за изпращане на жалбата на надлежния съд, делото следва да се изпрати на ВАС за определяне на компетентния  съд.

Водим от горното и на основание чл.135, ал.5 във вр. с ал.3 от АПК, Старозагорски административен съд, шести състав

О П Р Е Д Е Л И :

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №395/2019 год. по описа на Административен съд – Стара Загора.

ПОВДИГА спор за подсъдност между Административен съд – Стара Загора и Върховен административен съд гр. София по жалбата на „Прогрес“АД, представлявано от Изпълнителния директор С.Д.Я. против Заповед №Е-РД-16-320/05.06.2018 год. на Министъра на енергетиката, с която е отказано предоставянето на помощ за намаляване на тежестта, свързана с разпределяне на разходите, произтичащи от задълженията за изкупуване на електрическа енергия, произведена от възобновяеми източници за ценови период 01.07.2018 год. – 30.06.2019 год. на „Прогрес“АД.

ИЗПРАЩА делото на ВАС на РБ за произнасяне по спора за подсъдност.

Определението не подлежи на обжалване.

                       

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: