Р Е Ш Е Н И Е
№2216/4.11.2019г. гр. Пловдив, 04.11.2019год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, І
отделение, XXV състав
в публично заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди и
деветнадесета година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
при
секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като
разгледа докладваното от Председателя адм.дело № 2480 по
описа за 2019 год., за да се
произнесе взе предвид следното:
Оспорва се отказ на кмета на район „Централен“, Община
Пловдив, обективиран в писмо изх.№ 94012-27805 от
02.08.2019г., да регистрира седем пчелни семейства, находящи
се на адрес гр.П., ул.“***“ № **, отглеждани от М.Г.Ч..
Жалбоподателката М.Г.Ч. моли
съда да отмени отказа като незаконосъобразен. Твърди,че не са налице предвидените
в закона ограничения за отглеждане на пчелни семейства.
Ответникът кметът на район „Централен“, община
Пловдив, чрез процесуалния си
представител юрисконсулт С., оспорва жалбата. Твърди, че е налице хипотезата на
чл.15,т.1 от Закона за пчеларството, тъй като имотът, в който се отглеждат
пчелите се намира на по-малко от 100 метра от православен храм „Свети Харалампий“, което е свързано с повишено присъствие на хора
и особено на възрастни и деца,каквито преимуществено посещават болници и
църкви. Твърди,че изброените пречки в законовата норма не е изчерпателно.
Съдът, като разгледа становищата и възраженията на
двете страни и след преценка на събраните по д елото
доказателства, намери за установено следното:
Оспореният отказ е издаден на 02.08.2019г. Жалбата е
подадена на 14.08.2019г., което е в преклузивния срок
за оспорване.
Касае се за индивидуален административен акт посмисъла на чл.21,ал.4 от АПК, доколкото отказът за
регистрация на пчелните семейства в регистъра по чл.8 от Закона за пчеларството
пряко засяга отглеждащото ги лице, задължено да заяви тази регистрация,
изпълнението на което задължение е свързано и със съответна административнонаказателна
отговорност.
Поради това съдът приема жалбата за допустима.
Административното производство е инициирано със
заявление вх.№ 94012-27805 от 22.07.2019г. на жалбоподателката
Ч. *** за регистриранена 7 пчелни семейства на ул.“**“
№ **.
С обжалвания изричен отказ, обективиран
в писмо изх.№ 94012-27805 от 02.08.2019г на кмета на район „Централен“, община Пловдив,
жалбоподателката е уведомена, че тъй като имотът е съсобствен следва да се представи писмено съгласие за
регистриране на пчелните семейства и от останалите съсобственици, районът е
много гъсто заселен, в билозст има високи сгради и
православен храм и поради това не са изпълнени изискванията на чл.15,т.1 от
Закона за пчеларството. Изложено е в отказа още,че има постъпила жалба от
съседен имот, според която присъствието на пчелите правело невъзможно
ползването на двора и пчелите нарушавали спокойствието и комфорта на живущите.
Условията за регистрация на пчелните семейства са
уредени в нарочна Наредба № 10 от
01.04.2015 г. за условията за регистрация и реда за идентификация на пчелните
семейства. Според чл. 2. (1) от същата, регистрацията на животновъдните
обекти, в които се отглеждат пчели, се извършва от Българската агенция по
безопасност на храните (БАБХ), а идентификацията на кошерите с пчелните
семейства – от собствениците и ползвателите на пчелините. В ал.2 е разписано,
че регистрацията на животновъдните обекти (пчелините),в които се отглеждат
пчелни семейства, се извършва по реда на чл. 137 от Закона за
ветеринарномедицинската дейност.
Съгласно §1, т.6 от Закона за пчеларството/ЗП/
"Пчелно семейство" е цялата биологична и производствена единица
(колония), състояща се от пчелна майка, определено количество пчели-работнички
и търтеи (сезонно), настанени в кошери с необходимото количество восъчни пити.
Пчелното семейство се смята за едно и когато основното семейство се подпомага
от помощно, настанено в същия кошер. Съгласно §1, т.7 от ЗП "Пчелин"
е място, върху което са настанени пчелни семейства заедно с наличното
оборудване.
Видно от горепосочената уредба, законодателят е
предвидил регистрационен режим на пчелините, като място, върху което са
настанени пчелни семейства заедно с наличното оборудване.
Регистрационния режим на пчелините се осъществява по
реда и при условията на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.
Съгласно чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската
дейност, към когото препраща чл. 2, ал.2 от Наредба № 10 от 01.04.2015 г. собствениците или ползвателите на
животновъдни обекти /на какъвто животновъден обект е приравнен пчелина/
инициират административно производство, като подават заявление за регистрация
по образец до директора на съответната ОДБХ, към което прилагат посочени в
разпоредбата документи. Съгласно ал.2 и ал.3 на чл. 137 от ЗВМД в срок до 7 дни
от подаване на заявлението директорът на ОДБХ със заповед назначава комисия за
извършване на проверка за съответствието на обекта с ветеринарномедицинските
изисквания за отглеждане на животни и хуманно отношение към тях. Комисията в
тридневен срок представя на директора на ОДБХ становище с предложение за
регистрация или отказ. В тридневен срок от представяне на становището по ал.3
или протокола по ал.5 директорът на ОДБХ вписва животновъдния обект в регистър
и издава удостоверение за регистрация или мотивирано отказва регистрацията,
когато обектът не отговаря на изискванията, определени с наредбата по ал.10.
Отказът по ал.6 се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния
кодекс /ал.6 и ал.7 на чл. 137 ЗВМД/.
Видно е,че кметът на община не разполага с
компетентност да дава становища по регистрация нито на пчелините, нито на
пчелните семейства, както по реда на ЗВМД, така и по реда на ЗП.
Становище по реда на чл. 137, ал.3 от ЗВМД за проверка
съответствието на обекта с ветеринарномедицинските изисквания на животни може
да бъде дадено единствено от комисията по чл. 137, ал.3 от ЗВМД.
Дори при иницииране на производство по регистрация на
пчелин и пчелно семейство по реда на чл. 8 от ЗП, както е в случая, кметът на общината не разполага с
компетентност да дава становища за съответствие на пчелина с разпоредбите на
ЗП. Кметът на община при подадено заявление за регистрация е длъжен незабавно
да впише пчелина и пчелните семейства, посочени от заявителя, във водените
регистри по чл. 8, ал.1 от ЗП, след което да изпълни задълженията си по чл. 8,
ал.3 от ЗП, а именно в едномесечен срок от регистрацията да изпрати информация
за регистрираните пчелни семейства в областните дирекции "Земеделие"
и Българската агенция по безопасност на храните.
Контролната дейност по спазване изискванията на
Наредба № 10 от 01.04.2015 г. за условията за регистрация и реда за
идентификация на пчелните семейства, се осъществява от ОДБХ, по реда на чл. 130
и чл. 131 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, а не от кметовете на
общини.
В процесният случай жалбоподателката следва да подаде заявление за регистрация
до директора на съответната ОДБХ /за което не е необходимо становище от кмета
на общината/, и след получаване на удостоверение за регистрация да подаде
заявление за вписване в регистъра на кметството по чл. 8 от ЗП.
Ето защо съдът намира,че издаденият отказ е нищожен
поради липса на компетентност.
Следва да се отбележи за пълнота, че изложените в него
основания изобщо не кореспондират с разпоредбата на чл.15,т.1 от Закона за
пчеларството,нито с целта на закона. Според чл. 2 от ЗП законът има за цел да
създаде условия за развитието на пчеларството като подотрасъл на
животновъдството за създаване и поддържане на необходимия брой пчелни
семейства, за поддържане на биологичното разнообразие и екологичното равновесие
в природата, получаване на нормални добиви от културните растения и
производство на качествени пчелни продукти. В т.2,3,4 и 5 установените пречки
касаят защитата на самите пчелни семейства. Само в т.1 предвидените ограничения
са с оглед безопасност и на хората и те в случая не са налице. Разпоредбата не
би трябвало да се тълкува разширително, както смята
ответния административен орган. Впрочем, тук е мястото да се отбележи,че
използваният термин „устройват“,а не регистрират, е още един аргумент за
това,че не кмета е компетентен при преценката за регистрацията на пчелни
семейства. Последният само води регистър и не разполага дори и с административнонаказателни правомощия в тази област. След
като се допуска от закона устройването на постоянни и временни пчелини на
разстояние от 100 м от административни сгради, училища, детски градини и
болнични заведения, то не би трябвало да има пречка това да се случва в близост
до православен храм или до високи сгради. Вероятно, след като не е предвидено
от законодателя, високите сгради не представляват опасност за пчелите. Пчелите
не са опасност за хората, след като се ползват от специална закрила на
държавата, а въпросният православен храм не се установява да е на по-малко от
100м., а и е на името на светец, който се възприема като закрилник на пчелите.
С оглед на изложеното, съдът намира,че оспорваният
отказ следва да се прогласи за нищожен.
Водим от горното, Съдът
Р
Е Ш И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на отказ на кмета на район
„Централен“, Община Пловдив, обективиран в писмо
изх.№ 94012-27805 от 02.08.2019г., да регистрира седем пчелни семейства, находящи се на адрес гр.Пловдив, ул.“***“ № 12, отглеждани
от М.Г.Ч..
Решението може да се обжалва с касационна
жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: