Решение по дело №2480/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2216
Дата: 4 ноември 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20197180702480
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№2216/4.11.2019г.                                          гр. Пловдив,                               04.11.2019год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXV състав в публично заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав :       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм.дело № 2480 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Оспорва се отказ на кмета на район „Централен“, Община Пловдив, обективиран в писмо изх.№ 94012-27805 от 02.08.2019г., да регистрира седем пчелни семейства, находящи се на адрес гр.П., ул.“***“ № **, отглеждани от М.Г.Ч..

Жалбоподателката М.Г.Ч. моли съда да отмени отказа като незаконосъобразен. Твърди,че не са налице предвидените в закона ограничения за отглеждане на пчелни семейства.

Ответникът кметът на район „Централен“, община Пловдив,  чрез процесуалния си представител юрисконсулт С., оспорва жалбата. Твърди, че е налице хипотезата на чл.15,т.1 от Закона за пчеларството, тъй като имотът, в който се отглеждат пчелите се намира на по-малко от 100 метра от православен храм „Свети Харалампий“, което е свързано с повишено присъствие на хора и особено на възрастни и деца,каквито преимуществено посещават болници и църкви. Твърди,че изброените пречки в законовата норма не е изчерпателно.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по д елото доказателства, намери за установено следното:

Оспореният отказ е издаден на 02.08.2019г. Жалбата е подадена на 14.08.2019г., което е в преклузивния срок за оспорване.

Касае се за индивидуален административен акт посмисъла на чл.21,ал.4 от АПК, доколкото отказът за регистрация на пчелните семейства в регистъра по чл.8 от Закона за пчеларството пряко засяга отглеждащото ги лице, задължено да заяви тази регистрация, изпълнението на което задължение е свързано и със съответна административнонаказателна отговорност.

Поради това съдът приема жалбата за допустима.

Административното производство е инициирано със заявление вх.№ 94012-27805 от 22.07.2019г. на жалбоподателката Ч. *** за регистриранена 7 пчелни семейства на ул.“**“ № **.

С обжалвания изричен отказ, обективиран в писмо изх.№ 94012-27805 от 02.08.2019г  на кмета на район „Централен“, община Пловдив, жалбоподателката е уведомена, че тъй като имотът е съсобствен следва да се представи писмено съгласие за регистриране на пчелните семейства и от останалите съсобственици, районът е много гъсто заселен, в билозст има високи сгради и православен храм и поради това не са изпълнени изискванията на чл.15,т.1 от Закона за пчеларството. Изложено е в отказа още,че има постъпила жалба от съседен имот, според която присъствието на пчелите правело невъзможно ползването на двора и пчелите нарушавали спокойствието и комфорта на живущите.

Условията за регистрация на пчелните семейства са уредени в нарочна Наредба № 10 от 01.04.2015 г. за условията за регистрация и реда за идентификация на пчелните семейства. Според чл. 2. (1) от същата, регистрацията на животновъдните обекти, в които се отглеждат пчели, се извършва от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), а идентификацията на кошерите с пчелните семейства – от собствениците и ползвателите на пчелините. В ал.2 е разписано, че регистрацията на животновъдните обекти (пчелините),в които се отглеждат пчелни семейства, се извършва по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.

Съгласно §1, т.6 от Закона за пчеларството/ЗП/ "Пчелно семейство" е цялата биологична и производствена единица (колония), състояща се от пчелна майка, определено количество пчели-работнички и търтеи (сезонно), настанени в кошери с необходимото количество восъчни пити. Пчелното семейство се смята за едно и когато основното семейство се подпомага от помощно, настанено в същия кошер. Съгласно §1, т.7 от ЗП "Пчелин" е място, върху което са настанени пчелни семейства заедно с наличното оборудване.

Видно от горепосочената уредба, законодателят е предвидил регистрационен режим на пчелините, като място, върху което са настанени пчелни семейства заедно с наличното оборудване.

Регистрационния режим на пчелините се осъществява по реда и при условията на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.  

Съгласно чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, към когото препраща чл. 2, ал.2 от Наредба № 10 от 01.04.2015 г. собствениците или ползвателите на животновъдни обекти /на какъвто животновъден обект е приравнен пчелина/ инициират административно производство, като подават заявление за регистрация по образец до директора на съответната ОДБХ, към което прилагат посочени в разпоредбата документи. Съгласно ал.2 и ал.3 на чл. 137 от ЗВМД в срок до 7 дни от подаване на заявлението директорът на ОДБХ със заповед назначава комисия за извършване на проверка за съответствието на обекта с ветеринарномедицинските изисквания за отглеждане на животни и хуманно отношение към тях. Комисията в тридневен срок представя на директора на ОДБХ становище с предложение за регистрация или отказ. В тридневен срок от представяне на становището по ал.3 или протокола по ал.5 директорът на ОДБХ вписва животновъдния обект в регистър и издава удостоверение за регистрация или мотивирано отказва регистрацията, когато обектът не отговаря на изискванията, определени с наредбата по ал.10. Отказът по ал.6 се съобщава и може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс /ал.6 и ал.7 на чл. 137 ЗВМД/.

Видно е,че кметът на община не разполага с компетентност да дава становища по регистрация нито на пчелините, нито на пчелните семейства, както по реда на ЗВМД, така и по реда на ЗП.

Становище по реда на чл. 137, ал.3 от ЗВМД за проверка съответствието на обекта с ветеринарномедицинските изисквания на животни може да бъде дадено единствено от комисията по чл. 137, ал.3 от ЗВМД.

Дори при иницииране на производство по регистрация на пчелин и пчелно семейство по реда на чл. 8 от ЗП, както е в случая,  кметът на общината не разполага с компетентност да дава становища за съответствие на пчелина с разпоредбите на ЗП. Кметът на община при подадено заявление за регистрация е длъжен незабавно да впише пчелина и пчелните семейства, посочени от заявителя, във водените регистри по чл. 8, ал.1 от ЗП, след което да изпълни задълженията си по чл. 8, ал.3 от ЗП, а именно в едномесечен срок от регистрацията да изпрати информация за регистрираните пчелни семейства в областните дирекции "Земеделие" и Българската агенция по безопасност на храните.

Контролната дейност по спазване изискванията на Наредба № 10 от 01.04.2015 г. за условията за регистрация и реда за идентификация на пчелните семейства, се осъществява от ОДБХ, по реда на чл. 130 и чл. 131 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, а не от кметовете на общини.

В процесният случай жалбоподателката следва да подаде заявление за регистрация до директора на съответната ОДБХ /за което не е необходимо становище от кмета на общината/, и след получаване на удостоверение за регистрация да подаде заявление за вписване в регистъра на кметството по чл. 8 от ЗП.

Ето защо съдът намира,че издаденият отказ е нищожен поради липса на компетентност.

Следва да се отбележи за пълнота, че изложените в него основания изобщо не кореспондират с разпоредбата на чл.15,т.1 от Закона за пчеларството,нито с целта на закона. Според чл. 2 от ЗП законът има за цел да създаде условия за развитието на пчеларството като подотрасъл на животновъдството за създаване и поддържане на необходимия брой пчелни семейства, за поддържане на биологичното разнообразие и екологичното равновесие в природата, получаване на нормални добиви от културните растения и производство на качествени пчелни продукти. В т.2,3,4 и 5 установените пречки касаят защитата на самите пчелни семейства. Само в т.1 предвидените ограничения са с оглед безопасност и на хората и те в случая не са налице. Разпоредбата не би трябвало да се тълкува разширително, както смята ответния административен орган. Впрочем, тук е мястото да се отбележи,че използваният термин „устройват“,а не регистрират, е още един аргумент за това,че не кмета е компетентен при преценката за регистрацията на пчелни семейства. Последният само води регистър и не разполага дори и с административнонаказателни правомощия в тази област. След като се допуска от закона устройването на постоянни и временни пчелини на разстояние от 100 м от административни сгради, училища, детски градини и болнични заведения, то не би трябвало да има пречка това да се случва в близост до православен храм или до високи сгради. Вероятно, след като не е предвидено от законодателя, високите сгради не представляват опасност за пчелите. Пчелите не са опасност за хората, след като се ползват от специална закрила на държавата, а въпросният православен храм не се установява да е на по-малко от 100м., а и е на името на светец, който се възприема като закрилник на пчелите.

С оглед на изложеното, съдът намира,че оспорваният отказ следва да се прогласи за нищожен.

Водим от горното, Съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на отказ на кмета на район „Централен“, Община Пловдив, обективиран в писмо изх.№ 94012-27805 от 02.08.2019г., да регистрира седем пчелни семейства, находящи се на адрес гр.Пловдив, ул.“***“ № 12, отглеждани от М.Г.Ч..

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: