Решение по дело №83/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 декември 2023 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20237210700083
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    № 107

гр. Силистра, 11.12.2023 г.

В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд гр.Силистра, в открито съдебно заседание на девети ноември, две хиляди двадесет и трета година, в състав – съдия Павлина Георгиева-Железова, при участието на секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното от съдията АД № 83/2023 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е образувано по жалба на Х.Е.С., ЛНЧ: **********,*** срещу Решение № 2153-18-11/ 26.04.2023 г. (погрешно цитирано в жалбата като издадено на 20.04.2023 г.) на Директора на ТП на НОИ – Силистра, с което е потвърдено Разпореждане № ********** по протокол № 01018/13.01.2023 г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Силистра.

С административния акт е преизчислена личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване.

Чрез жалбата се релевират доводи за нарушение на процесуалния и материалния закон. От изложените фактически обстоятелства следва подразбиране, че жалбоподателят не е доволен, че осигурителният орган не е предоставил възможност жалбоподателят сам да избере съответният период години, които са най-благоприятни за него, а е сторил това по собствена инициатива и резултатът не е в негов интерес. Общият му стаж бил изчислен неправилно, тъй като е продължил да работи след пенсионирането си; оспорва законността на извършения спрямо пенсията му запор и удръжки като твърди, че не е бил уведомен за налагането на запора и удръжките. Моли за преизчисляване на личната му пенсия за инвалидност от нулева основа за всички години от датата на инвалидизиране като се вземе предвид целия му трудов стаж в България, както и да се изчисли на тази основа разликата между получаваната от него реално социална пенсия за инвалидност от септември 2016 г. до август 2022 г., включително. Моли да бъде издадено ново разпореждане, което да анулира всички предишни; да бъде освободен от незаконно наложени върху него наказателни мерки и искания от страна на ТП на НОИ - Силистра, включително и наложените удръжки и лихви, и да му бъде върната частта от неполучената пълна негова пенсия за септември 2022 г. Освен всичко това в жалбата са изложени житейски съждения и несъгласия на лицето с действията на административния орган.

В съдебно заседание оспорва истинността на подадено от него заявление (л. 326) за ежегодно преизчисляване на пенсия за трудова дейност по чл. 102, ал. 1, т. 2 от КСО като счита, че върху неговият екземпляр, административният орган е поправял цифри или други данни. В съдебно заседание заявява, че подписът под заявлението е негов, т.е. подаденото заявление е автентично и носи подписа на посочения като подател С.. В обобщение, счита, че предоставеното административно обслужване не отговаря на възприетите добри стандарти, поради което той не е получил дължимата грижа. Претендира за отмяна на решението и потвърденото разпореждане и за присъждане на разноски.

Ответникът ТП на НОИ – гр. Силистра, чрез процесуален представител ст. юрисконсулт Н., оспорва жалбата и претендира за юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

От фактическа и правна страна съдът установи следното:

Със Заявления № 2177-18-541 и № 2112-18-740 от 21.12.2016г. жалбоподателят е поискал отпускане на лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване по чл. 74 КСО и социална пенсия за инвалидност по чл. 90а, ал. 1 от КСО, като е декларирал, че има положен стаж в Република Гърция. Приложил е трудова книжка № 663/09.03.2015 г.; документ за сметка в Банка „ДСК“ и експертно решение на ТЕЛК № 2559/03.11.2016 г.

В отговор пенсионният орган е отпуснал социална пенсия за инвалидност по чл. 90а, ал. 1 от КСО с разпореждане № ********** №1/Протокол № N01051/07.02.2017г.) на Ръководител ПО към ГИ на НОИ Силистра.

На жалбоподателя е бил зачетен осигурителен стаж, положен в Република България до датата на инвалидизиране - 09.09.2016 г. в размер на 03 години 00 месеца 00 дни и 03 часа.

За периода от 20.03.2014 г. до 03.11.2016 г. и от 01.12.2014 г. до 09.09.2016 г. Х.С. е бил осигуряван на различни правни основания. В тази връзка му е зачетен осигурителен доход на основание чл. 38, ал. 11 от НПОС като осигурителният стаж за същия период е зачетен съгласно данните по чл. 5. ал. 4 от КСО от Регистъра на осигурените лица при ТП на НОИ - Силистра,

На 21.03.2017г. е изпратен формуляр Е 001 BG до компетентната гръцка институция за потвърждаване на чуждия осигурителен стаж. В отговор, такова потвърждение на стажа на г-н С. в Гърция е постъпило на дата 03.06.2022 г. като със същото са потвърдени осигурителни периоди в Гърция за времето от 01.03.1988 г. до 22.10.2012 г., равняващи се на 23 години 02 месеца и 15 дни.

След получаване на необходимото потвърждение на осигурителния стаж в Гърция, личната социална пенсия за инвалидност на г-н С. е спряна на основание чл. 95, ал. 1. т. 4 от КСО и с Разпореждане № ********** (№ 1/Протокол № N01296 от 09.08.2022 г.) на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Силистра на жалбоподателя е била отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване от 09.09.2016 г. със срок на инвалидност до 01.10.2022 г. по чл. 74. ал. 1 от КСО във връзка с Регламент (ЕО) 883/2004 т.

С Разпореждане № РНП-6-4-18-01206395/07.10.2022 г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ (л. 18), по повод заявление от 21.12.2016 г. пенсионният орган е разпоредил жалбоподателят да възстанови добросъвестно получени суми за социална пенсия за инвалидност на основание чл. 114, ал. 2. т. 3 от КСО в размер на 5 125,80 лева, представляваща главница за периода от 09.09.2016 г. до 31.08.2022 г. без лихва до изтичане на срока за доброволно изпълнение. Срещу това разпореждане г-н С. е подал жалба с вх. № 1012-18-223/26.10.2022 г. и с Решение № 2153-18-13/24.11.2022 г. Директорът на ТП на НОИ Силистра е изменил обжалваното разпореждане, като е определил сума за възстановяване на неоснователно изплатени суми за пенсия за периода от 01.01.2017 г. до 31.08.2022 г. в размер на 4 915,54 лева.

Междувременно е направено преизчисляване на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на основание чл. 102, ал. 1, т. 2, ал. 3-5 от КСО с допълнително придобития осигурителен стаж и доход, считано от 01.10.2022 г. За целта пенсионният орган е издал Разпореждане № 1/прот. № N01018 от 13.01.2023 г., което е предмет на настоящото дело.

В съдебно заседание от 09.11.2023 г. е открито производство за проверка истинността на документ (л. 326). По повод на тази проверка съдът констатира, че жалбоподателят е заявил, че подписът под това заявление е негов, т.е. подаденото заявление е автентично и носи подписа на посочения като подател С.. Върху заявлението е положен входящ номер, има подпис и дата. Твърденията за подправеност на оспорения документ не се подкрепят от доказателствата по делото. Няма данни за извършени намеси, които да компрометират истинността му. В тази връзка съдът следва да отхвърли искането на жалбоподателя за изключване на този документ от доказателствения материал.

От правна страна:

Право на социална пенсия за инвалидност имат лицата, навършили 16 годишна възраст с трайно намалена работоспособност и степен на увреждане повече от 71 процента, на които не е отпусната друга пенсия, включително от друга държава. (редакция към ДВ. бр. 09 oт 14.12.2012 г., в сила до 01.01.2019 г.). Към датата на инвалидизиране - 09.09.2016 г., жалбопадателят е с осигурителен стаж 3 години, 00 месеца 00 дни и към таза дата българският административен орган е разполагал с данни само за стажа, положен в Р България. Към този момент лицето не е имало право на пенсия по чл. 74, ал. 1 от КСО - лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване.

Пенсията на жалбоподателя е била изчислена на т. нар. принципа „pro rata" - в случай, че лицето въз основа на българските осигурителни периоди не отговаря на изискванията за отпускане на пенсия съгласно българското законодателство. В този случай правото на обезщетение възниква само след сумиране на българския осигурителен стаж с осигурителния стаж, придобит съгласно законодателствата на други държави членки, какъвто е настоящият случай. Съгласно чл. 52, ал. 1, б. ”б" oт Регламент 883/2004 г., българската институция трябва да изчисли пропорционално обезщетение, или първо се определя теоретичен размер за общия стаж, придобит на територията на двете държави, след което пропорционално се изчислява размерът само за стажа, придобит на територията на Р България.

От изложеното по-горе следва, че съгласно метода „pro rata'" за сметка на Р България се явяват 36 месеца от общо 314 месеца . Останалите дължими публични задължения са за сметка на чуждестранния административен орган.

Разпоредбата на чл. 102, ал. 1, т. 2 от КСО урежда пенсията да се преизчислява по инициатива на пенсионера с допълнително придобит стаж и осигурителен доход в периоди след отпускането, съответно след последното й преизчисляване. Нормата на чл. 102 от КСО визира пенсии, свързани само с трудова дейност. Преизчисляването по чл. 102 от КСО изисква пенсията да бъде определена в действителен размер.

Жалбоподателят е подал заявление 21115-18-132/15.09.2022 г. за ежегодно преизчисляване на личната му пенсия с допълнително придобития от него осигурителен етаж и осигурителен доход в периода след отпускането й, респ. след нейното последно преизчислявано. Въз основа на наличните данни в информационната система на НОИ е било установено, че пенсията му подлежи на ежегодно преизчисляване. Последното е извършено, считано от първо число на месеца, следващ месеца на подаване на заявлението, като са взети предвид, както е посочено по-горе, данните от Регистъра по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО (чл. 102, ал. 4 от КСО). Ако резултатът от преизчисляването е по-неблагоприятен за пенсионера, размерът на пенсията се определя само въз основа на допълнително придобития от него осигурителен етаж.

С изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. е създадена нова разпоредба в ПЗР на КСО - § 7з., съгласно която пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 1 октомври 2022 г. при съответното прилагане на чл. 70, 75 и 79, като:

1.   средномесечният осигурителен доход за

страната, с който е отпусната пенсията, се умножи с индивидуалния коефициент на лицето към 30 септември 2022 г. и с продължителността на осигурителния стаж на лицето, зачетен към 30 септември 2022 г., умножен със съответния процент за годините и месеците осигурителен стаж, който е определен съобразно действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията.

2. определеният по реда на т. 1 размер на пенсията се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година.

(2) Когато преизчисленият по ал. 1 размер на пенсията и размерът й към 30 септември 2022 г. не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

Съгласно новосъздадената разпоредба на първо място се определя базов размер на пенсията съгласно предвиденото в новосъздадената разпоредба на кодекса алгоритъм. Този базов размер се определя към годината на отпускане на пенсията и размерът на пенсията за целите на преизчисляването се определя, като средномесечният осигурителен доход за страната, с който е отпусната пенсията, се умножава с индивидуалния коефициент на пенсионера и с броя на годините и месеците осигурителен стаж на пенсионера, които от своя страна се умножават със съответен процент, определяш тежестта на осигурителния стаж.

Пенсиите, свързани с трудова дейност се изчисляват на базата на средномесечния осигурителен доход за страната за 12 календарни месеца, предхождащи месеца на отпускането ѝ. Това правило се спазва и при преизчисляването по процесния ред по § 7з от ПЗР към КСО.

Индивидуалният коефициент и продължителността на осигурителния стаж участват при преизчисляването през октомври 2022 г. с последните им актуални стойности към 30.09.2022 г. за всеки пенсионер. Това са основните показатели в пенсионната формула

При преизчисляването през месец октомври 2022 г. тези два показателя остават непроменени спрямо предходния месец, като по този начин се съхранява връзката между осигурителния принос на жалбоподателя и размера на пенсията му.

Тежестта на осигурителния стаж е процентът, с който се умножават годините и месеците осигурителен стаж на лицето. Разпоредбата на § 7з от ПЗР на КСО предвижда, че преизчисляването се извършва с такъв процент, какъвто се е прилагал във формулата за определяне размера на пенсията в годината, в която тя е отпусната. Т.е. колкото е била тежестта на стажа при отпускането ѝ, съответно такъв процент е правнозначим при изчисляването й от 01 октомври 2022 г.

За пенсиите, отпуснати между 01.04.2009 г. и 31-12.2016 г. процентът година зачетен осигурителен стаж става 1.1.

От 01 януари 2017 г. тежестта на всяка година осигурителен стаж нараства на 1,126 на сто.

От 01 януари 2018 г. - на 1,169 на сто;

От 01 януари 2019 г. до 24.12.2021 г. - 1.2 на сто;

От 25.12.2021 г. – 1,35 на сто за годините осигурителен стаж без превръщане като тежестта от 1,2 на сто се запазва за разликата до общата продължителност на зачетения осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд.

За всеки месец осигурителен стаж се прилага пропорционална част от съответния процент.

След като бъде определен базовият размер на съответния вид пенсия за трудова дейност за целите на преизчисляването въз основа на посочените параметри, той се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от следните два:

      процента на нарастване на осигурителния доход или

      процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година.

С цел да не се допуска намаляване на размерите на някои пенсии за трудова дейност, от 01 октомври 2022 г. в КСО е регламентирано, че се извършва съпоставка на размерите на всяка пенсия преди и след преизчисляването й. Когато преизчисленият размер на пенсията и размерът й към 30 септември 2022 г. не са равни, пенсията се определя в по-високия от тях.

Съгласно чл. 75, ал. 1 от КСО размерът на пенсията за инвалидност поради общо заболяване се определя като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент 1,35 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж.

Пенсията на жалбоподателя е отпусната с начална дата - 09.09.2016 г. Средномесечният осигурителен доход за Р България за периода месец септември 2015 г. – месец август 2016 г. е 755.60 лева. Индивидуалният коефициент на Х.С. е 2,446.

Осигурителният стаж до датата на инвалидизирането му е 3 години 00 месеца и 00 дни. Осигурителният му стаж след датата на инвалидизиране е 4 години,10 месеца и 14 дни. Осигурителният му стаж до датата на инвалидизиране, положен в чужбина (Република Гърция) е 23 години, 02 месеца н 15 дни. В заключение, общият му осигурителен стаж възлиза на 31 години, 00 месеца и 29 дни. Тези 31 години се умножават със съответния процент за годините и за месеците осигурителен стаж – 1,1 % и произведението е равно на 34,10 %.

Когато към датата на инвалидизирането осигуреното лице е на възраст по-ниска от възрастта по чл. 68, ал. 1 от КСО, разликата между възрастта му и възрастта по чл. 68, ал. 1 се признава за осигурителен стаж (чл. 75, ал. 2 от КСО). Към датата на инвалидизиране С. е имал навършени 56 години и 09 месеца - законоустановената възраст- по чл. 68, ал. 1 от КСО. В тази връзка пенсионният орган е признал и разликата в размер на 2 години и 11 месеца по реда на чл. 75, ал. 2 от КСО за осигурителен стаж.

Тези 2 години и 11 месеца се умножават по 1,1 % и произведението е 3,21 %

При определяне на пенсията, признатото време и съответната пропорционална част oт процента за месеците осигурителен стаж, се умножават по коефициент, съобразно трайно-намалената трудоспособност/вид и степен на увреждане (чл. 75, ал. 2, т. 2 от КСО), а именно – 0,7. Резултатът е 2.25 %. (чл. 20. ал. 1 от НПОС )

Доходът за изчисляване размера на пенсията е определен като размерът на пенсията към датата на отпускането – 755,60 лева се умножи по индивидуалния коефициент - 2.446 и резултатът е 1 848,20 лева. Полученото се умножава по посочените проценти по-горе или: 1 848,20 лева, умножено по 36,35 %, се равнява на 671,82 лева.

Така полученият размер на пенсията 671,82 лева се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по- високия от: процента на нарастване на осигурителния доход на процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година (§7з, ал. 2 oт ПЗР към КСО).

Пенсията, която е отпусната през 2016 г. в размер на 671,83 лв. се умножава по 1,060 % за 2017 г.; Резултатът от 712.13 се умножава но 1,067 % за 2018 г,: полученото число 759.84 се умножава по 1.083 % за 2019 г.; резултатът от 822.91 се умножава по 1,109 % за 2020 г.; полученото - 912.61 се умножава по 1.084 та 2021 г. и така до 2022 г., където полученото - 989.27 се умножава с 1.093 или 9.30 % за 2021 г. се равнява на 1 083,27 лева.

Полученият размер 1 083.27 лева се сравнява с размера на пенсията към 30.09.2022 г., който в случая е 1 127,50 лева и се определя в по-високия от двата размера, а именно: 1 127.50 лева (§7з.,ал. 2 от ПЗР към КСО).

В обобщение и въз основа на изложеното, следва да се приеме, че оспореният акт е материално законосъобразен. Административният орган не е допуснал твърдяното нарушение на материалния закон.

В хода на административното производство не са допуснати поддържаните от жалбоподателя процесуални нарушения.

Потвърденото разпореждане и съответно решението на горестоящия контролен орган са обосновани, мотивирани в достатъчна степен, за да се възприеме ясно и адекватно съдържанието на постановения административен акт.

Поради изложеното следва да бъде постановено решение, с което да бъде отхвърлена жалбата.

При този изход на делото и съобразно своевременно направеното искане, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ТП на НОИ – гр. Силистра юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева .

Мотивиран от изложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.Е.С., ЛНЧ: **********,*** срещу Решение № 2153-18-11/ 26.04.2023 г. (погрешно цитирано в жалбата като издадено на 20.04.2023 г.) на Директора на ТП на НОИ – Силистра, с което е потвърдено Разпореждане № **********, № 1/прот. N 01018/ 13.01.2023 г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Силистра.

ОТХВЪРЛЯ искането по чл. 193 от ГПК на Х.Е.С. *** за обявяване неистинност на заявление за ежегодно преизчисляване на пенсия за трудова дейност по чл. 102, ал. 1, т. 2 от КСО.

ОСЪЖДА Х.Е.С., ЛНЧ: **********,*** да заплати на ТП на НОИ - Силистра разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                               СЪДИЯ: