Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 1971/26.10.2021г. Година 2021, 26.10. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 29.09.2021 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН РУСЕВ
при секретаря К. Р. и при участието на
прокурора КАЛОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 1741 по
описа за 2021 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила
е касационна жалба от И.Г.Б. *** срещу решение №583/13.05.2021г. по АНД
№1705/2021г. по описа на Районен съд – Пловдив, XXIII н. състав, с което е потвърдено наказателно
постановление/НП/ №36-0000152/05.02.2021г. на Директор РД „Автомобилна администрация“/РД“АА”/
– Пловдив, с което е наложено на жалбоподателя административно
наказание – “Глоба” на основание чл.178а ал.10, предл. 1 от Закона за движението
по пътищата/ЗДвП/ в размер на 500 лева за нарушение на чл.43 т.2, б. “б“ от
Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.
Жалбоподателят счита, че така постановеното решение
от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като излага доводи за наличие на
нарушаване на материалния и процесуалния закони, поради което моли същото да
бъде отменено, като вместо това се постанови отмяна на издаденото НП. Претендира
разноски.
Ответникът по касационната жалба РД“АА” – Пловдив
не взема становище по така подадената жалба.
Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив
застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата
касационни осно-вания, намира за установено следното.
За да обоснове крайния си извод за
законосъобразност на атакуваното НП, състав на Районния Съд е приел, че от
една страна по несъмнен начин и с безспорни доказателства се установява
извършване от страна на дружеството на вмененото му нарушение на чл.43 ,т.2
б.“б“,предл. 1 от Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, а от друга че не са
налице съществени нарушения на процесуалните правила, осъществени в хода
на развитие на административно – наказателното производство.
С касационната жалба Б. изрично сочи, че
неправилно е приложен материалният закон – нарушението е подведено по чл.178а
ал.10, предл. първо ЗДвП, вместо по чл.178а ал.7, т.1 ЗДвП, а освен това
правилата на чл.42 и чл.57 ЗАНН, тъй като липсва посочване на конкретното
несъобразяване на лицето с изискване, въведено от нормативния акт.
По тези конкретни възражения,настоящият състав
съобрази следното.
На първо място следва да се посочи, че новелата
на чл.43 от Наредбата изисква Председателят на комисията, която извършва
периодичен преглед за проверка на техническата изправност на
ППС да следи за качественото и пълнообемното
провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническия специалист,
като не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на
изискванията за извършване на периодичните прегледи,
определени в наредбата.
Или тук е предвиден специален състав на допустителство, за което е налице
санкция на лице с качество „Председател“, затова че същото не е упражнило
достатъчно контрол върху друго, подчинени нему лице(технически специалист), който в дадения случай
е извършил конкретно нарушение на изискванията при извършване прегледа на МПС в
пункта за технически преглед на дата 16.12.2020г.
Преди всичко според този състав важното е да се посочи, че изискването на
санкционната норма е лицето пряк извършител да е нарушил конкретно изискване
при извършения периодичен преглед. В случая и в АУАН, а и в НП, се сочи какъв е
резултатът от дейността на последния – неправилно измерване ефективността на
ръчната спирачка на лекия автомобил. Липсва обаче посочване на конкретното
изискване от Наредбата(или от многобройните и
приложения), което техническият специалист, извършил измерването, е нарушил(не е спазил), за да са постигне резултат, различен от този, получен
при проведеното контролно такова по реда на чл.50 ал.2 от същата Наредба.
Или обективно има разминаване, но е неясно на какво се дължи то – на неправилно
боравене с уреда, на липса на достатъчно умения(качества и квалификация на специалиста), на негово умишлено действие и т.н., но в крайна сметка изискването на
правната норма е – да се установи конкретното нарушено изискване, водещо до
този резултат. Именно за него ще носи отговорност и Председателят на Комисията.
Това е особено важно и от гледна точка на последващо подвеждане на
поведението на наказаното лице под конкретната санкционна норма, тъй като на Б.
е вменено, че същият носи отговорност по чл.178а ал.10, предл. първо ЗДвП, а
именно „За
нарушения на изискванията за извършване на периодични
прегледи за техническата изправност на пътните превозни средства…. …за
които не е предвидено друго наказание…“. В противовес на това
защитата на лицето сочи, че той следва да отговаря по чл.178а ал.7,т.1 ЗДвП, а
именно в хипотеза на „председател на комисия, извършваща прегледи,
или технически специалист, който допусне извършването на периодичен преглед за
проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на
изискванията, определени с наредбата по чл. 147, ал. 1…“.
Всъщност отговорът на този въпрос се крие в отговора на разгледаното
по-горе възражение – да се посочи конкретното несъобразяване на техническия
специалист, за което отговаря по допустителство Б.. Липсата на визирано
такова в НП, а и в АУАН пречат да се установи за какво точно нарушение(несъобразяване) ще се носи административнонаказателната отговорност и от
председателят, наред с тази на специалиста.
В случая изцяло новата разпоредба на чл.43 от
Наредбата ясно сочи, че председател на комисия, извършваща прегледи, отговря за допуснато от него извършване на периодичен
преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните
прегледи, определени в Наредбата, поради което и
санкцията е именно по чл.178а ал.7,т.1 ЗДвП – за допускане
извършването на периодичен преглед за проверка на
техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията,
определени с наредбата по чл.147 ал.1 (която е именно процесната от 2011г.).
Консеквентно това обосновава и извода на съда – за неправилно прилагане на
материалния закон от наказващия орган, което не е било установено от първоинстанционния
съд.
Това налага извод за неправилност на обжалваното съдебно решение, което
налага и отмяната му, поради наличие на касационното основание по чл.348
а.1,т.1 НПК – поради нарушаване на материалния закон.
Вместо това НП следва да се отмени, като незаконосъобразно.
С оглед изхода от спора на Б. се дължат и разноски за двете инстанции в
размер на общо 600 лева.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ съдебно решение №583/13.05.2021г. по АНД №1705/2021г. по описа на Районен съд – Пловдив, XXIII н. състав, с което е потвърдено наказателно
постановление/НП/ №36-0000152/05.02.2021г. на Директор РД „Автомобилна администрация“/РД“АА”/
– Пловдив, с което е наложено на И.Г.Б. *** административно наказание –
“Глоба” на основание чл. 178а ал.10, предл. 1 от Закона за движението по
пътищата/ЗДвП/ в размер на 500 лева за нарушение на чл.43 т.2, б.“б“ от
Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление/НП/
№36-0000152/05.02.2021г. на Директор РД „Автомобилна
администрация“/РД“АА”/ – Пловдив, с което е наложено на И.Г.Б. *** административно
наказание – “Глоба” на основание чл.178а ал.10, предл. 1 от Закона за
движението по пътищата/ЗДвП/ в размер на 500 лева за нарушение на чл.43 т.2,
б.“б“ от Наредба №Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС.
ОСЪЖДА Изпълнителна
агенция „Автомобилна администрация“ с адрес на призоваване гр.София, ул.“Ген.
Гурко”№5 да заплати на И.Г.Б. *** сумата от общо 600/шестстотин/лева разноски за
двете съдебни инстанции.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.