Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.
Добрич, 23.11.2020г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият районен съд, пети съдебен състав,
наказателна колегия, в публично съдебно заседание на двадесет и осми септември две хиляди и двадесета
година, в състав:
Председател : Минка Кирчева
При участието на секретаря Парашкева Христова,
разгледа докладваното от Съдията н.а.х.д. № 723 по описа на Добричкия районен
съд за 2020г. и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл.59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Х.К.Х.,
ЕГН: **********, в качеството му на управител и едноличен собственик на
капитала на „ Норт клуб 385 „ ЕООД гр. Добрич, ЕИК ********* срещу Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство / ЕФ / Серия К № 1878025, издаден от ОД на МВР Добрич, с който на жалбоподателя,
за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с
чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание „ глоба „ в размер на 400 лв. Моли се ЕФ, като незаконосъобразен
да бъде отменен.
В съдебно заседание, редовно
упълномощеният процесуален представител на жалбоподателя поддържа жалбата.
Въззиваемата страна, редовно
призована не се представлява.
Добричкият районен съд, като разгледа
жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е допустима, като
депозирана в законоустановения 14 - дневен срок и от лице, което има правен
интерес.
Независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания
административнонаказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при
което констатира следното:
Посредством приложените на л. 36 и л. 21 от делото справки се установява,
че Х.К.Х. е управител и едноличен собственик на капитала на търговско
предприятие с фирма „ Норт клуб 385 „ ЕООД, ЕИК *********, ползващо т.а. с рег.
№ ***, който на 10.12.2017г., около
11.24ч. се е движил в гр. Добрич, по бул. „ 25-ти септември „, в посока
центъра, до РД „ АА „ с установена, посредством автоматизирано техническо
средство № TFR1-M 518 стойност на скоростта 81 км/ч.,
при разрешена в населено място – 50км/ч. Предвид констатираното деяние, на 02.01.2018г. му е бил издаден ЕФ Серия
К № 1878025, и наложено на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1,
т. 4 от ЗДвП административно наказание „ глоба „ в размер на 400лв. ЕФ е бил
връчен на жалбоподателя на 19.06.2020г.
Не се спори между страните, че автоматизираното
техническо средство TFR1 – M 518 е техническо изправно и направените с него
измервания към дата 10.12.2017г. са в съответствие със Закона за измерванията.
Описаната фактическа обстановка
се установява от ЕФ, Серия К № 1878025 на ОД
на МВР гр. Добрич, Справка от СДВР, отдел „ Пътна полиция „ за собственост на
процесния автомобил, справка за актуалното състояние на търговско предприятие с
фирма „ Норт клуб 385 „ гр. Добрич, ЕИК:*********, Удостоверение за одобрен тип
средство за измерване, клип № 323 от 10.12.2017-02.01.2018г., Протокол за
използване на автоматизирано техническо средство или система от 10.12.2017г.,
Справка за ЕФ № К 1878025 за издаване и връчването му / л. 29 /.
При така установеното от
фактическа страна, съдът намира от правна страна следното: Съгласно
разпоредбата на § 6, т. 63 ДР на ЗДвП „Електронен фиш“ е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система
въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи.
Законодателят е
предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с
наказателно постановление и с „електронен фиш“ като по този начин се гарантира
бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията. Съгласно чл.189
ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение.
С измененията на
ЗДвП, публикувани в ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с
изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно
използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията
на скоростта. В разпоредбата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП беше добавен
терминът „автоматизирано“ техническо средство, а съгласно § 6 т. 65 от ДР на ЗДвП- „Автоматизирани технически средства и системи са уреди
за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а)
стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;
б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на
участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган,
който поставя начало и край на работния процес“, тоест контролният орган не се
намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го
позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.
При така възприетата и изложена фактическа обстановка от
процесуална страна съдът констатира, че не са налице нарушения на процесуалните
правила, които да водят до опорочаване на административнонаказателното
производство.
По отношение на визираното
нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното:
Жалбоподателят, като управител на
търговското предприятие – ползвател на процесния лек автомобил е санкциониран
за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като при максимално разрешена
скорост за движение в населено място от 50км/ч., автомобилът е управляван с
надлежно установена стойност на скоростта 81км/ч., за което нарушение на
основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП му е наложено
административно наказание „ глоба „ в размер на 400лв.
Х.Х. е годен субект на вмененото
му нарушение, който в 14 дневен срок от получаване на ЕФ не е попълнил
Декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП императивно регламентира, че при избиране скоростта на движение в населено
място е забранено да се превишава 50км/ч. По безспорен начин се установи от
приобщените по делото доказателства, кредитирани от съда, като обективни и
непротиворечиви, че процесният автомобил се е движил в населено място със
скорост 81км/ч., т.е. с 31 км/ч над допустимата скорост. Действително системата
за видеоконтрол № TFR1-M допуска грешка при измерване на скоростта плюс/минус
3км. до 100 км/ч, отчетена при издаване на ЕФ, независимо от което деянието си
остава наказуемо по чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, който предвижда налагане на
административно наказание „ глоба „ в размер на 400лв. при превишаване на
разрешената скорост в населено място от 31 до 40 км/ч. На жалбоподателя е
наложено именно наказание „ глоба „ в законоустановения размер, поради което и
не подлежи на преразглеждане от съда.
По изложените съображения
настоящата инстанция счита, че описаното деяние осъществява състава на административното
нарушение по ЗДвП, за което жалбоподателят основателно и законосъобразно е бил
санкциониран.
Съдът приема възраженията в
жалбата за неоснователни по следните съображения:
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП /
действаща към 10.12.2017г. / електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Всички тези реквизити се съдържат в конкретния
електронен фиш, поради което доводите за пороци в тази насока са неоснователни.
От приложената по делото на л. 29
справка става ясно, че процесния ЕФ е съставен на 02.01.2018г. и е връчен на
19.06.2020г.
Съобразно разпоредбата на чл. 11
от ЗАНН, по въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата, изключващи
отговорността, формите на съучастие, приготовлението и опита се прилагат
разпоредбите на общата част на Наказателния кодекс, доколкото в този закон не
се предвижда друго. Наказателния кодекс, както и правната доктрина приемат два
вида давност, която се прилага: давност, която изключва наказателното
преследване и давност, която изключва изпълнението на наказанието. ЗАНН регламентира
в чл. 82 единствено давностния срок за изключване на изпълнението на
наказанието. Такъв текст се съдържа и в чл. 82 от НК. Доколкото тази давност е
специално уредена в ЗАНН, се прилага чл. 82 от ЗАНН. В ЗАНН не е уреден
въпросът за погасяване на наказателното преследване за нарушения по давност. В
случая при липса на уредба в ЗАНН, следва да намери приложение чл. 11 от ЗАНН
във връзка с чл. 79, 80 и чл.81 от НК. Съгласно чл. 79 от НК давността по т.2 е
обстоятелство по НК, което изключва както наказателното преследване, така и
изпълнението на наказанието и което на основание чл. 11 от ЗАНН във връзка с
чл. 79, ал.1, т.2 от НК, следва да изключи и административнонаказателното
преследване по ЗАНН. В случая абсолютната давност за погасяване на наказателно
преследване по ЗАНН е четири години и шест месеца, считано от датата на
извършване на деянието / чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, действаща след изменението
от 2010г./. В настоящия казус за дата на извършване на нарушението в ЕФ е
отразена 10.12.2017г. и считано от тази дата абсолютна погасителна давност по
чл. 81, ал.3 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН изтича на 12.06.2022г.
Що се отнася до давността за
изпълнение на наказанието по чл. 82 от ЗАНН, то тя започва да тече от влизане в
сила на акта, с който е наложено наказанието, т.е. би могла да се приложи след
влизане в сила на обжалвания ЕФ.
С оглед обстоятелството, че
процесното нарушение е извършено на 10.12.2017г., а ЕФ е издаден на
02.01.2018г., то настоящият състав приема, че не са налице основания за
прилагане разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН, и в тази насока възраженията са
неоснователни.
Така мотивиран, съдът намира, че
жалбата е неоснователна и издаденият електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство следва да се
потвърди, като законосъобразен, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА ЕФ Серия К № 1878025, издаден от
ОД на МВР Добрич, с който на Х.К.Х., ЕГН: **********, в качеството му на
управител и едноличен собственик на капитала на „ Норт клуб 385 „ ЕООД гр.
Добрич, ЕИК *********, за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл.
189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно
наказание „ глоба „ в размер на 400 лв.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд
гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/
М. Кирчева /