Решение по дело №443/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 20
Дата: 20 януари 2023 г. (в сила от 19 октомври 2023 г.)
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20227200700443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 20

 

гр. Русе,  20.01.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – Русе, VІІІ състав, в публично заседание на 21 декември през две хиляди  двадесет и втора година в състав:

                                                           СЪДИЯ: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

                                       

при секретаря ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдията  БАСАРБОЛИЕВА адм. дело 443 по описа за  2022 год., за да се произнесе, съобрази:

 

Производството е по чл.156 и сл. от ДОПК вр. чл. 17 и чл.48, ал.1 от ЗДДФЛ.

Образувано е по жалба на М.К.Б. ***, представляван от Адвокатско съдружие „Т., И., Н. и съдружници“, чрез преупълномощения от представляващия дружеството адвокат - адв. Ц.П., срещу  Ревизионен акт № Р-03001821006644-091-001/30.06.2022 г. на орган по приходите при ТД на НАП-Варна, с който са установени задължения за данък върху дохода по чл. 48, ал. 1 от ЗДДФЛ  за данъчни периоди 2018 г., 2019 г. и 2020 г., в общ размер на главница 128 131.42 лв. и лихви от 36 256.01 лв., потвърден с Решение № 184 от 19.09.2022 г. на Директора на Дирекция "ОДОП"-гр.Варна при ЦУ на НАП. В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на РА поради неправилно приложение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалноправните разпоредби. Иска се отмяна на ревизионния акт в цялост и присъждане на направените по делото разноски, за които е представен списък /л.44 от делото/.

Ответната страна - Директор на Дирекция "ОДОП" - гр. Варна при ЦУ на НАП, чрез процесуалния си представител - главен юрисконсулт З.Е., оспорва жалбата. Моли да се отхвърли жалбата и да се присъдят разноски за юрисконсулт в размер на 11 225,50 лева, съобразно материалния интерес по делото.

Производството е процесуално допустимо.

Жалбата е подадена от лице с надлежна процесуална легитимация и интерес от оспорването - адресат на акта. Същата отговаря на изискванията на чл.149 от ДОПК. Изчерпана е задължителната фазата на административния контрол – РА е потвърден с Решение № 184 от 19.09.2022 г. на Директора на Дирекция "ОДОП"- гр.Варна при ЦУ на НАП, поради което е налице годен предмет на съдебен контрол. Спазен е преклузивния 14-дневен срок за оспорване по чл.156, ал.1 от ДОПК. Потвърдителното решение на решаващия орган е съобщено на лицето по електронен път на 20.09.2022 г. /л.1308 от преписката/, а жалбата до съда е изпратена по куриер, като пратката е предадена на 03.10.2022 г. /л.13 от делото/.  

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Със Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ № Р-03001821006644-020- 001/26.11.2021 г. е възложено извършване на ревизия на М.К.Б. *** за данък върху годишна данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за периода 01.01.2018 г. – 31.12.2020 г. /л.6-л.8 от преписката/. Заповедта е издадена от Б.С.С. - началник сектор „Ревизии“ при ТД на НАП-Варна, надлежно оправомощен орган да възлага ревизии със Заповед №Д- 1675 от 27.08.2021 г. на директора на ТД на НАП Варна, съгласно чл.112, ал.2, т.1 от ДОПК /л.36 и л.37 от делото/. Със ЗВР е определен  ревизиращия екип, съответно: А. Г. Н. – гл. инспектор  по приходите (ръководител на ревизията) и К. М. К. - гл. инспектор по приходите.  Определен е и срокът за извършване на ревизията - три месеца от връчване на ЗВР. Връчването е извършено електронно на 10.12.2021 г. (разписка на л. 6 от преписката).

Със ЗИЗВР № Р-03001821006644-020-002/02.03.2022 г. е удължен срокът на ревизията до 08.04.2022 г., като заповедта е връчена електронно на адресата на 09.03.2022 г. /л.12 и л.13 от преписката/. Последвала е ЗИЗВР № Р-03001821006644-020-003/06.04.2022 г., връчена електронно на 11.04.2022 г. на РЛ, с който срокът за извършване на ревизията е продължен до 09.05.2022 г. /л.15 и л.16 от преписката/. Продължаването на срока за извършване на ревизията е направено по правилата  на чл.114, ал.2 от ДОПК – продължаването е до два месеца и по силата на заповеди от компетентния за това орган – възложителя на ревизията - началник сектор „Ревизии“ при ТД на НАП-Варна Б. С. С.

За резултатите от ревизията е съставен Ревизионен доклад /РД/ № Р-03001821006644-092-001/07.06.2022 г. /л. 1226-л.1252 от преписката/.   Срещу него не е подадено възражение в срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК. Ревизията е приключила с издаването на РА № Р-03001821006644-091-001/30.06.2022г. /л. 1254-л.1261 от преписката/, с който на ревизираното лице са определени задължения по ЗДДФЛ за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. в общ размер на главница от 128131.42 лв. и лихви от 36256.01 лева.

РА  е издаден в предвидената в чл. 120 ДОПК форма и от компетентните органи по приходите – възложителя на ревизията и ръководителя на ревизията в съответствие с чл. 119, ал. 2 от ДОПК, съответно Б. С. С. - началник сектор „Ревизии“ при ТД на НАП-Варна /възложител на ревизията/ и А. Г. Н. – гл. инспектор  по приходите /ръководител на ревизията/.

Неоснователен е доводът на оспорващата страна за нищожност на РА, тъй като е издаден като електронен документ, но не е подписан от издателите му при спазване на изискванията за валидно електронно подписване с квалифициран ел. подпис, съгласно Регламент (ЕС) № 914/2010 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. и ЗЕДЕУУ.

ЗВР, заповедите за изменение на ЗВР, РД и РА са създадени като електронни документи по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗЕДЕУУ, вр. чл. 3, т. 35 от Регламент (ЕС) № 910/2014 и представляват текстов запис, съхраняван в електронна форма. На основание чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК ответникът по жалбата е представил същите  по делото в заверен препис на хартиен носител. Посочените електронни документи са подписани с квалифициран електронен подпис от органите по приходите, посочени във всеки от тях като техен/техни издатели, като това обстоятелство е проверено в съдебно заседание от 21.12.2022 г. чрез визуализация на файловете, записани на представения от ответника по жалбата и приет по делото като веществено доказателство оптичен носител (протокол от съдебното заседание на л. 46-л.48 от делото). От огледа на веществено доказателствено е установено кой персонално приходен орган е подписал съответния документ, кога и това, че подписът е квалифициран и е положен в срока му на валидност.

Отделно от това от ответника са представени разпечатки на удостоверенията към електронните подписи на лицата, издали ЗВР, ЗИЗВР, РД и РА, от които е видна валидността на подписите на органите по приходите.  Удостоверението за авторството показва, че Сертификатът е квалифициран, съгласно Регламент 910/2014, Приложение 1 /This certificate is Qualified according to EU Regulation 910/2014, Annex 1/ и че частният ключ, свързан със сертификата, се намира във устройството за създаване на квалифициран подпис  /л.41 - л.43 от делото/.

Съгласно чл. 4 от ЗЕДЕУУ, автор на електронното изявление е физическото лице, което в изявлението се сочи като негов извършител. Титуляр на електронното изявление е лицето, от името на което е извършено електронното изявление, а адресат на същото е лице, което по силата на закон е длъжно да получава електронни изявления или за което въз основа на недвусмислени обстоятелства може да се смята, че се е съгласило да получи изявлението в електронна форма. Разпоредбата на чл. 13 от ЗЕДЕУУ съдържа дефинициите за понятието електронен подпис и различните му форми /електронен подпис, усъвършенстван електронен подпис и квалифициран електронен подпис/, като същият препраща към разпоредбите на Регламент /ЕС/ № 910/2014. Квалифицираният електронен подпис има значение на саморъчен подпис. Според чл. 25, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 910/2014, правната сила на квалифицирания електронен подпис е равностойна на тази на саморъчния подпис.

Предвид гореизложената правна регламентация и данните по делото, следва да се приеме, че всички актове – заповедта за възлагане на ревизията и заповедите за нейното изменение, ревизионният доклад и ревизионният акт, съдържат подпис на органите, техни издатели, съставляващ задължителен реквизит, предвиден и в чл. 117, ал. 1, т. 10 от ДОПК и чл. 120, ал. 1, т. 8 от ДПОК. Оспореният РА е подписан от компетентните за издаването му приходни органи и е валиден.

Съдът обаче констатира допуснато съществено процесуално нарушение в хода ревизионното производство. Това нарушение е допуснато при съставяне на ревизионния доклад.

За резултатите от ревизията е съставен Ревизионен доклад № Р-03001821006644-092-001/07.06.2022 г. /л. 1226-л.1252 от преписката/, който е подписан с ел. подпис от К. М. К. - гл. инспектор по приходите, в лично качество  и втори път от нея, но в качеството на заместник на А.Г.Н. – гл. инспектор  по приходите /ръководител на ревизията/.

От представената по делото Заповед №33-3634 от 13.05.2022 г. на директор на ТД на НАП-Варна, офис Русе, е видно, че на А. Н. /ръководителят на ревизията/ е разрешено ползването на платен годишен отпуск за периода от 06.06.2022 г. до 13.06.2022 г. /л.38 от делото/.

Със Заповед №Д-2345 от 26.11.2021 г. на директора на ТД на НАП-Варна /л.39-л.40 от делото/  са определени органите по приходите, които да изпълняват   функциите на ръководители на екипи в сектори „Ревизии“, отдел „Ревизии“, дирекция „Контрол“ при ТД на НАП, считано от 01.12.2021 г. до 30.11.2023 г., включително и заместването им в случаите на законовоустановено отсъствие. В т.10 от заповедта А. Г. Н. – гл. инспектор  по приходите е определен за орган с функциите на ръководител на екипи, а при нейното отсъствие  е предвидено да бъде замествана от К. М. К. - гл. инспектор по приходите.

По делото е доказан фактическия състав на заместване – отсъствието на ръководителя на ревизията А. Г. Н. на датата на съставяне и подписване на РД – 07.06.2022 г. и оправомощаването за заместването й от подписалия вместо нея доклада орган по приходите – заместника  К. М. К. - гл. инспектор по приходите.

Съдът намира, че за случая заместването на отсъстващия приходен орган – ръководителя на ревизията, не е следвало да стане от горепосочения заместник. В резултат се е стигнало до това РД, въз основа на който е издаден РА, да е съставен и подписан от един персонализиран орган по приходите – гл.инспектор по приходите К.Коновска, макар и в две качества - в лично качество, като определен член на ревизиращия екип, и втори път – по заместване  на  ръководителя на ревизията. Съдът намира, че това е недопустимо.

Със заповедта за възлагане на ревизия са определени  персоналните, материалните и времевите предели на ревизионното производство. Възложената с нея компетентност, като съчетание права и задължения, включва извършването на съвкупност от действия, насочени към установяване на задълженията за данък по ЗДДФЛ на ревизираното лице, в т.ч. съставянето на ревизионен доклад, в който да се отразят всички констатации и събрани доказателства. Със ЗВР е определен ревизиращ екип, а също и персонално органите по приходите с правомощията за провеждане на конкретното административно производство. Определянето на екипа е съобразено с нормата на чл.113, ал.1, т.2 от ДОПК, според която със заповедта за възлагане се определят ревизиращите органи по приходите и ръководителят на ревизията. Тълкуването на нормата налага извода, че при всички случаи  ревизията се извършва от съставен контролен орган т.е. съвместно от органи по приходите и е недопустимо съвместяването на функциите на ревизиращ орган по приходите, като член на екипа, и ръководител на ревизията от едно и също физическо лице в едно производство. Правомощията на съставителите на ревизионния доклад следва да се осъществят от определени органи по приходите, с различна персонализация. Така РД, като е съставен от едно и също лице, макар и в двете качества, съдът намира, че е допуснато съществено нарушение на производствените правила, тъй като са нарушени основните принципи на законност, самостоятелност и независимост в процеса, формулирани в чл.2, чл.3, ал.1 и ал.4 от ДОПК. Регламентираните в цитираните разпоредби принципи императивно и безусловно задължават при осъществяване на ревизионното  производство, уредено в кодекса, органите по приходите  да установяват безпристрастно фактите и обстоятелствата от значение  за задълженията и отговорността на РЛ и то по начина разписан в ДОПК и в случая това е следвало да стане от екип на ревизията, а не еднолично от приходен орган.

Ревизионният акт е крайният акт на производството по установяване на задължения за данъци, уредено в чл.110-чл.127 от ДОПК, което като динамичен фактически състав включва множество последователни правнорегламентирани процесуални действия. Законосъобразността на всяко извършено в това производство действие е гаранция за законосъобразността на следващите, а от там и на финализиращия производството индивидуален административен акт – РА.

Съставянето на ревизионен доклад, които съгласно нормата на чл.120, ал.2 ДОПК се прилага към ревизионния акт и е неразделна част от него, е задължителен етап от ревизионното производство и незаконосъобразността на това процесуално действие рефлектира върху статута на РА – той също е незаконосъобразен.

 При установеността, че в ревизионното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, което има за последица незаконосъобразността на оспорения РА и се явява достатъчно основание за негова отмяна, съдът ненамира за необходимо разглеждането на  доводите в жалбата относно несъответствието на акта с материалния закон.

 С оглед изхода на делото и на основание чл.161, ал.1, изр.първо от ДОПК, в полза на жалбоподателя се следват сторените и доказани деловодни разноски.

Оспорващият е представляван в производството от Адвокатско съдружие „Т., И., Н. и съдружници“ /пълномощно на л.26 от делото/, чрез преупълномощения адвокат Ц.П. /пълномощно на л.25 от делото/. Към тези пълномощни не е представен договор за правна и защита и съдействие, който да установява договорено възнаграждение за процесуално представителство и неговия размер. Представена е фактура, в заверен препис /л.45 от делото/, без номер и дата, в която като основание е вписано „ Обжалване, процесуално представителство и защита срещу Ревизионен акт № Р-03001821006644-091-001/30.06.2022 г. , пред АС-Русе, а също  и размер от 5847.60 лв., с включено ДДС, която обаче фактура не е подписана от получател и доставчик и не установява двустранно съгласие за плащане на възнаграждение за процесуално представителство. Отделно от това в нея е вписано плащане по сметка, а липсват доказателства за извършено  такова - в посочения размер и по посочения във фактурата начин. Поради недоказаността на реално извършени разноски за процесуалното представителство, такива не се следват на страната. От жалбоподателя е  заплатена държавна такса – 10 лв. /банков документ на л.12 от делото/, която му се следва. Разноските, на основание § 1, т.6 от ДР на АПК вр. § 2 от ДР на ДОПК, се възлагат в тежест на НАП – гр.София, която агенция притежава правосубектност като юридическо лице, съгласно чл.2, ал.2 от ЗНАП.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК вр. § 2 от ДР на ДОПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ  Ревизионен акт № Р-03001821006644-091-001/30.06.2022 г. на органи по приходите при ТД на НАП-Варна, с който на М.К.Б. ***, с ЕГН **********,  са установени задължения за данък върху доходите на физическите лице по чл. 48, ал. 1 от ЗДДФЛ, както следва: за 2018 г. – главница в размер на 102 083.17 лева и лихви в размер на 32 811.02 лева; за 2019 г. – главница в размер на 3 573.77 лева и лихви в размер на 785.30 лева; за 2020 г. – главница в размер на 22 474.48 лева и лихви в размер на 2659.69 лева, потвърден с Решение № 184 от 19.09.2022 г. на Директора на Дирекция "ОДОП" - гр.Варна при ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите – гр.София да заплати на  М.К.Б., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата 10 лв.  разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                

                                                                                              СЪДИЯ: