Решение по дело №3245/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 април 2021 г.
Съдия: Петя Христова Манова
Дело: 20202230103245
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 1 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е      260267

   

гр. С., 22.04. 2021  год.

 

В    И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

     С. районен съд, гражданско отделение - ІІ-ри граждански състав в публично съдебно заседание на шести април през две хиляди двадесет и първа година в състав :

РАЙОНЕН СЪДИЯ:  ПЕТЯ МАНОВА

 

при секретаря В.К., като разгледа докладваното от  р. съдия гр. дело № 3245/2020 г. на СлРС , за да се произнесе,  съобрази следното:

 

  Предмет на производството са предявени положително установителни искове с пр. осн. чл. 415, във вр. с чл.  422 от ГПК, вр. с чл. 92 от ЗЗД, вр. с чл. 79 от ЗЗД и цена на иска 316,64 лева.

В исковата молба на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД се твърди, че въз основа на подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл.410 от ГПК, срещу Р.С.С. е образувано ч.гр.д № 1565/2020 г. по описа на СлРС и е издадена Заповед за изпълнение за парично задължение в размер на 316,64 лева за дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти.

Във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на парично задължение на длъжника при условията на чл.47, ал.5 ГПК, ищцовото дружество предявява на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК иск за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение. 

В исковата молба се сочи, че между мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД и ответника Р.С.С. са сключени договори за предоставяне на мобилни услуги, по силата на които ответникът е абонат на дружеството.

По повод договор за мобилни услуги от дата 28.07.2018 г., сключен с мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ответникът Р.С.С. е абонат на дружеството доставчик на мобилни услуги с клиентски номер № ********* и титуляр по мобилен номер 0896/721241 с избрана абонаментна програма Тотал 24.99 лв., с уговорен срок на действие за 24 месеца до 28.07.2020 г. При възползване от преференциални условия на мобилния оператор, абонатът - ответник е сключил и Договор за лизинг от същата дата 28.07.2018 г., по силата на който е взел мобилно устройство марка SAMSUNG модел Galaxy J5 2017 Gold на изплащане посредством 23 месечни вноски в размер на 3.69 лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 3.69 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ.

С оглед качеството абонат на дружеството, на ответника е предоставено за ползване описаното по-горе мобилно устройство с отстъпка от стандартната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни услуги, както следва:

- Стандартна цена на мобилното устройство /в брой, без абонамент/ -  629.90 лв.;

- Цена в брой или обща лизингова цена с избраната от абоната програма Тотал 24.99 лв. - 298.55 лв.

следователно отстъпката от стандартната цена, която ответникът е получил възлиза на сума в размер на 331,35 лв.

Въз основа на посочените договори ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клнентския номер на абоната № *********.

За отчетния период на потребление от 05.07.2018 г. до 04.09.2018 г. абонатът не е изпълнил задължението си да заплати на ищцовото дружество дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в размер на 60,05 лв.

Сочи се, че при наличието на неплатени месечни задължения на абоната, операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След изтичането на срока за плащане указан във всяка от издадените месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на абоната, като операторът неколкократно праща смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на оператора, ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни суми.

С оглед незаплащането от страна на абоната-ответник на процесиите фактури за отчетния период на потребление от 05.07.2018 г. до 04.09.2018 г., е ангажирана договорната отговорност на абоната по т. 11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 19б от ОУ на мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти.

След прекратяване на отношенията операторът издава крайна фактура № **********/05.11.2018 г., в която са начислени суми в размер, както следва:

-316,64 лв. - за дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти /която сума е процесна в настоящото производство/;

-60,05 лв. - за незаплатени далекосъобщителни услуги /която сума не е процесна в настоящото производство/;

-77,49 лв. - незаплатени лизингови вноски /която сума не е процесна в настоящото производство/.

Общата сума по издадената крайна фактура възлиза в размер на 454.18 лв.

Сочи се, че в настоящото производство интерес за ищеца представлява начислената неустойка за предсрочно прекратяване на процесиите договори за мобилни услуги в размер на 316.64 лв., която претендира на основание т.11 от договора за мобилни услуги, която е уговорена съобразно постигнатата с КЗП СПОГОДБА от 11.01.2018 г., по която страна е „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД.

Датата на деактивация на процесния абонамент е 30.10.2018 г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент. Така абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не с спазил крайния срок за ползване на абонамента Тотал 24.99 лв. за мобилен номер 0896/721241 до 28.07.2020 г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 28.07.2018 г.

Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за мобилни услуги, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения абонамент.

Предвид изложеното се моли съда да постанови решение, с което да признае за установено по отношение на ответника Р.С.С., че дължи на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, сума в общ размер на 316,64 лева /триста и шестнадесет лева и шестдесет и четири стотинки/, представляваща неустойка за предсрочното прекратяване на договор за мобилни услуги от дата 28.07.2018 г., от които:

- 62,46 лева /шестдесет и два лева и четиридесет и шест стотинки/, представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси;

- 254,18 лева /двеста петдесет и четири лева и осемнадесет стотинки/, представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство SAMSUNG модел Galaxy J5 2017 Gold.

Претендират се разноските по делото.

В предоставения  едномесечен срок, отговор от назначения особен представител на ответника не е постъпил и не е изразено становище.

Ищцовото дружество, редовно призовано не се представлява в с.з. Депозирана е молба-становище от процесуалния му представител, в която не възразява да бъде даден ход на делото в негово отсъствие. Поддържа исковата молба. Прави искане да бъде назначена съдебно-счетоводна експертиза, която да отговори на въпроси, подробно описани в молбата-становище. По същество моли съда да уважи исковите претенции в претендирания с исковата молба размер, като присъди и сторените в настоящото и заповедното производство. ,

Ответникът редовно призован, се представлява от  назначения му особен представител адв. Н.П. ***, който счита исковете за неоснователни и недоказани, като моли съда да ги отхвърли.

            След преценка на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

На  28.07.2018 г.е сключен между „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, и ответникът Р.С.С. е сключен договор за мобилни услуги с клиентски номер № ********* и титуляр по мобилен номер 0896/721241 с избрана абонаментна програма Тотал 24.99 лв., с уговорен срок на действие за 24 месеца до 28.07.2020 г. При възползване от преференциални условия на мобилния оператор, абонатът - ответник е сключил и Договор за лизинг от същата дата 28.07.2018 г., по силата на който е взел мобилно устройство марка SAMSUNG модел Galaxy J5 2017 Gold на изплащане посредством 23 месечни вноски в размер на 3.69 лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 3.69 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ.

След прекратяване на отношенията операторът е издал крайна фактура № **********/05.11.2018 г., в която са начислени суми в размер, както следва:

-316,64 лв. - за дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти /която сума е процесна в настоящото производство/;

-60,05 лв. - за незаплатени далекосъобщителни услуги /която сума не е процесна в настоящото производство/;

-77,49 лв. - незаплатени лизингови вноски /която сума не е процесна в настоящото производство/.

Общата сума по издадената крайна фактура възлиза в размер на 454.18 лв.

Начислена е  неустойка за предсрочно прекратяване на процесиите договори за мобилни услуги в размер на 316.64 лв.,  на основание т.11 от договора за мобилни услуги, която е уговорена съобразно постигнатата с КЗП СПОГОДБА от 11.01.2018 г., по която страна е „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД.

Съдът е издал Заповед за изпълнение за парично задължение в размер общо  на сумата 316,64 лева за дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти.

Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена въз основа на събраните по делото доказателства, ценени както по отделно, така и в тяхната съвкупност. Представените по делото писмени доказателства, съдът възприе изцяло, като непротиворечиви по между си и допринасящи за изясняване на правно значимите за решаването на спора факти и обстоятелства.   

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Предмет на иска с пр. осн. чл. 422 от ГПК във вр. чл. 124, ал.1 от ГПК във вр. чл. 415, ал.1 от ГПК е установяване вземането на кредитора, за което е издадена заповед за изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК. По този иск   ищецът следва да докаже факта, от който произтича вземането му и неговия размер. Тъй като ищецът не разполага с изпълнителен лист за вземането си, то следва да проведе успешен установителен иск срещу ответника. В негова тежест е да докаже фактите, пораждащи претендираното и оспорено право.  

Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при неизпълнение на конкретно задължение за едната по договора страна, като страните следва да са уговорили начина, по който евентуално ще бъде начислявана неустойката.

С Решение № 23/07.07.2016г. по т. д. № 3686/2014г. на І т.о. ВКС РБ, което се базира на редица решения на Съда на ЕС / цитирани в това решение/ е прието, че съда служебно следи за наличие по делото на фактически и/или правни обстоятелства, обуславящи неравноправност на клауза/и в потребителски договор.

 В процесния случай ответникът притежава качеството потребител по смисъла на § 13, т. 1 ДП ЗЗ ЗЗП а според чл. 143 от ЗЗП"неравноправна клауза" в договор, сключен с потребител, е всяка уговорка в негова вреда, която не отговаря на изискването за добросъвестност и води до значително неравноправие между правата и задълженията на търговеца или доставчика и потребителя. Процесните договори са сключени при предварително определени условия от едната страна по правоотношението - доставчикът на далекосъобщителни мобилни услуги. Не се установи в процеса клаузата за неустойка да е била индивидуално договорена. Според чл. 146, ал.2 от ЗЗП,  не са индивидуално уговорени клаузите, които са били изготвени предварително и поради това потребителят не е имал възможност да влияе върху съдържанието им, особено в случаите на договор при общи условия. Тези нормативни разрешения са дадени и в Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 05.04.1993г., относно неравноправните клаузи в потребителските договори, транспонирана с  чл. 13а, т.9  от ДР на ЗЗП. В случая с оглед начина на попълване на договора и обстоятелството, че полетата се попълват от представител на мобилния оператор, се налага извод, че ответника не е имал възможност да изрази воля и съгласие по отношение на клаузата за неустойка.

Предвид изложеното, както и предвид съдържанието на самата неуточнена клауза по договора и съпоставяйки я с останалите клаузи за правата на потребителя, съдът приема, че същата се явява неравноправна, поради което и нищожна.

Ноторно известно е, че между Комисията за защита на потребителите и ищцовото дружество  е сключена извънсъдебна спогодба от 11.01.2018 г.Тя е постигната в контекста на заведени от КЗП колективни искове срещу ищцовото дружество за обявяването на същата клауза в типовия договор за мобилни услуги за неравноправна. В резултат на спогодбата ищецът е поел ангажимент да измени клаузата за неустойката, включена в договорите с потребителите-физически лица, като бъде предвидено, че "...максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти". Видно от съдържанието на постигнатата спогодба, тя се прилага по отношение на нови и съществуващи клиенти на ищеца – физически лица, стига по отношение на последните да не е изтекъл задължителния срок на договора към датата на промяната. Съдът счита, че няма пречка неустойката по настоящия казус да бъде определена именно в размер на три месечни такси. Неустойка именно в такъв размер би била в максимална степен справедлива и би отговаряла както на закона, така и на духа на постигната съдебна спогодба. Още повече, че тази спогодба е резултат именно на защитата на обществения интерес, на интересите на потребителите, като се избягват неравноправни клаузи в договорите по смисъла на чл. 143, т.5 от ЗЗП.

Предвид изложеното предявеният установетелен иск следва да се уважи изцяло

На осн. чл. 78, ал.1 от ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените разноски в производството в размер на 75 лева д.т., 150 лева възнаграждение за особен представител и адвокатско възнаграждение в размер на 180,00 лева, както и разноски в производството по издаване на заповед за изпълнение в размер на 25 лева д.т. и 180,00 лева адв. възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното съдът

 

                                                                    Р Е Ш И:

 

 ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Р.С.С. с ЕГН ********** ***, ЧЕ ДЪЛЖИ на кредитора „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ж.к. Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, както следва:

- сумата 62,46 лева /шестдесет и два лева и четиридесет и шест стотинки/, представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент, представляваща стойността на три месечни абонаментни такси;

- сумата 254,18 лева /двеста петдесет и четири лева и осемнадесет стотинки/, представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство SAMSUNG Galaxy J52017 Gold.

ОСЪЖДА Р.С.С. с ЕГН ********** ***, ДА ЗАПЛАТИ на кредитора „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ж.к. Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, разноски в производството в общ размер на сумата  300,00 лева и разноски по ч.гр.д. № 1565/2020 г. в размер на 205.00 лева.  

  

Решението подлежи на обжалване пред С.ски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването на страните.

 

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: