Р Е Ш Е Н И Е № 208
гр. Монтана, 11 април 2018 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в
открито съдебно заседание на 30.03.2018 г. в състав:
Председател:
Огнян Евгениев
Членове: Соня Камарашка
Рени Цветанова
при участието на секретаря: Ал. А*** и Прокурор: Александров, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЦВЕТАНОВА,
КАНД № 109 по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1
от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.
С решение, по
АНД № 668/2017 г. на районен съд гр. Лом, е потвърдено
Наказателно постановление № 17-0294-001482 от 28.11.2017 г. на Началник
Сектор ПП при ОДМВР гр. Монтана, РУ Лом, В ЧАСТТА, в която на С.Г.П.,*** е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 10 лева затова, че не
носи контролен талон от свидетелството за управление и отменено, В ЧАСТТА, в
която е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от осем месец, затова, че управлява колесен
трактор, който не е регистриран по надлежния ред.
В законния срок
против решението е подадена касационна жалба от административнонаказващия орган,
в която се развиват съображения за неправилност на решението по отношение на
частта, с която е отменено Наказателното постановление. Твърди се, че на
колесния трактор към момента на проверката не е имало поставени валидни табели
с регистрационен номер, каквото изискване е предвидено в чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Позовава се и на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН за издаване на Наказателно
постановление при допусната нередовност на акта, стига да е установено по
безспорен начин извършеното нарушение, самоличността на нарушителя и неговата
вина. В с.з. юрк Д*** поддържа жалбата и изложените в нея съображения.
Ответната страна
оспорва жалбата. Моли решението на въззивния съд да остане в сила.
Представителят
на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е
основателна, а от събраните по делото доказателства се установява по безспорен
начин наличие на административно нарушение. Предлага решението да бъде
отменено, а Наказателното постановление потвърдено.
Жалбата е
подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима
и следва да бъде разгледана по същество.
Настоящият
касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в
жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение,
съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира следното.
За да отмени
наказателното постановление в обжалваната част, районният съд е приел, че в
административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални
нарушения. На наказаното лице му е вменено нарушение по управление на трактор,
който не е регистриран по надлежния ред, което не отговаря на събраните по
делото писмени доказателства и конкретно от представената служебна бележка на
РУ – Лом за наличието на такава регистрация. /л. 16 от пр. 656/2017 г., изх. №
1276/17, ДП-904/2017 г. РП Лом/.
Настоящата
инстанция намира, че първоинстанционният съд не е допуснал съществени
процесуални нарушения и правилно е приложил материалният закон.
Съгласно чл. 345, ал. 1 и 2 от НК - Който
си служи с табела с регистрационен номер, издадена за друго моторно превозно
средство, или с табела, неиздадена от съответните органи, се наказва с лишаване
от свобода до една година или с глоба от петстотин до хиляда лева. Наказанието
по ал. 1 се налага и на онзи, който управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред.
Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП - По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места.
И в АУАН и в Наказателното постановление
е описана една и съща фактическа обстановка, а деянието е квалифицирано като
липса на регистрация по надлежния ред, което не отговаря на представените по
делото доказателства, а именно за наличието на такава регистрация.
Към момента на проверката колесният
трактор не е имал поставени валидни табели с регистрационен номер, каквото
изискване е предвидено в чл. 140, ал. 1
от ЗДвП. В тази връзка следва да се има предвид, че поставянето на табели,
които не са издадени за съответното МПС е равнозначно на липсата на такива,
т.е. дали последните са валидни или не – е без съществено значение, но в случая
това деяние не е предмет на издадените административни актове.
Административнонаказващият орган, действително
е получил Постановление за прекратяване на наказателното производство на РП Лом
с предложение за налагане на административно наказание, но след като същият е
приел, че нарушението се изразява в липсата на регистрация по надлежния ред, което
обстоятелство безспорно е опровергано по делото, то наложеното наказание се явявя
в противоречие с материалния закон. За съда липсва основание и законови
правомощия да преквалифицира деянието.
Неоснователно е и позоваването на чл.
53, ал. 2 от ЗАНН, тъй като допусната в АУАН нередност, изразяваща се в грешна
квалификация на извършеното деяние, не е отстранена с Наказателното
постановление. Обратно, тази нередност е повторена и в издаденото Наказателно
постановление.
С оглед на
изложеното касационната инстанция намира, че искането за отмяна на въззивното решение е неоснователно.
От гледна точка валидността и
допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на такъв.
Мотивиран от горното и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА решение по АНД № 668/2017 г. на районен съд гр. Лом като правилно.
РЕШЕНИЕТО
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ :