Решение по дело №414/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 77
Дата: 28 април 2022 г.
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20217110700414
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 77

                                          гр.Кюстендил, 28.04.2022год.

                                            В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд - Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и девети март през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                   

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

 

с участието на секретаря Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията     адм. дело № 414 по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.213 и сл. от ЗУТ.

Производството е образувано по жалба на К.Р.В. *** срещу  заповед № РД-00-1570/01.12.2021г. на кмета на Община Кюстендил, с която е отказано да се изработи  проект  за  изменение на  ПР в обхвата  на  част от УПИ І – „За геолого-геофизичен комплекс“ в кв.329а  по плана на гр.Кюстендил съгласно заданието и скицата-предложение, представени от оспорващия със заявление вх. № УТ-20-889/13.07.2020г. Сочи се нищожност на оспорения административен акт в хипотезата на чл.177, ал.2 от АПК и във връзка с влезлите в сила съдебни актове по адм. дела  №№ 458/2020г., 568/2020г. и 82/2021г., всички по описа на Административен съд – Кюстендил. Релевирани са и основанията по чл.146, т.3 и т.4 от АПК. Нарушението на административнопроизводствените  правила се свързва с неизпълнение от органа на задълженията по  чл.35 от АПК, а противоречието с  материалния закон – с  наличието на  предпоставките по чл.103, ал.4 и чл.81 от ЗУТ.   Прави  се  искане  за  отмяна на обжалваната заповед. Претендира се присъждане на деловодни разноски.

Становище по поддържане на депозираната жалба  е заявено от пълномощника на оспорващия адв. Е. Й.  в съдебното заседание, както и в представени писмени бележки. В последните допълнително се сочи, че органът не е изложил мотиви във връзка със скицата - предложение на заявителя и параметрите на предложената улица.

Оспорващият е представил писмени бележки със становище за поддържане на депозираната жалба. Акцентира  се  на  предвижданията на ОУП в частта за процесния поземлен имот и на скицата – предложение  за изменение на ПУП – ПР, които  органът е следвало да провери при издаване на акта,  в който смисъл се цитират  указанията на ВАС в решението по адм. дело № 7144/2021г.  Оспорва са обективността и компетентността на вещото лице, както и  приетото по делото експертно заключение.

Ответникът – кметът на Община Кюстендил, чрез процесуалния си представител юк Г. М., изразява становище за неоснователност на жалбата.

  Административният съд, като прецени доказателствата  по делото, вкл. приложените адм. дела с №№ 458/2020г., 568/2020г. и 82/2021г., всички по описа на Административен съд – Кюстендил, както и доводите и възраженията на страните, приема за установено следното:

 Административното производство, приключило с издаване на оспорения административен акт, е  инициирано  със  заявление  вх. УТ-20-889/13.07.2020г.  на К.Р.В. ***, с което се иска издаване на разрешение за изработване на проект за ПУП в обхвата на ПИ с идентификатор 41112.503.2395  по КККР на гр. Кюстендил.  Заявителят  се легитимира като собственик на  поземления имот с нотариален акт за продажба на недвижим имот № 69, том ІІІ, рег. № 3350, дело № 388/2017г. и  нотариален акт за продажба на недвижим имот № 182, том ІІІ, рег. № 3952, дело № 478/2017г., в които са обективирани договори за продажба на идеални части от ПИ 41112.503.2395  по КККР на гр. Кюстендил с приобретател  К.Р.В.. Видно от данните в нотариалните актове и в скицата, изд. от СГКК - Кюстендил, ПИ е с площ от 1971 кв.м., с трайно предназначение на територията – урбанизирана и с начин на трайно ползване – незастроен имот за жилищни нужди. Към заявлението са приложени скица – предложение за изменението на ПУП - ПР, ведно със задание за проектиране, от които се установява, че  искането е за изработване на проект за изменение на ПУП-ПР, изразяващо се в обособяване на улица - тупик в границите на ПИ с идентификатор 41112.503.2392,  който е част от УПИ І – „За геолого-геофизичен комплекс“ , кв.329А по ПУП на гр. Кюстендил,  за осигуряване на транспортен достъп  / обслужване / на  ПИ 41112.503.2395 – собственост на заявителя, който ПИ също е част от УПИ І. Сочи се, че с исканото изменение на ПУП – ПР ще се уеднаквят предвижданията на ПУП с НТП на имот   41112.503.2392 по КККР при усл. на чл.134, ал.1, т.1 и ал.2, т.6 от ЗУТ вр. с чл.14, ал.4 от ЗУТ; че ширината на проектираната улица е съобразена с изискванията на чл.81, ал.1 от ЗУТ.

С писмо от 17.08.2020г. органът констатира, че проекта за изменение на плана засяга ПИ 41112.503.2395, който е общинска собственост и заедно с ПИ - собственост на други лица, образуват УПИ І в кв.329А по действащия ПУП на гр. Кюстендил, с оглед на което приемат, че заявлението има недостатъци и дават  указания  на  заявителя да ги отстрани. Последният представя молба от 26.08.2020г., с която иска конкретизация на указанията, но независимо от молбата, административното  производство е прекратено на осн. чл.30, ал.2 от АПК с писмо изх. № УТ-20-889/31.08.2020г.  Същото е оспорено пред Административен съд – Кюстендил и с определение № 804/17.11.2020г. по адм. дело № 458/2020г.  съдът е обявил за нищожно издаденото писмо поради липса на компетентност на издателя, като е върнал преписката на кмета на Община Кюстендил за произнасяне по заявлението на В.. С писмо изх. № УТ-20-889/25.11.2020г., кметът на Община Кюстендил  прекратява административното производство  по заявлението на К.В. на основание чл.30, ал.2 от АПК и по идентични с предходните мотиви за недостатъци на искането във  връзка с правата на собственост върху поземлените имоти. С определение № 56 от 20.01.2021г. по адм. дело № 568/2020г., постановено по реда на чл.197 и сл. от АПК, Административен съд – Кюстендил е отменил оспорения акт  и е върнал преписката на органа за произнасяне по същество на искането на заявителя. Формирани са мотиви за съответствие на заявлението с изискванията на чл.135 от ЗУТ, с оглед на което е прието, че органът дължи преценка дали  предложението е съобразено с  правилата и нормите по устройство на територията и с предвижданията на ОУП.    

Следва заповед № РД-00-204/11.02.2021г.  на кмета на Община Кюстендил, с която е отказано изработването на проект за изменение на ПУП - ПР на гр. Кюстендил в обхвата на част от УПИ І - „За геолого-геофизичен комплекс“ , кв.329А по заявлението на К.Р.В..  Органът сочи, че проекта за изменение на плана засяга ПИ 41112.503.2395, който е общинска собственост и заедно с ПИ - собственост на други лица, образуват УПИ І в кв.329А по действащия ПУП на гр. Кюстендил, с оглед на което приема, че няма мотивировка и документация съответстваща по обем и съдържание на правилата на чл.125 от ЗУТ и не са изпълнени изискванията на раздел ІV вр. с раздел ІІІ от глава VІІ на ЗУТ, чл.135, ал.3 и чл.124б, ал.5 от ЗУТ.  С решение № 129 от 29.04.2021г. по адм. дело № 82/2021г., Административен съд – Кюстендил отменя заповедта на кмета на Община Кюстендил и изпраща преписката на органа за произнасяне по заявлението на К.В.. От изложените мотиви е видно, че съдът приема заявлението за съответстващо на  изискванията на чл.135 от ЗУТ във връзка с необходимите приложения, а от друга страна констатира  неточни  и противоречиви данни относно действащия ПУП и предвижданията на ОУП   за  процесния  ПИ  в становището на главния архитект  по чл.135, ал.4 от ЗУТ. Съдебният акт е оставен в сила с решение  № 11024 от 01.11.20221г. на ВАС по адм. дело № 7144/2021г.  Изводите на касационната инстанция са за това, че  за административното производство по заявлението на К.В.  са приложими  правилата на  чл.135 от ЗУТ, а не на чл.125 от ЗУТ, с оглед на което не е необходимо заявителят да представя задание, както и да сочи конкретно основание по чл.134 от ЗУТ за исканото изменение на плана, а органът дължи преценка за съответствие на предложението с правилата и нормите по устройство на територията и с ОУП, каквато преценка в случая липсва.

След произнасянето на съда и във връзка с дадените указания, кметът на Община Кюстендил е приел становище на главния архитект на общината по чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ, съобразно което предложението за изменение на ПУП – ПР със заявлението на К.В. не съответства на правилата за устройство на територията по чл.81 от ЗУТ и не са налице предпоставките по чл.134 от ЗУТ.

Следва издаване на оспорената заповед № РД-00-1570/01.12.2021г. от кмета на Община Кюстендил, с която на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ във вр. с чл.14, чл.15, чл.16, чл.17 и чл.81 от ЗУТ,  е  отказано да  се  изработи   проект  за  изменение  на  ПР в обхвата  на  част от УПИ І – „За геолого-геофизичен комплекс“ в кв.329а  по плана на гр.Кюстендил съгласно заданието и скицата-предложение, представени от К.Р.В. със заявление вх. № УТ-20-889/13.07.2020г.  

Органът приема, че    заявителят е собственик на ПИ 41112.503.2395, който е част от УПИ І в кв.329а по действащия ПУП на гр. Кюстендил, а  предложението засяга  ПИ 41112.503.2392 – общинска собственост, който също е част от УПИ І; че  действащият  ПУП за процесния имот  е  одобрен през 1987г., изменен със заповеди  с №№ 1279/01.12.199г. и РД-00-822/11.07.2018г., като УПИ І, кв.329А  е отреден  за геолого-геофизичен комплекс;  че  за кв.329а  с одобрения с Решение № 291/29.09.2016г. на ОбС-Кюстендил, Общ устройствен план  се предвижда жилищно застрояване с малка височина; че  с  предложението  на заявителя се предвижда прокарване на задънена улица  в ПИ 41112.503.2392 по регулационната линия между УПИ І и УПИ V, изцяло в УПИ І с отнемане на част от същия имот и запазване на останалата част с отреждането за геолого-геофизичен комплекс, което не съответства на правилата и нормите по устройство на територията, тъй като и двата УПИ имат достъп и лице към улица. Сочи се, че липсват основанията по чл.134 от ЗУТ за исканото изменение на ПУП – ПР, тъй като  според предложението не се урегулира имота на заявителя, а само улица към него, което пък не ангажира обществен интерес. Извън горното, органът счита за допустимо предложение за изменение на ПУП с урегулиране на поземлените имоти  в обхвата на УПИ І, вкл. с проектиране на  улица за достъп до имотите.         

Издадената заповед е съобщена на заявителя с писмо от 06.12.2021г.,  а жалбата е подадена на 14.12.2021г., т.е. в срока по чл. 215, ал.4  от ЗУТ. 

В съдебното производство ответникът е  представил  цветно копие  на скица-извадка от ОУП на Община Кюстендил, одобрен с Решение № 291/29.09.2016г. на ОбС-Кюстендил в частта относно процесните имоти, данните в която са коментирани от вещото лице. 

Оспорващият е приложил нотариален акт № 64, том ІІ, рег. № 1834, дело № 253/2020г., видно от който същият е  учредил вещно право на преминаване през собствения си  ПИ 41112.503.2395  в  полза на И. В. и Р. В. за достъп до ПИ 41112.503.2466, както и заповед № 987/22.10.2007г. на кмета на Община Кюстендил за отписване от актовите книги за общинска собственост на УПИ VІ в кв.329А по плана на гр. Кюстендил, отреден за детски развлекателен комплекс и предаване на същия на „Строителство и възстановяване – СВ“ АД – гр.София, издадена въз основа на решение № 686/ 29.06.2007г. на ОбС – Кюстендил;  писма на Частен съдебен изпълнител Н. С. – гр. Кюстендил с данни от образувано изпълнително дело, за учредена договорна ипотека в полза на „БАКБ“ АД  и  наложена възбрана върху УПИ VІ в кв.329А, имот № 41112.503.2477 и сградите, построени в него. Описаните документи  са неотносими към спорния предмет по делото и съдът не дължи преценка на същите.

 По делото е приета съдебно-геодезическа експертиза с вещо лице инж. С.П.С.. Констатациите на същия в експертно заключение вх. № 1235/18.03.2022г., са следните: Общият устройствен план на Община Кюстендил е одобрен с Решение № 291/29.09.2016г. на ОбС - Кюстендил и съобразно предвижданията му, процесните имоти попадат в устройствена категория – жилищна зона с преобладаващо малкоетажно застрояване, като предназначението и ограниченията  за категорията са – преобладаващо застрояване с височина до 10 метра и минимум 50% от озеленената площ да е с висока дървесна растителност; че за процесните имоти няма изработен ПУП, който да предвиди показатели за начина, плътността и интензивността на застрояването и озеленената площ;  че действащият регулационен план на гр. Кюстендил в обхвата на УПИ І - „За геолого-геофизичен комплекс“  и УПИ V-2391 в кв. 329А, е одобрен със заповед № 423/13.04.1987г., изменен със заповеди  с №№ 1279/01.12.199г. и РД-00-822/11.07.2018г.

От проверка на действащия ПУП и от извършена справка в Кадастрално-административната информационна система за електронни услуги на АГКК, вещото лице установява, че в УПИ І в кв.329а по плана на гр. Кюстендил попадат множество ПИ, които са надлежно описани с площ, НТП и собственици в заключението, вкл.  ПИ 41112.503.2395, който е с площ 1971 кв.м., трайно предназначение на територията – урбанизирана, с начин на трайно ползване – незастроен имот за жилищни нужди и  собственик К.Р.В., като в същия са разположени еднофамилна жилищна сграда и производствена, складова, инфраструктура сграда, които са собственост на трети лица, и ПИ 41112.503.2392, който е с площ 153 кв.м., трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване – за второстепенна улица и  собственик Община Кюстендил. Данните от ПУП и КК са отразени графично върху изготвена комбинирана скица – Приложение № 1 към заключението.

Съдебният експерт сочи, че до УПИ І и УПИ V има достъп до улица, но в обхвата на УПИ І са разположени  множество поземлени имоти, част от които нямат достъп до улица поради това, че отреждането на УПИ  по действащия план е  за  геолого-геофизичен комплекс; че конкретно до  ПИ 41112.503.2395  няма транспортен достъп. Във връзка със заявлението на оспорващия и приложените към него задание за проектиране и  скица-предложение, вещото лице констатира несъответствие, доколкото искането на К.В.  е за издаване на разрешение за изработване на проект за ПУП в обхвата на собствения му ПИ с идентификатор 41112.503.2395  по КККР на гр. Кюстендил, а от заданието и скицата-предложение  е видно, че  проекта е  за изменение на ПУП-ПР, изразяващо се в обособяване на улица - тупик в границите на ПИ с идентификатор 41112.503.2392 – общинска собственост,  чиято площ се запазва и не  се предвижда отнемане на площи от други поземлени имоти. 

Съдът счита заключението на вещото лице за  обективно, пълно и компетентно, съответстващо на писмените доказателства по делото.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

            Жалбата е подадена срещу годен за оспорване административен акт по чл.214, т.1 от ЗУТ, от легитимирано да обжалва лице – страна в административното производство и в законоустановения срок,  поради което е процесуално допустима.

            Преценена по същество, жалбата се приема за неоснователна.

Оспорващият навежда оплаквания за нищожност на издадената заповед в  хипотезата на чл.177, ал.2 от АПК и във връзка с влезлите в сила съдебни актове по адм. дела  №№ 458/2020г., 568/2020г. и 82/2021г., всички по описа на Административен съд – Кюстендил, решаващите мотиви в които съдът е възпроизвел коректно по-горе в настоящото решение. От анализа на същите не се установяват предпоставките за прилагане  разпоредбата на  чл.177, ал.2 АПК. Според правната норма, актове и действия на административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни. В конкретния случай кметът на Община Кюстендил се е съобразил с влезлите в сила съдебни актове при издаване на оспорената заповед, както следва: с определението по адм. дело № 458/2020г. във връзка с указанията за органа, който е компетентен да се произнесе по заявлението на жалбоподателя с правно основание  чл.135, ал.1 от ЗУТ; с определението по адм. дело № 568/2020г.  -  във връзка  с  указанията за приложимия ред за разглеждане на заявлението; за необходимите приложения към заявлението, съобразени с изискванията на чл.135 от ЗУТ и за дължима  преценка  дали   предложението е съобразено с  правилата и нормите по устройство на територията и с предвижданията на ОУП;  с решението по адм. дело № 82/2021г., съотв. с решението  на ВАС по адм. дело № 7144/2021г. – във връзка с указанията относно  приложимите   правилата  за разглеждане на заявлението на К.В., а именно на правилата на  чл.135 от ЗУТ, а не на чл.125 от ЗУТ, при които не се изисква  заявителят да представя задание и да сочи конкретно основание по чл.134 от ЗУТ за исканото изменение на плана, както и относно  задължението на органа да  прецени съответствието на предложението с правилата и нормите по устройство на територията и с ОУП на гр. Кюстендил.     

 В  процесния случай от съдържанието на оспорената заповед е видно, че органът е изпълнил  задължителните указания в мотивите на съдебните актове и конкретно на  решение  № 129 от 29.04.2021г.  по адм. дело № 82/2021г. на Административен съд - Кюстендил, оставено в сила с решение № 11024 от 02.11.2021г.  по  адм. д. № 7144/2021г. на ВАС, а именно: приел е, че  приложимите правила  за разглеждане на   заявлението и за вида документи  към същото, са правилата  по чл.135 от ЗУТ, с оглед на което  е  анализирал  събраните доказателствата относно действащите ОУП и ПУП и предвижданията им в частта за процесните имоти; извършил е преценка на относимите норми по устройство на територията, като е формирал изводи за несъответствие между същите и  предложението на заявителя. 

При тези данни, изводът на съда е  за надлежно изпълнение от АО на дадените със съдебните актове  задължителни указания и спрямо издадената заповед не е приложима  санкцията по чл.177, ал.2 от АПК. Дължима е проверка на същата  съобразно критериите по чл.146  от АПК,  а констатациите  са, че  оспорената заповед е законосъобразен административен акт, поради  следното:

 Обжалваната  заповед   обективира  отказ  за  изработване на  проект за изменение на ПУП-ПР в обхвата  на част от  УПИ І  в кв.329а по плана на гр.Кюстендил.  Същата  е валиден административен акт  - издадена е от кмета на община Кюстендил, който притежава материална и териториална компетентност съгласно разпоредбата на чл.135, ал.1, изр. 1  от  ЗУТ. Страните не спорят по компетентността.

 Спазена е  писмената форма на отказа, както и изискванията на  чл.59, ал.1 от АПК относно неговото съдържание. Органът е посочил фактическото и правно   основание за издаването му, с оглед на което същият е надлежно  мотивиран. Описани са конкретните факти и обстоятелства, респ. отрицателните предпоставки, които са обосновали отказа за изработване на  проект за изменение на ПУП-ПР за процесните имоти, което пък изключва необходимостта от формиране на мотиви във връзка с параметрите и техническите изисквания на проектираната задънена улица, доколкото с постановения отказ се поставя край на инициираното производство за изменение на ПУП. Оплакванията в обратен смисъл на пълномощника на жалбоподателя, са неоснователни.

В съответствие с указанията в съдебните актове, административното производство е проведено по правилата на чл.135 от ЗУТ. Същото е започнало по писмено заявление на оспорващия К.В. ***, към което е приложена скица с предложение за изменението на ПУП. Органът е приел и становище на главния архитект на общината в съответствие с изискванията на чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ, като е събрал и необходимите за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, писмени доказателствени средства съобразно задълженията по чл.35 и чл.36 от АПК. Констатира се отсъствие на допуснати процесуални нарушения в проведената процедура.

Съдът счита оспорената заповед  за  материалноправно  законосъобразна. Както се посочи, органът е отказал  изработването на   проект  за  изменение  на  ПУП-ПР в обхвата  на  част  от УПИ І  в  кв.329а  по  плана  на  гр.Кюстендил съгласно заданието и скицата-предложение, представени от жалбоподателя К.Р.В. със заявление вх. № УТ-20-889/13.07.2020г.  Отказът е мотивиран с доводи за това, че проектът на заявителя  предвижда  прокарване  на задънена  улица  в ПИ 41112.503.2392 - общинска собственост и по регулационната линия между УПИ І и УПИ V, които УПИ имат достъп и лице към улица. Извън горното органът приема, че липсват основанията по чл.134 от ЗУТ, вкл. сочените в проекта  основания по чл.134, ал.1, т.1 и ал.2, т.6 от ЗУТ, за исканото изменение на ПУП – ПР. Формираните  в изложения смисъл правни изводи са законосъобразни и обосновани от установените по делото фактически обстоятелства, включително от констатациите на вещото лице. Установено е по безспорен начин от писмените доказателствени средства и от заключението на съдебно - геодезическата експертиза, че  заявителят е собственик на ПИ 41112.503.2395, който съгласно действащия ПУП на гр. Кюстендил попада  в     УПИ І  в кв.329а,  а  предложението засяга  ПИ 41112.503.2392 – общинска собственост, част от УПИ І; че  за кв.329а, с одобрения Общ устройствен план,  се предвижда жилищно застрояване с малка височина, а  според  действащия ПУП -     УПИ І в  кв.329а  е отреден  за геолого-геофизичен комплекс; актуалните данни в КККР на  гр. Кюстендил за ПИ 41112.503.2395 са за трайно предназначение на територията – урбанизирана и  начин на трайно ползване – незастроен имот за жилищни нужди, а за ПИ 41112.503.2392 - са за трайно предназначение на територията – урбанизирана и  начин на трайно ползване – за второстепенна улица.

Анализът на изложените факти доказва наличието на отрицателни предпоставки  за разрешаване изработването на проект за изменение на  ПУП – ПР за процесния ПИ, поради което отказът на кмета на община Кюстендил  с оспорената заповед  съответства на  материалния  закон.  Съгласно разпоредбата на чл.135, ал.1 от ЗУТ, лицата по чл. 131 могат да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината, а лицата според чл.131 от ЗУТ - са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите на засегнатите имоти.  В случая в заявлението на жалбоподателя, иницииращо производството се сочи, че предложението е за изработване на проект за изменение на ПУП в обхвата на собствения му  ПИ  41112.503.2395, но от скицата-приложение и заданието за проектиране е видно, че предложението засяга ПИ  41112.503.2392, който е общинска собственост. Следва, че заявителят е извън кръга на лицата  по  чл.135, ал.1 вр. с чл.131 от ЗУТ, на които законодателят е дал право да искат издаване на разрешение за изработване на проект за изменение на ПУП, с оглед на което не са налице предпоставките по чл.27, ал.2, т.6 от АПК за допустимост на административното производство, приключило с издаване на оспорената заповед. Независимо от горното обаче, органът е разгледал по същество отправеното до него  заявление на жалбоподателя, като е изпълнил задължителните указания на съда в  определението  по  приложеното адм. дело № 568/2020г. на Административен съд – Кюстендил. Видно е, че с аргументи обосновани с доказателствата относно собствеността върху имота в обхвата на исканото изменение, кметът на община Кюстендил е постановил оспорения отказ, които аргументи съдът приема за законосъобразни.     

От друга страна, предложението  на К.В. е за изработване на проект за изменение на ПУП-ПР, изразяващо се в обособяване на улица - тупик в границите на ПИ с идентификатор 41112.503.2392 за осигуряване на транспортен достъп  / обслужване / на  ПИ 41112.503.2395,  поради  което  се  дължи преценка на  изискванията  на  чл.14, ал.4 от ЗУТ, съотв. на  чл.81 от ЗУТ. Обосновани от доказателства са  мотивите на органа  за отсъствие на предпоставките, предвидени в цитираните нормативни разпоредби. Съгласно чл.14, ал.4 от ЗУТ, урегулираните поземлени имоти имат задължително лице (изход) към улица, към път или по изключение към алея в парк.  В  случая,  процесното  предложение  касае  ПИ, които не са урегулирани, а от друга страна, същите  попадат в УПИ І, който има достъп до улица.  Сходна  е уредбата и в чл.81 от ЗУТ, който в ал.1 предвижда възможност  за   прокарване на задънени улици за осигуряване на достъп до ограничен брой урегулирани поземлени имоти,  какъвто не е процесният ПИ, с оглед  на което и по изложените по-горе съображения оспореният отказ е законосъобразен. 

На следващо място, в производството по чл.135 от ЗУТ, заявителят няма задължение да посочи правно основание за исканото изменение на ПУП, поради  което в случая административният орган  служебно е извършил проверка  на  основанията  по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ и правилно е констатирал отсъствие на основания за исканото изменение на ПУП – ПР.  Според  изготвеното предложение,  се урегулира  улица само към  имота на заявителя,  което не ангажира обществен интерес в хипотезата на чл.134, ал.1,т.1 от ЗУТ. Съобразно фактите  по  делото  мислима е и хипотезата на  чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, която изрично е посочена в скицата - предложение на заявителя.  Условията за нейното приложение в случая са:  предложението да е  за изменение на ПУП с урегулиране  на поземлените имоти  в обхвата на УПИ І, вкл. с проектиране на  улица за достъп до имотите при съгласие на собствениците, какъвто не е настоящият проект и правилно органът е постановил отказ за одобряване на същия.

Предвид изложеното, съдът счита оспорената заповед за законосъобразен административен акт, а подадената жалба - за неоснователна и постановява решение за  отхвърлянето й.  

Във връзка с поддържаните  от жалбоподателя доводи, съдът счита за необходимо да посочи следното:

Неоснователно исканото изменение на ПУП – ПР се свързва  с начина на трайно ползване на ПИ 41112.503.2392 за второстепенна улица.  Начинът на трайно ползване е сред основните кадастрални данни  за поземлените имоти съгласно чл.27, ал.1, т.1 от ЗКИР, но  уеднаквяването  на  предвижданията  на  ПУП с данните  по КККР за НТП    на имота не  е  предвидено сред основанията по чл.134 от ЗУТ за изменение на действащ ПУП.

Извън горното и във връзка с указанията в съдебните актове да се проверят предвижданията на ОУП, съдът констатира следното:  неоснователно оспорващият свързва тезата си за основателност на внесеното предложение за изменение на ПУП – ПР с предвижданията на ОУП.  В случая, от заключението на вещото лице е видно, че  процесните имоти попадат в устройствена категория – жилищна зона с преобладаващо малкоетажно застрояване и обратно на поддържаната в жалбата теза, ОУП не създава регулация за отделен имот. Действително,  съгласно  специалната  норма  на чл.103 от  ЗУТ, общият устройствен план  е  план "от по-горна степен" по отношение на ПУП и    предвижданията  на ОУП са  задължителни при изработване и изменение на ПУП /арг. чл.104, ал.1 от ЗУТ/. От горното следва, че  предвиждането на ОУП  за територията, в която  попадат  процесните  имоти  трябва   да бъде съобразено в евентуална процедура за  урегулиране на имотите, вкл. за придобиване на самостоятелен  регулационен  статут  на същите и  проектиране на улици за осигуряване на достъп, но не се отразява върху  законосъобразността на оспорения отказ.     

Поради неоснователността на жалбата, жалбоподателят няма право на деловодни разноски. 

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2 от АПК вр. с чл.213 и сл. от ЗУТ, съдът

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ  оспорването с жалбата на К.Р.В. ***,   срещу   заповед  № РД-00-1570/01.12.2021г. на кмета на Община Кюстендил.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи.

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: