Решение по дело №533/2014 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 471
Дата: 2 октомври 2014 г.
Съдия: Красимир Стефанов Маринов
Дело: 20141700500533
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 18 юни 2014 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 471

гр.Перник, 02.10.2014 г.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Пернишкият окръжен съд - гражданска колегия, в публичното заседание на 02.09.2014 г. в състав:

 

                         Председател: Красимир Маринов                             

                              Членове: Методи Величков

                                                   Рени Ковачка                                                     

 

при секретаря Росица Игнатова и с участието на прокурора ____________ като разгледа докладваното от съдия Маринов в. гр. дело N533 по описа за 2014 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава двадесета от ГПК.

С решение №266/20.03.2014 г., постановено по гр.д. №8074/2011 г. по описа на П. районен съд е постановено следното:

- отхвърлен е като неоснователен иска, предявен от Община П., с адрес:***, представлявана от Кмета - Р. Я., срещу “Чез Р. Б.” АД, с ЕИК:*** и седалище и адрес на управление: ***, представлявано заедно от П. Н. М. и С. Д. А., с който се иска да бъде признато за установено между страните, че Община П. е собственик на основание & 7, ал.1, т.7 ПЗР на ЗМСМА на недвижим имот - трафопост „О.”, находящ се в *** и представляващ част от сграда със застроена площ от 52 кв.м. с индетификатор *** по кад. карта и кад. регистри на гр.П., одобрени със заповед № *** г. на ИД на АГКК и актувана с АОС №*** г. с предназначение: сграда за енергопроизводство;

-  отхвърлен е като неоснователен иска, предявен от Община П., с адрес:***, представлявана от Кмета - Р. Я., срещу “Чез Р. Б.” АД с ЕИК: *** и седалище и адрес на управление: ***, представлявано заедно от П. Н. М. и С. Д. А., с който се иска да бъде признато за установено между страните, че Община П. е собственик на основание & 42 ПЗР от ЗОС на недвижим имот – земята, върху която е изградена тази част от сградата, представляваща част от 52 кв.м. от ПИ с индетификатор *** по КККР на гр.П., одобрени със заповед № *** г. на ИД на АГКК, при граници – от юг сграда, от север, запад и изток - ПИ с индетификатор *** по КККР на гр.П., която част е отбелязана на скица №*** г. между букви А-Б-В-Г-Д и оцветена със зелен цвят;

- Община П. е осъдена да заплати на “Чез Р. Б.” АД, гр.С. сумата от 1300 лв., представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение и експертиза в съответствие с отхвърлената и прекратената част от исковете.

Подадена е въззивна жалба вх.№*** г. от Община П., с която обжалва изцяло така постановеното решение.

В жалбата се излага становище, че решението е неправилно, поради нарушение на материалния закон, постановено при съществени нарушения на съдопроизводствените правила и е необосновано, за което се излагат подробни съображения.

Твърди се, че били налице и двете предпоставки, изискващи се по § 7 ,ал.1 от ПЗР на ЗМСМА 1991 г., за придобиване на собствеността от общината, а именно: имотът е бил част от общинската инфраструктура и трафопостът не е бил включен в уставния фонд на търговското дружество /§ 7 ал. 1 от ПЗР на ЗМСМА 1991 год./ съответно не е бил включен в капитала, не се водел по баланса на търговското дружество, фирма и предприятие с държавно имущество /§ 7 ал. 2 от ПЗР на ЗМСМА- 1995 год./. Съдът не бил обсъдил и анализирал факта, че трафопоста бил изграден 1937 г., т.е. преди 17.09.1991 г. и към онзи момент е бил със статут на държавна общонародна собственост и неправилно бил приел, че  към 17.09.1991 г. не е бил енергиен обект. Твърди се, че обектът бил държавна собственост и към 1995 г. не е бил включен в уставния фонд, баланса и капитала на образуваните до тази дата търговски дружества - към 17.09.1991 г. нямало документ за предоставяне правото на стопанисване и управление на трафопоста. По делото категорично било установено от приетата комплексна експертиза на вещите лица, че в ответното дружество, че това съоръжение не се води като актив, не се съхранявали счетоводни данни към 17.09.1991г. поради настъпили промени в собствеността, наименованието на предприятията, начина на водене на счетоводната отчетност - първична и аналитични, от ръчна до електронна, реда и мястото за съхранение на документи, както и дългия период от време.

По отношение на иска за собственост на земята върху която е изграден трафопоста, се твърди, че същият попадал в поземлен имот общинска собственост, като е отреден за благоустройствено мероприятие на общината, а обстоятелството, че на плана отреждането било „за фурна” не променял извода, че земята била за общински нужди. Съгласно предвижданията на плана и съгласно & 7, т.З от ЗМСМА и & 42 от ПЗР на ЗОбС същият е преминал в собственост на общината. Липсват данни за друго отреждане на имота или друго предназначение на същия. С оглед на това и искът за земята бил основателен и доказан.

Предвид така изложените в жалбата съображения, жалбоподателят моли съда да отмени първоинстанционното решение и постанови ново, с което уважи изцяло исковите претенции и присъди направените по делото разноски.

В срока по чл.263, ал.1 ГПК другата страна - “Чез Р. Б.” АД, гр.С. е подала отговор, с който оспорва жалбата на Община П. като  неоснователна и по изложените подробни съображения моли въззивния съд да я остави без уважение като потвърди решението на районния съд. Претендират се и присъждане на разноски.

В съдебно заседание пред въззивния съд:

Жалбоподателят Община П. не е изпратил представител. Представена е молба, с която се поддържа въззивната жалба по изложените в нея съображения, претендира се присъждането на разноски и се прави възражения за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от “Чез Р. Б.” АД. 

"Чез Р. Б." АД - гр.С. чрез процесуалния си представител адвокат С. оспорва въззивната жалба и излага съображения за нейната неоснователност като моли съда да потвърди първоинстанционното решение, както и да присъди разноски.

Пернишкият окръжен съд, в настоящият си съдебен състав, преценявайки доводите на страните с оглед оплакванията в жалбата и събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

Въззивната жалба на Община П. е процесуално допустима – подадена е в срока по чл.259 от ГПК и от процесуално легитимирана страна, имаща правен интерес от обжалване.   

Разглеждайки я същество, въззивният съд я намира за неоснователна, поради следните съображения:

Производството пред П. районен съд е инициирано по искова молба на Община П., с която и с последващи конкретизации на същата, са предявени срещу "Чез Р. Б." АД - гр.С.  два обективно съединени иска с правно основание чл.124 ГПК. с които се иска да бъде признато за установено между страните, че: - ищецът е собственик на недвижим имот-трафопост «О.», находящ се в *** и представляващ част от сграда със застроена площ от от 52.00 кв.м. с идентификатор *** по кад. карта и кад. регистри на гр.П., одобрени със заповед № *** г. на ИД на АГКК и актувана с АОС №*** г. с предназначение: Сграда за енергопроизводство; - както и земята, върху която е изградена тази част от сградата, представляваща част от 52.00 кв.м. от ПИ с идентификатор *** по КККР на гр. П., одобрени със заповед № *** г. при граници - от юг сграда, от север, запад и изток - ПИ с идентификатор *** по кад.карта на П., която част е отбелязана на скица №*** г. между букви А-Б-В-Г-Д и оцветена със зелен цвят. Ищецът твърди, че е станал собственик на процесния трафопост по силата на закона- §7, ал.1, т.7 от ЗМСМА, а на процесната земя, върху която е построен трафопоста - по силата на §42 ПЗР на ЗОбС.

В законоустановения срок ответникът “Чез Р. Б.” АД, гр.С. е подал отговор, с който е оспорил допустимостта на исковете, като се оспорва наличието на правен интерес от предявяване на установителни искове, поради което се иска прекратяване на производството. Алтернативно ответникът оспорва, че ищецът не е станал собственик на процесните имоти по силата на §7 ал.1 т.7 ЗМСМА, съответно §42 от ЗОС, тъй като не са изпълнени предпоставките за това, поради което и иска отхвърляне на исковете като неоснователни. Ответникът е направил и възражение за придобиване на процесния имот по давност чрез добросъвестно владение в продължение на пет години с начална дата 01.06.1996 г., което е прието от съда за разглеждане.

От своя страна, районният съд, като се е позовал на събраните по делото доказателства е приел за неоснователни и двата иска, както за установяване собствеността върху сградата – трафопост, така и по отношение на земята - площта, върху която е изграден трафопоста и ги е отхвърлил.

Въззивният съд намира обжалваното решение за валидно и допустимо, а относно неговата законосъобразност, на основание чл.269 ГПК, извърши преценка в рамките на наведените с въззивната жалба доводи, при което ги намира за неоснователни, поради следните съображения:

Възприетата от първоинстанционния съд фактическа обстановка се възприема изцяло и от настоящият съдебен състав, а именно:  

Не спорно между страните, а и от комплексната съдебна и техническа експертиза на в.л.Б.П. и И. К., е видно, че принципно трафопоста е площадков енергиен обект, по смисъла на т.41 ДР на ЗЕ, и като такъв съставлява съвкупност от два компонента: сграда и трайно прикрепено към нея енергийно съоръжение. В настоящия случай е налице само сграда, изградена върху поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.П.. В същата сграда обаче към 17.09.1991 г. няма електроенергийно съоръжение. Обектът към този момент не действа като трафопост и не е присъединен към енергийната мрежа. От 1997г. процесният трафопост е реконструиран и въведен в експлоатация, като със Заповед №***г. същия е включен под напрежение след подмяна на кабелите и цялото оборудване.

По делото е приет като доказателство акт за държавна собственост на процесния трафопост № ***г., видно от който сградата е построена през 1937г. По делото е приет като доказателство акт за общинска собственост №***г., видно от който процесният трафопост е актуван като частна общинска собственост на основание чл.2, ал.1, т.9 от ЗОС, вр, & 10 ПЗР на ЗОС.

От комплексната съдебна и техническа експертиза на в.л.Б.П. и И.К., както и обясненията на вещите лица в съдебно заседание се установява, че процесният трафопост не се води в счетоводството на дружеството.

Видно от основното и допълнителното заключения по съдебно- техническата експертизи на в.л.Р. Н. застроената площ на процесната част е 52.00 кв.м., като няма данни за годината за изграждане на сградата и въвеждането му в експлоатация, които да се съхраняват в “Д. а.”- гр.П..

От заключението по допълнителната комплексна съдебна и техническа експертиза на в.л.Б.П. и И.К., както и от обясненията на вещите лица в съдебно заседание се установява, че в ответното дружество не се съхраняват счетоводни данни към 17.09.1991г. поради настъпили промени в собствеността, наименованието на предприятията, начина на водене на счетоводната отчетност- първична и аналитична, от ръчна до електронна, реда и мястото за съхранение на документи, както и дългия период от време.

Видно от заключението по съдебно-техническата експертиза на вещото лице Р. Н. по КРП на гр.П., ***, утвърден със Заповед № *** г., действащ към 17,09.1991 г. /момента на влизане в сила на ЗМСМА/, към 01.06.1996 г. /момента на влизане в сила на ЗОС/ и към настоящия момент, процесният трафопост попада в УПИ ***, отреден „3а фурна" в кв.** е нанесен на плана и означен с „***”. Земята, върху която е изграден трафопоста е с площ от 52 кв.м. На приложената към заключението схема са нанесени и защриховани трафопоста и земята под него и обозначени с буквите А-Б-В-Г-А.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, от правна такава, въззивният съд намира следното:

По отношение на иска относно установяване собствеността върху процесния трафопост „О.”.

Искът е с правно основание чл.124 ГПК, вр. §7, ал.1, т.7 от ЗМСМА.

Съгласно § 7, ал. 1, т. 7 от ПЗР на ЗМСМА, в собственост на общините преминават подробно изброените държавни имоти, сред които мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура на транспортната, енергийната, водоснабдителната, канализационната, съобщителната и инженерно-защитната система, които обслужват само територията на съответната община и не са включени в уставния фонд на търговски дружества. Тъй като Общината претендира, че е собственик на сградата – трафопост на основание § 7, ал. 1, т. 7 от ПЗР на ЗМСМА, то следва да установи при условията на пълно и главно доказване,че са налице следните предпоставки: 1/ Че процесното съоръжение е обект на техническата инфраструктура на енергийната система и 2/ Че същото обслужва само територията на Община П..

Правилно районният съд е приел, че не е доказано наличието на тези предпоставки. По делото се установи, че в случая е налице само сграда изградена върху поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.П.. В същата сграда обаче към 1991г. няма електроенергийно съоръжение. Обектът не действа като трафопост и не е присъединен към енергийната мрежа. По делото са събрани доказателства, от които се установява, че годината на изграждане на сградата е 1937г., но самият трафопост е въведен в експлоатация на 13.08.1997 г., видно от приетия и неоспорен от ищеца паспорт на трансформаторния пост.

Въззивният съд счита, че не е налице и втората предпоставка на § 7, ал.1, т.7 от ПЗР на ЗМСМА за уважаване на иска- трафопоста да не е вписан в баланса на дружеството. Съгласно разпоредбата чл.12 от Закона за електростопанството /отм./, дейностите по производството, преноса, разпределението и пласмента на електрическа енергия за общо ползване, се извършват от електропроизводствените и електроснабдителните организации към А. “Е.”, т.е. след като със закон е възложено на определени правни субекти осъществяването на дейностите по чл.12 , то обектите, служещи за извършването им, които обекти са изключителна държавна собственост по силата на чл.2, следва да се считат предоставени на съответните предприятия по силата на закон и без наличие на изричен акт за това. Като част от мрежата за производство и разпределение на електроенергия, процесният трафопост е предоставен за ползване и стопанисване на съответните предприятия, осъществяващи тази дейност. В случая, следва да се отбележи, че съгласно Решение № 150/07.05.2012г., по гр.д. № 1052/2011г. на ВКС, II г. о., ГК, постановено по реда на чл. 290 ГПК - липсата на писмени доказателства за установяване обстоятелството, че процесният имот е бил включен в уставния фонд на държавната фирма, праводател на ответника, респективно в капитала на такова дружество или да се води по баланса му към 17.09.1991г., не води до извод, че процесният имот е собственост на ищеца. Предвид режима на собственост на енергийните обекти, не се съхраняват оборотните ведомости или други счетоводни документи, поради изтичане срока на съхранението им, включване на процесния трафопост в инвентарните книги на д. е. п. “Е.” – П., то и следва да се приеме, че същият трафопост е бил включен в баланса му. В този смисъл са и Решение № 1064 от 9.12.2008 г. на ВКС по гр. д. № 3969/2007 г., II г. о., Решение № 1155 от 5.02.2009 г. на ВКС по гр. д. № 2304/2007 г., I г. о., ГК, Решение № 244 от 25.02.2010 г. на ВКС по гр. д. № 99/2009 г., I г. о., ГК, и Решение №150/07.05.2012г., постановено по гр.д. №1052/2011г. на ВКС, II г. о., ГК.

Предвид гореизложеното, въззивният съд намира за правилни изводите на районния, че не са налице  предпоставките на  § 7, ал.1 ,т. 7 от ПЗР на ЗМСМА за трансформиране на държавната собственост в общинска, поради което предявеният установителен иск за признаване правото на собственост върху сграда-трафопост „О.”, се явява неоснователен и недоказан.

По отношение на иска относно собствеността върху земята, върху която е построен трафопоста:

Предявеният иск относно земята, върху която е построен трафопоста е с правно основание чл.124 ГПК, вр. §42 ПЗР на ЗОС /ДВ, бр. 96 от 5.11.1999 г./.

За да бъде основателен такъв иск, ищецът следва при условията на пълно и главно доказване да установи придобиване собствеността върху процесния имот чрез установяване наличието на предпоставките на §42 ПЗР на ЗОС /ДВ, бр. 96 от 5.11.1999 г./, а именно, че процесната земя е част от застроени или незастроени парцели и имоти, че имотът е частна държавна собственост, че имота е отреден за жилищно строителство или за обществени и благоустройствени мероприятия на общините, съгласно предвижданията на действащите подробни устройствени планове, както и че всичките тези условия са били налице към датата на влизането в сила на закона /09.11.1999 г./. 

Предвид установеното от фактическа страна /от заключението по съдебно-техническата експертиза на вещото лице Р. Н./ правилно районният съд е приел, че ищецът не е доказал, че процесната земя, върху която е изграден трафопоста, попада в поземлен имот с отреждане, изискуемо по силата на разпоредбата на §42 ПЗР на ЗОбС - за жилищно строителство или за обществени и благоустройствени мероприятия на общините, съгласно предвижданията на действащите подробни устройствени планове. Както бе посочено, по плана на гр.П. имота, в който попада сградата в която се намира трафопоста е отреден за “За фурна”.

С оглед на това общината не е могла да придобие собствеността му по силата на посочената разпоредба, поради което правилно първоинстанционният съд е отхвърлил като неоснователен предявения иск.

Предвид така изложените съображения, въззивният съд намира, че на основание чл.271, ал.1 ГПК обжалваното решение като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено, а на основание чл.272 ГПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.

С оглед изхода на настоящето въззивно производство, Община П. следва да бъде осъдена да заплати на "Чез Р. Б." АД- гр.С. сумата от 1200 /хиляда и двеста/ лева, представляваща направени разноски във въззивното производство – заплатено адвокатско възнаграждение, видно от приложените анекс към договор за правна помощ от *** г. и фактура от *** г. В тази връзка следва да се отбележи, че е неоснователно възражението на Община П. за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение, предвид цената на исковете и, че се касае за дело със сложен предмет, съставляващ правна и фактическа сложност, изискващ запознаване с голям обем нормативна база, включително и отменена такава, запознаване със съдебна практика.

Водим от горното, окръжният съд, в настоящият си съдебен състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА решение №266/20.03.2014 г., постановено по гр.д. №8074/2011 г. по описа на П. районен съд.

ОСЪЖДА Община П. да заплати на “Чез Р. Б.” АД гр.С., с ЕИК: ***сумата от 1200 /хиляда и двеста/ лева, представляваща направени разноски във въззивното производство – заплатено адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния касационен съд на Република България в едномесечен срок от връчването му.

ПРЕПИСИ от решението да се връчат на страните.

 

 

                                  Председател:            

 

                              

                                          Членове: 1.       

 

 

                                                           2.