Решение по дело №106/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 февруари 2024 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20247180700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

2007

Пловдив, 29.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - III Състав, в съдебно заседание на петнадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

При секретар М. Г.-П. като разгледа докладваното от съдия ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА административно дело № 20247180700106 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Д.С.Д. *** срещу заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г. на министъра на земеделието, с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2021, в частта относно собствените на Д.С.Д. парцели 73081-524-13-1, 73081-524-14-1 и 73081-524-15-1, които са изключени от подпомагане.

Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Процесуалният му представител – адвокат П., в съдебно заседание, проведено на 15.02.2024г. претендира отмяната на административния акт в оспорената част, представя подробни писмени съображения и претендира съдебните разноски по представен списък на същите.

Ответникът – министърът на земеделието, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и моли тя да бъде отхвърлена, да се потвърди процесната заповед, както и да се присъди юрисконсултско възнаграждение. Представя подробни писмени съображения.

Настоящото съдебно производство е в изпълнение на указанията на Върховния административен съд, дадени с Решение № 266 от 11.01.2024г. на ВАС, постановено по АД № 998/2023г.

Съдът, в настоящия състав, намира жалбата за подадена от активно легитимирана страна, адресат на оспорения акт, в качеството му на собственик на земеделски земи, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати с оглед недопускането на тези земи до подпомагане и невъзможността да се получи за тях безвъзмездна финансова помощ от бюджета и от европейските фондове, и в преклузивния 14-дневен срок от обнародването на заповедта в „Държавен вестник” (бр.20 от 11.03.2022 г.), поради което е допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна поради следните съображения:

От събраните по делото доказателства се установи, че със Заповед № РД09-1194 от 15.12.2021 г. на министъра на земеделието са одобрени проектите на специализираните слоеве „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2021 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2021 г. чрез самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общинските структури на Министерство на земеделието съгласно чл.15, ал.2, т.1 и 2 от Наредба № 105 от 2006 г.

На 21.12.2021 г. жалбоподателят е подал възражение срещу тази заповед в частта за процесните парцели 73081-524-13-1, 73081-524-14-1 и 73081-524-15-1, определени като недопустими за подпомагане, тъй като било установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ.

Цифровата ортофото карта (ЦОФК), съдържаща фактическото и правно основание за изключване на процесните площи от специализирания слой, се съдържа като цветно изображение в приложените по делото компактдискове, в първия от които се съдържа също и таблицата към заявлението на жалбоподателя за подпомагане с подробно описание на причините за изключването на трите парцела. Съгласно писмо от ответника от 10.05.2022 г. самолетното заснемане е извършено на 08.08.2021 г. Според дешифрацията на актуалната ЦОФК част от площите са оценени като неподдържани и негодни за подпомагане съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, защото представляват територии, заети от ерозирали и оголени терени, с камъни/чакъл, без или с бедна тревна покривка, съответно частите от парцелите извън слоя „Площи, допустими за подпомагане” попадат в неземеделски по характер физически блок – области с бедна растителност, силно каменисти терени със скали и скални участъци, ерозирали и оголени терени, недопустим за подпомагане и по мярка Натура 2000 от ПРСР, тъй като нямат характер на постоянно затревени площи.

Въз основа на проекта е издадена оспорената Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г., с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2021.

С писмо от 27.06.2022 г. Директорът на дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ пояснява, че при разглеждане на подадените възражения се извършва проверка на коректността на актуализацията на базата данни в СИЗП и коректността на извършената дешифрация на самолетните/сателитните снимки от същата година, а резултатите от разглеждане на възраженията се качват в Системата за електронни услуги на ДФЗ – РА съгласно чл.16г, ал.3 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, както и ме критериите за допустимост на земеделските площи, по които се извършва дешифрация на ЦОФК или теренни проверки на място, са регламентирани в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

В хода на проведено съдебно производство по АД № 796/22г. по описа на ПАС са приети по делото следните писмени доказателства: снимки от проверка на място, извършена през 2020г., уведомително писмо с № 01-122-650/607 от 24.10.2019г. за извършена проверка на място от 2019г.

От снимките от 2020г се установява, че спорните парцели са били с тревна покривка. От УП с дата 24.10.2019г. също се установява, че процесните парцели не са били изключени от слоя за подпомагане, като следва да се посочи, че процесните парцели, които са с кадастрални номера съответно: 73081-000-317; 73081-000-314; 73081-000-292 по УП от 24.10.2019г. са с други номера, а именно с 3081-524-18-1; 73081-524-17-1; 73081-524-16-2, а в оспорената заповед по заявление за подпомагане за 2021г. вече са с следните номера:73081-524-13-1; 73081-524-15-1; 73081-524-14-1. Тази информация е достъпна от регистъра в системата за електронни услуги на ДФ „Земеделие“, раздел „Полезна информация и справки“, подраздел „Географска карта“, справка за кадастрални имоти.

Съдът установи, че през 2019 г. имотите са били проверени на място и е установено, че отговарят на изискванията за подпомагане. През 2020 г., Областната служба по Земеделие - Пловдив е извършила проверка на място, при която имотите са заснети и от снимковия материал е видно, че същите са плътно затревени.

В хода на предходното съдебно производство е изслушана СТЕ, чието заключение настоящият съдебен състав кредитира като компетентно, обективно и безпристрастно и кореспондиращо със събраните по делото писмени доказателства.

Вещото лице изрично посочва, че дешифрирането на самолетните изображения е неправилно. Пояснява, че теренът на процесните парцели е релефен (вълнообразен) с денивелация посока север-юг.

При извършена проверка на място, експертът установява, че парцелите са с тревна покривка, за което е приложил и снимков материал, от който се вижда, че теренът е с тревна покривка. В заключение е посочено, че ландшафтът на процесните физически блокове е бил същият през 2021 г., 2020 г. и 2019 г. и т.н. Пояснява, че същият ландшафт не е бързо променящ се.

Вещото лице пояснява, че площта на всеки от парцелите недопустима за подпомагане е до 10 % , като имотите са затревени и е възможно пашуване на селскостопански животни, като на място са установени следи от такова.

При така установеното от фактическа страна, съдът в настоящия състав формира следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Оспорената заповед е обективирана в писмена форма и е издадена от административен орган, разполагащ с материална и териториална компетентност.

Според чл.30, ал.1 и ал.2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП, която, съгласно чл.30, ал.4, т.2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл.30, ал.6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. Чл. 33а, ал.1 от ЗПЗП, регламентира правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. В ал.2 на чл.33а от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофотокарта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 от ЗПЗП. Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието е подписана с електронен подпис, валиден към датата на подписване от самия министър, поради което се явява и издадена от компетентен орган.

На следващо място е необходимо да бъде посочено, че предвид спецификата на административния акт, а именно с него да бъде одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, обективно не е възможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Съгласно Тълкувателно решение № 16/75 г. на ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт. Издаването на заповедта за одобряване на слоя "ПДП" не се извършва по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което за мотивирането е достатъчно административната преписка да съдържа проверими данни и доказателства за начина, по който е определен специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", от които да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея (а именно таблица с данни за жалбоподателя, с посочени причини за изключване на площта от трита парцела с № 73081-524-13-1, 73081-524-15-1 и 73081-524-14-1 - на CD, според дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд (Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о. ).

При постановяване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазени са разпоредбите на чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая Министърът на земеделието е одобрил със заповед № РД 09-1194/15.12.2021г. проекти на специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане", която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с проекта на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Жалбоподателят е упражнил правото си да подаде възражение, като след проверка на полученото възражение е последвало издаване на заповед по чл.16г, ал.4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., която в оспорената си част е определила, че части от процесните парцели са извън обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане“. Заповедта е обнародвана в "Държавен вестник".

Следва да се отбележи, че критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане са регламентирани в Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (Наричана за краткост по-долу Наредба №2). Доколкото в случая жалбоподателят е декларирал процесните парцели като пасища и мери за паша, приложими са критериите, въведени в нормата на чл.8 от Наредба № 2/26.03.2018 г. , според ал.1 на която постоянно затревените площи според начина им на ползване са: 1. постоянни пасища за паша на животни – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша; 2. ливади за косене – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене. Според ал.2 на цитираната норма, допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл.10, ал.1, т.2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл.10, ал.1, т.4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

В разпоредбата на чл.10, ал.1 от Наредба № 2 е посочено кои земеделски площи или части от тях са трайно неподходящи за подпомагане, като в т.4 е уточнено, че такива са заетите от сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. А в чл.3 от същата наредба е посочено кои площи не са земеделски, като според т.7 това са голи и ерозирали терени – заети от пясъци, чакъл и голи скали.

В случая видно от съдържащата се на представения от ответника CD и таблицата с подробни данни / л. 42 по адм. Д. 796/23г./, за части от заявените от жалбоподателя три парцела, приети за недопустими е посочено, че: „съгласно ЦОФК /дешифрация, обширни части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 7 , чл. 8, ал. 2, т. 2 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 4 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от ерозирали и оголени терени, с камъни/чакъл, без или с бедна тревна покривка. Частта от парцела извън слой ПДП също така попада в неземеделски по характер физически блок - ОБР (области с бедна растителност), съответно е недопустима за подпомагане и по мярка Натура 2000 от ПРСР - не е постоянно затревена площ“. Т.е. на първо място ответният орган е определил процесните три парцела като неземеделски, като е приел след дешифрацията, че същите са голи и ерозирали терени – заети от пясъци, чакъл и голи скали. На следващо място е приел, че не постоянно затревените площи не са допустими, тъй като не е отговарят на изискванията на чл.8, ал.2, т.2 и т.3 от Наредба № 2, а именно че в тях има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл.10, ал.1, т.4.

Съдът, след извършената преценка за съответствие на заповедта с материалния закона, намира, че същата се явява материално незаконосъобразна относно изключените от окончателния обхват на специализирания слой ПДП, части от парцели с № 73081-524-13-1, 73081-524-14-1 и 73081-524-15-1.

От приетата по делото СТЕ се установи, че дешифрирането на самолетните изображения е неправилно. Теренът на процесните парцели е релефен (вълнообразен) с денивелация посока север-юг. При извършената проверка на място вещото лице установява, че парцелите са с тревна покривка, за което е приложен и снимков материал, от които се вижда, че спорните парцели са с тревна покривка.При това от приетата е неоспорена СТЕ се установи, че ландшафтът на процесните физически блокове е бил същият през 2021 г., 2020 г. и 2019 г. като този ландшафт не е бързо променящ се.

Тези изводи се подкрепят и от приетите по делото писмени доказателства: снимки от проверка на място, извършена през 2020г. и Уведомително писмо с № 01-122-650/607 от 24.10.2019г. за извършена проверка на място от 2019г. Установява се, че процесните парцели са отговаряли на изискванията за подпомагане.

По отношение на изпълнението на изискванията на чл.8, ал.2, т.2 от Наредба № 2 от приетата СТЕ се установи, че площта на всеки от парцелите недопустима за подпомагане е до 10 %., площите са затревени и е възможно пашуване на селскостопански животни, като на място са установени следи от такова. В допълнение, по отношение на ландшафтът през 2020 г., то от представените от ответната страна снимки от извършени проверки на място е видно, че през 2020 г., процесиите парцели също са били с тревна покривка.

Очевидно в случая се касае за неправилно разчитане на самолетните снимки, като и действителното състояние на парцелите на жалбоподателя, констатирано на място, не отговаря на това на снимките приложени по делото на магнитен носител. Изрично вещото лице сочи, че по отношение на изключените от допустимия слой площи на жалбоподателя отговарят на критериите за допустимост. Нещо повече, по делото няма данни на процесните три парцела да са извършвани специализирани теренни проверки по смисъла на чл. 15, ал. 2, т. 2 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. Разбира се няма изискване допустимостта на всяка една изключена от окончателния слой ПДП за кампания 2021 площ от съответния парцел да бъде преценявана въз основа на получените данни за парцела при осъществени огледи на място през 2022 г., доколкото чл.15, ал.2 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. посочва възможните начини за ежегодно обновяване на цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и екологично насочени площи. В конкретния случай обаче, допустимостта на процесните три парцела е преценена от вещото лице не само след разчитане на данните от ЦОФК, но и след преценка при оглед на място. Т.е. извършена е съпоставка. Отделно от това видно от приложения по делото Доклад за извършена бърза проверка на място с начална и крайна дата 09.10.2019г. (л. 92 и сл. по адм. Д. 796/22г.), експертите от РТИ Пловдив са установили, че процесните три парцела са декларирани и установени след проверката именно, като постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша).

Нелогично е процесните парцели да са се образували скални участъци надвишаващи предвидените 10 % от общата площ за краткия срок от две години. Данните от извършената проверка на място от 2019г. съвпадат с констатациите на вещото лице по допуснатата и приета по делото експертиза. Както се посочи по-горе няма изискване допустимостта на всяка една изключена от окончателния слой ПДП за кампания 2021 площ от съответния парцел да бъде преценявана въз основа на получените данни за парцела при осъществени огледи на място, но доколкото в случая допустимостта е преценена въз основа на снимки, които не дават ясна информация и наличието на противоречие на установеното от проверката на място от 2019г. и дешифрацията на снимките за кампания 2021г., то несъмнено ответният орган, преди постановяване на заповедта в оспорената част, е следвало да нареди извършването на проверка на място.

Извършената дешифрация е неправилна и изложените изводи от ответния орган за недопустимост на съответните части от трите парцела, не съответстват на данните от огледа на място.

При това положение следва да се приеме, че процесните парцели са отговаряли на критериите за допустимост за подпомагане по чл.8, ал.2, т.2 и 3 от Наредба № 2 и не са налице предпоставките по чл. 3 и чл.10, ал.1 т.4 от Наредба № 2 за изключване на парцелите от специализирания слой ПДП. Следователно заповедта, в тази й част, се явява материално незаконосъобразна.

По отношение на констатациите на ответния орган, изложени в материализираната на представения и приет като доказателство CD носител таблица, че части от трите процесни парцела са недопустими за подпомагане по мярка Натура 2000 от ПРСР, съдът намира следното:

Според чл.4, б.“з“) от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета, „постоянно затревена площ и постоянно пасище“ (наричани заедно „постоянно затревени площи“) означава земя, използвана за отглеждане на трева или други тревни фуражи, естествено растящи (саморазсадени) или чрез култивиране (изкуствено засети), които не са били включени в сеитбооборота на стопанството в продължение на пет години или повече; то може да включва други подходящи за паша видове, като храсти и/или дървета, при условие че тревата или другите фуражи остават преобладаващи, както и, когато държавите членки вземат такова решение, подходяща за паша земя, по отношение на която се прилагат установени местни практики, при които тревите и другите тревни фуражи традиционно не са преобладаващи в зоните на паша.

Съгласно чл.13 от Наредба №2, постоянно затревени площи, които попадат във физически блок с начин на трайно ползване: "Пасища, мери и ливади", в т. ч. "Естествени пасища и ливади" и "Горски ливади и пасища" и "Смесено земеползване", са допустими за подпомагане по мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите от ПРСР 2014 – 2020 г.", когато попадат в териториалния обхват на мярката и не повече от 25 % от площта на парцела е заета от мозаечно разположени дървета, храсти, скали и други трайно неподходящи за подпомагане площи, които са с единична площ под 100 кв. м.

Условията и редът за прилагане на мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР), финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони са уредени в Наредба № 5 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. /наричана за краткост Наредба №5/.

Съгласно § 1, т.2 от Наредба № 5, "допустима за подпомагане площ по отношение на постоянно затревени площи" е площта на заявения земеделски парцел, който попада във физически блок с начин на трайно ползване: "Пасища, мери и ливади", в това число "Естествени пасища и ливади" и "Горски ливади и пасища" и "Смесено земеползване". Посочено е, че такива земеделски парцели (постоянно затревени площи) са допустими за подпомагане с цялата си площ, независимо дали попадат в специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане".

Доколкото се установи по делото, че процесните три парцела са изцяло допустими за подпомагане, същите представляват земеделски по характер земи, които са покрити с тревна покривка, при която липсва нежелана растителност, храсти и дървета, и доколкото същите се определят като естествени пасища и мери където животните да пашуват, то несъмнено отговарят и на изискванията за подпомагане по мярка 12 "Натура 2000". Съгласно чл.13, ал.5 от Наредба № 105, начинът на трайно ползване на физическия блок със земеделско предназначение се определя спрямо вида на реалния начин на ползване на земята в границите му – обработваема земя, постоянно затревена площ или трайно насаждение.

Нещо повече, след справка на интернет страницата на информационната система за защитени зони от екологична мрежа Натура 2000*******************) по кодовете на процесните парцели посочени в заявлението за подпомагане за 2021г. (колона Н2000), съдът констатира, че процесните парцели попадат в Защитена зона „Бесапарски ридове“, в тип на защитената зона по директивата за птиците.

Предвид горното, съдът намира, че констатациите от извършената дешифрация на ЦФОК, че част от парцелите с №№73081-524-13-1; 73081-524-15-1; 73081-524-14-1, неземеделски по характер физически блокове - ОБР (обрасли с бедна растителност) и не са постоянно затревени, са оборени от събраните в хода на съдебното производство доказателства. Ето защо и в тази част заповедта се явява незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

От събраните по делото доказателства се установява съответствие на изключената площ с изискванията на Наредба № 2/26.03.2018г., поради което констатациите от извършеното дешифриране на ЦОФК са оборени и заповедта, в оспорената й част, като издадена в противоречие с относимите материалноправни норми, следва да бъде отменена.

Естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката в отменената част на заповедта, следва да се изпрати на министъра на земеделието за ново произнасяне, съобразно мотивите на настоящото решение.

С оглед на изхода от спора, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените в настоящото производство разноски в размер общо на 300лв. – изплатено адвокатско възнаграждение, както разноските по АД № 796/2022г., които са в общ размер от 910лв., от които ДТ в размер на 10лв., депозит за СТЕ-600лв. и изплатено адвокатско възнаграждение в размер на 300лв., както и съдебни разноски по адм. дело № 998/2023г. по описа на Върховния административен съд в размер на 300лв. – изплатено адвокатско възнаграждение. Общият дължим размер на разноските от ответника в полза на жалбоподателя е 1510лв. /хиляда петстотин и десет лева/.

Мотивиран от гореизложеното Съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Заповед № РД-09-150/25.02.2022г. на Министъра на земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. в частта, с която извън специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/ за кампания 2021 г. са останали части от следните парцели с номер от ИСАК 73081-524-13-1; 73081-524-15-1; 73081-524-14-1.

ИЗПРАЩА преписката на Министъра на земеделието за ново произнасяне в отменената част при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение, като определя за това, на основание чл.174 от АПК, едномесечен срок, считано от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Д.С.Д., ЕГН **********, с адрес: ***, направените по делата разноски в общ размер от 1510лв. /хиляда петстотин и десет лева/.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

Съдия: