Решение по дело №1053/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1362
Дата: 11 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237170701053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1362

Плевен, 11.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Плевен - III състав, в съдебно заседание на тринадесети март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ЕЛКА БРАТОЕВА
   

При секретар МИЛЕНА КРЪСТЕВА като разгледа докладваното от съдия ЕЛКА БРАТОЕВА административно дело № 20237170701053 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Административното дело е образувано по жалба на „Пейджъс“ ЕООД – Плевен, представлявано от управителя И. Е. Т., чрез адв. Х.от АК - София срещу Решение № РД-02-16-1731/30.11.2023г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при Министерство на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на осн. чл. 73 ал.1 и чл. 70 ал.1 т.3 ЗУСЕСИФ (ЗУСЕФСУ) е определена финансова корекция за „Пейджъс“ ЕООД – Плевен в размер на 181 993,44 лв., представляваща 100 % от получената финансова подкрепа по програмата със средства от ЕСИФ.

Жалбоподателят –„Пейджъс“ ЕООД – Плевен оспорва решението за налагане на финансова корекция като незаконосъобразно и иска неговата отмяна поради нарушение на материалния закон. Не оспорва фактическите констатации на органа при извършените проверки, но оспорва фактическите и правни изводи за допуснато нарушение по чл. 70 ал.1 т.3 ЗУСЕСИФ на принципите за добро финансово управление – за ефективност и ефикасност, които са общо формулирани без да е налице конкретна правна регламентация и не са годно основание за налагане на финансова корекция като неправилно са интерпретирани и приложени към конкретния случай. Неправилни са изводите, че не са постигнати целите на проекта. Дружеството съществува, подава годишни финансови отчети. Реализирани са приходи от дейността, създадено е онлайн списанието като сайтът се поддържа и актуализира периодично, а периодът на устойчивост не е изтекъл. Закупеният дълготраен материален актив се използва на терен, което не предполага да бъде стациониран в офис. Не съществува задължение за поддържане на трудова заетост по време на периода на устойчивост на проекта, а дейността предполага възможност за сключване на граждански договори, което е обичайна практика в бранша. Неизпълнението на предвижданията в бизнес плана и непостигането на заложените в него индикатори е свързано с налагане на съответните финансови корекции според договора и спрямо тези критерии следва да се измерва ефективността на изпълнение на проекта, а не чрез общи принципи и субективни критерии за прилагане на общите принципи за добро финансово управление.

Ответникът - Главният директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при Министерство на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, чрез процесуалния представител П. изразява становище за недопустимост на жалбата поради просрочие. По същество в писмени бележки излага съображения за неоснователност на жалбата като счита, че са извършени всички необходими действия за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, при което е установено, че са били нарушени принципите за добро финансово управление и по-точно за ефективност и ефикасност. При проверката на място и събраните доказателства в срока за устойчивост на проекта е установено, че изпълнението не е довело до постигане на резултатите, заложени в него и не са постигнати целите. Бенефициентът не се е възползвал от възможността да направи възражения и да представи доказателства във връзка с констатациите за нередност.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 73 ал.4 от ЗУСЕСИФ и §70 от ПЗР на ЗИД на ЗУСЕСИФ /ДВ-бр.51/2022г., в сила от 01.07.2022г./.

Решението за ФК е връчено на 30.11.2023г., чрез ИСУН. Жалбата е подписана с електронен подпис и подадена до АдмС – София град по електронен път на 14.12.2023г. в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

„Пейджъс“ ЕООД – Плевен, представляван от управителя И. Е. Т., чрез пълномощника В. Х. И. е бенефициент по Договор BG16RFOP002-2.024, сключен на 12.06.2019г. с Министерство на икономиката, чрез ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ - управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по одобрено проектно предложение „Пейджъс – предприемачество и растеж чрез издателска дейност“, финансиран със средства по програмата и собствено финансиране.

В изпълнение на предвидените по проекта дейности са верифицирани и изплатени разходи в размер на 181 993,44 лв., от които 154 694,45 лв. от ЕС и 27 298,99 – национално финансиране.

С оспореното решение за финансова корекция е осъществен последващ контрол за законосъобразност на финансирането по проекта по постъпил сигнал от ДАНС, съдържащ индикации за фиктивно изпълнение на проекта. В тази връзка е извършена проверка на място и по документи.

Проектът е с продължителност 12 месеца от 12.06.2019г. до 12.06.2020г. с място на изпълнение в гр. Плевен. Верифицирани са разходи за междинно плащане в размер на 62 680 лв. и окончателно плащане в размер на 119313,44 лв. Окончателното плащане е осъществено на 09.03.2021г.

Основната цел на проекта е да се развие предприемаческата идея на Пейджъс ЕООД - Плевен за издаване на онлайн списание за изкуство, археология и култура. Проектът се изпълнява в приоритетна за процедурата административно-териториална област – Плевен в приоритетната област за насърчаване на малките и средни предприятия. За изпълнение на дейностите и целите по проекта се предвижда закупуване на система за 360-градусово заснемане на обекти – предмети на изкуството, артефакти и други обекти, които ще бъдат тема и предмет на обследване от страна на редакторския екип – за предоставяне на качествено медийно съдържание, създаване на интернет страница за функциониране на онлайн изданието, назначаване на квалифициран персонал по трудов договор – 3 бр. - редакторски екип и специалист предпечатна подготовка, който ще работи в нает за целта офис за срок от 1 година за разработване и развитие на предприемаческата идея. Всички предвидени дейности са осъществени в срока на проекта, разходите са отчетени, верифицирани и изплатени на бенефициента. Целта на проекта е да подпомогне създаването и развитието на ново предприятие, работещо в сферата на издателската дейност. Периодът на устойчивост на проекта е 3 години след годината на приключване на проекта, през който период бенефициентът следва да докаже осъществяване на дейността, за която са отпуснати средствата, респективно УО може да извърши проверки и да наложи финансова корекция, в случай на неизпълнение на заложените индикатори за устойчивост на проекта в тригодишния период след приключването му.

По повод на подадения сигнал за нередност, след приключване изпълнението на проекта в 3-годишния срок за устойчивост е извършена проверка на място на 28.06.2023г. от екип на УО, при която е установено, че в офиса в гр. Плевен, [улица] налична табела указваща финансиране по проекта, но не се извършва дейност, офисът не функционира след прекратяване на договора за наем за срок от една година. В пояснително писмо от 13.07.2023г. И. Т. – управител на „Пейджъс“ ЕООД е заявила, че дружеството е освободило помещението и осъществява дейността си на адреса по регистрация – гр. Плевен, [жк] вх. Б, ет.1 ап.2, където се помещава и оборудването, закупено по проекта, когато не се използва на терен за снимки. Заявява готовност да предостави достъп на УО за проверка, след предварително уведомление, моли за удължаване срока за предоставяне на счетоводни документи, заради отпуск на счетоводителя. При предходна проверка, извършена на 20.07.2021г. след приключване на проекта и финалното плащане е установено, че офисът на [улица] заключен. В телефонен разговор с лицето за контакт и пълномощник – В. И. е посочила, че тя и ръководителя на проекта са в отпуск, другите заети лица по проекта са освободени след изтичане срока на устойчивост на тяхната заетост. При тази проверка също не е бил осигурен достъп до активите, придобити в рамките на проекта, респективно не е установено наличие и експлоатационна годност на активите.

При извършена проверка на място на 14.07.2023г. на адреса по регистрация на дружеството – гр. Плевен, [жк] вх. Б, ет.1 ап.2, не е установено наличието на табела, указваща изпълнението на проекта, сградата представлява жилищен блок с ограничен достъп. Лицето за контакт и пълномощник- В. И. по телефон е заявила, че не може да се осигури достъп до офиса и активите, без да посочи причини. Екипът е установил, че адресът представлява апартамент - жилище, в което живее Е. Т. – баща на И. Т.. По негови сведения апартамента не е офис на фирмата, в него не се намират никакви активи на дружеството, дъщеря му е приключила работата си по проекта, живее и работи в София. На посочения от него телефон за връзка И. Т. не е отговорила. Снети са писмени сведения чрез ДАНС от Е. Л. Т., както и от А. И., собственик на помещението на [улица], който потвърждава, че след изтичане срока на договора за наем от 12 месеца, дружеството е напуснало офиса. Месечната наемна цена е в размер на 300 лв., представена е фактура от 21.01.2022г.

При справка в НАП за отчета за дейността на дружеството и сключените трудови договори е установено, че наетите лица – специалист предпечатна подготовка е освободен на 14.12.2020г., главния редактор е освободен на 15.03.2021г., а управителят на „Педжъс“ ЕООД И. Т., е прекратила договора си като редактор на 15.03.2021г.

След приключване на проекта и финалното плащане, не е налице редакторски екип, нает по трудов договор за осъществяване на дейността на онлайн списанието.

В ГДД за 2022г. дружеството е отчело приходи в размер на 24 278,72 лв., като нетните приходи от продажби са в размер на 3000 лв. – с предмет „Абонамент реклама“ за месец септември 2022г.

Дружеството не е прекратило регистрацията си в търговския регистър, подава ежегодни финансови отчети и данъчни декларации. Видно от извършена проверка на електронното списание на интернет страница discoverpages.eu страницата съществува, налични са периодични кратки статии със снимков материал, които се публикуват 2-3 пъти месечно с редакторско потребителско име автоматично по подразбиране „pages”, без посочен конкретен автор. Част от секциите все още не функционират. Няма възможност за абониране към автор или теми.

Бенефициентът е уведомен на 30.10.2023г. чрез ИСУН за констатациите при проверката и че същите представляват нарушение на чл.4 §8 от Регламент (ЕС) 1303/2013г. вр. чл. 70 ал.1 т.3 ЗУСЕФСУ в приложимата редакция, тъй като е нарушен принципа за добро финансово управление – за ефикасност и ефективност при разходване на средствата, за което се предвижда финансова корекция в размер на 100 % от всички реално изплатени допустими разходи. В указания двуседмичен срок бенефициентът не е подал възражение срещу сигнала за нередност.

С процесното РФК въз основа на установените и изложени фактически констатации на осн. чл.33 §1 б. „б“ и „в“ от Регламент (ЕС) 2018/1046 вр. чл.4 §8 от Регламент (ЕС) №1303/2013г. вр. чл. 70 ал.1 т.3 ЗУСЕСИФ вр. §70 от ПРЗ на ЗИД ЗУСЕСИФ за нарушение на принципа на добро финансово управление – ефикасност и ефективност е наложена финансова корекция в размер на 181 993,44 лв., представляващи 100 % от финансовата подкрепа със средства по ЕСИФ съгласно т.2 от Приложение №2 към чл.2 ал.3 от Наредбата за посочване на нередности. Разпоредбата предвижда финансова корекция в размер на 100% за нарушение на принципите за добро финансово управление, като в съответствие с принципа за пропорционалност размерът на финансовата корекция може да бъде намален на 25, 10 или 5 %, когато естеството и тежестта на индивидуалното или системното нарушение не оправдава определяне на по-висок размер. В мотивите си УО е посочил, че изложената фактическа обстановка за липса на заети лица на трудов договор, липса на установяване на реалното местоизпълнение на проекта, в т.ч. седалище и адрес на управление, установяване на реална дейност на дружеството, идентифициране на придобития по проекта дълготраен материален актив, липса на обезпечаване на мерките за публичност и информация по проекта, неустановяване на документацията по проекта и отказа на лицето за контакт да съдейства на служителите по нередности в условията на проверка на място по сигнала оправдава определяне на максималния предвиден в наредбата размер на финансова корекция.

Решението е издадено с правно основание чл. 70 ал.1 т.3 вр. чл. 73 ал.1 от ЗУСЕСИФ /ЗУСЕФСУ – загл. Изм. ДВ-бр.51/2022г., в сила от 01.07.2022г./ Съгласно §70 от ПЗР на ЗИД на ЗУСЕСИФ до приключване на програмите за програмен период 2014-2020г., съфинансирани от ЕСИФ, разпоредбите на ЗУСЕСИФ, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми.

Според чл. 70 ал.1 от ЗУСЕСИФ финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция на няколко основания, едно от които е посоченото в т.3 - за нередност, съставляваща нарушение на принципите за добро финансово управление по чл.4 §8 от Регламент (ЕС) № 1303/202013г. Процентните показатели и основанията за налагане на финансови корекции за нарушение по чл. 70 ал.1 т.3 ЗУСЕСИФ са посочени в Приложение № 2 Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ.

Съгласно чл. 73 ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Преди издаването на решението управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Решението по ал. 1 се издава в едномесечен срок от представянето на възраженията по ал. 2, като в неговите мотиви се обсъждат представените от бенефициента доказателства и направените от него възражения.

Решението е издадено от Р. Р. – и.д. Гл.Директор на ГД „Европейски фондове и конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ и в този смисъл – от съответния компетентен орган. Подписано е с валиден квалифициран електронен подпис.

Издадено е в необходимата писмена форма и съдържа, както правните, така и подробно изложени фактически основания, мотивирали акта, с което са изпълнени изискванията на чл. 73 ЗУСЕСИФ относно формата и мотивирането на решението за финансова корекция. В мотивите е посочена констатираната нередност със съответното правно и фактическо основание.

След финализиране на проекта, верифициране и извършване на окончателното плащане управляващият орган е упражнил последващ контрол за законосъобразност като е започнал процедура за администриране на нередност по подаден от ДАНС сигнал за нарушения в тригодишния период за устойчивост на проекта.

Извършената проверка за нередност е допустима на осн. чл. 69 ал.1 и ал.2 ЗУСЕСИФ във всеки момент, както по инициатива на управляващия орган на съответната програма, така и по подаден сигнал. В случая е била инициирана по подаден сигнал, след верифициране и изплащане на финансовата помощ.

Преди издаването на решението управляващият орган е дал възможност на бенефициента да се запознае с констатациите за установена нередност, като е уведомен за основанието и размера на финансовата корекция, но не се е възползвал от правото си на писмени възражения.

В хода на процедурата не са допуснати съществени процесуални нарушения. Изяснени са всички факти и обстоятелства от значение за случая, чрез проверки на място в офиса, по регистрация на дружеството, осъществени контакти с представители на дружеството, събрани са сведения от съпричастните лица, документация, извършена е проверка на наличната информация в регистрите на НАП и в търговския регистър. Бенефициентът не е оказал съдействие при проверката като не е предоставил никакви доказателства, нито са ангажирани такива с жалбата, установяващи, че в тригодишният срок за устойчивост на проекта продължава да осъществява дейността, за която са били отпуснати финансовите средства по програмата и за която е закупено оборудването.

След приключване срока на проекта и получаване на окончателното плащане, офисът е закрит, наетите лица по трудов договор – освободени. Не е установен офис на дружеството, където то осъществява дейността си, не е представено закупеното оборудване, за да се докаже че активът, чиято стойност по проекта е съществената част от финансирането, е наличен и се използва за дейността. Не са представени доказателства за наети лица по граждански договор. Дружеството не е заличило регистрацията си в Търговския регистър и формално продължава да съществува и да подава годишни финансови отчети. Но видно от отчетите само за 2022г. са отчетени приходи от нетни продажби в размер на 3000 лв. в резултат на еднократно плащане за „Абонамент реклама“ през м. септември. Създадената по проекта интернет страница discoverpages.eu съществува, публикуват се по 2-3 кратки статии месечно, с неустановен автор с редакторско потребителско име по подразбиране „Pages”. Част от секциите не са активни.

Следователно след финализиране на плащането по проекта, дейността на дружеството е фиктивна, формално е регистрирано, подава отчети и поддържа създадения сайт на изданието, но реално не осъществява активна издателска дейност – няма офис, не разполага с редакторски екип – по трудов или граждански договор, няма приходи от дейността, публикациите са символични с анонимен автор. Не е налично закупеното скъпо оборудване (за закупуването на актива са преведени 141 570 лв. по програмата) и не се използва, което представлява основната част от отпуснатото финансиране за осъществяване на проекта.

Съгласно чл. 33 т.1 от Регламент (ЕС) 2018/1046 вр. чл.4 §8 от Регламент (ЕС) № 1303/202013г. бюджетните кредити се използват в съответствие с принципа на добро финансово управление и следователно се изпълняват, като се спазват принципите на икономичност, ефикасност и ефективност. Принципа по б.“б“ - „ефикасност“ е свързан с най-доброто съотношение между използваните ресурси, предприетите дейности и постигането на целите. Принципа по б. „в“ – „ефективност“ е свързан със степента, в която се постигат поставените цели посредством предприетите дейности. Посочените разпоредби съдържат легални дефиниции на принципите за добро финансово управление - „ефикасност“ и „ефективност“ при разходване на средствата, които са били нарушени.

В случая след последното плащане по проекта, дейността практически е преустановена, и не е постигната целената устойчивост за тригодишен период, следващ годината на приключване на проекта, поради което правилен е изводът на УО, че са нарушени принципите на добро финансово управление – на ефикасност и ефективност при разходването на предоставените безвъзмездно финансови средства, тъй като ресурсите за закупено оборудване, персонал, офис, създаване на интернет страница на онлайн списанието, не са оправдали и постигнали целите, за които са били отпуснати в тригодишният срок за устойчивост на проекта. Средствата са усвоени по проекта за осъществяване на предвидените по проекта дейности, но след приключване срока на проекта и окончателното плащане, дейността на дружеството е фиктивна и не е постигната заложената цел за създаване и устойчиво развитие на предприемаческата идея, така че тя да бъде жизнеспособна и след приключване на финансирането, за да оправдае целите, за които са разходвани средствата. Отпуснатите средства и реализираните резултати от дейността не са довели до постигането на заложените цели изцяло, а не само частично, закупеният скъп актив не е наличен и не се използва за дейността. Затова разходването на средствата от ЕСИФ е неефикасно и неефективно, като степента на това засягане е съществена и равносилна на пълно неизпълнение на целите, затова обосновава налагане на финансова корекция в размер на 100 % върху получените средства на осн. т.2 от Приложение № 2 към Наредбата за посочване на нередности като не са налице основания в съответствие с принципа на пропорционалност за намаляване на размера на финансовата корекция на 25, 10 или 5 %.

По тези съображения решението за налагане на финансова корекция е законосъобразно. Издадено е от компетентен орган в рамките на предоставените правомощия, в необходимата писмена форма, съдържаща фактическите и правни основания за постановения резултат, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалния закон и целта на закона, поради което жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Пейджъс“ ЕООД – Плевен, представлявано от управителя И. Е. Т., чрез адв. Х.от АК - София срещу Решение № РД-02-16-1731/30.11.2023г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при Министерство на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на осн. чл. 73 ал.1 и чл. 70 ал.1 т.3 ЗУСЕСИФ (ЗУСЕФСУ) е определена финансова корекция за „Пейджъс“ ЕООД – Плевен в размер на 181 993,44 лв., представляваща 100 % от получената финансова подкрепа по програмата със средства от ЕСИФ.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

Съдия: