Решение по дело №563/2023 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 246
Дата: 10 ноември 2023 г.
Съдия: Ана Симеонова Андонова
Дело: 20231810200563
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 246
гр. Ботевград, 10.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БОТЕВГРАД в публично заседание на двадесет и
четвърти октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:А.С.А.
при участието на секретаря И.С.Т.
като разгледа докладваното от А.С.А. Административно наказателно дело №
20231810200563 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
П. О. П. с ЕГН ********** е обжалвал в законния срок електронен фиш
за налагане на глоба серия К № ***/****г. на ОДМВР-София, с който на
основание чл. 189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.4 вр. ал.2, т.2 от ЗДвП му е наложено
административно наказание “Глоба” в размер 100.00 лева за нарушение по чл.
21, ал. 2 вр.,чл.21, ал.1 от ЗДвП, като излага съображения за
незаконосъобразност на същото и моли да бъде отменено изцяло, със
законните последици.
В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява и не се представлява,
а чрез депозирана писмена молба от адв.Е.К. от САК се поддържа жалбата
срещу атакувания ЕФ и се иска присъждане на разноските, направени за
адвокатско възнаграждение.
Въззивната страна – ОДМВР - София, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание и изразява също писмено становище по
жалбата, като я оспорва и прави възражения за прекомерност на адвокатското
възнаграждение.
Ботевградска районна прокуратура, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание и не ангажира становище по жалбата.
1
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, прие за
установено следното от фактическа и правна страна:
Съдът приема, че от приложените по делото писмени доказателства:
протокол от проверка № ****/****г.;Удостоверение за одобрен тип средство
за измерване №****6; Заповед № ***г. на Министъра на МВР; бланка на
електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система ; Заповед № ****/****г. на
Министъра на МВР; снимка; Протокол за използване на автоматизирано
техническо или система от 20.01.2023г.; снимков материал – 5бр.; справка за
собственост на МПС от ИИС на МВР; разпечатка от АИС-АНД,
удостоверяваща статуса на електронен фиш серия К № ****; обяснителна
записка – 2л., се установява следната фактическа обстановка:
На ***г. в 12:52 часа в обл.Софийска , общ.Ботевград, АМ „Хемус „
посока Варна –София , км.40+ 450 при въведено ограничение на скоростта от
80 км./ч с ПЗ В 26 и отчетен толеранс минус 3 км.(%) с автоматизирано
техническо средство , насочено към гр.Варна била засечена скоростта на
движение на МПС –лек автомобил модел и марка"Хонда ФР В", с peг.№ ***,
собственост на П. О. П.. Тогава била отчетена скорост на движение от
97км/ч., надвишаваща разрешената от 80 км/ч /ограничена с пътен знак В-
26/, и било установено превишение от 17км/ч. Техническото средство
представлява мобилна система за видеоконтрол на скоростта – ARH CAM
S1 с № 120cd16. Въз основа на заснетата с АТС снимка е издаден
атакувания електронен фиш от ОДМВР- София за налагане на глоба в размер
на 100.00 лева на П. О. П. с оглед на това, че нарушението е извършено в
условията на повторност в едногодишен срок от влизането на ЕФ ***
Изложената по делото фактическа обстановка се доказва и от
представеният Протокол за използване на Автоматизирано техническо
средство или система по чл.10 от 20.01.2023г., както и от приложената
справка за собственик на процесният автомобил , от която е видно , че
собственик е именно жалбоподателят П. О. П..
Съдът счита, че жалбата е допустима, тъй като е депозирана в
законоустановения 14-дневен срок и е подадена от легитимиран субект
/срещу който е издадено атакувания ЕФ/, при наличие на правен интерес от
обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното
2
нарушение/.
Съдът приема, че разгледана по същество, жалбата е неоснователна по
следните съображения:
С разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от 2015г./ приета
в съответствие с ТР №1/2014г. на ОС на ВАС на Министъра на вътрешните
работи е вменено задължение за приемане на наредба за реда за ползване на
АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на
тази разпоредба е приета Наредба № *** от 12.05.2015г. /обн. Дв
бр.36/19.05.2015г./ с която са уредени условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, като тези условия и ред обхваща както
стационарните, така и мобилните АТСС. В цитирания подзаконов нормативен
акт са регламентирани ясни и конкретни правила за използване на мобилни
технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи
имат право да ги използват, които са в съответствие с мотивите на ТР
№1/2014г. на ОС на ВАС. В този смисъл, за да е законосъобразно
използването на мобилно средство за видеоконтрол, респ. издаването на
електронния фиш, едно от условията за това е да са спазени изискванията на
чл. 10, ал. 1 от Наредба № ***/12.05.2015г., като надлежно се попълни
протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система,
съгласно приложението. Ясното и коректно отразяване на обстоятелствата в
протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредба № ***/12.05.2015г., е необходимо, за
да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен
фиш.
Налице са всички кумулативно предвидени в Наредба №
***/12.05.2015г.,(след изм.и доп.с ДВ , бр.6 от 16.01.2018г.,) изисквания за
законосъобразност на използваното стационарно техническо средство за
видеоконтрол.
Нарушението е установено с Автоматизирано техническо средство –
АТСС , представляващо преносима система за контрол на скоростта на МПС
с вградено разпознаване на номера и комуникации , тип ARH CAM S1
,система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение по
пътищата.Техническото средство е от одобрен тип , което е видно от
приложеното по АНД № 563/2023г. един брой Удостоверение за одобрен тип
3
средство за измерване с № 17.09.5126 , като срокът на валидност на
устройството е до 07.09.2027г., като същото техническо средство отговаря на
чл.32, ал.1 от Закон за измерванията.Отбелязване , че АТСС съответства на
одобреният тип , се съдържа и в Протокол за извършена проверка с №
***/***г.В електронният фиш ясно е посочено и АТСС , с който е бил
извършен контролът - ARH CAM S1.
Техническото средство е вписано в създаденият регистър към
Български институт по метрология под № 5126 , видно от приложеното по
АНД Удостоверение за одобрен тип средство за измерване.Същото е годно за
експлоатация до м.август 2023г., видно от попълненият Протокол по чл.10 от
Наредба № ***/12.05.2015г.Съгласно трайната съдебна практика , този
протокол представлява официален свидетелстващ документ , удостоверяващ
място , време и начин на извършване на видеоконтролът , както и спазването
на нормативните и технически изисквания за неговата законосъобразност.В
протоколът изрично е описано , че АТСС е разположено и настроено съгласно
изискванията за обслужване на производителят и нормативните
предписания.Липсват изисквания да се представя снимка на позиционирането
на АТСС по чл.10, ал.3 от Наредбата.
Неоснователно се явява и възражението (Молба, вх.№ ***г.)за
неспазване установените с подзаконов нормативен акт условия и ред за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата ,като не са спазени изискванията на
чл.10, ал.1 от Наредба № ***/12.05.2015г.и не са отразени ясно и коректно
всички обстоятелства в приложеният по АНД протокол. Разпоредбата на чл.
189, ал. 4, изр.1 от ЗДвП предвижда, че при нарушение, установено и заснето
с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се
издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. В хода на първоинстанционното производство са
събрани надлежни доказателства, от които се установява, че нарушението е
установено и заснето с техническо средство от одобрен тип, преминало
задължителен годишен метрологичен контрол. Електронният фиш е издаден в
отсъствието на контролен орган и на нарушителя при спазване на изискването
за форма. Административното нарушение е безспорно доказано, установен е
нарушителят.
4
Втората предпоставка за предприемане на особената процедура по чл.
189, ал. 4 от ЗДвП - нарушението да е установено и заснето в отсъствието на
контролен орган и на нарушител, в случая също е налице.
Съдържанието на електронния фиш е определено в изчерпателно
посочените законови реквизити и в одобрения от министъра на вътрешните
работи образец, поради което е недопустимо да се поставят допълнителни
изисквания към формата му, а именно : кога е влязъл в сила предходният ЕФ ,
срок за подаване на писмено възражение , наличието на вина. Същите са
посочени в 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП, а именно: Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи. Въззивната инстанция счита, че обжалваният електронен
фиш съдържа всички законови реквизити.
Приложена е правилната нарушена разпоредба , а именно :
чл.21,ал.2,вр.чл.21,ал.1 от ЗДвП.Приложена е конкретна санкционна норма –
чл.189,ал.4,вр.чл.182,ал.4,вр.ал.2,т.2 от ЗДвП.
Предвид на това съдът счита, че обжалваният електронен фиш се явява
законосъобразен, и като такъв следва да бъде потвърден.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.2, т.1 вр. ал.3, т.2 от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Електронен фиш серия К № *** издаден от
ОДМВР-София, с който на П. О. П. от гр.София, на основание чл.189, ал.4, вр.
чл.182, ал.4,вр.ал.2,т.2 от ЗДвП е била наложена „Глоба” в размер на 100 (сто)
лева, за извършено нарушение по чл.21, ал.2,вр.чл.21,ал.1 от ЗДвП, като
законосъобразен и правилен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
5
съобщението до страните за постановяването му, пред
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.
Съдия при Районен съд – Ботевград: _______________________
6